Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10177
Unnskyld om dette høres helt ignorant ut, men det er noe jeg lurer på. Prøvde for litt siden å ta opp igjen kontakten med en tidligere venninne jeg ikke har hatt kontakt med på to år. Fant ut at denne jenta har konvertert til Islam, og jeg prøver å forstå hvorfor.

Etter å ha søkt litt på google ser det ut som at 3/4 av alle vestligere som konverter til Islam er kvinner, og mange er høyt utdannende i tillegg.

Denne jenta jeg snakker om har universitetsutdannelse, og når jeg sist hadde kontakt med henne var dette en person som var veldig reflektert, godt informert om det meste, og absolutt ikke en person jeg ville tenkt at kunne kjøpe hele dette med organisert religion og dogma. Vi var riktignok begge to på leting etter en mening med tilværelsen. Jeg har enda ikke funnet det, men med tanke på at vi begge var opptatt av konsepter som bevissthet og foretrakk cannabis over andre rusmidler er en abrahamisk religion det siste jeg ville tenkt meg.


Det jeg kanskje kan tenke meg er at det vestlige samfunnet, med fokus på materialisme, ekstrem individualisme og penger er blitt så dysfunksjonelt at det driver folk til å søke mening og samhold andre steder?

Hva er deres meninger om dette?
Hvorfor unnskylder du deg for at det høres ignorant ut?

Selv synes jeg deg er helt sprøtt at norske kvinner ønsker å konvertere til den religionen der. Her har de alle muligheter i Norge, så vil de heller leve som man gjorde i Middelalderen.. Jaja, forstå det den som kan. Jeg gjør ikke det. De har vel blitt hjernevaska av en eller annen mann de har forelsket seg i antar jeg.
Tipper det er mange av de samme grunnene til at man søker til kulter; følelse av tilhørighet og aksept, enkle svar på alle livets kompliserte problemstillinger og kort og godt sinnsro. Så ja, hvor komplekst samfunnet vårt er blitt, summen av saker det er meningen at man skal ha en mening om og materialisme/kommersialisering av samfunnet er nok endel av grunnen.

Når gjelder det at andelen kvinner som søker til Islam er såpass høy, tipper jeg en endel av det forårsakes av at mislykkede kvinner, altså kvinner som ikke funnet seg til rette i storsamfunnet, i mye større grad er velkomne enn mislykkede menn ('lav prestisje' eller lav sosioøkomisk kategorisering kan være bedre begreper). Å være barnemaskin og sladre med andre kvinner er tross alt et krav de aller fleste klarer å møte, imens kravene for å være ett vellykket mannfolk i de fleste islamske kulturer faktisk er ganske mye høyere (og fallhøyden tilsvarende jævligere, for det er meninga at man skal være eneforsørger).

Tipper faktisk at mange mennene i tilsvarende situasjon som disse kvinnene søker seg til diverse varianter av høyre-ekstreme miljøer. Det er kun en magefølelse dog, kan ikke backe det opp skikkelige undersøkelser / statistikk.
Sist endret av DumDiDum; 2. august 2015 kl. 22:02.
Tja. Islam som religion er ikke noe sprøere enn andre religioner. Det er i tillegg verdens nest største religion og særdeles utbredt over stort sett hele verden. Med så mange mennesker og så store religioner, så er det nesten en selvfølge at folk driver og konverterer begge veier. Jeg ville blitt mye mer forbauset om ingen konverterte. At det forekommer oftere blant utdannede enn uutdannede gir mening for meg, ettersom jeg ser for meg at folk som faktisk gidder å sette seg ned og lese, oftere er tilbøyelige til å endre mening. Si at du har fått kristendommen inn med teskje siden du var liten. Dersom du ikke leser, så vil du heller aldri finne ut at du liker islam bedre. Så kan det jo argumenteres for at det er forskjell på utdanning og lesevillighet, men jeg tror det er en korrelasjon der. Påstanden om at det er tre ganger så mange kvinner som menn som konverterer har jeg ikke noe svar på, men det er sikkert en grunn til det også.

