Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 16871
Hei, jeg er lærling og var idag inne og fikk ordnet med skattekort for 2013, men fikk litt bakoversveis da jeg så at jeg plutselig havnet i 36% klassen.
Siden jeg er lærling vil jeg stige i lønn i løpet av året, så disse første månedene har jeg bare 9100 før skatten trekkes, noe som gjør at jeg sitter igjen med ca 5800 etter skatten. Etter leien da har jeg 800.. I løpet av hele året regnet jeg meg frem til ca 170000 i inntekt, så jeg stiger jo. Men er denne høye skatten frem til jeg stiger noe jeg bare må akseptere eller er det andre ordninger?
Regner med at du har sett på del2, og at du enten har en lavere prosent eller tabelltrekk på del 1, som er det riktige skattekortet og levere til arbeidsgiveren din.
Har ikke engang fått det i posten enda.. måtte bare få sjekket opp raskt. Betyr dette at jeg ikke vil trekkes full 36% i starten?
Ellers så logger du deg bare inn på skatteetaten sine sider og bestiller nytt skattekort der du endrer inntekten din til å stemme med hva du forventer første periode av lærlingetiden. Så når denne er over så logger du inn på nytt og bestiller et nytt skattekort med nye verdier.
Det var ihvertfall slik jeg gjorde det da jeg var lærling. Det er temmelig rett-fram greier.
Sitat av moret Vis innlegg
Ellers så logger du deg bare inn på skatteetaten sine sider og bestiller nytt skattekort der du endrer inntekten din til å stemme med hva du forventer første periode av lærlingetiden. Så når denne er over så logger du inn på nytt og bestiller et nytt skattekort med nye verdier.
Det var ihvertfall slik jeg gjorde det da jeg var lærling. Det er temmelig rett-fram greier.
Vis hele sitatet...
Fikk du ikke baksmell da? Trodde skatteprosenten din baserte seg på årsinntekten og ikke månedsinntekten. Si at du tjener 300000 og skatter .. si 40%.. men det første halvåret tjente du bare 100 av de 300. Dersom du hadde skattet lavere enn 40% på de første 100 måtte du vel ha skattet høyere på de neste 200 for å ta opp for det tapte?
Fyfaen, denne pissen er ny for meg.
På mitt skattekort har jeg tabelltrekk på vanlig lønn og 36% skatt på bi-inntekter (f.eks. reisepenger uten bilag).

