Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 11010
Jeg har vokst opp i norge og for meg betyr religion tradisjon og respekt.

At om man døpes, gifter seg eller gravlegger sine i kirken så handler det om tradisjon og respekt. Respekt for følelser.

Jeg har alltid sett på religion som en tradisjon.

Når noen går til det skrittet med ansvarsfraskrivelse på grunn av religion så synes jeg det går for langt. For eksempel at man ber til Gud for at man skal bli rik eller slippe å betale en faktura.. eller man går til krig for at sin egen Gud er bedre enn en annens Gud.

Det er en galskap i system, om man er kristen, muslimsk eller jødisk. Hinduister og Buddister finner jeg mer filosofiske. Men min grunntanke er at de som er personlige religiøse er noen drittsekker som slipper å ta ansvar for egne handlinger.

Jeg er ikke langt unna Karl Marx her..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, hva er din definisjon av «religion»?

Betyr «har alltid sett på» at du ikke ser på religion som en tradisjon lengre?

Hvor går grensen din for om noen er personlig religiøs?

Ingen kritikk her, prøver bare å hjelpe videre med ting det virker som du bukter med. =)
Hva annet er vel religion enn en parasitt som tillater de som tilber den å overleve på andre ikke-religiøses fremskritt? Det er en unnskyldning fra å både leve og bidra til den virkelige verden. Tradisjon eller ikke, så er det et hån mot intellektet, og noe du bør løpe fra så fort som dine føtter klarer å bære deg.
Sist endret av m0b; 10. februar 2017 kl. 21:37.
Her før jeg for å nyansere bittelitt.

Sitat av Drum Vis innlegg
Når noen går til det skrittet med ansvarsfraskrivelse på grunn av religion så synes jeg det går for langt. For eksempel at man ber til Gud for at man skal bli rik eller slippe å betale en faktura..
Vis hele sitatet...
Det du beskriver her er det som gjerne blir kalt herlighetsteologi, eller som vi i Norge gjerne kaller "gladkristendom", som man finner en del av på sørlandet spesielt. Legger du bare alt i Guds hender så årner det seg skal du se! Det er mange problemer med denne tanken, ikke minst at de det ikke ordner seg for, som f eks blir syke, får tilleggsbyrden med å indirekte bli beskyldt for ikke å ha trodd bra nok og dermed ikke har Guds nåde. Det er jo en helgardering her - blir du frisk så virket helbredelsen, blir du ikke frisk så trodde du ikke hardt nok. Et annet problem er at en slik forklaringsmodell gir veldig liten forståelse for, og interesse for, sosiale samfunnsstrukturer og hvorfor sosiale problemer oppstår. Og vips, så har man stemt inn Trump som president. Som dette antyder så er mye av herlighets-tradisjonen her til lands importert fra USA.

Den tradisjonelle pietismen som tidligere har dominert i Norge var veldig annerledes. Der var sosialt ansvar veldig viktig, og rent praktisk verdiskaping var en plikt. Pietistbevegelsen startet opp allmenn skolegang og innførte naturfag og økonomi som fag. I Norge var lekmannsbevegelsen aktive forkjempere parlamentarisme.

Den pietistiske tradisjonen preger nok flertallet av kristne i Norge mer enn gladkristendommen, selv om sistnevnte er på fremmarsj. Man finner mye pietisme i norsk kultur generelt også. Max Weber snakker om "protestant work ethics" f eks.

Det finnes selvsagt et større mangfold enn dette blant religiøse i Norge, men det er ment å vise at det er bittelitt mer sammensatt enn at alle religiøse er umoralske idioter som lever i en drømmeverden.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Hva annet er vel religion enn en parasitt som tillater de som tilber den å overleve på andre ikke-religiøses fremskritt? Det er en unnskyldning fra å både leve og bidra til den virkelige verden. Tradisjon eller ikke, så er det et hån mot intellektet, og noe du bør løpe fra så fort som dine føtter klarer å bære deg.
Vis hele sitatet...
Foruten å være temmelig overforenklet og nedlatende formulert, så synes jeg dette utsagnet er historieløst. Har du belegg for å si at kristne (eller andre religiøse) retninger ikke har bidratt til samfunnet? Til og med at religiøse enkeltmennesker ikke bidrar i verden? Mener du det seriøst, eller glapp det bare litt feil ut?
Sist endret av entropi; 10. februar 2017 kl. 23:06.
Foruten å være temmelig overforenklet og nedlatende formulert, så synes jeg dette utsagnet er historieløst. Har du belegg for å si at kristne (eller andre religiøse) retninger ikke har bidratt til samfunnet? Til og med at religiøse enkeltmennesker ikke bidrar i verden? Mener du det seriøst, eller glapp det bare litt feil ut?
Vis hele sitatet...
Det er med svært overlegg at det er nedlatende formulert og overhodet ikke under noen omstendigheter en glippe fra min side.

Enkeltmennesker kan gjerne bidra til noe positivt i verden. "Jeg hjalp den og den personen fordi jeg er personlig kristen/islamsk/huttiduttu eller whatever", sure. Men det kan hvem som helst med et noenlunde normalt og fornuftig altruistisk anlegg også gjøre. Men religion i seg selv? Not so much. Hvor mye kunnskap har vel ikke blitt brent på bålet i navnet av det aller mest korrekte og helligste? Hvor mange har vel ikke blitt drept i navnet av det aller mest korrekte og helligste? Hvor var kunnskapens grobunn før grusom og tullete religion kom inn i bildet og hvor mye har vel menneskeheten tapt på slik hjernedød tankegang? Å skjære med kniv i kuken? Å skjøre kjønnslepper og all mulig slik idioti som man kan holde på i timesvis å kjefte på? Legg sammen de positive sidene og de negative sidene. Hva i HELVETE er det som foregår?! Er det historieløst?!

Ville vi kunne sittet her i hver vår stol og kommunisert over Internett dersom vi skulle latt slik tøv regjere og forme vår viten og vilje? Ville vi kunne fø så mange i verden som vi gjør i dag med religiøse tilnærmelser? Hvor mange satellitter hadde vært skutt opp i bane rundt jorda? Hvor mange månelandinger tror du hadde blitt utført? Hadde vi kunne besøkt mars? Jeg tviler. Jeg tror vi hadde blitt stoppet i halshugging fordi en eller annen forbanna pikk av en religiøs fjott hadde funnet det for godt at "NEIN DET HER SKAL VI IKKE HA NOE AV!".

Derfor mener jeg at de tullingene som enda holder på med slik steinaldertankegang er parasitter, fordi de er direkte avhengig av at verden kommer seg forbi deres egen tankegang for at de i det hele tatt skal kunne overleve. Og vi kunne helt fint vært den type tankegang foruten.

Kall det hva du vil, men jeg har enda mindre aksept for religion enn religion vil ha for meg. Jeg er kanskje enkel og forenkler, men jeg går faen ikke rundt og kapper kuken av folk av den grunn.
Sist endret av m0b; 10. februar 2017 kl. 23:34.
Sitat av entropi Vis innlegg
Har du belegg for å si at kristne (eller andre religiøse) retninger ikke har bidratt til samfunnet? Til og med at religiøse enkeltmennesker ikke bidrar i verden?
Vis hele sitatet...
Det må være vanskelig å absolutt vite at religion IKKE har bidratt, men vi kan jo snu på det. Hva har kristne, eller andre religiøse, bidratt med, som ikke-religiøse ikke* kunne bidratt med?
Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg kan ikke se én positiv ting med religion kontra ikke-religion.

*Det er jo religionen som er fokus i påstanden her, ikke individene.
Jo det er enkeltindivider man snakker om mår man sier at de som tilber religion, dvs religiøse enkeltmennesker, overlever på andres fremskritt. Da handler det ikke om hvorvidt det er religiøsiteten deres som står bak deres bidrag, men at de ikke kan bidra med noe fordi de er religiøse.