Uansett, tl;dr: noen konverterer. Sånn er det bare. Det er like mye matematikk/statistikk som det er psykologi/antropologi. At du har en venninne blant dette fåtallet er bare tilfeldig.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tipper faktisk at mange mennene i tilsvarende situasjon som disse kvinnene søker seg til diverse varianter av høyre-ekstreme miljøer. Det er kun en magefølelse dog, kan ikke backe det opp skikkelige undersøkelser / statistikk.
Vis hele sitatet...
Er nok en del kvinner som liker høyre-ekstreme miljøer også, for å ta et eksempel:

Får kjærlighetsbrev til fengselet -
Nå sender kvinner fra hele verden brev til massemorder Anders Behring Breivik (32).
Sist endret av Turbolego; 2. august 2015 kl. 22:21.
Fordi for noen, så gir religion mening: mening med livet, med tilværelsen, med de store spørsmålene.

Jeg tror ikke det handler så mye om intelligens, det handler mer om livssituasjonen din. Hvis du mister en person nær deg, hvis du har problemer med å knytte meningsfylte bånd til andre mennesker, hvis du grubler mye og ikke klarer å slå deg til ro med svarene som vitenskapen gir deg - vel, da er det kanskje større sjanse for at du ender opp med å bli religiøs.

Samtidig er det jo verdt å huske på at 99,99% av alle vestlige utdannede kvinner (som du spesifikt refererer til) ikke konverterer. Som Realist1 sier, så må det nødvendigvis være slik at noen konverterer. Du må ikke se deg blind på et ekstremt lite sub-sample i tilknytning til deg selv, du må se hele bildet. Da vil du se at det tvert ikke er noen "mass exodus" til islam blant vestlige mennesker. Tvert i mot er heller mitt inntrykk av verden gradvis blir mindre og mindre religiøs - heldigvis.
Det er vel strengt tatt vanskelig å si noe om kvinneandelen før man både har fått den bekreftet fra troverdig hold og undersøkt om det samme gjelder konvertering generelt, og ikke bare til islam. Det samme er selvsagt tilfellet for den påståtte korrelasjonen med utdanning, men om den er spesiell for fremmedkulturelle religioner som islam, kan en mulig forklaring være at høyere utdanning og intelligens er korrelert med mindre fremmedfrykt; det vil da heller være et utslag av en tendens til større skepsis mot fremmede religioner blant de med lav utdanning, enn en tendens til å aktivt oppsøke dem blant de med høy utdanning.
Godt mulig at din veninne har truffet noen mennesker som har vært til inspirasjon for henne. At hun har blitt kjent med et flott menneske - som også er muslim, og som har forandret hennes syn på Islam som religion?

Det kan hende at hun har utforsket en muslimsk levevei og konkludert med at det gjør henne lykkelig. Kanskje er praksiser som å be fem ganger om dagen, å faste en måned i året og å leve et moralsk og rusfritt liv noe som hun liker? Noe som hun finner mening i?

Det å tilhøre en religion er noe folk utenfor kan ha mange misforståelser eller fordommer imot. Man kan ha et bilde av religiøse mennesker som barnslige tanketomme uvitenskapelige mennesker f.eks. Det kan mange sikkert også være. Men så finnes det også reflekterte og intellegente mennesker som er religiøse, eller å velge å konvertere til en organisert religion.

Slike mennesker har som regel reflekterte tanker omkring hvorfor dem valgte å bli religiøse.

Siden du kjenner din veninne som et intellegent, reflekterende menneske, så tviler jeg på at hun har kastet disse egenskapene på bålet. Hun har sikkert en tolerant og god måte å praktisere islam på. Du kan jo høre med henne?
Enkleste vil vel være å spørre henne for å få et bedre innblikk i hvorfor - Ellers kan det jo være vanskelig å svare for oss andre på hvorfor ting er sånn.

Det kan jo faktisk hende at hun foretrekker selve kulturen og samholdet som islam fører med seg, har inntrykk av at de fleste islamister har det ganske fint med seg selv og de rundt seg. Selvfølgelig utelukker jeg ekstremister (som er rimelig avskyelige uansett hvilken religion de har (Les: Texas pastor Rick Scarborough says he will burn to death rather than accept gay marriage).

Det er jo ingen selvfølge at de konvertere og øyeblikkelig tar til seg hvert eneste levesett som "kommer med" men heller er såpass reflekterte at de faktisk moderer det til noe som passer mer for seg selv.
Det kan være mange av disse som konverterer gjør det for kjærligheten.
Det er vell ikke uvanlig at når to fra forskjellige religioner gifter seg så konverterer en av dem.

