Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2937
Jeg har litt til overs jeg ikke bruker som innskudd, og lurte på om det var tiden for å kjøpe seg inn i fond nå siden de som kjent har sunket...

Er bunnen nådd? Hvordan kan jeg følge med dette...

Hvilket fond bør jeg kjøpe som er mest gunstig?

Altså noe konservativt og trygt...

Har ikke særlig peiling på sparing i fond, hva kan jeg forvente i avkastning pr. år? Inflasjonen er som kjent på 2% så dette kan en jo trekke fra!
Kan vere et godt innangspunkt nå, men Tror ikkje bunnen er nådd.
Er panikk i markedet nå. Eg selv kommer ikkje til å selge da eg er langsiktig. Vanskelig å time markedet.. Kan fort snu. Men ettersom d kom ut pmi tal fra kina igår så er det tallet lavere enn under finanskrisen. Tall som sier noe om forventet vekst. Mye av dette skjer pga fabrikker blir stengt og reiser blir kanselert vil eg tru
Men er du langsiktig(5-10) ville eg gått for et globalt indeksfond. Foreks dnb global indeks.
Historisk sett ligger vel indeksfond på ca 7-8 prosent i snitt. Men ifjor steg dnb sitt med over 30%.
Eg er langt fra noen expert. Så alt over må taes med en klype salt og er bare synsing..
Sist endret av norwegianhobo; 29. februar 2020 kl. 19:51.
Kjøp et billig globalt index-fond.
Jeg tror ikke bunnen er nådd.
Det lureste du gjør er å spre invisteringen din utover over flere innskudd, da sikrer du deg mot bevegelser.
Du kan følge med på en hel rekke tjenester, men dn, e24, morningstar og nordnet er mine go-to.
DnB global indeks har hatt over 11 prosent avkastning de siste 3 åra.
Hvor mye må man tørre å investere for at det skal gi noe gevinst? Og hvor bør man sette grensen for hvor mye man gambler med? Alle sparepengene er det dumt eller kan lønne seg og være smart? Enkelte sverger jo på at fond er den nye supersparekontoen og ikke noe å tape på.

Men det er vel en like stor gamble med penga som aksjer dette her eller?

Moret hva mener du med å spre investeringen over flere innskudd? I samme fond eller i flere fond?
Sist endret av celtseus; 29. februar 2020 kl. 20:36.
Forskjellen på aksjefond som dnb global og teknologi osv er at dette er fond som invisterer i mangen solide og forskjellige selskaper, noe som minsker risikoen.
Eg har 2/3 i aksjefond og 1/3 i enkelt aksjer. Det eg ser er at når mine enkelt aksjer er gått ned opp til 50% denne uken. Har fondet gått ned 10% har forsatt gevinst i aksjene da eg har mye i høg risk aksjer. Det vil sei høg risiko betyr mulig for enorm oppgang type 100-200%. Menst nedgangen kan vere like stor.
Derfor er aksjefond lurt da sprer du risikoen din

Du må tåle å se verdien gå opp og ned.
Ikkje invister mer enn du har råd til å tape
Sist endret av norwegianhobo; 29. februar 2020 kl. 20:45.
Hvis noen visste om bunnen var nådd, så kunne de bli veldig rike. Det som er sikkert i dette markedet er at det er en høy volatilitet og dermed høy risiko. Risiko følger med seg muligheter for stor oppgang eller nedgang.
Hvis du vil redusere risikoen litt kan du dele opp innskuddet ditt i flere mindre månedlige innskudd, sånn at du slipper å bekymre deg for timingen. Det er jo så og si umulig å time markedet, utenom om du har en spåkule. Det som historien har vist er at aksjemarkedet går opp over tid, og den beste strategien for folk flest har vært å sitte stille i båten over lang tid. Når jeg sier lang tid mener jeg rundt 10 år, eller gjerne lenger. Compound interest effekt er fantastisk.

Du kan velge et indeksfond med lave forvaltningskostnader eller et aktivt fond med høyere forvaltningskostnader. Fordelen med et indeksfond er at forvaltningsavgiften på disse er mye lavere enn på aktive fond. 0-0.15%, mens aktive fond kan ha forvaltningsavgift rundt 1-2%. Indeksfond velger kun aksjer basert på en maskinlaget indeks, som har stort sett de aller største selskapene i seg. I aktive fond er det egne forvalter som håndplukker aksjer som forvalteren tror skal gi god avkastning, stort sett uansett markedsverdi. Det er mye diskusjoner om hva som er best, men generelt kan man si at det viktigste er å være investert.

Når det gjelder fond er det mange forskjellige kategorier å velge mellom. Det finnes fond basert på geografisk plassering, metaller, eiendom, markedsverdi osv. Det som gir minst risiko er nok et globalt fond, som investerer i aksjer i hele verden. Da slipper du å ta risiko på et enkeltland, men heller investerer litt rundt omkring i verden.
Hvis jeg skal komme med noen eksempler på fond du kan investere i, vil jeg forslå DNB Global indeks(0,1%), Nordnet superfondet Norge(0,1%), Holberg Global(1,5%), Skagen Global(ca 1%)(forvaltningsavgift i parantes). Når du sammenligner fondene er det viktig å huske på at historisk avkastning ikke nødvendigvis er det samme som fremtidig avkastning. Noen fond tar mer risiko enn andre, og dermed får mer avkastning på grunn av det. Det vil slå dårlig ut i nedgangstider, som mange hevder vi står ovenfor nå. Men husk at finanskrise har blitt meldt nesten hvert år av forskjellige investorer siden 2008, og hvertfall mellom 2016-2020, og mellom 2016-2020 har det vært cirka 60% avkastning.
Hold deg unna CFDer og ikke hør på analytikere og kursmålene dems, det er bullshit. Og ikke panikkselg ved litt nedgang, som mange gjør nå.
Lykke til
Sist endret av Anonym112598; 29. februar 2020 kl. 21:03.
Om bunnen er nådd er det jo ingen som vet - det er den kollektive oppfattelsen av trusselens omfang og den kollektive oppfattelsen av hvor bratt nedturen blir som avgjør det. Det kan starte greit på mandag og stupe på tirsdag.

De som virkelig har tjent penger på verdipapirer sier ofte at fall større enn 25-30% er gode tidspunkt for kjøp. Men om det faller så langt vet man ikke, og verdiene på verdens børser har jo blitt halvert også. Så heller enn å fokusere for mye på å treffe absolutt bunnpunkt så er det kanskje smartere å utarbeide en plan. Kjøp noe nå. Kjøp mer når fallet er x%. Doble investeringen om fallet når xx% og halveres verdiene ta rammelån, evt selg bolig og bo i bilen, eller selg hytta og bilen og kjøp det du kan.
Ikke bruk fond...

Vent noen uker til, se hvordan det viruset eskalerer seg med smitte.


Deretter, gå på aksje!!!
Følg med rundt på e24, oppdater info hvert 5 min.