Hvis du ikke har det kan du bestille nytt skattekort, eventuelt stryke over 36% på kortet, og skrive et mindre tall
Kryss av på følgende:
2.1.1.1 Har du flere arbeidsgivere eller behov for prosentkort?
Som du finner under forventet lønn. Da endret prosenten min seg fra 36% til noe mer korrekt.
Jeg har klart meg med 20% skatt forrige år. Tjent rundt der du ligger på. Er lærling.
Bestill tabelltrekk, mye bedre og sikrere. Og det funker på alle lønnsklasser opp til de med toppskatt. Anbefales!
På tide å presisere noe jeg unnlot tidligere. Fikk 7100 - tabeltrekk..
Etter litt kvikk lesing nå så forstår jeg det som at slike tabellkort er greie å ha dersom du har ustabil lønn (noe jeg har) og trekker etter månedsbeløpet? Mens ett prosentkort bare står stabilt på skatten uansett hva?
Så.. måneder jeg tjener lite vil jeg bli trukket lite, og måneder jeg tjener mer vil jeg bli trukket mer?
Sitat av banantre Vis innlegg
Så.. måneder jeg tjener lite vil jeg bli trukket lite, og måneder jeg tjener mer vil jeg bli trukket mer?
Vis hele sitatet...
Korrekt. Står bak på skattekortet hva du vil skatte etter lønn. Feks tjener du 11000/mnd skatter du 1518kr. Tjener du 12000 skatter du 1818kr.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Korrekt. Står bak på skattekortet hva du vil skatte etter lønn. Feks tjener du 11000/mnd skatter du 1518kr. Tjener du 12000 skatter du 1818kr.
Vis hele sitatet...
Da er det bare ett siste spørsmål (takk for tålmodigheten)
Jeg skrev jo at jeg kom til å tjene 170k, ca.
Da sto det at det skulle trekkes 61200kr, noe som er 36% av 170k.
Siden jeg har liten lønn på starten av året og da trekkes liten prosent, må jeg vel trekkes mer enn 36% etterhvert som jeg når høyeste lønn, for å gjøre opp for den lave trekkprosenten først? Tross alt skal jo den totale skatten bli til ca 61k i løpet av året.
Du kan forøvrig søke stipend som lærling, bare så det er sagt
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du kan forøvrig søke stipend som lærling, bare så det er sagt
Vis hele sitatet...
Haha, takk for info, men jeg har allerede gjort det, fikk ikke siden jeg har for høy inntekt Men jeg skal nok stikke innom NAV nå som jeg har slått 18 og søke farsbidrag av den kjerringfaren min jeg aldri har hatt kontakt med. Snylte litt på ham
Sitat av banantre Vis innlegg
Haha, takk for info, men jeg har allerede gjort det, fikk ikke siden jeg har for høy inntekt Men jeg skal nok stikke innom NAV nå som jeg har slått 18 og søke farsbidrag av den kjerringfaren min jeg aldri har hatt kontakt med. Snylte litt på ham
Vis hele sitatet...
Du får studielån. Samme som vanlig studenter, 90k i året.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Du får studielån. Samme som vanlig studenter, 90k i året.
Vis hele sitatet...
Jaja, klart, studielån kan jeg jo få. Men hva skal jeg med det, har nok inntekt til å slippe lån
Sitat av banantre Vis innlegg
Jaja, klart, studielån kan jeg jo få. Men hva skal jeg med det, har nok inntekt til å slippe lån
Vis hele sitatet...
høres ikke ut som det når du selv sier at du har 800kr igjen etter å ha betalt husleien. I begynnelsen av lærlingtida mi hadde jeg bare rundt 6 tusen etter skatt, med husleie på 3700kr.
Sist endret av mo3; 4. januar 2013 kl. 16:44.
Sitat av banantre Vis innlegg
Da er det bare ett siste spørsmål (takk for tålmodigheten)
Jeg skrev jo at jeg kom til å tjene 170k, ca.
Da sto det at det skulle trekkes 61200kr, noe som er 36% av 170k.
Siden jeg har liten lønn på starten av året og da trekkes liten prosent, må jeg vel trekkes mer enn 36% etterhvert som jeg når høyeste lønn, for å gjøre opp for den lave trekkprosenten først? Tross alt skal jo den totale skatten bli til ca 61k i løpet av året.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at du skal skatte 61k av 170k.

Bare bruk tabelltrekket, så slipper du å bekymre deg for det
Sitat av mo3 Vis innlegg
høres ikke ut som det når du selv sier at du har 800kr igjen etter å ha betalt husleien. I begynnelsen av lærlingtida mi hadde jeg bare rundt 6 tusen etter skatt, med husleie på 3700kr.
Vis hele sitatet...
Hadde 10% skatt i fjord siden jeg bare regnte med å tjene 50k, siden jeg ikke jobbet ett fult år, så da fikk jeg 9100 utbetalt, da gikk det greit. Men nå som jeg har fult arbeidsår blir det vanskeligere.

Sitat av Snøbark Vis innlegg
Tviler sterkt på at du skal skatte 61k av 170k.

Bare bruk tabelltrekket, så slipper du å bekymre deg for det
Vis hele sitatet...
Syntes det var noe mye jeg også egentlig, i verste fall stikker jeg innom skattekontoret igjen en dag og sjekker litt opp. Bare synd at jeg må gjøre det i arbeidstid da, men takk for hjelp!
Hvis du leverer skattekortet ditt til regnskapsansvarlig på jobben, så klarer han/hun finne helt fint ut av hva du skal trekkes i lønn til hvilken tid. Siden du har 7100 tabell, så spiller det absolutt ingen rolle hva det står på resten av skattekortet, da skatter du ikke noen prosent av inntekt, men du skatter en viss sum utifra individuelle månedslønner.

Sitat av mo3 Vis innlegg
Korrekt. Står bak på skattekortet hva du vil skatte etter lønn. Feks tjener du 11000/mnd skatter du 1518kr. Tjener du 12000 skatter du 1818kr.
Vis hele sitatet...
Sånn som dette. Da skattes du direkte utifra det du får i lønn sammenlignet med tabellen, og ikke en prosent. Du får lavere skatt med tabelltrekk i forhold til prosent når man har lav inntekt
Takk for svar! Veldig nyttig for en fyr som fillen ikke har vært oppi dette før!