Det betyr ikke nødvendigvis at det blir så veldig dedikerte til sin nye religion.
Morgenbladet intervjuet tidligere i år en del konvertitter og skrev litt om motivasjonen deres.
Avisen kan sikkert finnes på biblioteket ditt, eller om du har abonnement kan du lese det her.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Vi er alle hjernevaska, entan av idear eller av oss sjølve. Det hadde rett vore for mykje å ta inn og ein blir til slutt gal. Religion er berre noko av det vi gjer for å sleppe å tenke i blant.

Eg trur det viktigaste du kan gjer i din situasjon, TS, er å bestemme deg om du fortsatt kan vere ein ven for ho viss ho vel å gå vekk frå Islam igjen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er vel strengt tatt vanskelig å si noe om kvinneandelen før man både har fått den bekreftet fra troverdig hold og undersøkt om det samme gjelder konvertering generelt, og ikke bare til islam. Det samme er selvsagt tilfellet for den påståtte korrelasjonen med utdanning, men om den er spesiell for fremmedkulturelle religioner som islam, kan en mulig forklaring være at høyere utdanning og intelligens er korrelert med mindre fremmedfrykt; det vil da heller være et utslag av en tendens til større skepsis mot fremmede religioner blant de med lav utdanning, enn en tendens til å aktivt oppsøke dem blant de med høy utdanning.
Vis hele sitatet...
Vi har gode tall på dette, 62% til 68% kvinneandel avhengig av periode i UK ( http://faith-matters.org/images/stor...-in-the-uk.pdf , pro-religionsgruppe). Jeg klarte ikke å finne tall for konverter i andre religioner, så om noen har er jeg nysgjerrig.

Jeg tror ingen har påstått korrelasjon mot utdanning, men heller bemerket at siden også høyt utdannete kvinner konverter er det ikke mangel på informasjon / uvitenhet om kvinners stilling i Islamsk kultur som er problemet her. De som vet hva de går til konverterer også, og det forundrer.

For min del tror jeg deler av dette kan også sees i sammenheng med at synet på kvinner i den islamske verden er mer komplisert enn mange her liker å tro. Det er liten tvil om at den arabiske verden er et helt jævlig sted å være kvinne, men steder som Iran, Pakistan og Sentral-Asia har i hovedsak kvinnesyn som er nærme våre besteforeldres; kjønnene er forskjellige, men like mye verdt. Dessverre har iallefall de to førstnevnte beveget seg i gal retning de siste årene, men Iran er det fortsatt flere kvinner enn menn på universitetene. Det er rimelig annerledes enn situasjonen i f.eks. Egypt som beveger seg mot 100% mannsdominert nå.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Etter å ha søkt litt på google ser det ut som at 3/4 av alle vestligere som konverter til Islam er kvinner, og mange er høyt utdannende i tillegg.

Hva er deres meninger om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det ikke er noen rasjonell grunn for noen å konvertere til Islam( eller noen som helst annen religion. ) I den primitive kvinnen og mannen er det noe som heter seksuell polaritet. Jeg mener at kulturforskjellene er årsaken. I sosialdemokratiet Norge er den seksuelle polariteten særdeles svekket og det at flere kvinner enn menn konverterer er trolig at kvinnene har et sterkere savn og at mannen har blitt lat og gir faen( også et tegn på svekket seksuell polaritet )

Nå skrev jeg mye om seksuell polaritet, iflg David Deida er femininitet uendelige mengder med energi totalt uten mål og retning( som i havets krefter, eller kreftene i en sportsbil som trenger å bli styrt, ) mens maskulinitet defineres som mål og retning( Det å kunne veilede og styre den feminine energien. )

Deida har skrevet flere bøker om seksuell polaritet( bl a: ) http://deida.info/books/way-superior-man

Sitat av Joey Vis innlegg
Eg trur det viktigaste du kan gjer i din situasjon, TS, er å bestemme deg om du fortsatt kan vere ein ven for ho viss ho vel å gå vekk frå Islam igjen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal religion isolere? Det beste med mennesker er at de fint kan inkludere andre mennesker i sin omgangskrets, gjerne uten at religion har noe å si.
Sist endret av nudo; 3. august 2015 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tror vi pent må se på høyere utdanning og intelligens (i religion sammenheng) på forskjell måte.

