Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4924
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Vurderer å bytte ut det gamle keyboardet mitt med noe som høres bedre ut. Problemet mitt er at jeg har veldig lite erfaring med forskjellige produsenter og modeller, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gå for.

Jeg ser helst at det har 88 tangenter. Det må høres bra ut, og tangentene bør være rimelig realistiske. Det må også ha utgang til hodetelefoner og pedaler (noe jeg regner med er en selvfølge, egentlig).

USB ut så det kan fungere som MIDI-kontroller er ikke et krav, men greit å ha.

Noen forslag/erfaringer med diverse?
Prisklasse? Jeg kjøpte et hybridpiano som jeg er veldig fornøyd med. Yamaha U1. Mekanismen i pianoet er lik akustisk piano, men selve lyden produseres digitalt. Alle muligheter for headsett, midi, koble til høytalere o.l.

Er noen år siden jeg kjøpte det og kostet 35k nytt, brukt ligger vel endel lavere nå.

Jeg ville gått til den lokale musikkforretningen og testa utvalget de har der. Kjøpte et piano til datteren min til rundt 10k i fjor. Husker ikke merke men det har vekta tangenter og føles relativt bra og spille på. Tar endel mindre plass enn vanlig piano også.

Jeg spiller for det meste klassisk og for meg er følelse og lyd det viktigste. Da må du gjerne litt opp i prisklassen
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sceneindustri standard: Yamaha CP300

Edit: Jeg skrev et lengre svar men fuckings cloudfare hater meg i dag så jeg orker ikke skrive det på nytt.. får fylle inn mer info senere
Sist endret av Dodecha; 21. desember 2019 kl. 16:46.
Mest mulig realistiske tangenter? Nord Grand har slikt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Hadde ikke regnet med å droppe titusenvis på dette, tenkte mer i prisklassen ~5k eller under.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hadde ikke regnet med å droppe titusenvis på dette, tenkte mer i prisklassen ~5k eller under.
Vis hele sitatet...
Roland FP-10. Komplett med stativ, 5190,-
Jeg har et Yamaha Clavinova CLP-840 i stuen. Det er 15 år gammelt og et fantastisk el-piano.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Roland FP-10. Komplett med stativ, 5190,-
Vis hele sitatet...
Jeg leter etter el-piano selv, og er enda ganske ny. Er dette et du har prøvd selv og kan anbefale?

Har en gammel synth per nå og er litt lei av at tangentene virkelig føles plastikk ut og ikke piano. Sustainpedal er det heller ikke.
Anbefaler virkelig å ta en tur på den lokale musikk-/pianosjappa og prøvespille noen modeller. Det er viktig å finne et som du selv liker touchen og lyden på! Eneste minuset med det er at det er veldig lett å la seg bli «dratt med» oppover i pris, når man ser at pianoet ved siden av er enda bedre til bare litt mer i pris

Protip: Ta med hodetelefoner! Pianoet høres totalt forskjellig ut i forskjellige hodetelefoner, så det er greit å vite hvilken lyd du kommer hjem til. Sannsynligvis høres det helt annerledes ut enn med headsettet de har i butikken. Og det er langt i fra alltid at dyrere er bedre. Til tross for at jeg har flere relativt dyre headset, så spiller jeg piano med et par superbillige Koss PortaPro, rett og slett fordi lyden faktisk er best i dem. :shrug-emoji:
Ville fulgt med på finn.no en stund. Er ofte både Roland og Yamaha til salgs til brukbar pris. Og har sett selv relativt nye modeller der eier har gitt å lære seg å spille som selges veldig billig.