Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 7857
Jeg hadde akkurat en veldig god diskusjon med noen kamerater nå, og endte på politikk og dette med jordens bærekraft. En av mine venner drog opp temaet med solkraft, og hvordan vi kan utnytte veiene til dette formålet. Solar Roadways ble et høyaktuelt tema!

Solar Roadways er en idé der veiene skal bygges om til intelligente solpanel under en glassoverflate som skal fungere som en erstatning for veiene vi har i dag. Panelene skal selv fortelle når det er farer i veien med enkle databrikker og ledlys, og skal være lette å bytte ut. De skal fortelle når de er nødvendige å bytte ut, og de skal holde en overflate-temperatur på over 0 grader slik at det ikke dannes is, bare ved å bruke energien panelene allerede samler opp.

Hva tenker dere? Er det mulig å bygge en vei som er gjennomsiktig, og med solpanel under? Er det mulig å bygge en smart vei som holder styr på om det er trygt å ferdes videre? Og det spørsmålet jeg stiller størst spørsmål ved: Er det mulig å lage en vei bygd av glass, som holder samme standard med tanke på veigrep, bremselengde, og kostnadseffektivitet som asfalt?

Denne posten har jeg laget for to grunner: For å spre budskapet om at det er en genial idé, og for å få en diskusjon om hvordan dette er mulig. Jeg er tvilende på den siste halvdelen av grunnen min, og håper jeg kan få hjelp til å få meg til å tro at dette er en genial idé, for det er det! Jeg håper på at noen kan fortelle meg at dette er mulig, for det hadde vært fantastisk. Det jeg frykter for er slitasjen som vil være på en slik vei, og kostnaden den bringer med seg når noe ryker.

Kjør diskusjon!

Noen relevante linker:
Hjemmesiden:
http://www.solarroadways.com/intro.shtml

Indiegogo:
https://www.indiegogo.com/projects/solar-roadways

Teknisk Ukeblad:
http://www.tu.no/samferdsel/2014/05/...olcellepaneler
Kjipern når lastebiler med kjettinger kjører på veien
Student
Flaskepost's Avatar
Trådstarter
@frtoretang

Jeg har vært på samme tanken, men dersom veien alltid er snøfri vil det jo ikke være nødvendig med kjetting og piggdekk! Det er selvfølgelig vanskelig å gjennomføre i praksis, men dersom "alle" hadde fulgt denne standarden ville det vært bærekraftig med tanke på ekstra slitasje av kjetting og piggdekk på vinterstid ikke er til stede. Hele planen er jo at det hele skal være selvforsynt ++ av solenergien det får. Kanskje det ikke er det mest gjennomførbare i Norge, men likevel en spennende diskusjon.
Sist endret av Flaskepost; 1. juni 2014 kl. 04:30.
Det vil aldri bli kostnadseffektivt nok. Ser for meg hele oljefondet blir brukt om bare Oslo skulle bli ombygd til den standarden.
Student
Flaskepost's Avatar
Trådstarter
Jeg er ganske enig med deg Mozzie. Men hva om f.eks midten på veien som nesten aldri kjøres på hadde blitt lagt om til denne standarden? Den kunne fanget opp en god slump med energi, den hadde sluppet unna mye av slitasjen som vanlig vei hadde tatt opp, og det kunne vært grunnlaget for å legge strøm og internett langs veiene våres.

Det er også umulig å legge frem noen tall på hvordan kostnadene vs inntektene blir på denne veien siden produsentene ikke har lagt frem noen tall. Det er nettopp denne mangelen på tall som gjør at jeg tviler. Hadde alle tallene vært på plass hadde jeg smilt fra øre til øre, men disse mangler. Det er derfor jeg spør om en diskusjon her. Det er godt mulig at disse veiene hadde betalt for seg selv og vedlikehold innen den tiden paneler måtte byttes, og de hadde da ført til en bærekraftig syklus. Veiarealet (spesielt i USA) er enormt, og hadde ført til at store mengder energi hadde blitt fanget opp til elektrisk energi fremfor varm asfalt.
Kunne blitt vanskelig her oppe i nord siden vi er uten sol over halve vinteren.
Sist endret av maniiac; 1. juni 2014 kl. 06:06.
Problemet med veldig mange "geniale" konsepter er at så snart det blir snakk om storstilt produksjon dukker problematikken rundt selve fremstillingen opp.