Jeg påstår ikke at religion er en forutsetning for å gjøre noe som helst, men jeg påstår at religiøse mennesker og grupper kan bidra og har bidratt positivt. Jeg har for øvrig heller ikke påstått at religion ikke har bidratt negativt eller at summen ikke går i minus. Jeg gjorde et forsøk på å heve debatten fra det nivået dette temaet vanligvis havner på her inne og opp i virkelighetens noe mer nyanserte verden.

Å løpe når man møter noen med et annet livssyn enn deg er i allefall et rævva råd for et inkluderende samfunn, spør du meg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jo det er enkeltindivider man snakker om mår man sier at de som tilber religion, dvs religiøse enkeltmennesker, overlever på andres fremskritt. Da handler det ikke om hvorvidt det er religiøsiteten deres som står bak deres bidrag, men at de ikke kan bidra med noe fordi de er religiøse.

Jeg påstår ikke at religion er en forutsetning for å gjøre noe som helst, men jeg påstår at religiøse mennesker og grupper kan bidra og har bidratt positivt. Jeg har for øvrig heller ikke påstått at religion ikke har bidratt negativt eller at summen ikke går i minus. Jeg gjorde et forsøk på å heve debatten fra det nivået dette temaet vanligvis havner på her inne og opp i virkelighetens noe mer nyanserte verden.

Å løpe når man møter noen med et annet livssyn enn deg er i allefall et rævva råd for et inkluderende samfunn, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Og om vi kunne kasta hele den driten på havet, så hadde vel det gjerne det vært i alles fortjeneste, spør du meg. Krangelen om de rette guder og de største hattene ville vært long gone.
Sist endret av m0b; 11. februar 2017 kl. 00:17.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Og om vi kunne kasta hele den driten på havet, så hadde vel det gjerne det vært i alles fortjeneste, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke det jeg argumenterer imot. Jeg argumenterer imot at alle som ikke vil kaste det på havet per def er parasitter som ikke kan bidra med noe positivt og som man bør løpe når man ser.
Okei, jeg er ikke en person som er interessert i å diskutere semantikk.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Okei, jeg er ikke en person som er interessert i å diskutere semantikk.
Vis hele sitatet...
Er ikke semantikk det vel? Det er forskjellige påstander og det er litt vesentlig for diskusjonen å vite hvilken av dem du står for (tar høyde for at jeg har misforstått deg, men jeg prøver).

Men hvis du ikke vil diskutere det så er det også greit, forsåvidt. Jeg prøvde som sagt bare å nyansere litt, for sånne for-mot-diskusjoner er ikke jeg en person som er interessert i.
Man kan lett se at religion på individnivå kan gjøre mye bra, men jeg er overbevist om at det forårsaker et kraftig net loss når det gjelder det globale nivået av lykke, helse, menneskerettigheter, osv. Vi har det ganske greit her i vesten, hvor vi er såpass sekulære, men gi meg 10 sekunder og jeg kan gi deg 10 linker til nyheter om religioninspirerte groteske overtramp i den tredje verdenen som har skjedd i løpet av den siste uken.
Sist endret av Fireal; 11. februar 2017 kl. 03:00.
Sitat av Fireal Vis innlegg
Man kan lett se at religion på individnivå kan gjøre mye bra, men jeg er overbevist om at religion forårsaker et kraftig net loss når det gjelder det globale nivået av lykke, helse, menneskerettigheter, osv. Vi har det ganske greit her i vesten, hvor vi er såpass sekulære, men gi meg 10 sekunder og jeg kan gi deg 10 linker til nyheter om religioninspirerte groteske overtramp i den tredje verdenen som har skjedd i løpet av den siste uken.
Vis hele sitatet...
..Og gi meg 10 sekunder så finner jeg link til 10 grusomme hendelser som ble utført uten noen religiøs motivasjon. Antallet mennesker med religiøse overbevisninger er svært høyt, så det er naturlig at mange voldshandlinger begås i religionens navn. Jeg kan ikke fordra religion selv, men å avfeie alle som identifiserer seg som religiøs som idioter er svært lite konstruktivt, og grenser til idiotisk. Vi trenger løsninger, ikke mer hat.
Sitat av Nether Vis innlegg
..Og gi meg 10 sekunder så finner jeg link til 10 grusomme hendelser som ble utført uten noen religiøs motivasjon.
Vis hele sitatet...
Mener du helt seriøst at religion er nødt til å overgå alle andre typer motiv til sammen for at det skal sees på som et alvorlig problem?
Sitat av Fireal Vis innlegg
Mener du helt seriøst at religion er nødt til å overgå alle andre typer motiv til sammen for at det skal sees på som et alvorlig problem?
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at over halvparten av verdens befolkning er religiøse, og at det er en sterk korrelasjon mellom livsvilkår og religiøs tilbøyelighet. Verden er så alt for kompleks til og kokes ned til "religion har skylda". Det nytter ikke å distansere seg fra majoriteten av verdens befolkning og håpe at det kommer til å løse alle problemene. For at situasjonen skal bedres kreves det gjensidig forståelse, eller i det minste toleranse.

Jeg unnskylder ikke handlingene begått i religionens navn og jeg sier slettes ikke at det ikke er alvorlig problem. Tvert imot er det jeg sier at nettopp fordi det er et problem bør vi gjøre det vi kan for å løse problemene, heller enn å peke fingre og baksnakke hverandre.
Sist endret av Nether; 11. februar 2017 kl. 03:57.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Og om vi kunne kasta hele den driten på havet, så hadde vel det gjerne det vært i alles fortjeneste, spør du meg. Krangelen om de rette guder og de største hattene ville vært long gone.
Vis hele sitatet...
Kanskje det. Men er det ikke religion alle krangler om og som skaper splid, så kommer noe annet mest sannsynlig til å ta dets plass. Er det èn ting historiw kan fortelle, så er det at mennesker aldri lærer. Motivet bak ting har alltid vært makt uavhengig om det er snakk om politikk, ideologi, religion osv.
Sitat av Nether Vis innlegg
..Og gi meg 10 sekunder så finner jeg link til 10 grusomme hendelser som ble utført uten noen religiøs motivasjon. Antallet mennesker med religiøse overbevisninger er svært høyt, så det er naturlig at mange voldshandlinger begås i religionens navn. Jeg kan ikke fordra religion selv, men å avfeie alle som identifiserer seg som religiøs som idioter er svært lite konstruktivt, og grenser til idiotisk. Vi trenger løsninger, ikke mer hat.
Vis hele sitatet...
Problemet med å bare finne noen handlinger utført uten religiøst motiv ikke beviser det du er ute etter. Når man finner handlinger motiver av religion, så gjør man de på grunn av religiøs overbevisning, det er svært få som gjør noe fordi de ikke er religiøse. Personlig er jeg heller ukjent med at folk sa "fordi jeg ikke tror på Gud, så drepte jeg folk". For ikke å snakke om at man kan tilskrive enhver religiøs det samme, da kristne nødvendigvis er ateister hva Saturn og Zeus angår. Derimot er det lett å se at mennesker kan utføre ganske mye heslig pga. noen linjer i en bok.

Videre er ikke problemet religion per se, men heller servilitet og aksept av doktriner, da spesielt autoritære doktriner. For det er igrunn ingen forskjell på om man gjør som kristne som drepte ateister eller følger ateistiske statsledere som opptrer som semiguder slik Stalin gjorde når han utnyttet et folk som hadde sett sitt statsoverhodet som en gudeskikkelse i mange hundre år. Ironien i at slike statsledere selv opptrer som gudeapparater, eller rett ut går ned til befolkningen som The Supreme Being slik Robespierre gjorde ser ut til å gå mange hus forbi, og man prøver å erklære slike handlinger som "ikke religiøse frykteligheter", når alt de gjør er å utnytte samme mekanisme som religion.

