Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 47332
Halloisen! Ble inspirert av denne tråden og vurderer å kjøpe selv. Fant dette settet på ebay med motor og batteri og lurer på hva dere tror jeg kan forvente av dette, i forhold til fart og kjørelengde osv.

http://www.ebay.com/itm/48V-500W-ELE...item1e582e187a
48v 1000w system .. - 48v 20Ah Battis .. Topp hastighet 55Km/t Det er det jeg har klart hittil.. på flatt

Lagde en Turbo knapp av "tut knappen" jeg fikk med utstyret .. Magura Twist Throttlen er ikke innstilt bra nok..(med resistorer osv.. endte med to Pontiometere..)

Den føles som en scooter med sperre.. med bare throttling med Maguran, men den "boost knappen" jeg lagde! fikset det xP

Drar meg lett opp bratte bakker i 33-35Km/t
Vet ikke om det var et svar til meg eller ikke, men uansett, hva tror du/dere jeg kan forvente? 40 på sletta og 20-25 oppover?
Sist endret av jorwax; 19. mai 2013 kl. 22:05. Grunn: finpuss
Sitat av jorwax Vis innlegg
Vet ikke om det var et svar til meg eller ikke, men uansett, hva tror du/dere jeg kan forvente? 40 på sletta og 20-25 oppover?
Vis hele sitatet...
Hei. I linken du la ut står det max speed 30-40 kph= 30-40 km/t. Kommer nok an på hvor mye du veier..
Ser det står litt motstridende ang Styrken på motor? i overskriften står det 500w, men i inneholdsfortegnelsen står det 1000w??

Jeg venter i spenning på mitt 48 V 1000W kit nå. Har bestilt 48 V 20 Ah batteri også..

Gruer litt til montering av bremser osv, men det ordner seg nok for en med ti tommeltotter..?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da har jeg fått alt utstyret , sendt fra Hong Kong. Tok en uke. Bestilt en sykkel fra gsport for en uke siden, ikke kommet ennå. Wtf, kortere venting fra Asia enn innenlands. Vel fikk koblet sammen alt, og montert hjulet i en gammel ramme. Funka fett. Eneste aberet var at det var endel løse eiker i hjulet, noe som medførte at hjulet fremstår som litt vinglete. Har kontaktet en sykkelreperatør, så regner med han retter opp dette.
Sitat av haifinn Vis innlegg
Da har jeg fått alt utstyret , sendt fra Hong Kong. Tok en uke. Bestilt en sykkel fra gsport for en uke siden, ikke kommet ennå. Wtf, kortere venting fra Asia enn innenlands. Vel fikk koblet sammen alt, og montert hjulet i en gammel ramme. Funka fett. Eneste aberet var at det var endel løse eiker i hjulet, noe som medførte at hjulet fremstår som litt vinglete. Har kontaktet en sykkelreperatør, så regner med han retter opp dette.
Vis hele sitatet...
Sykkelen blir nok lagd i østen et sted den også :P og den er litt større å sende for å si det sånn
Sitat av Aldrin Vis innlegg
48v 1000w system .. - 48v 20Ah Battis .. Topp hastighet 55Km/t Det er det jeg har klart hittil.. på flatt

Lagde en Turbo knapp av "tut knappen" jeg fikk med utstyret .. Magura Twist Throttlen er ikke innstilt bra nok..(med resistorer osv.. endte med to Pontiometere..)

Den føles som en scooter med sperre.. med bare throttling med Maguran, men den "boost knappen" jeg lagde! fikset det xP