Ateister tenker kanskje de er veldig smart bare for de har evne til å tenke litt mere fritt, eller bare enkelt har ressonert seg fram til at religion er svada. (hadde ingen vært religiøs så får du 0 poeng her. Men siden verden sliter med dette "problemet" bruker vi "smarthetsskalaen" på oss selv, fordi det er så mange relgiøse) Men egentlig er det ingen sammenheng mellom ateister og utdannede folk.

Høyere utdannede folk tror kanskje de er veldig smart for de har ett godt opparbeidet "informasjonsfilter". hvor alle sanseintrykk blir filtrert igjennom all deres kunnskap, som leder til at de kan blankt avfeie påstander, eller se seg enig i noe. Religion i denne sammenheng.

Man tror kanskje også eller ønsker at høyere utdannede folk har blitt foret en såppas mengde informasjon som leder til en bedre evne å avvise religion spessielt, fordi de fleste ser på hele relgionsulamitten som en indikator på intelligens, hvor det krever litt egenprodusert tankekraft, så skal du se at ingen er religiøs.

Men jeg tror ikke vi man samle alle utdannede folk innenfor "intelligens grensa", fordi mennesker har så utrolig forskjellig bevissthet fra en til annen. Ingenting får forstyrre en "frisk" persons egen refleksjon om du vil. i andre sammenhenger hvor galskapen får utsprang i værre handlinger osv er folk soleklart syk.

jeg tror religiøse folk har en tettpakket og trang bevissthet. tror vi trenger ett religonsforbud snart.

så kan jeg være enda litt mer "useriøs" =) ....
Du vet folk som tror de vet hva dyrene sine tenker eller føler heletia. fordi komunikasjonen fungerer så optimalt som den gjør, men ingen har den fjærneste aning hvordan det er å være en katt feks.
Jeg tror vi er såppas forskjellig, bare se på handlingene til folk, de tenker ikke som alle andre folk.
Men de fleste utfører alt med en viss logikk elns vi kjenner oss igjen i. Derfor er det lett å tenke at vi alle har samme ståsted i våre hoder.

du vet idioter som lever med isbjørner (og whatnot) og tror de kjenner den. Og stiller verdens største spørsmålstegn når den dreper kompissen. De putter sitt eget sinn i bjørnen og tror den har samme bevissthet som segselv. Og det tror jeg vi gjør med hverandre også,
og forventer at utdannede folk ikke er religiøse.
Sist endret av meitemark; 27. oktober 2016 kl. 17:44. Grunn: fikset alle "relgion", gud hjelpe
Islam er en veldig strukturert lovreligion, på linje med katolisismen.

Mange finner en ro i islam, og et fast holdepunkt i livet.

Mange foretrekker dette framfor en, noen vil si meningsløs og normløs, tilværelse uten et høyere ideal å tro på.

Er også av den oppfatning at kvinner innserst inne ønsker å underordne seg en mann. Mange finner trygghet i klare og avklarte kjønnsroller.

Jeg kunne nok aldri bli muslim pga at jeg ser det som overtro. Koranen og de andre islamske kildene har også et til tider voldelig budskap som jeg ikke kan stille meg bak.

Spørsmålet er om vestlige konvertitter stiller seg bak islams budskap og de islamske kildene, eller om de først og fremst er ute etter trosfellesskapet og struktur.

Jeg synes det er synd at folk med en vestlig kulturbakgrunn som har vokst opp i sekulære vestlige samfunn blir muslimer, men samtidig kan jeg skjønne det.

Mennesker har behov for et åndelig element i livet, og det har vi i stor grad mistet ved at kristendommen har mistet sin innflytelse på samfunnet.
Sitat av belisarius Vis innlegg

Jeg kunne nok aldri bli muslim pga at jeg ser det som overtro. Koranen og de andre islamske kildene har også et til tider voldelig budskap som jeg ikke kan stille meg bak.
.
Vis hele sitatet...
Hm.. finner 2 fundamentale feil her. 1. All religion er bygget på overtro. 2. Sier du kristendommen er bygget opp av fred? Les religions historie så tror jeg du straks endrer mening.
Har du spurt henne?