Det siste som må addresseres er at nettopp religiøsiteten i disse landene er det som gjør det så reinspikka forkastelig. For "AIDS er fælt, men kondomer er verre!" ser det ut til at den katolske kirke sier - en gjeng gamle menn i Vatikanet som skjuler pedofile fra andre stater og velter seg i gull mens deres følgere må ta til takke med et liv i fattigdom. Jeg har ingen respekt for religiøs doktrine eller servilitet, derimot respekterer jeg ethvert menneske som et menneske, men deres dårlige idéer verken får eller fortjener min respekt eller aksept. Men jeg synes ærlig talt man bør tenke seg om en gang eller 39 om man ikke tar innover seg hvor mange land som fortsatt lever i bakvendtland fordi den katolske kirkens doktriner hindrer kvinner i å likestilles (som sies å være tiltak nummer én for å utvikle et land). Legg dette sammen med nevnte AIDS problematikk, og de fattige forblir fattige fordi de tror mens de som påstår de hjelper med å sende misjonærer ned som gir mat mot konversjon påstår de hjelper de ut av denne manifestasjonen av helvete på jord. Alt mens de selv selvfølgelig sikrer seg adgang til perleporten mens afrikanerne må en tur innom Dantes sirkler for å ha gjort noe så naturlig som å ha sex. Slikt kan jeg ikke respektere på noen måte om jeg skal kunne se meg selv i speilet uten å brekke meg. Summa summarum - jeg respekterer mennesker, men jeg reserverer meg retten til å forakte idéer og doktriner helhjertet om nødvendig. For det hjelper ikke at Magda på 87 får sjelero når mannen døde fordi hun tror han er i himmelen når flere hundre millioner, hvis ikke milliarder lever korte og/eller uverdige liv som følge av samme doktrine.
Sist endret av Xasma; 11. februar 2017 kl. 15:38.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Nraw Vis innlegg
Kanskje det. Men er det ikke religion alle krangler om og som skaper
splid, så kommer noe annet mest sannsynlig til å ta dets plass.
Vis hele sitatet...
Når du sier «mest sannsynlig» regner jeg med du mener «>50%».
Hvordan kom du fram til det?

Er det èn ting historiw kan fortelle, så er det at mennesker aldri lærer.
Vis hele sitatet...
Hmm. Hm? Hmmm.

Motivet bak ting har alltid vært makt uavhengig om det er
snakk om politikk, ideologi, religion osv.
Vis hele sitatet...
Det frister å skrive en vits her om at du bedriver shoehorning
men tilgir deg selv på forhånd ved å si at mennesker aldri lærer.

Var motivet ditt da du skrev dette her, makt?

Hva er motivet til selvmordsbomberen? «Åååh, makt over 72
jomfruer/druer/jomdruer såklart». Hm. Så ikke sex? «Oi, sex er
motivasjonen for alt!» Mja. Hva med aseksuelle?

Slikt er overforenkling.

Det egentlige problemet er såklart dårlig epistemologi.
(Dette er ikke en overforenkling. Nope)

Når man bruker Tro som epistemologi (måten man oppnår
kunnskap på), kan man komme fram til… en hel del forskjellig?
Kanskje… alt? Er man vant til å bruke Tro (Faith) for å komme
fram til ting, skal det ikke mye til for å kjøre langt ned i grøfta.

USA har et problem der når det kommer til islam: En svær bunke
av dem bruker Tro som en måte å komme fram til at
kristendommer stemmer. Hva er så i veien for å komme fram til at
islam stemmer?

Ikke bare bruker man samme epistemologi, men greiene står i en
gammel bok (fortsatt ingen kasetter i syne), man drar til en
bygning det kommer lyd utav og trenger ikke forklare Mattheus
kap. 6, vers 5-6 engang, inni bygningen er det en fyr som er sjef,
en har sosialt samhold, en bunke ritualer, +++. De anerkjenner
Jesus til og med! Bare som profet da. Og deres profet er den siste.
Så nå vet vi at vi har riktig. Greia deres stammer fra
Abraham den ogsåyay!

Det er ubehagelig for amerikanerne å gå etter religionen, eller
sågar epistemologien ISIS m.fl. bruker, da de innehar mye slikt
selv. Skal de tilbakevise disse to, må de kanskje feie for sin egen
dør først.

Og det er skummelt.
Ligningen er egentlig så enkel som dette:
En kan sammenligne hva menneskeheten fant ut fra Jesu fødsel i år 0, til Gallileo Galilei kom med et definitivt bevis på, at ikke alle himmellegmer går i bane rundt jorden i 1609. Dette var fast bestemt i kirkens skrifter føre han, og han ble nesten brent på bålet for å si dette. Så kan du sammeligne det menneskeheten har funnet ut etter. Og i tiden etter Gallileo så har kirken mistet motvillig mer og mer makt, og har snart ikke noe igjen (og fint er det!). Dette sier veldig mye om vitenskap kontra religion. Hadde Gallileo ikke gått mot kirken i 1609, så hadde kanskje vindmølle vært det mest avanserte tekniske hjelpemiddelet enda... Noe som sier mye!..
Hvem i huleste er religiøs i 2017 med all forskning og vitenskap som foreligger? Veldig merkelig spør du meg..
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Hvem i huleste er religiøs i 2017 med all forskning og vitenskap som foreligger? Veldig merkelig spør du meg..
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi vitenskap og åndelighet er to forskjellige ting?

Det finnes haugevis av vitenskapsfolk som også har en åndelig dimensjon i livet. Mange vil tilhøre en eller annen religion. Mange ateister har også åndelige følelser.

Noe av det som forundrer meg er alle dem som har et utrolig snevert syn på hva det å være religiøs kan innebære. Som om religion er en slags alternativ vitenskap og at det er av helt vitenskapelig spørsmålsstillinger man søker seg til religon
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Noe av det som forundrer meg er alle dem som har et utrolig snevert syn på hva det å være religiøs kan innebære. Som om religion er en slags alternativ vitenskap og at det er av helt vitenskapelig spørsmålsstillinger man søker seg til religon
Vis hele sitatet...
Fordi det er nettopp dette man ser hver dag - tiltak med bakgrunn i faktisk vitenskap som kan redde liv, forbedre liv, unngå eller helbrede skader, og som blir nedkjempet av en haug idioter fordi de tror en udødelig dude med langt hvitt skjegg sitter oppe i himmelen vil det på grunn av en eller annen "uransakelig" plan som tydeligvis innebærer smerte, død og lidelse hos småbarn, kreft hos uskyldige, vold, krig og elendighet og masse regelrett onde folk som får holde på akkurat som de vil.

Epikur satte dødsstøtet for den vanlige monoteistiske dogmatiske bullshitten (ie. at "gud" er allvitende, allmektig, god) rundt 300 år før kristendommen i det hele tatt oppsto.

Is he willing to prevent evil, but not able? then is he impotent. Is he able, but not willing? Then is he malevolent. Is he both able and willing? Whence then is evil?
Vis hele sitatet...
Med andre ord: det kan ikke finnes en skapning som innehar alle tre egenskapene. Han kan enten mangle allmektigheten og derfor være ute av stand til å rydde opp, noe som gir oss et "alibi" for hvorfor vi er en kreft på jorda. Han kan mangle godheten og derfor bare bestemme seg for å se på elendigheten med ei stor bøtte guddommelig popcorn. Han kan mangle allvitenheten og dermed være fullstendig clueless om hvor skakkjørt skapelsen hans har endt opp mens han har holdt på med gud vet(?) hva. Ingen av delene er det minste kompatibel med noe noen har å si om de figurene.