Drar meg lett opp bratte bakker i 33-35Km/t
Vis hele sitatet...
Har kjøpt samme utstyr som deg. Kan du forklare dette med turbo-knappen litt nærmere. Kobling etc+
Mvh
Da har jeg endelig fått alt på stell. Kjøpte en http://www.gmax.no/produkt/413484(BC...trum-classic-/
Har fått montert en kurv på styret, og skjult ledninger etc. rimelig godt.Ganske stealth.
Sykkelen går som f.. Skikkelig moro. Tipper 55km/t på flata og 25-30 km/t oppover skikkelig bratte bakker.
1000w motor på forhjul, og 48V 20 A batteri.
"Bakdelen" med dette utstyret er at motorkraften kutter uten forvarsel når batteriet trenger lading. Dvs du kjører på full effekt hele tiden mens batteriet har nok strøm, det blir ikke gradvis svakere.
Kjedelig å være langt hjemmefra med tomt batteri. Sykkelen veier nok 30 kg med alt utstyret, og er ganske tung å trå uten ekstra drift.
Hvis noen lurer på noe, så bare spør. Skal legge ut et bilde snart.
Sitat av haifinn Vis innlegg
Da har jeg endelig fått alt på stell. Kjøpte en http://www.gmax.no/produkt/413484(BC...trum-classic-/
Har fått montert en kurv på styret, og skjult ledninger etc. rimelig godt.Ganske stealth.
Sykkelen går som f.. Skikkelig moro. Tipper 55km/t på flata og 25-30 km/t oppover skikkelig bratte bakker.
1000w motor på forhjul, og 48V 20 A batteri.
"Bakdelen" med dette utstyret er at motorkraften kutter uten forvarsel når batteriet trenger lading. Dvs du kjører på full effekt hele tiden mens batteriet har nok strøm, det blir ikke gradvis svakere.
Kjedelig å være langt hjemmefra med tomt batteri. Sykkelen veier nok 30 kg med alt utstyret, og er ganske tung å trå uten ekstra drift.
Hvis noen lurer på noe, så bare spør. Skal legge ut et bilde snart.
Vis hele sitatet...
Lager den mye lyd? Og er det lett å se at den er elektrisk, med tanke på tyveri og slikt? Regner med at et bilde vil forklare bedre
Fikk alle delene igår, men på sykkelen jeg hadde tenkt å bruke sitter det en kodelås som jeg låste sist gang for 3 år siden, ikke spess lett å huske en 3 år gammel kode som jeg tasta inn totalt 4 ganger. Sykkelen er ikke låst, men låsen sitter der jeg skal montere batteriet.

Damnit!

Btw, burde jeg montere twist eller thumb throttle? Fikk med begge, + et random cruisecontrol sytem. Lener mot twist, men tenker å prøve ut begge.
Sist endret av Ross; 5. juni 2013 kl. 17:50.
Sykkelen lager ikke mye lyd. Det er et "hvin" som øker i styrke jo fortere man kjører. Legger ut bilde senere ang utseende.

Jeg har thumb trottle. Fungerer veldig bra. Iom at jeg er høyrehendt hadde ikke jeg fått plass til twist pga gearet står på høyre side. Pga bøyen i styret hadde det ikke vært plass til begge deler.
Sitat av Aldrin Vis innlegg
48v 1000w system .. - 48v 20Ah Battis .. Topp hastighet 55Km/t Det er det jeg har klart hittil.. på flatt

Lagde en Turbo knapp av "tut knappen" jeg fikk med utstyret .. Magura Twist Throttlen er ikke innstilt bra nok..(med resistorer osv.. endte med to Pontiometere..)

Den føles som en scooter med sperre.. med bare throttling med Maguran, men den "boost knappen" jeg lagde! fikset det xP

