Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2332
LINKE til bilde med faktura https://imgur.com/a/FKKrdzQ


Huseier truer med å kaste oss ut 1 august (2 voksne 1 barn) fordi vi ikke finner oss i å betale vann og avgifts-regning på 12 430 kr (står i kontrakten at dette ikke er inkludert.
Vi leier i første etasje.
Det er 2 separate vannmålere som går ut i et hovedvannrør.

Vi har hatt et forbruk på 137 kubikk vann og avløp som er avlest og tatt bilde som bevis.

I andre etasje bor det 5 stk og blir benyttet som bokollektiv.
Det har også forresten bodd en stk person i kjeller i 10 mnd av disse 12 mnd som er koblet på vannmåler for 1 etasje dvs oss.

Hvordan i alle dager kan han komme opp med dette regnestykket at vi skal betale 12 430 kr?

Alt her er galskap og feil.

Hva er dette for noe tull?

Det må også sies at ifjor betalte jeg vann og avløp på kr 22 000 kr
som nav betalte.
Dette var vannregning for hele huset.
NAV stilte ikke spørsmål den gangen hvorfor beløpet var så høyt (ganske komisk egentlig) Nå er situasjonen annerledes, fordi jeg er i full jobb og jeg akter ikke å betalte mine egne opptjente penger til denne skurken av en huseier.

Kommentarer mottas med stor takknemlighet.
Skal leiertaker dekke vann og avløp, skal dette avtales spesifikk mellom partene. Om så er tilfelle må utleier kunne dokumentere ditt forbruk. Da via strøm- eller vannmåleravlesninger.

Derfor vil dette kravet være ugyldig, slik jeg tolker lovteksten.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...q=husleieloven
Trådstarter
41 0
Sitat av voktern Vis innlegg
Skal leiertaker dekke vann og avløp, skal dette avtales spesifikk mellom partene. Om så er tilfelle må utleier kunne dokumentere ditt forbruk. Da via strøm- eller vannmåleravlesninger.

Derfor vil dette kravet være ugyldig, slik jeg tolker lovteksten.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...q=husleieloven
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Vi har tatt måling av vannmålerstand på vann-avleser for 1 etasje. Det er også tatt bilde av måler for 2 etasje.
Det er brukt 137 m3 vann.

Det jeg også synes er litt snodig er å betale forskudd på vann og avløp da man ikke har garanti for hvor lenge man leier.
Ser for meg veldig sært ut. Min egen huseier prøvde for et par år siden å gi meg en egen vannmåler, men vannkoblinga til mitt tilbygg var for jalla, så det ble umulig å skille ut mitt vann fra huseier. Har du noe sånt å vise til? Din personlige boenhet må vel ha sin egen vannmåler for at du skal kunne være ansvarlig?

Ja. Litt som voktern sa.
Sist endret av Splooge999; 8. mai 2018 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
41 0
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Ser for meg veldig sært ut. Min egen huseier prøvde for et par år siden å gi meg en egen vannmåler, men vannkoblinga til mitt tilbygg var for jalla, så det ble umulig å skille ut mitt vann fra huseier. Har du noe sånt å vise til? Din personlige boenhet må vel ha sin egen vannmåler for at du skal kunne være ansvarlig?
Vis hele sitatet...
Hei

Det er en hovedvannmåler som leser totalsum m3 vann.
Så er det 2 målere igjen bak denne som for 1 og 2 etasje.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Be om et spesifisert krav som viser hvordan han har kommet frem til summen, og be ham dokumentere evt. innbetaling av vannavgift for den leieboeren som bodde i kjelleren i 10 mnd, ettersom dere selvfølgelig ikke skal betale for det bruket.

Jeg tipper han ikke kan legge frem noe av overstående. Du kan bruke det i en eventuell rettstvist.

Begynn å lete etter ny plass å bo.
Sist endret av nso; 8. mai 2018 kl. 23:30.
Kopiert fra
https://www.huseierne.no/hus-bolig/t...e-av-husleien/

Det er to måter å betale for vann og avløp på. Den ene er ut fra stipulert forbruk, der forbruket beregnes ut fra boligens bruksareal. Den andre er etter målt forbruk. Dersom husstanden betaler for vann og avløp etter stipulert forbruk, er det ikke lov for deg som utleier å ta ekstra betaling utenom leien.

- Poenget er at leier kun skal betale for sitt faktiske forbruk. Dersom det ikke er en vannmåler i bygningen, bør du vurdere å sette inn dette. Dere kan avtale hvordan måleren i så fall skal betales, men det er naturlig at dersom utleier tar initiativ til å sette inn en vannmåler, er det også han eller hun som betaler den, sier Parelius.

Dersom man leier ut et større bygg med mange leiligheter er det naturlig å fordele kostnadene etter leieobjektenes størrelse. Selv om det nok hadde vært mest rettferdig å avtale fordeling etter hvor mange personer som bor i hver bolig, vil dette i praksis bli vanskelig, mener Parelius.

- Da måtte man jo endret fordelingsnøkkel hver gang noen flyttet inn eller ut av en leilighet,
Beklager litt offtopic....
Jeg betaler kommunale avgifter, men har aldri sett en regning på forbruk av vann?? Er dette normalt over hele landet ?
Er det krav om vannmåler fra kommunens side, får du separat regning for vannforbruk, eller en spesifisert linje på fakturaen for kommunale avgifter. Pappa har vannmåler og betaler etter forbruk, jeg har ikke og betaler kun faste kommunale avgifter via husleia.
Sitat av locking123 Vis innlegg
Beklager litt offtopic....
Jeg betaler kommunale avgifter, men har aldri sett en regning på forbruk av vann?? Er dette normalt over hele landet ?
Vis hele sitatet...
Vann og avløp er kommunale avgifter. Hvis du ser på den spesifiserte fakturaen din, så står det nok abonnementsgebyr og forbruk for vann og avløp. Jeg blir fakturert ut fra stipulert mengde vann og avløp. Vet ikke med resten av landet, men tror dette er sånn ca. vanlig måte å gjøre det på.
Gjennomsnittlig vannforbruk per person, per dag i liter er mellom 150 og 200 liter (kilde: SSB)Ut i fra dette stemmer forbruket dårligm ed at din familie på 3 skal ha forbrukt så mye vann. På den andre side så er det forferdelig lite vann på 10 personer.