Dette går blant annet på tilgjengeligheten av mineraler som i utgangspunktet ikke er problematisk å anskaffe, men ved enorme utbygginger melder seg som flaskehalser. Vindmølleparkene i Kina er et eksempel.

Det andre er energien og teknologien som må gå med til produksjon og eventuelt vedlikehold. Tar man med i regnestykket produksjon av solcellene, produksjon av produksjonsfasilitetene og nødvendig utvinning og bearbeiding av råstoffer så ser man fort at disse tingene ikke vil løse noe som helst.

I tillegg de praktiske implikasjonene så er dette selvsagt også årsaken til at det som mozzie og flaskepost sier pr dags dato er relevant. Regnestykket går ikke opp i kroner og øre.

Men det er vel og bra at det blir forsøkt gjennomført likefullt, dette skaper en etterspørsel etter løsninger, og hvem vet - plutselig kan vi lage solceller på en eller annen genial måte til en brøkdel av "prisen". Man kunne sikkert sitte å si at det var mye mer effektivt med en hest enn med de første bilene, vi kan være glad for at det ikke stoppet noen fra å utvikle dem videre.
Sist endret av Tøffetom; 1. juni 2014 kl. 09:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det vil aldri bli kostnadseffektivt nok. Ser for meg hele oljefondet blir brukt om bare Oslo skulle bli ombygd til den standarden.
Vis hele sitatet...
Kjære vene så negativ du var. Vi skal altså ta påstanden til ein person som har brukt fem minutter på å lese om konseptet meir seriøst enn ingeniører som har brukt tusenvis av timer på konseptet, og antakeleg vurdert grunnleggande faktorer som økonomi?

Om du ikkje har meir konstruktivt å komme med så ser eg ikkje behovet for å poste det. Eit minimum for slik synsing er jo at du set deg inn i forutsetningene dei har lagt til grunn i prosjektet, og kritiserer dei.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Nå har jeg ikke satt meg så godt inn i dette, men jeg nekter å tro at solcellepanel med en glassaktig overflate gir noe godt og trygt veigrep, for å ikke snakke om når denne overflaten blir våt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Olympic Vis innlegg
Nå har jeg ikke satt meg så godt inn i dette, men jeg nekter å tro at solcellepanel med en glassaktig overflate gir noe godt og trygt veigrep, for å ikke snakke om når denne overflaten blir våt.
Vis hele sitatet...
http://www.solarroadways.com/faq.shtml#faqTraction

Les i det minste igjennom FAQen før du kritiserer ting...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Ble det forrige innlegget hvor jeg linket til denne videoen som stiller seg skeptisk, slettet?

Slashdot: Jeg tar ikke reklamen deres som god fisk, noen kredible kilder må kunne stille seg bak det før jeg godtar det.

Edit: Fant en oppsummert versjon av punktene som blir nevnt i videoen jeg linket til

"1) Just the cost of the glass paving itself would make this an extremely expensive endeavor.

2) Glass tends to very slippy when dirty or wet which roads often are, no tests have been shown for these conditions or an emergency stop in dry weather.

3) Dirt would act like sandpaper on the glass making it smoother and more opaque, simultaneously reducing its suitability as a road surface and lowering energy output (less energy reaches the cell).

4) Even super bright LEDs are difficult to see at a shallow angle during strong sunlight, this means that most roads would still have to have painted on markings anyway. It is instead much more efficient just to equip cars with headlights and place cat's eyes in the roads, some urban roads may need a dynamic road system but these are by far the exception.

5) Energy transport losses will mean that for any road surface that isn't near a point of use (e.g. a house), this will technology will be essentially useless.

6) These solar cells are not going to generate enough power to melt snow, it is much more energy efficient just to push snow off the road and grit the road.

7) The claim of the use of recycled glass is ridiculous.

