Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2862
Hei dere, jeg har nettopp gravd en hagedam som jeg skal ha fisker i. Da jeg skulle legge jord rundt kanten klarte jeg å rase ned en del jord i dammen. Nå er vannet ganske grumsete. (1 time etter).
Spørsmålet mitt er; synker dette til bunns slik at vannet blir klart? Og hvor lang tid tar det? (Jeg har ingen rensepumpe enda)
Sist endret av MarianoDiVaio; 21. april 2017 kl. 21:59. Grunn: Skrivefeil
Alt skitt osv vil synke til bunnen etterhvert så lenge det ikke er noe som forstyrrer bunnen og drar det opp igjen. Jeg ville latt det stå over natten og se hvordan det er i morgen. Du kunne kanskje sikre deg bedre ved å legge stein rundt hele dammen som skille fra jorda også? Det er (i mange tilfeller) også ganske pent.

Uansett så vil nok vannet bli klart igjen, det tar bare litt tid - hvor lang tid nøyaktig vet jeg desverre ikke.
Tusen takk for svar, da puster jeg lettet ut :-)
Har du bare gravd et hull i plenen eller er det en skikkelig dam du har laget?

Altså, en kunstig dam bør dekkes med sand/fiberduk, gummiduk og bunnduk, hvis ikke vil den tørke ut rimelig fort ved at vannet siver ned i grunnen. I tillegg til sirkulasjonspumpe må du også ha noe som bryter overflaten, være seg en kunstig bekk/foss, fontene eller bare en vanlig oksygenpumpe som i akvarier.

Dette har du sikkert på stell, det virket bare ikke som om du hadde så mye erfaring med vann.
Sist endret av commie; 22. april 2017 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men vær obs på, at i den jorda som raste ned i dammen så er det næringssalter. Disse næringssaltene vil medføre en ekstra algevekst, alt etter mengden med jord, hvor næringsrik jorda er og størrelsen på dammen.

En enkel måte å fjerne næringssalter på, er å ha sagflis (helst fra lauvvirke) eller halm i en sekk, som vannet kan penetrere. La denne sekken ligge ca. 1 eller 2 somre, så fjerner du den. Da benytter du deg av C/N og C/P forholdet, og materien inne i sekken binder da næringssalter.