Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3089
Hei sliter som bare det med og få jobb her hjemme, men nå har jeg fått
jobb via Cpl i Irland , Og en lønn på 23000 Euro Pr år ???
Noen som har noen erfaring rundt dette ??
Sist endret av kjetil72; 12. februar 2015 kl. 10:45.
Hei,
Jeg vurderte dette for noen år siden, men lot være da jeg ikke klarte å finne klare regler på hvordan skattingen osv ville fungere. Dvs skatting til irland, skatting til norge, osv..

23000 euro er helt OK i forhold til de tilbudene jeg fikk. jeg fikk stort sett tilbud mellom 20k-24k euro.
Merk at det er helt andre regler i arbeidslivet i Irland enn det er i Norge. Blant annet for sykefravær, ferie, arbeidstid osv.
Dette er ting det er lett å glemme i farten. Det er også mye lettere å få sparken, men samtidig mye lettere å få seg en ny jobb. Det er behov for haugevis av norsktalende personer til diverse kundeservice jobber der borte.

Her er en tråd som omfatter samme tema, og som kanskje kan hjelpe deg litt på vei.
Sjekk Pensjonsforhold. Jeg kjenner en dame som fikk ett 2 sifret antall kroner per år i Pensjon etter å ha vært gift med en Irsk mann
til han døde. Den Irske Staten så seg best tjent med å utbetale pensjonen forskuddsvis per år for å spare omkostninger :-)
Hun fikk bare brøkdeler av norsk pensjon så hun måtte jobbe deltid i en alder av 75 år.

Sjekk Pensjonsforhold. Jeg kjenner en dame som fikk ett 2 sifret antall kroner per år i Pensjon etter å ha vært gift med en Irsk mann
til han døde. Den Irske Staten så seg best tjent med å utbetale pensjonen forskuddsvis per år for å spare omkostninger :-)
Hun fikk bare brøkdeler av norsk pensjon så hun måtte jobbe deltid i en alder av 75 år.
Sist endret av Jim114; 12. februar 2015 kl. 12:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du finner en del informasjon hos NAV med tanke på medlemsskap i folketrygden. Kjenner ikke til CPL, men hvis det ikke er et norsk selskap vil du miste medlemsskapet i folketrygden så lenge du jobber der og bor i Irland. Du vil da bli innlemmet i tilsvarende systemer i Irland, men hva det innebærer må du undersøke.

Hos Skatteetaten finner du informasjon om skattemessige forhold. Det er særlig verdt å merke seg at du anses som skattepliktig til Norge i 3 år etter at du har flyttet dersom du har vært skattemessig bosatt i Norge i 10 år før du flytter. Du kan da risikere å måtte skatte til Norge av din inntekt i Irland. Regelverket er lagt opp for å unngå dobbeltbeskatning, enkelt forklart innebærer det at skatten du betaler til Irland trekkes fra skatten du skal betale til Norge. Merk at selv om du må skatte til Norge har du ikke nødvendigvis rett på trygdeytelser og pensjon. Her er det også viktig å ha kontroll på regelverket med tanke på opphold i Norge - tilbringer du feriene i Norge risikerer du å ikke oppfylle kravet til å være bosatt i utlandet, og dermed må du fortsatt skatte til Norge.
Se også her

Det står også en del rundt trygdeytelser og pensjon her. Særlig kan det være verdt å merke seg at du ikke opptjener pensjon i Norge av den utenlandske inntekten - det kan også gjelde selv om du skatter til Norge.

Avhengig av hvordan systemet er i Irland kan det være nødvendig for deg å ha forsikringer som dekker sykehusopphold i "utlandet", dvs Norge. Er du ikke lenger medlem av folketrygden innebærer det at du må betale fullt ut for lege og sykehusopphold i Norge.
Sist endret av doseren; 12. februar 2015 kl. 14:40.
Når du først vurderer å jobbe innen kundeservice så ville jeg sterkt fraråde å velge Irland. Er av en grunn at de er så desperate. Mange nordmenn som drar dit, men som fort kommer tilbake. Er ikke så artig i lengden å jobbe for den lønnen når flesteparten av prosjektene som er basert der er kundeservice for bilutleie, Apple, EA osv. Her må man være forberedt på å få mye dritt.

Husker selv når jeg la CVen ut på nettet hvor mange telefoner jeg fikk derfra. Heldigvis endte jeg opp i Portugal der jeg har stortrivdes så langt. Flytter til Barcelona neste uke så det sier jo bare litt om mulighetene.
Du trenger ikke noe spesiell erfaring heller, flyttet rett ned til Portugal etter videregående som 19 åring.
Sitat av kjetil72 Vis innlegg
Hei sliter som bare det med og få jobb her hjemme, men nå har jeg fått
jobb via Cpl i Irland , Og en lønn på 23000 Euro Pr år ???
Noen som har noen erfaring rundt dette ??
Vis hele sitatet...
Ja dette har jeg er faringer med, og jeg vil be deg etter å finne noen andre å jobbe for, du får alt for mye jobb til en underbetalt lønn

Vanlig irsk lønn ligger på 28 - 30000€ i året
Ingen erfaring med jobben, men som knutazz sier er dette en veldig lav lønn. Er jobben i Dublin kommer du til og ha fryktelig dårlig råd og må regne med og bo i kollektiv for og få pengene til og strekke til.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
CPL va også veldig på meg når jeg la ut min CV i en database. Sa jeg hadde lest mye negativt om de så jeg var ikke interessert. Virker som det bare er å holde seg unna support jobber i Irland. Ennå ikke fått et tilbud der jeg har lest noe positivt om de som har kontaktet meg.