Den dag i dag står religiøs overtro som et utrolig stort hinder for mange av måtene vi kan forbedre oss på som art. Vi har folk i Afrika som myrder småbarn på grunn av feil hudfarge fordi de er "hekser", fundisfjotter som innbitt prøver å forhindre folk fra å lære om vitenskap og så fra å bruke det de har lært til alles fordel, vi har sprøyte gale fanatikere som slår huet av folk for å mene hva-det-nå-var om fetteren til en eller annen dude som levde for hundrevis av år siden, vi har kyniske folk som utnytter dette og heller bensin på bålet for politisk og økonomisk gevinst.

At en og annen person får litt trøst ved å forestille seg at tippoldemor spiser frokost med Jesus er liksom ikke helt nok til å veie opp for en brøkdel av alt dette.
Hehe ja - på den andre side - så kan man kan sikkert dra fram en gjeng ignorante ateistiske rasshøl opp av sekken - også sette likhetstegn mellom disse individene og alle ateister.. Deretter kan man fyre seg opp på denne styggedommen av de villfarne gudløse som går rundt og gjør djevelskap.

Uansett. Det var sikkert godt å få det ut
Sist endret av Bearass; 12. februar 2017 kl. 18:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hehe ja - man kan sikkert dra fram en gjeng ignorante ateistiske rasshøl opp av sekken - også sette likhetstegn mellom disse individene og alle ateister.. Deretter kan man fyre seg opp på denne styggedommen av ateisme.
Vis hele sitatet...
Kor mange er det som motiverer det med ateisme, versus kor mange som motiverer det med religion?
Poenget er vel at er man et ignorant rasshøl - så er man et ignorant rasshøl. Man kan være personlig religiøst ignorant rasshøl - eller personlig anti-religiøst ignorant rasshøl.

Man kan også være et fantastisk medmenneske med god moral som er en positiv faktor i verden. Man kan være et personlig religiøst fantastisk medmenneske - eller et personlig ikke-religiøst fantastisk medmenneske.

Om man synes det er vanskelig å forestille seg fantastiske personlige-religiøse medmennesker, så tenker jeg at man har et noe snevert syn på hva det å være religiøs kan innebære.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Poenget er vel at er man et ignorant rasshøl - så er man et ignorant rasshøl. Man kan være personlig religiøst ignorant rasshøl - eller personlig anti-religiøst ignorant rasshøl.
Vis hele sitatet...
Eg vil påstå at det er ein vesentleg prinsippskilnad i det å ha ei dogmatisk verdssyn, og det å ikkje ha det.

Poenget mitt er uansett at analogien din er totalt ugyldig, ettersom den ikkje ser på motivasjon.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil påstå at det er ein vesentleg prinsippskilnad i det å ha ei dogmatisk verdssyn, og det å ikkje ha det.

Poenget mitt er uansett at analogien din er totalt ugyldig, ettersom den ikkje ser på motivasjon.
Vis hele sitatet...
Nå er vel poenget hans nettopp det at bare fordi man er religiøs trenger man ikke å brette det ut på andre. Man kan være religiøs for det vi vil kalle gode verdier som nestekjærlighet, aksept, ærlighet og vennlighet.

Jeg kjenner flere fantastiske kristne mennesker som ikke plager noen med det. De ber til Gud om kvelden, de har bordbønn, bygger familieverdiene på kristne verdier som tillit, omsorg og toleranse. De jobber frivillig og hjelper folk som sliter, donerer penger til kirkens nødhjelp osv. fordi det er sånt gode kristne gjør.

Deres tro er hva de er vokst opp med og de ønsker å fortsette å være kristne fordi de vil andre godt og ser på kristendommen som en lykkelig måte å leve på. De er på ingen måte i mot vitenskap.

De er for homofilt ekteskap og fri vilje rett og slett. De sier ikke til en sjel: "Du burde bli kristen, måten du lever på er feil". De driter i hva alle andre mener så lenge de får lov til å ha sin tro i fred og dersom de er lykkelige syns jeg ikke andre skal komme og fortelle dem at måten de lever på er feil heller. Ser ikke problemet.

Å være religiøs er ikke synonymt med et dogmatisk verdensbilde.
Sist endret av seroto9n; 12. februar 2017 kl. 19:09.
Jeg må innrømme at jeg raskt trekker meg unna religiøse personer, ikke fordi jeg er redd for de, men fordi de ikke innehar evnen til å endre mening. Jeg er nemlig avhengig av at mennesker jeg skal forholde meg til kan tenke på en rasjonell måte.

Jeg føler egentlig ikke engang at en begrunnelse for påstanden er nødvendig, det er allerede så mange fantastiske argumenter mot religion, at det i seg selv beviser at religiøse personer ikke er åpne for å endre mening.

De tre største religionene er kristendom, islam og hinduisme. Alle disse har mer enn en milliard følgere. Det finnes tusenvis av religioner, men for å understreke poenget mitt, la oss si at dette er de eneste tre religionene som finnes. Uansett hvordan du snur og vender på det, så kan ikke alle tre ha rett, så hvordan kan man i viten om dette være så bastant i sin tro om at akkurat deres religion er den rette?

Som religiøs så har du min aksept for din tro, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å anse deg som en rasjonell person.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Jeg kjenner flere fantastiske kristne mennesker som ikke plager noen med det. De ber til Gud om kvelden, de har bordbønn, bygger familieverdiene på kristne verdier som tillit, omsorg og toleranse. De jobber frivillig og hjelper folk som sliter, donerer penger til kirkens nødhjelp osv. fordi det er sånt gode kristne gjør.
Vis hele sitatet...
Det vi i dag anser som gode kristne er ikke det samme som de vi anså som gode kristne for 200 år siden. Kristendom har blitt påvirket og myket opp av rasjonell tankegang, og dette er ikke takket være religion.

Anbefaler deg å ta en titt på Richard Dawkins svar på spørsmål om absolutt moral, som religion hevder er dere fantastiske bidrag til menneskeheten.
Sist endret av stepry; 12. februar 2017 kl. 20:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Å være religiøs er ikke synonymt med et dogmatisk verdensbilde.
Vis hele sitatet...
Eg vil påstå at det er synonymt med det.

Dei hevder at det finst ein gud, som vi skal akseptere fordi dei seier det finst ein gud. Det er vel omlag ordbokdefinisjonen av dogmatisk?

Om du ser på definisjonen av ordet dogma, som dogmatisk er ei avleiing av, så framstår det som åpenbart at du kan ikkje vere truande kristen utan å ha eit dogmatisk syn på gud.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg vil påstå at det er synonymt med det.

Dei hevder at det finst ein gud, som vi skal akseptere fordi dei seier det finst ein gud. Det er vel omlag ordbokdefinisjonen av dogmatisk?
Vis hele sitatet...
Se her, dette er ignoransen din som taler. Bare fordi en person velger å være religiøs og tro på frelse og det der så betyr ikke det ting som
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei hevder at det finst ein gud, som vi skal akseptere fordi dei seier det finst ein gud.
Vis hele sitatet...
"Dei", "vi skal akseptere". Jeg ville kalle en person som ber til sin gud hver kveld, ber bordbønn og går i kirka for kristen. Likevel finnes det personer som gjør alt dette som ikke mener at andre trenger å tro på deres gud. Det finnes kristne som sier: "Den guden jeg tror på, tror jeg på fordi jeg ønsker det, hvem som helst er frie til å tro på sin egen gud, jeg aksepterer det, jeg tror på min gud fordi det er slik jeg ønsker å leve livet mitt, det gjør meg lykkelig".

Det er like ignorant å si at alle de rundt 2 milliarder menneskene sier at du skal akseptere deres gud. Om du velger å tro det eller ikke så finnes det store mengder mennesker som totalt driter i om du aksepterer "deres" gud eller ei, mot at du driter i om de tror på sin gud.

