Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 15312
Hei!
Jeg lurte på om noen av dere vet om et program som er lett og som jeg lett kan bruke til å designe en nøkkel. Har prøvd photoshop, men det stoppet opp når jeg skulle lage innhakk i nøkkelen. fant ingen funksjon om det. Håper en av dere vet
https://en.wikipedia.org/wiki/SketchUp
http://www.sketchup.com/

Skal du printe den ut?
Sist endret av mentalmelt; 21. november 2015 kl. 01:08.
Ja, den skal printes ut. har akkurat investert i en 3d-printer.

Har "prøvd" sketchup, men visste ikke hvor jeg skulle begynne...
Sist endret av 3dfreak123; 21. november 2015 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 3dfreak123 Vis innlegg
Ja, den skal printes ut. har akkurat investert i en 3d-printer.

Har "prøvd" sketchup, men visste ikke hvor jeg skulle begynne...
Vis hele sitatet...
Da er steg #1 å lære seg 3D-design. Sketchup er av dei enklare i bruk. Tho, du vil nok ha litt tid med sandpapir foran deg før nøkkelen passer. Skal du kopiere nøkler er gjerne ølboks klipt til etter nøkkelen og et skrujern for å få moment like god teknikk som å printe den...
Du kan øve deg med denne guiden: Copy a Car Key with a 3D Printer
Mange nøkkelslipere som driter i hva slags nøkkel du skal kopiere. Just saiyn'.
Klipping av ølboks vil nok ikke funke. Nøkkelen er av typen Trioving DP. jeg får lagd en 3d-figur i photoshop med taggene til nøkkelen, men klarer ikke å skjære ut sporene i photoshop. Eneste jeg får justert tykkelse på er hele figuren.
Sist endret av 3dfreak123; 21. november 2015 kl. 01:42.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 3dfreak123 Vis innlegg
Klipping av ølboks vil nok ikke funke. Nøkkelen er av typen Trioving DP. jeg får lagd en 3d-figur i photoshop med taggene til nøkkelen, men klarer ikke å skjære ut sporene i photoshop. Eneste jeg får justert tykkelse på er hele figuren.
Vis hele sitatet...
Ja, altså. Photoshop er totalt feil verktøy til å lage 3D-modeller i. Det er, som namnet tilseier, laga for fotoredigering, ikkje 3D-modellering.

Du bør nok lukte på sketchup, eller andre verktøy som faktisk er laga for 3D - også bør du vere veldig lite forundra når nøkkelen ikkje passer på dei ti første forsøka.
Hvis dette kun er for lærings skyld, så go for it. Men anbefaler ikke å ta nøkkelen i bruk daglig. Er litt kjedelig hvis nøkkelen knekker inne i sylinderen.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Blender er et fritt tilgjengelig program. Perfekt for 3D-modellering! Men se et par tutorials på YouTube først...
Sist endret av Duckie; 21. november 2015 kl. 19:19.
▼ ... over et år senere ... ▼
Fusion 360 er et program jeg anbefaler veldig.
Cinema 4D eller Maya 3D!