Drar meg lett opp bratte bakker i 33-35Km/t
Vis hele sitatet...
Får bare gitt halv gass med den throttelen som følger med settet, hvordan lagde du boostknappen, kortslutter den throttelen eller noe?
Kult. Har dessverre fått herpa laderen på sykkelen min. En klossmajor velta sykkelen min, og laderen som lå i batteriveska knuste. Har bestilt ny, fra Hong Kong, er på dag ni med venting nå. Ikke skjedd noe--kjipt. Tips til deg hvis du har laderen i batteriveska: isoler rundt kantene på batteriet med skumgummi inni veska og rundt laderen. Greit med litt støtdemping hvis uhellet skulle være ute. Har forresten byttet ut støtta med en dobbel støtte, lignende av den som fins på moped . Sykkelen står stødigere da.
Da har jeg fiksa ny batteribag. Laga av en kjølebag. Fått ny lader omsider. 12 dagers venting..lenge når man egentlig bare vil ut og sykle i finværet ;-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nå bestemt meg for å lage elektrisk sparkesykkel, lav-budsjett i førsteomgang, men tror det kan bli brukbart.
Hvis det blir en vellykka el-sykkel og du vil lage flere, så er jeg villig til å kjøpe!
Sitat av vacant Vis innlegg
Hvis det blir en vellykka el-sykkel og du vil lage flere, så er jeg villig til å kjøpe!
Vis hele sitatet...
Mener du sparkesykkel eller tråsykkel?
Kom i "skade" for å bestille et ekstra sett 1000 W motor, og 48 V 20 Ah batteri.
Vurderer å bygge om en slik :

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykl...ler-26-271155/

med :

http://www.ebay.com/itm/Rear-48V-100...item4ac653441a

og batteri:

http://www.ebay.com/itm/48V-20AH-LiF...item33836f112c

Evt legge ut motor og hjul på Finn.no

Ikke bra og klikke på kjøp etter noen drinker for mye på natterstid.
Har egentlig ikke bruk for to stk sykler, så hvis du er intressert kan du si ifra.
Mvh
Hvor i norge bor du haifinn?

Vil du si at det var vanskelig å sette alt sammen, jeg har veldig lyst til å lage dette her, men er redd for at noe går galt og at jeg waster 6000 kroner ~~.

@Ross kan du linke alle de forskjellige delene du kjøpte til din sykkel?
Sist endret av Martin1d; 5. juli 2013 kl. 05:59.
Bor i Porsgrunn. Fikk litt hjelp med å stramme eiker og justere bremser på et sykkelverksted, ellers var det ikke veldig vanskelig å montere sykkelen.
Absolutt verdt pengene imo.. veldig moro å fyke opp bakkene uten å bli svett på ryggen engang ;-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da er årets tilskudd av el sykkel ferdig (bilde) https://imma.gr/54660 det ble 2x48v 10ah lipo serikoblet til 96v. med denne fantastiske controllern blir det for alvor fart i sakene http://endless-sphere.com/forums/vie...p?f=31&t=18214 . Bruker for tiden en golden motor som er beregnet på 48v å den blir meget så varm så fort jeg gir litt godt med gass, men en X5 crystalyte motor er på vei å den klarer brasene med letthet. tror jeg kommer til å lukte på 100km/t da
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Da er årets tilskudd av el sykkel ferdig (bilde) https://imma.gr/54660 det ble 2x48v 10ah lipo serikoblet til 96v. med denne fantastiske controllern blir det for alvor fart i sakene http://endless-sphere.com/forums/vie...p?f=31&t=18214 . Bruker for tiden en golden motor som er beregnet på 48v å den blir meget så varm så fort jeg gir litt godt med gass, men en X5 crystalyte motor er på vei å den klarer brasene med letthet. tror jeg kommer til å lukte på 100km/t da
Vis hele sitatet...
Sykt fett, hvordan får du sakene dine mellom ramma der? bruker du ikke bremser bak? eller er det skivebrems bak der?
Sitat av Pepperbiffen Vis innlegg
Sykt fett, hvordan får du sakene dine mellom ramma der? bruker du ikke bremser bak? eller er det skivebrems bak der?
Vis hele sitatet...
er skivebremser bak,mye sicaflex og bruke de 4 skrue hullene som er til flaskeholder osv så sitter det fast å ha batteriet på bagasjebrettet blir vektmessig riv ruskende galt