8) Roads are not made out of separate tiles as a)water will filter through the cracks and erode the material beneath the road and b) vehicles rolling over the tiles will cause differential loading leading the tiles to wiggle loose.

9) It would be much easier and cheaper just to install solar panels above parking space and/or by the side of the road rather than underneath it."

Nå sier jeg ikke at man skal sluke alt som blir sagt i denne videoen, heller. Men jeg er utroooolig skeptisk til den sensasjonalistiske videoen til solar roadways.
Sist endret av Olympic; 1. juni 2014 kl. 11:30.
Student
Flaskepost's Avatar
Trådstarter
The Tek's to siste episoder fra Tek Syndicate har snakket om denne teknologien også, og der snakket de om at strømmen som kommer fra solcellepanel blir vanskelig å transportere over lang avstand. For å kunne sende strømmen over lang avstand uten å tape alt for mye energi, så må spenningen være høy. Dette er ikke noe panelene leverer, og en må da ha en transformator til å øke spenningen = mer kostnader. Ser dette også ble nevnt i videoen Olympic linket til.

De snakket også om at det er muligens mer realistisk at denne teknologien begynner på en mindre skala. F.eks kan en bedrift bygge ut parkeringsplassen sin med denne type underlag. Det er utrolig praktisk for en bedrift å kunne ha en interaktiv parkeringsplass, som leverer strøm til bedriften, holder snøen borte, og så videre. Da er det heller ikke et stort problem å måtte frakte strømmen. Men da er det bedriften selv som må stå for kostnadene, og håpe på nok sol til at investeringen skal være verdt det utenom den praktiske fordelen.

Det er helt klart at interessen for denne teknologien har økt dramatisk de siste dagene om en ser på indiegogo-donasjonene. Mer interesse øker sjansen for at dette er noe som satses på, så jeg håper på en god videreutvikling av ideen. En mer effektiv solcelle og en mer effektiv måte å produsere solcellene på er et langt steg i riktig retning for denne ideen. Det er mye som kan skje med videre utvikling, og forhåpentligvis flere kloke hoder som prøver å få dette prosjektet til å bli en realitet.
Sist endret av Flaskepost; 1. juni 2014 kl. 14:03.
I land der man har mye sol på dagtid om vinteren, er gjerne ikke snø et problem.

For land som Norge, der sol på dagtid midtvinters er en myte, så har ikke solpanelene så mye å stille opp med, uten å ha en batterikapasitet som holder i 6 mnd. Noe som tilsier at batteriet bør være ganske så stort.


Dette er en tanke, som ikke helt har den effekten man er ute etter.
Istedet for å plassere teknologi i veien bilene ferdes på, er det mye billigere og mer effektivt å plassere teknologien i bilene og få de til å snakke sammen istedet.
Samt montere kamera o.l som leser bildet framover på natten, og kan markere objekter i veien i frontruten. Slik at hele frontruten blir et slags nattkamera.
Om vinteren, da plogen kommer, og biler med piggdekk, lastebiler med kjetting, hester, bilulykker.. Glasset må bli svært ripete (om det er glass som blir brukt) og møkkete, noe som vil slippe inn lite lys. Så har vi også- hvertfall her jeg bor snø på veiene halve året. Tror det er mye mer effektivt, å sette solcellepanelene et annet sted, en der bilene kjører, f.eks på div. hustak, for at husene skal generere mye av strømmen dem bruker selv, eller på skyskrapervegger, og slikt.

Kanskje bilindustrier kan starte å bruke litt av budsjettet sitt på å sette solcellepaneler på takene? At man kan gjøre opp en avtale innen EU, eller noe i den duren?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Om vinteren, da plogen kommer, og biler med piggdekk, lastebiler med kjetting, hester, bilulykker.. Glasset må bli svært ripete (om det er glass som blir brukt) og møkkete, noe som vil slippe inn lite lys. Så har vi også- hvertfall her jeg bor snø på veiene halve året. Tror det er mye mer effektivt, å sette solcellepanelene et annet sted, en der bilene kjører, f.eks på div. hustak, for at husene skal generere mye av strømmen dem bruker selv, eller på skyskrapervegger, og slikt.