Aner ikke om det stemmer at høyt utdannede er overrepresentert, men her er litt vill tipping:

Islam er en typisk handlingsreligion med ganske faste regler for livsførsel. Har man tenkt og reflektert mye, uten å føle at man kommer til noen inde ro av det, oppleves det kanskje befriende å fokusere på et håndfast levesett. Kristendommens krav om tro, anger, å ta imot frelse osv høres kanskje lettere ut, men for en som grubler og overtenker alt mulig er det nok vanskeligere å vite om man tror godt nok, på riktig måte osv. Da leter man kanskje etter en konkret oppskrift på hvordan å gjøre det riktig.

Det var mine 5 cent, men foreslår at du spør henne.
Sist endret av entropi; 28. oktober 2016 kl. 11:26.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av magnet Vis innlegg
Men egentlig er det ingen sammenheng mellom ateister og utdannede folk.
Vis hele sitatet...
Dette strider vel strengt tatt med konvensjonell kunnskap, har du en kilde?
Sitat av robhol Vis innlegg
Dette strider vel strengt tatt med konvensjonell kunnskap
Vis hele sitatet...
nei strengt tatt ikke? hvorfor mener du det?
klart du kan tegne tråder mellom rotte og hest, men i ett sammfunnsperspektiv mener jeg att ateisme burde være forventet med det moderne sammfunnets tilgjengelige informasjon.

ateisme er dønn ærlig. Er du ikke enig?
på samme måte som science også er lojal mot informasjon og korrigerer seg selv.
det finnes ikke snev av eget ønske eller personlighet i disse "objektive kalkuleringer".

sålenge utdannede folk ikke nødvendigvis trenger å følge denne "regelen" så stemmer det jo ikke? det finnes jo nok forskere og utdannede folk uten værdig kredibilitet.
som i bunn å grunn er følger av deres personlige ønsker, det være penger, berømmelse eller annen ønsketenking, feks religion.
Og det er vel en uheldig brist.
Sitat av magnet Vis innlegg
nei strengt tatt ikke? hvorfor mener du det?
klart du kan tegne tråder mellom rotte og hest, men i ett sammfunnsperspektiv mener jeg att ateisme burde være forventet med det moderne sammfunnets tilgjengelige informasjon.

ateisme er dønn ærlig. Er du ikke enig?
på samme måte som science også er lojal mot informasjon og korrigerer seg selv.
det finnes ikke snev av eget ønske eller personlighet i disse "objektive kalkuleringer".

sålenge utdannede folk ikke nødvendigvis trenger å følge denne "regelen" så stemmer det jo ikke? det finnes jo nok forskere og utdannede folk uten værdig kredibilitet.
som i bunn å grunn er følger av deres personlige ønsker, det være penger, berømmelse eller annen ønsketenking, feks religion.
Og det er vel en uheldig brist.
Vis hele sitatet...
Beklager, men dette var skrale saker. robhol etterlyste kilder for påstanden din. Det er en rimelig forespørsel, i alle fall med tanke på hvordan du formulerte deg opprinnelig. Det er uansett fullt mulig å være utdannet og religiøs. Gå 150 år tilbake i tid, da var 'alle' dypt kristne i hele europa. Også intelligensiaen. Man hadde universiteter og dypt seriøse forskere den gangen også. Selv om det helt klart foreligger en sammenheng mellom ateisme og høyere utdanning i dag, så finnes det mange forskere, også helt i toppen, som er dypt troende. Sant å si får jeg ikke helt taket på hva du forsøker å formidle.

Jeg er helt enig i at ateisme er rasjonelt. Men det betyr ikke at alle troende nødvendigvis er sprø eller ondsinnede, slik du tilsynelatende insinuerer. Tro er et svært komplisert fenomen og de psykologiske mekanismene som ligger bak er bare delvis forstått. Jeg synes konklusjonene dine er tuftet på litt tynt grunnlag. Og før du spør, så nei - jeg er ikke religiøs. Ikke engang bittelitt.
Sist endret av Myoxocephalus; 29. oktober 2016 kl. 11:03.
yep rimelig forespørsel. Og mitt svar henviser ikke til kilder eller noenting, bare synsing. tar den.

tho, synes jeg at viss du følger en veletablert metode for å underbygge din egen forskning så skal det være noe du av rutine etablerer ditt liv generelt. Men det er alikevel akseptert til en viss grad å være religiøs, som litt blir det samme som å vende ryggen til hva du sverger til i utgangspungtet. hvorfor kan forskere egentlig publisere noe i kontrast av hva de selv tror og beholde troverdighet? jeg klarer ikke ekskludere det, vis du forstår.