en grei måte å feste batteriet på er å med blekksaks klippe til en metall plate med samme høyde å bredde som batteriet, borre hull i de som passer med flaskeholderhullene , skru plata fast å deretter smøre hele flata inn med sicaflex , eller et epoxilim å feste batteriet til den (sitter som støpt)
Not a real gamer
retovio's Avatar
vurderer selv å gjøre dette og har sett for meg en slik pluss 4 slike det skal brukes på en diamant z 20 blir det dumt eller går det?
Sitat av retovio Vis innlegg
vurderer selv å gjøre dette og har sett for meg en slik pluss 4 slike det skal brukes på en diamant z 20 blir det dumt eller går det?
Vis hele sitatet...
motorkitet er vel helt ok, blybatteriene derimot er en dårlig ide (har prøvd selv) du får svært kort rekkevidde, polene smelter. og de veier MYE. ang sykkel så bør du helt klart ha skivebremser, kjøp heller en brukt på finn for halve summen m/skivebremser
Not a real gamer
retovio's Avatar
ok hvilke batterier anbefaler du? helst ikke så mye over et par tusen da jeg ikke har så mye penger :/
Sitat av retovio Vis innlegg
ok hvilke batterier anbefaler du? helst ikke så mye over et par tusen da jeg ikke har så mye penger :/
Vis hele sitatet...
http://www.ebay.com/itm/2013-48v-20a...item1e7b9f6e96
Not a real gamer
retovio's Avatar
tusen takk for hjelpen
Skukketrure, har du prøvd Li-ion Lithium batteri før? Tenker på et sånt her http://www.ebay.com/itm/NEW-48V-20AH.../231003858385¨

Da dette ser ut til å være lettere å feste mellom sykkel ramma.
Ser at folk har brent "bms" Battery management system på lifepo4 batteriet sitt.
Sist endret av Pepperbiffen; 22. juli 2013 kl. 01:51.
Haifinn? Har du kvittet deg med den ekstra motoren enda eller har du den fortsatt? Har selv ytret at jeg har lyst til å bygge, men er ikke sikker på om jeg orker alt stresset med frakt/toll ol
Hvis du har det og skal selge blir jeg glad om du gir meg et pling.

Btw, så bor jeg selv i porsgrunn...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av jorwax Vis innlegg
Haifinn? Har du kvittet deg med den ekstra motoren enda eller har du den fortsatt? Har selv ytret at jeg har lyst til å bygge, men er ikke sikker på om jeg orker alt stresset med frakt/toll ol
Hvis du har det og skal selge blir jeg glad om du gir meg et pling.

Btw, så bor jeg selv i porsgrunn...
Vis hele sitatet...
Du må uansett ha et batteri. Da må du inn på ebay uansett, hvis ikke du velger å kjøpe fra f.eks rezer.no til nesten dobbel pris av ebay?
Hei folkens, jeg har bestilt 48v 20ah lifepo4 batteri fra sun-thing28.
Jeg har også bestilt 1000w el motor.

Hvordan kobler jeg batteriet inn til kontroll boksen? Ser mange bruker Anderson powerpole connectors. Kan jeg få kjøpt disse i Norge? Vet jeg får kjøpt det på ebay, men tar så lang tid før det kommer. Batteri og motoren har kommet.
Sitat av Pepperbiffen Vis innlegg
Hei folkens, jeg har bestilt 48v 20ah lifepo4 batteri fra sun-thing28.
Jeg har også bestilt 1000w el motor.

Hvordan kobler jeg batteriet inn til kontroll boksen? Ser mange bruker Anderson powerpole connectors. Kan jeg få kjøpt disse i Norge? Vet jeg får kjøpt det på ebay, men tar så lang tid før det kommer. Batteri og motoren har kommet.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke noe "must" å ha ne slik kontakt, er bare å skru fast + og - på kontakten som følger med kontrolleren det
▼ ... noen uker senere ... ▼
Not a real gamer
retovio's Avatar
ble litt usikker på om jeg skal legge hele prosjektet på is nå når jeg ser at de håndtakene som er med som har en ledning ikke har noe feste til girene(tipper de kobler ut motoren når man bremser så de er viktige) i og det at du anbefaler skive bremser skjønner jeg men finner bare en type motor som er bakdrevet med skiven på seg men de har bare 6 gir og sykkelen har 8...
har du noen tips om dette?
Sitat av retovio Vis innlegg
men de har bare 6 gir og sykkelen har 8...
har du noen tips om dette?
Vis hele sitatet...
Lås ute det øverste og det nederste giret via de to skruene som sitter på giret bak.
Not a real gamer
retovio's Avatar
da er ett problem løst men hvordan skal jeg feste de som man girer med?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
å ha batteriet på bagasjebrettet blir vektmessig riv ruskende galt
Vis hele sitatet...