Kanskje bilindustrier kan starte å bruke litt av budsjettet sitt på å sette solcellepaneler på takene? At man kan gjøre opp en avtale innen EU, eller noe i den duren?
Vis hele sitatet...

Det negative med bilene blir da at sluttbrukeren (oss) betaler for det, og det blir neppe billig.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det negative med bilene blir da at sluttbrukeren (oss) betaler for det, og det blir neppe billig.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på at bilprodusentene kunne gjøre noe drastisk for planeten vi lever på, og sette av noe av overskuddet på et solcellepanel. Vi kunne godt ha betalt noe mer for det, men det er en liten pris å betale, motfor noe som kan spare klimaet MYE, om store bilprodusenter gjør dette et krav på alle kommende modeller.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tenkte mer på at bilprodusentene kunne gjøre noe drastisk for planeten vi lever på, og sette av noe av overskuddet på et solcellepanel. Vi kunne godt ha betalt noe mer for det, men det er en liten pris å betale, motfor noe som kan spare klimaet MYE, om store bilprodusenter gjør dette et krav på alle kommende modeller.
Vis hele sitatet...
Realiteten er jo kapitalisme, så skal godt gjøres.
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://www.solarroadways.com/faq.shtml#faqTraction

Les i det minste igjennom FAQen før du kritiserer ting...
Vis hele sitatet...
Det er noe annet å stoppe en bil på alt slags føre og slitt glass, enn å stoppe en pendel...
Forunderlig hvordan folk og media kaster penger og oppmerksomhet etter folk som dette uten å stille spørsmål. Konseptet er kult, men gammelt, og jeg tror ikke det kommer så utrolig mye positivt ut av dette utenom at paret og indiegogo vil tjene masse penger, spesielt nå som indiegogo har utvidet fristen.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det er noe annet å stoppe en bil på alt slags føre og slitt glass, enn å stoppe en pendel...
Vis hele sitatet...
Nei. Begge deler baserer seg på friksjon mellom gummien som benyttes i bildekk og underlaget. Testene viser altså at friksjonen selv ved våte forhold er svært god sammenliknet med samme gummi mot asfalt i følge Solar Roadways. Dersom du påstår at friksjonen blir dårligere enn på asfalt når glasset blir litt slitt, eller at annet føre enn vått gjør at man får mindre friksjon mot glasset enn mot asfalt, så er det en fordel å ha litt mer å vise til.
Selvfølgelig har jeg ikke tester å vise til, jeg sier bare at det ikke vil bli det samme når glasset er slitt. Til nå har dem kun testet nytt teksturert glass, greit nok, det meste kan gi gode resultater i en slik test med riktig tekstur.
Jeg går ut i fra at denne teksturen etter hvert vil bli slitt ned, hvordan vil det da gå? Asfalt blir også slitt, men det inneholder steiner som naturlig skaper en tekstur.

Jeg personlig tror dette prosjektet er dødfødt og ikke noe mer enn en hobbyfinansiering. Fuck solar roadways, gi meg smarte biler og smart trafikk, der er det mye potensial.
Sist endret av henrikxt; 2. juni 2014 kl. 11:58.
Tror den største show-stopperen er investeringskostnaden. http://www.telegraph.co.uk/earth/ene...gy-crisis.html skriver at hvert panel vil koste ca 6900 $. 1 m2 asfalt kan man få nedi 150 kr. I tillegg så må det bygges betong under panelene. I beste fall snakker vi om at det er ca 200 ganger dyrere enn dagens løsning.

Fant forresten forslaget til veibudsjett 2014: "Regjeringen foreslår å bevilge til sammen 22,7 milliarder kroner til vegformål i 2014."

Et hvis vi set for oss at vedlikeholdkostnader stiger ca likt som invisteringskostnader, snakker vi om budsjett på rundt 4500 milliarder. Det er vel ca det vi har oljefondet, så vidt jeg husker.
Sist endret av FrittTheBandit; 2. juni 2014 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Tror den største show-stopperen er investeringskostnaden. http://www.telegraph.co.uk/earth/ene...gy-crisis.html skriver at hvert panel vil koste ca 6900 $. 1 m2 asfalt kan man få nedi 150 kr. I tillegg så må det bygges betong under panelene. I beste fall snakker vi om at det er ca 200 ganger dyrere enn dagens løsning.