En av de kristne familiene jeg har nevnt tidligere døpte ikke engang sønnen sin, fordi de ville at han selv skulle velge å være kristen eller ikke. Jeg vil ikke kalle det ignoranse, det er toleranse.
Sist endret av seroto9n; 12. februar 2017 kl. 21:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av seroto9n Vis innlegg
"Dei", "vi skal akseptere". Jeg ville kalle en person som ber til sin gud hver kveld, ber bordbønn og går i kirka for kristen. Likevel finnes det personer som gjør alt dette som ikke mener at andre trenger å tro på deres gud.
Vis hele sitatet...
Dette er semantikkdebatter, og er i utgangspunktet lite glad i semantikkdebatter, fordi dei er lite produktive. Men la gå.

Dei trur altså på ein gud - fordi dei trur på ein gud. Dei har ingen eksterne haldepunkt, og dei utelukker aktivt relativt mykje kunnskap når dei vel å tru. Dei trur utan bevis, og ved cherrypicking. Om det ikkje er dogmatisk veit eg faktisk ikkje kva som kvalifiserer som dogmatisk.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Det finnes kristne som sier: "Den guden jeg tror på, tror jeg på fordi jeg ønsker det, hvem som helst er frie til å tro på sin egen gud, jeg aksepterer det, jeg tror på min gud fordi det er slik jeg ønsker å leve livet mitt, det gjør meg lykkelig".
Vis hele sitatet...
Det er ikkje om du misjonerer for ting eller ikkje som avgjer om det er dogmatisk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er semantikkdebatter, og er i utgangspunktet lite glad i semantikkdebatter, fordi dei er lite produktive. Men la gå.

Dei trur altså på ein gud - fordi dei trur på ein gud. Dei har ingen eksterne haldepunkt, og dei utelukker aktivt relativt mykje kunnskap når dei vel å tru. Dei trur utan bevis, og ved cherrypicking. Om det ikkje er dogmatisk veit eg faktisk ikkje kva som kvalifiserer som dogmatisk.

Det er ikkje om du misjonerer for ting eller ikkje som avgjer om det er dogmatisk.
Vis hele sitatet...
Vel, holdepunktet i troa er vel at de ikke har noen grunn til å gjøre det de gjør med mindre det er en gud å "gjøre det for". Det gir på en måte ingen mening å drive på med bønn osv. med mindre det er en gud som "lytter". Det finnes jo også folk som mener de har sett eller hørt gud selv, og dermed da tror på at det finnes en gud.

Jeg velger å tro at de som ber gjør det for å leve lykkelig "uvitende", selv om de "vet". Mange av dem mener det er en mening bak alt sammen, at guden deres ikke sitter ved spakene, men har gitt oss ansvaret. De fleste kristne jeg kjenner velger i hvert fall ut de fineste punktene i bibelen og følger dem. Altså mener de ikke at homofile skal drepes, fordi det er moralsk galt å mene slikt.

Det er utrolig mye selvmotsigende i bibelen, og jeg ønsker ikke å diskutere eller forsvare det som står der da jeg ikke er religiøs selv, poenget mitt var bare det at det finnes kristne som er åpne for at det ikke finnes en gud, at andre religioner tror på sin gud, men at de likevel velger å ha troa. De vet jo ikke, de bare tror.

Alt i alt så mener jeg det er ignorant å mene at alle kristne sier at deres gud er den eneste og rette guden og at andre må akseptere det. Det må gå an å være åpensinnet nok til å forstå at det finnes kristne som selv er åpne til sinns og kanskje har et annet syn på nettopp dette med gud. Det er opp til alle religiøse å velge dette selv, så kan man heller kalle de som sier de ikke får lov til å velge slikt selv for trangsynte rasshøl, men ikke si at alle religiøse er trangsynte og/eller rasshøl. Det er en trangsynt mening.

Man kan ikke bevise at det ikke finnes en gud heller, men jeg kaller det ikke for cherrypicking å mene at gud ikke finnes. Det bare virker mest natulig å mene det nå som vi har såpass mye kunnskap.

For alt vi vet lever vi i en stor datasimulasjon hvor det finnes en "gud" som simulerer oss med sin supermaskin som han selv har programmert, gitt visse regler til og samler all vår data og faktisk kan høre "bønner" ved å lese informasjonen som blir simulert i sanntid. Dette er en vill spekulasjon, jeg sier ikke at jeg tror dette, jeg sier bare at kvanteteorien forteller oss at vi kan faktisk ikke være så sikre på om det faktisk er sånn eller ikke og dermed er jeg heller ikke det. Bruker dette bare som et eksempel på at mennesket er ikke intelligent nok, enda i hvert fall, til å forstå universet og hvor vi kommer fra

Husk at om dette faktisk er sant (det finnes noen svært intelligente mennesker som tror dette) så betyr det faktisk at det kanskje finnes en "gud" som ikke har rådighet over oss lenger, men som skapte oss. Dermed er vi bare en random prikk av bevissthet som tilfeldigvis ble simulert pga gitte regler ment til å være gode, men så fucka vi det opp, hardt, og det gikk ikke så bra likevel Intensjonen kan ha vært god da
Sist endret av Jonta; 12. februar 2017 kl. 22:52. Grunn: Slått sammen fordi automatisk sammenslåing er midlertidig avslått
Sitat av seroto9n Vis innlegg
poenget mitt var bare det at det finnes kristne som er åpne for at det ikke finnes en gud, at andre religioner tror på sin gud, men at de likevel velger å ha troa. De vet jo ikke, de bare tror.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det du snakker om er håp, ikke religiøs overtro. Mennesker som sier at det er godt mulig at gud ikke eksisterer, men at de velger å tro på gud, gjør det fordi de ikke har noe å tape på å definere seg som troende. Det blir litt som å levere inn lottokupongen, jeg vet at kjangsen for å vinne er minimal, det eneste jeg vet er at jeg definitivt ikke vinner om jeg ikke spiller. Dette er ikke tro, det er håp.

Det er mange som ligger for døden som plutselig hevder å være religiøse, dette er åpenbart ikke fordi de plutselig har fått en åpenbaring, men fordi i frykt for å dø setter pengene på det eneste de har å gripe etter.
Tull og tøys, er du personlig kristen må du jo ha noe og be til, er det liksom Mikke Mus som er i fokus ved aftenbønnen?
Hvis en må ha ett påskudd som "personlig kristen" for å gjøre gode valg og behandle mennesker korrekt er du noe merkelig sammenskrudd.
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg tror det du snakker om er håp, ikke religiøs overtro. Mennesker som sier at det er godt mulig at gud ikke eksisterer, men at de velger å tro på gud, gjør det fordi de ikke har noe å tape på å definere seg som troende. Det blir litt som å levere inn lottokupongen, jeg vet at kjangsen for å vinne er minimal, det eneste jeg vet er at jeg definitivt ikke vinner om jeg ikke spiller. Dette er ikke tro, det er håp.