Jeg ser sykkelen du har brukt i det siste prosjektet har bagasjebrett veldig høyt oppe, men hva om bagasjebrett er rett over bakhjulet, omtrent?
Eventuelt bruke en eller to slike? Pakkveske fra Biltema.

Med motor foran er det vel hensiktsmessig å ha vekt foran også, kanskje jeg burde brukt slik pakkveske der med batteri og controller?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Not a real gamer
retovio's Avatar
er det veldig viktig å bruke bremse håndtakene som er med? i så fall er det noen som vet om jeg kan feste shimano gir på de?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei, tenker kjøpe min første el-sykkel denne våren.

Hadde egentlig bestemt meg for BH Emotion neo cross (testvinner hos bl.a Vi menn(!) )

..men det var før jeg fikk øye på Cannondale kinneto headshok i en butikk. Ser rå ut, og er et par lapper rimeligere enn Neo cross.

Noen av dere som har noen synspunkter på disse? Er noen av disse overlegen den andre?
Sitat av kres10an Vis innlegg
Hei, tenker kjøpe min første el-sykkel denne våren.

Hadde egentlig bestemt meg for BH Emotion neo cross (testvinner hos bl.a Vi menn(!) )

..men det var før jeg fikk øye på Cannondale kinneto headshok i en butikk. Ser rå ut, og er et par lapper rimeligere enn Neo cross.

Noen av dere som har noen synspunkter på disse? Er noen av disse overlegen den andre?
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å sette sammen din egen, da dette er billigere og du slipper km/t-grensa som er gitt el-sykkler i Norge (25 km/t)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei! Trenger litt hjelp her:
Kan noen anbefale et kit til meg, med 750W eller mer? får jeg noe bra i prisklassen 5000kr med batteri?
Er det mye jobb å montere et slikt kit?
Må man ha pedal sensor? kan man ikke bare ha tommel gass eller noe?
Eller har noen peilig på billig komplett el sykkel i 10 000kr klassen med futt i?
På forhånd takk! Mvh Pedalisten
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei.

Har mistet lappen nå og vurderer å kjøpe meg en elsykkel i mellomtiden. Trenger en rekkevidde på over 60 km. Sykkelen trenger å kunne bli brukt på på vinterføre. Budsjettet mitt ligger på 10.000 kroner.

Noen som kan gi meg litt veiledning på diverse annonser fra ebay hvor jeg får en kit med best kvalitet og så rimelig så mulig. Har det noe å si hvilken sykkel jeg setter denne kiten på?

Noen som vet ca hvor mye kapasitet man mister om vinteren?
Du mister for 20% rekkevidde i kulda. Vanskelig å si eksakt, for det kan jo variere etter hvor kaldt det er.
Over 60 km rekkevidde? Ja da kan du bare glemme å kjøpe noe ferdiglaget. Du må bygge selv. Eller kjøpe en ferdigbygd som du kobler ekstra batteriepakke til, og feks har i en ryggsekk.

Flere skryter på seg rekkevidde på oppmot 100 km men det er bare tull. Det må være målt på en sommerdag, med en liten dverg som syklist, helst med vind i ryggen, uten en eneste oppoverbakke, der du trår hele veien selv og kun har "gangfart". Skal du ha pendlefart, rundt 30-40 kmt så holder ikke selv de kostbare 70-80 tusen kroners syklene i 60 kilometer.
Sist endret av frtoretang; 6. november 2014 kl. 15:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du mister for 20% rekkevidde i kulda. Vanskelig å si eksakt, for det kan jo variere etter hvor kaldt det er.
Over 60 km rekkevidde? Ja da kan du bare glemme å kjøpe noe ferdiglaget. Du må bygge selv. Eller kjøpe en ferdigbygd som du kobler ekstra batteriepakke til, og feks har i en ryggsekk.