Fant forresten forslaget til veibudsjett 2014: "Regjeringen foreslår å bevilge til sammen 22,7 milliarder kroner til vegformål i 2014."

Et hvis vi set for oss at vedlikeholdkostnader stiger ca likt som invisteringskostnader, snakker vi om budsjett på rundt 4500 milliarder. Det er vel ca det vi har oljefondet, så vidt jeg husker.
Vis hele sitatet...
Du må huske, at når en legger asfalt på en vei. Så må en også ta med fresing av den gamle ++, før asfaltjobben kan gjøres. Ellers er det med utbedring av vei, også ofte en del graving ++ inkludert. For en legger jo ikke bare asfalt på bakken...
Så det regneeksemplet ditt blir feil!

Ellers så er det vel snakk om testing i bl.a. USA først. USA er en god del nærmere ekvator, så dem får høyere stråleeffekt pr. m2. Jeg også sliter med å innbille meg dette i bruk i f.eks. Finnmark og Svalbard. Men Oslo, deler av Sør- og Vest-Landet kan være en løsning.
Høres ut som noe som man kommer til å ta i bruk, og teste litt, før man går i underskudd, og forholder seg til noe man uansett tjener mer penger på -Fosilt brennstoff, vannkraftverk etc.. Akkurat som ideen med å starte et saltkraftverk på horum for noen år siden..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Forunderlig hvordan folk og media kaster penger og oppmerksomhet etter folk som dette uten å stille spørsmål.
Vis hele sitatet...
Eg er for å stille spørsmål, men det bør vere spørsmål som ikkje er svart på i FAQen dei har på nettsida si. Om du meiner friksjonen er bekymringsverdig punkt, så kan du be om å få rapporter om det, og kritisere målemetodane nytta.

JAQing off - Just Asking Questions - er velkjent altieteknikk, og det tilfører ingenting nyttig å komme med det.

Å stille gode, kritiske og velfunderte spørsmål kan derimot vere særs nyttig for alle parter.
Joda, jeg la merke til at spørsmålet til olympic ble besvart i FAQen, men jeg tok det som en selvfølge at mønsteret vil bli slitt over tid, og dette ble ikke besvart i FAQen. Dersom du bare skal be folk om å kontakte selskapet og be om rapporter så må jeg si at du sannelig ikke bidrar til mye nyttig selv.

Men uansett, dette med friksjon kan sikkert løses på en eller annen måte. En annen ting jeg reagerer på er at de satser på å gå ifra prototype til produksjon med pengene fra indiegogo. Dette konseptet er så sinnssykt langt unna produksjon at det er latterlig at de i det hele tatt nevner det. Jeg tror ikke at de prøver å svindle folk, men jeg klarer ikke ta dem seriøst når det ikke virker som at dem er realistiske med alle problemene som må løses for at dette skal bli noe ut av.
Har ikke sett over matten, men /u/ta11dave har regnet litt på kostnadene og strømmen generert:
18 solar panels per square. Each solar panel is 9V at 1 Watt. So let's assume you get 18 Watts per panel. The average American uses 11,000 kWh a year, which comes to over 30kWh a day. The sun is up for around 8 hours a day. That means you would need over 13,300 panels per house, assuming that it was sunny every day, the panels were somehow 100% efficient through the tempered glass, and there was no LEDs or heater.
Ok, so maybe you have the space for that. Each solar sheet goes for a retail price of $10 each. So let's say in bulk they are $5 each. A square foot sheet of tempered glass without the fancy grip is almost $40. So let's say still, that with the extra manufacturing in bulk, that it's $20 each. That brings the price to $25 a panel, and therefore over $332,500 to power one house.
Vis hele sitatet...
Basicly sier matten hans at investeringskostnadene blir alt for høye, samtidig som veiene vil generere for lite strøm, til at dette er en fremtidlig løsning.