Det er mange som ligger for døden som plutselig hevder å være religiøse, dette er åpenbart ikke fordi de plutselig har fått en åpenbaring, men fordi i frykt for å dø setter pengene på det eneste de har å gripe etter.
Vis hele sitatet...
Er mulig jeg er helt på viddene, i så fall beklager jeg, men jeg fant en definisjon på kristen:

"en person som bekjenner tro på Jesus som Kristus eller på religionen bygget på Jesu lære"

Selv om du bare bygger det på nestekjærlighet, ærlighet og aksept er det fremdeles "Jesu lære". Så da er man jo kristen da? Religiøs?
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Er mulig jeg er helt på viddene, i så fall beklager jeg, men jeg fant en definisjon på kristen:

"en person som bekjenner tro på Jesus som Kristus eller på religionen bygget på Jesu lære"

Selv om du bare bygger det på nestekjærlighet, ærlighet og aksept er det fremdeles "Jesu lære". Så da er man jo kristen da? Religiøs?
Vis hele sitatet...
Istedenfor å google etter definisjonsspørsmål på hva kristendom er i mål om å vinne et argument, hva med å heller tolke og svare på det jeg skriver? Når du leser mitt synspunkt for hvorfor dette ikke kan kalles tro, er du enig eller uenig? Om du er uenig så vil jeg gjerne høre hvorfor, og hva du er uenig i? Om du er enig så trenger vi ikke å prøve å finne frem til hva man definerer som kristendom
Sist endret av stepry; 12. februar 2017 kl. 22:37.
Det er klart at enhver religion innebærer å tro på noe utenfor logikk og naturlover, med det betyr ikke at man nødvendigvis ikke anerkjenner at universet rundt oss styres av logikk og naturlover. De aller fleste religiøse jeg kjenner anerkjenner det (det finnes noen pinlige unntak). Den religiøse biten handler om at de mener det finnes et annet aspekt, en dimensjon i livet eller hva man skal kalle det, som man ikke kan avdekke med naturens regler, fordi det ikke tilhører naturen. Det er overnaturlig. Ingen oppegående mennesker ville finne på å bruke overnaturlige/religiøse forklaringer på fenomener i naturen. Eller omvendt, for den saks skyld. De er ikke religiøse fordi de ikke forstår hvorfor det lyner, liksom. De har samme oppfatnig av naturen som andre, men så har de en opplevelse av at eksistensen rommer noe mer enn natur. Jeg kjenner faktisk en professor innen realfag som har sett gjenferd. Det er jo totalt skrullete i min bok, men han er en dyktig fagperson og en rasjonell, tenkende mann. Han er ikke en idiot som cherrypicker naturlover som det passer ham. Han har noen opplevelser i livet som han mener går utenfor den tolkningen. Jeg personlig tror ikke han har sett noe gjenferd, men jeg avskriver ham ikke som en irrasjonell tulling for det.

Er man en intellektuelt nyskjerrig person så tenker jeg at det er naturlig å lure på hva folk bygger overbevisningene sin på. Det er jo interessant å forstå noe om hvordan milliarder av folk faktisk tenker, og ikke minst høre hvordan de stiller seg til motargumenter. Det er i alle fall min innskytelse. Men det lettvinte alternativet er selvsagt å bare anta at de alle sammen er idioter og sky dem som pesten.

Dette er altså ikke et innlegg for å underslå problemer forårsaket av religion generelt, men slå et slag for å møte og høre på folk i stedet for å løpe fra dem i frykt for at de ikke skal passe inn i stereotypien vi vil ha dem i. Det tror jeg hadde løst mange problemer gitt.
Sitat av entropi Vis innlegg
Det er klart at enhver religion innebærer å tro på noe utenfor logikk og naturlover, med det betyr ikke at man nødvendigvis ikke anerkjenner at universet rundt oss styres av logikk og naturlover. De aller fleste religiøse jeg kjenner anerkjenner det (det finnes noen pinlige unntak). Den religiøse biten handler om at de mener det finnes et annet aspekt, en dimensjon i livet eller hva man skal kalle det, som man ikke kan avdekke med naturens regler, fordi det ikke tilhører naturen. Det er overnaturlig. Ingen oppegående mennesker ville finne på å bruke overnaturlige/religiøse forklaringer på fenomener i naturen. Eller omvendt, for den saks skyld. De er ikke religiøse fordi de ikke forstår hvorfor det lyner, liksom. De har samme oppfatnig av naturen som andre, men så har de en opplevelse av at eksistensen rommer noe mer enn natur.
Vis hele sitatet...
Absolutt, og det å være åpen for at man ikke vet alle svarene er rasjonelt. Det å 100% fornekte at det finnes en gud er irrasjonelt, da man ikke erkjenner det faktum at vi ikke innehar alle svarene. Det å være agnostisk er imidlertid ikke det samme som å tro på én bestemt gud. Mennesker som er åpne for at det kan finnes en gud er altså ikke religiøse, de er agnostiske.

Sitat av entropi Vis innlegg
Er man en intellektuelt nyskjerrig person så tenker jeg at det er naturlig å lure på hva folk bygger overbevisningene sin på. Det er jo interessant å forstå noe om hvordan milliarder av folk faktisk tenker, og ikke minst høre hvordan de stiller seg til motargumenter. Det er i alle fall min innskytelse. Men det lettvinte alternativet er selvsagt å bare anta at de alle sammen er idioter og sky dem som pesten.
Vis hele sitatet...
Det er interessant i den grad man kan ha en rasjonell dialog med denne personen. Synes dette er et bra innspill, man kan ikke endre en persons mening med mindre man først forstår hvor denne personen kommer fra, og hva han baserer sin tro og mening på. Det som er min oppfatning er imidlertid at religiøse mennesker i svært liten grad er interessert i å ta et kritisk blikk til sin egen tro, i tillegg til å være lite interessert i å ha en rasjonell diskusjon rundt temaet.

Sitat av entropi Vis innlegg
Dette er altså ikke et innlegg for å underslå problemer forårsaket av religion generelt, men slå et slag for å møte og høre på folk i stedet for å løpe fra dem i frykt for at de ikke skal passe inn i stereotypien vi vil ha dem i. Det tror jeg hadde løst mange problemer gitt.
Vis hele sitatet...
Enig Når jeg gikk på videregående for noen år siden, så ble vi bedt om å argumentere for meninger som vi egentlig var imot. Jo bedre vi kunne argumentere for oss, jo bedre karakter fikk vi. Dette var ufattelig lærerikt, fordi man faktisk blir tvunget til en objektiv tilnærming til temaet. Jeg skulle virkelig ønske dette var noe man gjorde mer
Sitat av stepry Vis innlegg

Det er interessant i den grad man kan ha en rasjonell dialog med denne personen. Synes dette er et bra innspill, man kan ikke endre en persons mening med mindre man først forstår hvor denne personen kommer fra, og hva han baserer sin tro og mening på. Det som er min oppfatning er imidlertid at religiøse mennesker i svært liten grad er interessert i å ta et kritisk blikk til sin egen tro, i tillegg til å være lite interessert i å ha en rasjonell diskusjon rundt temaet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, og ofte kan man ikke det. Mange religiøse er det først og fremst av "gammel vane" og oppdragelse, og kommer lett på defensiven (dette er jo tross alt veldig personlige ting). Men langt fra alle er sånn, mange er sannhetssøkende og ønsker å teste sin overbevisning mot andre syn. Men man må jo møte dem med et minimum av åpenhet skal man komme noen vei. Ønsket om å få den andre til å endre mening er ikke alltid det beste utgangspunket. Man må faktisk ønske å forstå dem også, hvis man forventer å bli forstått selv. It takes two to tango, skal det bli en meningsfull samtale mellom to med så ulikt verdensbilde så krever det at begge er innstilt på å følge hverandres tankerekker på deres premisser. Treffer man rett person er det ganske givende. Man beskylder ofte religiøse for å vike unna motforestillinger, være dømmende og skape skiller mellom "oss" og "dem". Da får man vel i anstendighetens navn prøve å unngå å gjøre akkurat det samme selv.
Sist endret av entropi; 13. februar 2017 kl. 01:13.
Sitat av stepry Vis innlegg
Istedenfor å google etter definisjonsspørsmål på hva kristendom er i mål om å vinne et argument, hva med å heller tolke og svare på det jeg skriver? Når du leser mitt synspunkt for hvorfor dette ikke kan kalles tro, er du enig eller uenig? Om du er uenig så vil jeg gjerne høre hvorfor, og hva du er uenig i? Om du er enig så trenger vi ikke å prøve å finne frem til hva man definerer som kristendom
Vis hele sitatet...
Det kommer jo egentlig ned til hva som definerer en kristen da poenget jeg hele tiden prøver å få fram er at bare fordi man er religiøs trenger man ikke å være trangsynt, irrasjonell eller fornekte vitenskap. entropi satte egentlig ord på det veldig mye penere enn meg.