Flere skryter på seg rekkevidde på oppmot 100 km men det er bare tull. Det må være målt på en sommerdag, med en liten dverg som syklist, helst med vind i ryggen, uten en eneste oppoverbakke, der du trår hele veien selv og kun har "gangfart". Skal du ha pendlefart, rundt 30-40 kmt så holder ikke selv de kostbare 70-80 tusen kroners syklene i 60 kilometer.
Vis hele sitatet...
Mente "hjemmelaget".

Det er på jobben jeg skal og det er ca 30 km fra meg her. Blir sikkert en mulighet å lade batteriene på jobben, hvor jeg jobber 6 timer skift. Blir det mulig å få en rekkevidde på 30 km om vinteren da?

Så en film på youtube om en som hadde med seg mange ekstra batteripakker. Hvor mye veier de egentlig?
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Mente "hjemmelaget".

Det er på jobben jeg skal og det er ca 30 km fra meg her. Blir sikkert en mulighet å lade batteriene på jobben, hvor jeg jobber 6 timer skift. Blir det mulig å få en rekkevidde på 30 km om vinteren da?

Så en film på youtube om en som hadde med seg mange ekstra batteripakker. Hvor mye veier de egentlig?
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker blybatteri (som er vanligst), så er det jo samme type batteri som du har i bilen. Regn med at de veier noen kg.
Du skulle hatt deg en slik trehjulssykkel, også bygd drift på fremhjulene. Og bygd ut med endel vanlige bilbatterier på planet bak.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Hvis du bruker blybatteri (som er vanligst), så er det jo samme type batteri som du har i bilen. Regn med at de veier noen kg.
Vis hele sitatet...

Blybatterier kan du bare glemme, de leverer en annen ting enn det som jaktes på her. Vanlige bilbatterier leverer 12v og høy ampere. Bly har høy egenvekt og lav engerilagringsevne.

Det du må bruke er Li Ion. Det finnes en skog av forskjellige kjemiske forbindelser å bruke når ser etter Li Ion batterier for el-sykkel. Husk at det er mange fake batterier fra Kina som er rejects (failed QQ) hos store produsenter.

Du bør se etter LiPo. Det er Lithium Ion Polymer.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/Z80003S-30.jpg


Eller LiFePo4 feks A123 pouch cells.

http://i00.i.aliimg.com/img/pb/890/331/511/511331890_014.jpg


Om du punktsveiser batteripakker selv kan du finne Li Ion 18560 cells og lage din egne pakke av disse batteriene. Tesla bruker Panasonic 18560.

http://i33.tinypic.com/161dhyr.jpg


Om du ønsker rimelige batterier som leverer sykt mye strøm når du virkelig trenger det så er det vel ingen vei uten hobbyking.com.
De selger uendelig mengder av forskjellige Lipo batterier. De batteriene kommer ferdig pakket med ledningsstumper og kabelsko. Du setter sammen så mange du trenger eller har råd til. Du kan også se etter Nicm. Men Lipo el Lifepo4 anbefales.

Uansett hva du velger så trenger du et battery management system som sikrer at du aldri overlader batteriene, da det fort blir en voldsom brann.

Du trenger er system som også sørger for balansert lading, slik at hver celle holder samme spenning. Nar du kobler av laderen så vil hver celle holde 4.2v og du må la automatikken stoppe tapping lavere enn 3,7v. Overlading og utladnng over/under disse spenningene vil ødelegge livsløpet til dine batterier. Og batteriene er det som koster mye penger. Så ta godt vare på dem.