at det er fullt mulig å være religiøs og utdannet er mitt poeng opprinnelig. Jeg vil bort fra påstanden at det å være utdannet direkte medfølger ateisme.
Selvsagt kan man være religiøs og høyt utdannet. Eller ateist og stokk idiot for den saks skyld. Jeg ser ikke noe stor motsetning der i det hele tatt så lenge man evner å skille religion og vitenskap. Å være f eks evolusjonsfornekter og biolog vil nok by på noen problemer.
Sist endret av entropi; 29. oktober 2016 kl. 01:25.
Mange gode, reflekerte svar her

Men TS, du virker litt forskrekket. Sett deg ned og ta en prat med hun. Vær støttede og prøv å forstå. Verre er det ikke. Vi i forumet kan ikke gi deg svaret du leter etter.
Sitat av entropi Vis innlegg
Å være f eks evolusjonsfornekter og biolog vil nok by på noen problemer.
Vis hele sitatet...
Å være geolog/petroleumsingeniør, og samtidig være "ung jord-kreasjonist" ligeså. Men jeg har faktisk støtt på mange slike.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
Islam er en veldig strukturert lovreligion, på linje med katolisismen.
Vis hele sitatet...
Det er også judaismen og kristendomens utrolige varianter. Fordi de alle er basert mer eller mindre på de samme skrifter, helter og historier.

Mange finner en ro i islam, og et fast holdepunkt i livet.Mange foretrekker dette framfor en, noen vil si meningsløs og normløs, tilværelse uten et høyere ideal å tro på.
Vis hele sitatet...
Enda flere finner ro i andre religioner. Å tro på noe større enn seg selv og de tilfeldigheter man havner utenfor, gir for mange mening i hverdagen.


Er også av den oppfatning at kvinner innserst inne ønsker å underordne seg en mann. Mange finner trygghet i klare og avklarte kjønnsroller.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har alvorlige problemer med din oppfatning. Jeg kan ikke forstå at en som har vokst opp i det ganske så likestilte Norske samfunnet kan få seg selv til å si noe slikt. Dersom dette hadde vært en naturlig greie, slik du antydiger, ville det ikke ha eksistert matriarkalske sivilisasjoner og stammesamfunn.

Jeg kunne nok aldri bli muslim pga at jeg ser det som overtro. Koranen og de andre islamske kildene har også et til tider voldelig budskap som jeg ikke kan stille meg bak.
Vis hele sitatet...
Man kan vel ikke akkurat påstå at volden oppstod med Muhammeds videreføring av de to allerede monoteiske religionene i nærområdet. I verste fall var han inspirert...

"23 Dette sa Moses til israelittene, og de førte spotteren utenfor leiren og steinet ham. Israelittene gjorde som Herren hadde befalt Moses."

Flere eksempler på dette finner du her

Mennesker har behov for et åndelig element i livet, og det har vi i stor grad mistet ved at kristendommen har mistet sin innflytelse på samfunnet.
Vis hele sitatet...
Likevel arugmenterer du for at den fredelige kristendommen som ble innført i Norge under trussel av sverd, drap og evig pine - og som var en totalitærmakt på lik linje med det du fordømmer så grovt som "totalitære islamister" frem til reformasjonen. Det som i utgangspunktet kun var en mindre bevegelse i nåværende Tyskland, endte opp som et stort opptrinn på bakgrunn av at en engelsk konge ikke lenger var fornøyd med kona si, og at paven nektet ham skilsmisse. Røft skissert...

Sitat av entropi Vis innlegg
Selvsagt kan man være religiøs og høyt utdannet. Eller ateist og stokk idiot for den saks skyld. Jeg ser ikke noe stor motsetning der i det hele tatt så lenge man evner å skille religion og vitenskap. Å være f eks evolusjonsfornekter og biolog vil nok by på noen problemer.
Vis hele sitatet...
Dersom du evner å bli biolog samtidig som du er evolusjonsfornekter, da er det noe som har sviktet i det høyere utdanningssystemet...
Sist endret av Svartedauden; 31. oktober 2016 kl. 16:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.