Jeg mener de er troende, de er religiøse av de grunnene entropi nevner, og av grunnene de selv mener. Enkelt og greit. Argumentet jeg ville tilbakevise var at alle kristne har likt syn på religionen og lever etter den på samme trangsynte måte som "alle andre"
Sitat av entropi Vis innlegg
Ønsket om å få den andre til å endre mening er ikke alltid det beste utgangspunket. Man må faktisk ønske å forstå dem også, hvis man forventer å bli forstått selv.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skrev dette i forrige innlegget mitt jeg også Man skal ikke gå inn i en diskusjon med mål om å endre meningsmotstanderens synspunkt, men med mål om å forstå hverandre. Det er imidlertid umulig for meg å forstå en irrasjonell person.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Det kommer jo egentlig ned til hva som definerer en kristen da poenget jeg hele tiden prøver å få fram er at bare fordi man er religiøs trenger man ikke å være trangsynt
Vis hele sitatet...
Men det du snakket om var jo ikke religiøs overtro, det var å hevde at man er troende fordi man ikke har noe å tape på det. Dette er ikke det samme som å bekjenne at man er kristen, for å kunne bekjenne dette så må du faktisk tro på det.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
entropi satte egentlig ord på det veldig mye penere enn meg.
Vis hele sitatet...
Veldig enig mye av det entropi snakker om, han snakker imidlertid om agnostikere, ikke religiøse mennesker. Om det var intensjonen eller ei vet jeg ikke.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Argumentet jeg ville tilbakevise var at alle kristne har likt syn på religionen og lever etter den på samme trangsynte måte som "alle andre"
Vis hele sitatet...
At det finnes nyanser er jo klart, kristendommen har eksempelvis blitt modernisert betraktelig med årene. Sammenligner du en muslim født og oppvokst her i Norge med en muslim i Somalia, så vil du se hvor bredt nyansespekteret faktisk er innad i samme religion. Jeg står imidlertid fortsatt ved at man er svært trangsynt om man er religiøs i dag, jeg har ikke sett noen argumenter imot at religion er irrasjonelt?
Sist endret av stepry; 13. februar 2017 kl. 01:57.
Sitat av stepry Vis innlegg
Ja, jeg skrev dette i forrige innlegget mitt jeg også Man skal ikke gå inn i en diskusjon med mål om å endre meningsmotstanderens synspunkt, men med mål om å forstå hverandre. Det er imidlertid umulig for meg å forstå en irrasjonell person.

Men det du snakket om var jo ikke religiøs overtro, det var å hevde at man er troende fordi man ikke har noe å tape på det. Dette er ikke det samme som å bekjenne at man er kristen, for å kunne bekjenne dette så må du faktisk tro på det.

Veldig enig mye av det entropi snakker om, han snakker imidlertid om agnostikere, ikke religiøse mennesker. Om det var intensjonen eller ei vet jeg ikke.

At det finnes nyanser er jo klart, kristendommen har eksempelvis blitt modernisert betraktelig med årene. Sammenligner du en muslim født og oppvokst her i Norge med en muslim i Somalia, så vil du se hvor bredt nyansespekteret faktisk er innad i samme religion. Jeg står imidlertid fortsatt ved at man er svært trangsynt om man er religiøs i dag, jeg har ikke sett noen argumenter imot at religion er irrasjonelt?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er religion irrasjonelt. De aller fleste religioner er tuftet på å tro på én eller flere spesifikke, overnaturlige karakterer i fullstendig fravær av empirisk data til å støtte seg på. Religiøse baserer ikke troen sin på logikk, de baserer den på indre opplevelse av virkeligheten. Gjerne for å forklare de sidene av sin personlige virkelighet som oppfattes tilfeldig, urettferdig eller uforklarlig. Som jeg nevnte tidligere ser man at religiøsitet er nært knyttet til levestandard, i form av at individer med dårlige levevilkår statistisk har større sannsynlighet for å være religiøs (ref: kilden i forrige innlegg), noe som framstår naturlig for meg. Lever man med møkk til knærne er det klart det føles befriende å tenke at dette livet ikke er slutten, at det finnes noe mer enn den virkeligheten de lever i. Justerer man voldsstatistikk for inntekt, ser man at det er en sterk, positiv korrelasjon mellom inntekt og voldelig kriminalitet.

Så vi har da disse to fenomenene, flere fattige er religiøse, og flere fattige begår voldelig kriminalitet. Vi kan ikke trekke konklusjoner basert på dette, men det framstår som åpenbart at noe av volden begått med religiøse bannere har andre motiver en de pur religiøse. Selv om de kanskje gjemmes bak overtro. Jeg tror en stor, stor del av religiøsitetens verste ritualer (omskjæring, voldtekt, kvinneundertrykking) egentlig ikke har så veldig mye med religionen i seg selv, men heller kulturen bak det. Vi kan godt argumentere for at religionen har skylda, men faktum er at mennesker er ganske morbide skapninger til tider, og hadde det ikke vært religion hadde det vært noe annet. Man kan godt synes religion er noe piss, men det vi egentlig avskyr er kulturen som omgir religionen. Hvordan hver enkelt velger å forklare sin egen virkelighet har vi vitterlig ingenting med, det er hvordan det kommer til uttrykk vi kan reagere på. Og her er det viktig å være prinsippfas mener jeg, man skal ikke godta kulturer som bedriver grusomheter. Men vi trenger ikke forlange at all religion skal legges vekk, det er tåpelig og fungerer kun som skillevegg. Man må akseptere at noen har behov for å forklare sider av livet med personlige modeller, uten at dette medfører hjemmel for grusomme handlinger.

Jeg skriver ikke til deg spesifikt Stepry, jeg bare tenker høyt.
Sitat av stepry Vis innlegg
Ja, jeg skrev dette i forrige innlegget mitt jeg også Man skal ikke gå inn i en diskusjon med mål om å endre meningsmotstanderens synspunkt, men med mål om å forstå hverandre. Det er imidlertid umulig for meg å forstå en irrasjonell person.
Vis hele sitatet...
Ja, det er derfor du er nødt til å godta noen premisser (i diskusjonen) du ikke er enig for å kunne følge tankerekken. Hvis du stopper på "ja, men det er jo irrasjonelt!!!" ved hvert utsagn så kommer du ingen vei. For selvsagt er religion irrasjonelt, det er liksom greia...det tilhører en annen realm enn den rasjonelle. Du mener jo at det ikke finnes, men du må kanskje akseptere for the sake of argument at det kan gjøre det hvis du skal forstå hvordan en religiøs tenker og prøve å finne en slags indre logikk i den forestillingen.

Sitat av stepry Vis innlegg
Veldig enig mye av det entropi snakker om, han snakker imidlertid om agnostikere, ikke religiøse mennesker. Om det var intensjonen eller ei vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg snakker ikke spesifikt om agnostikere, hvorfor tror du det?
Sist endret av entropi; 13. februar 2017 kl. 09:07.
Sitat av entropi Vis innlegg
Ja, det er derfor du er nødt til å godta noen premisser (i diskusjonen) du ikke er enig for å kunne følge tankerekken. Hvis du stopper på "ja, men det er jo irrasjonelt!!!" ved hvert utsagn så kommer du ingen vei. For selvsagt er religion irrasjonelt, det er liksom greia...det tilhører en annen realm enn den rasjonelle. Du mener jo at det ikke finnes, men du må kanskje akseptere for the sake of argument at det kan gjøre det hvis du skal forstå hvordan en religiøs tenker og prøve å finne en slags indre logikk i den forestillingen.
Vis hele sitatet...
Altså, du snakker om at man må prøve å forstå motparten for å oppnå en fruktbar diskusjon, men over flere innlegg så ser det ikke ut som du engang leser det jeg skriver? Jeg sier at jeg er helt enig i flere ting du sier, men du fortsetter ved å argumentere ditt synspunkt som at jeg er uenig med deg?