Sitat av Rabbern Vis innlegg
Du skulle hatt deg en slik trehjulssykkel, også bygd drift på fremhjulene. Og bygd ut med endel vanlige bilbatterier på planet bak.
Vis hele sitatet...
Ein slik en - 30 K eller noe slikt.

http://www.butchersandbicycles.com/images/img01.jpg



Men du kan jo ha så stor batteripakke du bare vil og velge selv hvilke(n) motor(er) du setter på. Denne legger sei inn i svingene. Kjøp uten motor og batterier for å få full effekt og maks kjørelengde.

Glem bilbatterier - det er som å gå til gunfight med en slåsshanske.

Se innlegg over.

Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Mente "hjemmelaget".

Det er på jobben jeg skal og det er ca 30 km fra meg her. Blir sikkert en mulighet å lade batteriene på jobben, hvor jeg jobber 6 timer skift. Blir det mulig å få en rekkevidde på 30 km om vinteren da?

Så en film på youtube om en som hadde med seg mange ekstra batteripakker. Hvor mye veier de egentlig?
Vis hele sitatet...

Hvor langt er et rep?
Det kommer helt an på hvordan du setter sammen batteripakken.
Ett batteri har 3,7 v og ca 2.900 mAh.

Skal du ha 96v 30 Ah så er det jo bare å regne ut.

Lipo er de som veier minst og lagrer mest energi. De er nok også de billigste.
Men de er mest følsomme for feil lading og det har vært branntilløp under lading av Lipo. Bør lades utendørs eller under oppsyn. Men gir helt klart mest for penga og veier minst.

30 km hver vei er helt kurant også vinterstid. Du lader opp på et par timer så null stress å lade mens du er på jobb.
Ville bygd med rekkevidde på 45-50 km ved normal pendlerfart. Da har du litt å gå på og slipper rekkeviddeangst.

Du kan jo leke litt med denne simulatoren. Så ser du raskt hva du kan forvente av forskjellige oppsett batteripakke og hvordan forskjellige motorer leverer under gitte betingelser.

http://www.ebikes.ca/tools/simulator...baa578803db23a

30 km hver vei er helt kurant også vinterstid. Du lader opp på et par timer så null stress å lade mens du er på jobb.
Ville bygd med rekkevidde på 45-50 km ved normal pendlerfart. Da har du litt å gå på og slipper rekkeviddeangst.

Du kan jo leke litt med denne simulatoren. Så ser du raskt hva du kan forvente av forskjellige oppsett batteripakke og hvordan forskjellige motorer leverer under gitte betingelser.

http://www.ebikes.ca/tools/simulator...baa578803db23a

Du kan jo starte med en klassiker, den gode gamle kombi sykkelen.
Kapp sving arm og lag din egen og legg til demper. Forsøk å se på nettet om du finner tegning på lean-in trikes.
Lopier i såfall skamløst og legg evt. til doble A armer og dempere og du har din egen slaktersykkel, bare billigere og mye bedre. Og du har plass til så mye batterier du kan ønske deg. Du kan også velge helt selv om du ønsker bakhjulsdrift, forhjulsdrift eller kanskje AWD. Effekt, toppfart ja det velger du selv etter behov og lommebok.

http://dengronnesykkel.no/wp/wp-content/uploads/2012/12/2012-11-23-1188.jpg

Dette har på en måte blitt selve symbolet på el-sykkel. En stealth Bomber til 80.000 kroner.
Du ser rammen er monocoque og batteriene i skjult inne i rammen. Lag din egen og kopier skamløst.

http://www.escapebikeshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/t/stelth_bomber_.jpg

Denne veier vel 90-100 kilo. Har en toppfart på 80-90 km/t eller noe slikt.
Du kan bygge din egen versjon for tja kanskje 20-30K.

El-sykkel med krefter og rekkevidde er ikke fattigmannskost. Du beter en masse. Men så er jo transporten også så godt som gratis når sykkelen først er bygd.

10K det tror jeg blir snaut altså.
I allefall om du ikke har en sykkel fra før. Om du skulle slumpe til å alt eie en real Downhill sykkel feks så har du jo et kjempe utgangspunkt og kan nok klare og komme i mål på 10-15K.

