Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1314
Heisann!

Prøver og finne ut om en bestemt påstand er korrekt.
Den er fra Dagbladet (I know...) men om dette stemmer ville det vært til hjelp i en pågående sak med noen jeg kjenner.
Jeg kjenner ikke Lovdata, og er ikke vant til å lese lover osv så håper noen andre her sitter på litt mer kunnskap.

Sakens kjerne:
Sitat av DB.no
I motsetning til tradisjonelle fotgjengere skal rulleskiløpere gå «medstrøms» på høyre side av veien. Den endringen kom på tidlig 1980-tall etter at trafikkskadeekspert og professor Inggard Lereim hadde forsket på alle skadene de aller første årene med venstrekjøring som andre fotgjengere, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2013/08/22/n...rhet/28828400/

Jeg finner dog ingen hjemmel for dette på LovData.

Der finner jeg kun 1 setning overhodet omtalende rulleski, og den sier bare:
Sitat av Lovdata
3. Som gående regnes også den som
a) går på ski eller rulleski,
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0321-0747.html

Det jeg da prøver å finne ut av, er om dette DB skriver om høyre side av veien er korrekt, eller bare tull.

Er det noen kloke hoder her ute som kan dette bedre enn meg?

På forhånd, Takk!
Sist endret av MagicalTrevor; 22. august 2013 kl. 13:45.
§ 19. Særlige bestemmelser for gående

1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.

Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.
Vis hele sitatet...
Der, du tar feil, professoren har rett. Rart med det.
Everyone loves
MagicalTrevor's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Der, du tar feil, professoren har rett. Rart med det.
Vis hele sitatet...
Ja du virket i godt humør.

Dersom vedkommende på rulleski skal være i høyre på veibanen hjelper dette min sak enormt.

Så da tolkes altså loven slik som DB påstår?
Jeg er i perlehumør, jeg bare skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmål ved hva en professor har sagt i en slik sak hvis du ikke er i stand til å tolke lovverket selv. Det er forskjell på kildekritikk og kverulering og uansett hvordan du snur og vender på det, en professors uttalelse til media > random forumbruker
Sist endret av Mith; 22. august 2013 kl. 14:42.
Everyone loves
MagicalTrevor's Avatar
Trådstarter
Det jeg var skeptisk til var Dagbladet sitt "sitat", og der min kildekritiske alarmbjelle gikk amok når jeg ikke fant det noen andre steder. :-)

Takk for hjelp Mith!

Mith, sorry for at jeg tar opp dette igjen men jeg finner ingen ting i denne loven som sier at de skal gå på høyre side.

Dersom jeg skal kunne bruke dette for fremme min sak må jeg hvertfall forstå hvorfor loven kan tolkes slik som du og professoren gjør..
Hæ?

Sitat: Originalt skrevet av DB.no
I motsetning til tradisjonelle fotgjengere skal rulleskiløpere gå «medstrøms» på høyre side av veien.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
§ 19. Særlige bestemmelser for gående

1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.

Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.
Vis hele sitatet...
Gående som ikke leier sykkel skal dermed gå ytterst til venstre i gangretningen. De kan gå på høyre side hvis særlige forhold tilsier det. Forskningen på at rulleski bør gå i kjøreretning virker det rimelig at telles som særlige forhold.

De har dermed lovhjemmel for å holde seg på høyresiden, men det er overhodet ikke noe de skal. Trådstarter tar dermed ikke feil, fordi professoren har ikke belegg for påstanden sin om at de skal. Riktig ord hadde vært "bør", men siden journalister er notorisk unøyaktige høres det mer rimelig å legge skylder på journalisten.

. og Mith har vært frekk unødvendig, igjen.
Altså, folk på rulleski er per def gående og gående kan som du ser gå på høyre side av veien "dersom den gående ellers ville bli utsatt for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det."
Her vil jeg si at begge deler er oppfylt, det er farlig å kjøre mot trafikken på rulleski, farten kan sammenlignes med sykkel som jo skal kjøre på høyre side (med biltrafikken) og bremsene er enda dårligere.

Gående skal holde til venstre fordi de har plass til å gå der og de ser farene i form av biler foran seg og kan reagere raskt ved å komme seg ut av veien. Syklister derimot trenger mer plass på veien og holder såpass stor fart at de ikke er så utsatt for biler som kommer bakfra. I tillegg skal de alltid ha reflekser og lys som viser bilister at de er på veien, de er med andre ord letter å oppdage.
Sist endret av Mith; 22. august 2013 kl. 14:56.
De kan. Opprinnelige påstanden var at de skal.

.. og du påstår at trådstarter ikke klarer å lese lovverk?
Ro ned den hetsinga da, fører ingen steder.
Når jeg går, går jeg alltid motstrøms. Bruker jeg noe annet enn beina eller leier noe, går jeg medstrøms.
Jeg gir uansett faen i hva loven sier, jeg gjør det jeg føler er trygt.
Everyone loves
MagicalTrevor's Avatar
Trådstarter
Jeg tok likesågodt og sendte spørsmålet mitt til Kristin Øyen i Trygg Trafikk, og fikk ett greit svar:
Sitat av Trygg Trafikk
Hei,
At rulleskiløpere ble anbefalt å bruke høyre side, av Trygg Trafikk, Skiforbundet og Statens vegvesen, var noe disse ble enige om, men uten at det ble gjort endringer i lovverket. Dvs at du finner det ikke igjen i Veitrafikklovven, der er rulleskiløpere definert som fotgjengere. Fotgjengere skal jo normalt gå på venstre side, men kan iflg loven også velge å gå på høyre, dersom det vurderes som tryggere.

Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens
skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v.
eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg,
sykkelfelt eller kjørebane.
Gående som nytter kjørebane, skal gå ytterst til
venstre i gangretningen, men ytterst til høyre dersom
han leier sykkel. Motsatt side av kjørebanen
kan nyttes dersom den gående ellers ville bli utsatt
for fare, eller hvis særlige forhold tilsier det.
Fra Forskrift om kjørende og gående trafikk
(trafikkregler) § 19

Vennlig hilsen
Kristin Øyen
Kommunikasjonssjef
Vis hele sitatet...
Og, takk Dumdidum! :-)
Sist endret av MagicalTrevor; 23. august 2013 kl. 09:59.
Så bra at Trygg Trafikk sier nøyaktig det samme som dagbladet og min post.