Selv om religion i seg selv er irrasjonelt, så kan man fortsatt ha en rasjonell diskusjon med en religiøs person. Problemet er bare at med en gang den religiøse personen ikke har flere rasjonelle argumenter, så vil han enten endre mening, eller hoppe over på irrasjonelle argumenter.

Du får det til å høres ut som at mitt argument i dialog med en religiøs person bare er "det er irrasjonelt, gud finnes ikke". Du skyter deg selv litt i foten, men tanke på at du selv oppfordrer til at man skal prøve å forstå meningsmotstanderen. Jeg har allerede skrevet at jeg ikke fornekter en gud, og når ikke-troende diskuterer med troende så er det helt normalt å bygge argumenter med utgangspunkt i at gud eksisterer. Det var jo det jeg gjorde i sammenligningen av kristendom, islam og hinduisme.

Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, jeg snakker ikke spesifikt om agnostikere, hvorfor tror du det?
Vis hele sitatet...
Igjen, uavhengig om det er intensjonelt eller ikke, så snakker du om agnostikere.

Sitat av entropi Vis innlegg
Den religiøse biten handler om at de mener det finnes et annet aspekt, en dimensjon i livet eller hva man skal kalle det, som man ikke kan avdekke med naturens regler, fordi det ikke tilhører naturen.
Vis hele sitatet...
Du snakker altså om mennesker som er åpne for at det kan finnes en gud, eller at det kan finnes aspekter i livet som vi ikke kan definere eller sette fingeren på; Førstnevnte kalles agnostikere, sistnevnte kalles å være rasjonell. Det å ha ydmykhet i forhold til at vi ikke har alle svarene, og å være åpen for at alt er mulig, er rasjonelt. Du skriver ingenting om mennesker som ilegger troen sin i én gud, altså religiøse mennesker.
Stepry, jeg leser absolutt det du skriver, og tror heller ikke vi er uenig i alt. Jeg svarte å skkurat det som gjaldt irrasjonelle argumenter, da jeg mener man ikke kan begrunne religion med rasjonalitet. Beklager hvis du følte det som et angrep på hele argumentasjonen din, det var ikke meningen.

Jeg tror du misforstår meg mtp det jeg skriver om religiøse mennesker. Jeg sier at religiøse mener det er noe mer enn det rasjonelle ved tilværelsen. Dette kan være veldig konkrete forestillinger, jeg gikk ikke inn på akkurat hvilke da det jo varierer fra religion til religion. Men jo, det er religiøse jeg snakker om, mennesker med konkrete forestillinger om ikke-rasjonell virkelighet. Ikke bare en åpenhet for at det finnes noe der ute. Jeg uttrykte meg sikkert utydelig, men da håper jeg det er oppklart.
Sitat av stepry Vis innlegg
Du skriver ingenting om mennesker som ilegger troen sin i én gud, altså religiøse mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er jo du som driver og diskuterer definisjon her. Å tro på kun én gud er ikke synonymt med å være religiøs, du har da polyteistiske religioner.

Jeg mener forresten heller ikke agnostikere, jeg snakker om kristne mennesker som tror på gud, men de kan være fornuftige mennesker for det, slik som mannen entropi forteller om som sier han har sett gjenferd.
Sitat av entropi Vis innlegg
Stepry, jeg leser absolutt det du skriver, og tror heller ikke vi er uenig i alt.
Vis hele sitatet...
Kan jeg da spørre hvorfor du fortsatte å gjenta deg selv på ting jeg allerede har sagt meg enig i?

Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg svarte å skkurat det som gjaldt irrasjonelle argumenter, da jeg mener man ikke kan begrunne religion med rasjonalitet.
Vis hele sitatet...
Man kan jo åpenbart diskutere religion på et rasjonelt grunnlag, men man kan ikke akseptere religion og fortsatt være rasjonell. Men spiritualitet, at det kan eksistere udefinerbare ting utenfor det materielle er jo ikke det samme som å være religiøs?

Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg tror du misforstår meg mtp det jeg skriver om religiøse mennesker. Jeg sier at religiøse mener det er noe mer enn det rasjonelle ved tilværelsen. Dette kan være veldig konkrete forestillinger, jeg gikk ikke inn på akkurat hvilke da det jo varierer fra religion til religion. Men jo, det er religiøse jeg snakker om, mennesker med konkrete forestillinger om ikke-rasjonell virkelighet. Ikke bare en åpenhet for at det finnes noe der ute. Jeg uttrykte meg sikkert utydelig, men da håper jeg det er oppklart.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg blir litt usikker på hvor du legger skillet mellom spiritualitet og religion?

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Det er jo du som driver og diskuterer definisjon her.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i innlegget mitt så oppfordret jeg deg til å svare på innlegget istedenfor å bare slenge fra deg en definisjon som ikke engang underbygger argumentet ditt. Igjen, det å hevde at man er troende er ikke det samme som å faktisk bekjenne sin tro. For å bekjenne seg til en religion så må man faktisk tro, om ikke så kan jeg ved å si "Jeg er kristen" plutselig per definisjon være religiøs. Er du med?

Det er ikke sånn at jeg ikke vil at man skal bruke definisjoner i diskusjoner, det ville ha vært irrasjonelt Hadde definisjonen din forfektet det jeg skrev så hadde det vært greit, det gjorde den ikke, derfor oppfordret jeg deg til å heller reflektere over og svare på det jeg skrev enn å prøve å motbevise meg ved å google etter passende definisjoner.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Å tro på kun én gud er ikke synonymt med å være religiøs, du har da polyteistiske religioner.
Vis hele sitatet...
Polyteistisk tro, som i norrøn mytologi? Altså at man har ett bestemt sett med guder? Isåfall så kan jeg omformulere meg til én guddom istedenfor én gud, det er fortsatt totalt irrasjonelt.

Beklager å stadig måtte repetere meg selv, men jeg føler det er nødvendig. Vi har hatt tusenvis av religioner, men la oss si at vi kun har 100 religioner. Det vil si at dersom en av religionene faktisk er sanne så har man i beste fall 1% kjangse for å tro på den rette, da er det altså ufattelig ignorant å innrette livet sitt etter denne éne religionen.

Sitat av seroto9n Vis innlegg
Jeg mener forresten heller ikke agnostikere, jeg snakker om kristne mennesker som tror på gud, men de kan være fornuftige mennesker for det, slik som mannen entropi forteller om som sier han har sett gjenferd.
Vis hele sitatet...
Men jeg har jo fortalt deg hvorfor jeg mener at menneskene du beskriver ikke kan defineres som religiøse, kan du ikke heller fortelle meg hvor jeg tar feil enn å fortsette å hevde at du snakker om religiøse?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Hva annet er vel religion enn en parasitt som tillater de som tilber den å overleve på andre ikke-religiøses fremskritt? Det er en unnskyldning fra å både leve og bidra til den virkelige verden. Tradisjon eller ikke, så er det et hån mot intellektet, og noe du bør løpe fra så fort som dine føtter klarer å bære deg.
Vis hele sitatet...
Som entropi sa, er det ganske historieløst å hevde at religion kun har vært en brems på teknologisk utvikling.
Om teknologisk utvikling i seg selv er en ubetinget god ting er en helt annen diskusjon.

Det som er sikkert er at spesielt den katolske kirken finansierte enormt mye av vitenskapsarbeidet som ble gjort.
https://www.amazon.com/Genesis-Scien...5/bedeslibrary
▼ ... over en uke senere ... ▼
TLDR; for oss som ikke leser en hel bok for andres argument?

Hvis de finansierte en del vitenskapelig forskning så er jo det kjempegreier. Hva var årsaken bak det?