Rimelig hub motor MXUS 3000, den tror jeg du får tak til ca 250-300$. Bra pris og den kan fint levere 6-10 kw peak uten å smelte. Tåler vel fint opp til 120v.

http://www.alibaba.com/showroom/3000w-mxus.html

Hubmotor altså motor i bakhjulet er det billigste alternativet. Og enkleste å bygge.
Det er jo også et merke som heter magic pie. De driver å pakker kontrolleren inn i motoren. Og det er ikke bra.
Om du velger en magic pie motor så fjern controlleren og erstatt den med en skikkelig kontroller montert på ramma en plass, ikke i motor pga varmeutvikling etc.

Du trenger også batterier og kontroller. Kontroller, styr unna de billigste kina variantene.
Sevcon eller Kelly kan være alternativer. Lyen kontrollere har fått mye skryt men har også rykte på seg for å brenne under hard belastning. Russiske Adaptto mini/maxi er kanskje de beste idag. men koster litt da fra ca 500$ til 800$ tror jeg.

MXus 3000
http://i00.i.aliimg.com/photo/v1/60031678656/72v_3000w_mxus_powerful_motor_kit.jpg

Magic Pie 4

http://i01.i.aliimg.com/photo/v65/62...mart_pie_4.jpg

Ønsker du mest mulig fat og spenning velg en RC motor og monter den som mid drive.
Alienpowersystem har bra utvalg av sterke motorer til en ok pris. Denne feks leverer maks 23Kw. Altså over 30HK.
Koster ca 4.000 kr. Men her må du regne med litt fabrikkering på egenhånd og kanskje også noe CNC. Du må lagge clamps, og skinner til å montere motor og reduksjonsgir på. Noe som vil koste omtrent det samme som motoren, pluss endel egeninnsats.

http://alienpowersystem.com/wp-content/uploads/2013/10/20131125_131359-FILEminimizer-400x400.jpg

Eksempel 1:


Du eier alt en ok downhill sykkel med bra dempere som er i rimelig god stand.
Du har tilgang til sveis eller en kompis med sveis og lager deg en stealth bike.
Sveiser en batteriboks i 2 mm aluplater. Platene koster ikke mye, spesielt om du leter og finner kapp slik at du slipper å kjøpe flere kvm. plate.

http://www.imagesup.net/?di=2141531049211

Dette er et moderat anslag som gir deg fra brukbar til kvalitets deler. Det vil likevel tilkomme endel komponenter.
Alt fra sikringer og kabelsko, ledninger, loddeutstyr, og sikkert mer jeg ikke kommer på i farta.

Ps kanskje du kan gjøre et vinterkupp på brukt downhill på finn? Da har du et ok utgangspunkt om du ikke har sykkel idag.

El sykkel er dyrt. Rett og slett. Og grunnen er at det ennå produserer i små volumer og konkurransen er ennå for liten.
Batterier er nok den enkelt delen i bygget som vil koste mest. Som alltid, du får hva du betaler for.

En sykkel du skal bruke til og fra jobb i alt fra 6 måneder til 2 år avhengig av for hvor lang tid du mistet lappen og som skal virke hver eneste dag uten tull og tøys slik at du kommer til jobb og hjem igjen uansett vær bør ikke være satt sammen av kun de aller billigste delene du kan finne.

Alternativ 2

Du har noen brukbare deler liggende. Men trenger ramme da du ikke har tilgang på sveis.
Er du litt heldig så finner du e-bike frame kits på ebay el til alt fra 500-1000 $.Noen ganger har jeg sett de med real gaffel også. Men som regel er det ramme, svingarm og evt bakdemper.

http://www.ebikereviews.com.au/wp-content/rockettheme/rt_kirigami_wp/images/news/Qulbix-Raptor-165-Profile-Pic.png

En el-sykkel får du brått opp i 40-100 km/t avhengig av hvilke komponenter du velger.
Er ikke noe særlig å farte rundt i slike hastigheter på en sykkel uten dempere. Så jeg ville valgt en fulldempet sykkel som utgangspunkt.
Sist endret av frtoretang; 6. november 2014 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.