Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 10042
Forrige uke var jeg borte fra jobb 3 dager, og for dette forlanger arbeidsgiveren at jeg skaffer en sykemelding.
Jeg var egentlig ikke syk og vil måtte lyve til legen for å få en sykemelding.

Spørsmålet mitt er da hvor enkelt det er å lyve på seg en sykemelding hos legen?
Kan f.eks legen finne ut via f.eks undersøkelse at jeg lyver dersom jeg sier jeg hadde spysyke?
Sist endret av Playground; 27. oktober 2012 kl. 22:58.
Ikke bare vil du måtte lyve til legen, men du må også få legen til og begå lovbrudd ved å tilbakedatere sykemeldingen. Det er kun åpent for tilbakedatering av en sykemelding dersom du kontaktet legen på startdatoen via telefon, og dette er journalført, eller at du(eller dine nærmeste) har særdeles gode grunner for at dere ikke kunne kontakte legen før.
Legen kan (les skal ikke) ikke skrive ut sykemelding for perioden ved mindre du var i kontakt med ham i den aktuelle perioden. Så det burde være vanskelig for deg. I praksis er det kanskje enklere.

Har du brukt opp alle egenmeldingsdagene dine? Alternativt kan du si til arbeidsgiveren din at du ikke får sykemelding fordi du ikke kontaktet legen i tide, og at du i så fall må ta tre sykedager uten lønn. Kjipt å ikke få lønn, men du må vurdere det opp mot å lyve til legen din og eventuelt skade det tillitsforholdet.
Sitat av Playground Vis innlegg
Forrige uke var jeg borte fra jobb 3 dager, og for dette forlanger arbeidsgiveren at jeg skaffer en sykemelding.
Jeg var egentlig ikke syk og vil måtte lyve til legen for å få en sykemelding.

Spørsmålet mitt er da hvor enkelt det er å lyve på seg en sykemelding hos legen?
Kan f.eks legen finne ut via f.eks undersøkelse at jeg lyver dersom jeg sier jeg hadde spysyke?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke legen vil skrive en sykemelding, men en attest på at du har vært syk. Hvis du går til legen og forteller at du hadde en forferdelig hodepine eller bare følte deg dårlig (Kvalm, vondt i hodet, feber) i 3 dager, og at sjefen din på jobb forlanger en attest på at du var syk, vil de fleste leger hjelpe deg med dette
Sitat av Playground Vis innlegg
Forrige uke var jeg borte fra jobb 3 dager, og for dette forlanger arbeidsgiveren at jeg skaffer en sykemelding.
Jeg var egentlig ikke syk og vil måtte lyve til legen for å få en sykemelding.

Spørsmålet mitt er da hvor enkelt det er å lyve på seg en sykemelding hos legen?
Kan f.eks legen finne ut via f.eks undersøkelse at jeg lyver dersom jeg sier jeg hadde spysyke?
Vis hele sitatet...
Tre dager fravær skal du ikke ha sykemelding for. Det er egenmelding du skal bruke da. Maksimalt 4 perioder per 12 måneder, hver på maks 3 dager. Har du ikke overskredet egenmeldingene skal du bruke egenmelding.
Bah, 3 dager skal du alltids klare å finne på noe for!!

Hvorfor var du borte da?

Bygg på det. Såpass kreativ må du være hvis du skal først være litt ulydig .... Herregud, du jobber jo hver eneste dag hele året, klin til nå som du har sjansen! Eller er du en wimp?
egenmelding er nok!, ellers ring legen og si at du hadde feber og trenger sykemelding, ikke fortell at du ikke var syk, du kan få avskjed på dagen for det
Sitat av random67489 Vis innlegg
Tre dager fravær skal du ikke ha sykemelding for. Det er egenmelding du skal bruke da. Maksimalt 4 perioder per 12 måneder, hver på maks 3 dager. Har du ikke overskredet egenmeldingene skal du bruke egenmelding.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert trådstarter har opptjent seg rettigheter til egenmelding enda.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er ikke sikkert trådstarter har opptjent seg rettigheter til egenmelding enda.
Vis hele sitatet...
Jo, det har jeg, men har allerede brukt den opp
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Playground Vis innlegg
Jo, det har jeg, men har allerede brukt den opp
Vis hele sitatet...
Da får du ta dagane uten lønn. Sikkert irriterande, men beste alternativet.
Sitat av Playground Vis innlegg
Jo, det har jeg, men har allerede brukt den opp
Vis hele sitatet...
da må du prøve å fikse sykemelding, ellers vær glad hvis du ikke får sparken! har du ikke lyst på jobben så la noen andre få den!
Sitat av Playground Vis innlegg
Jo, det har jeg, men har allerede brukt den opp
Vis hele sitatet...

Da ringer du legen din i morgen og sier du var syk, med feber og var slapp. Si at du var borte i 3 dager og skulle bruke egenmelding for fraværet med at du fikk vite av sjefen at du ikke kunne det likevel. Da har du liksom legitimert at du ikke kontaktet legen mens du var syk og kanskje legen da kan tilbakedatere sykemeldingen. Enten får du full lønn for dagene med sykemelding eller så får du si at legen må skrive en bekreftelse på at du har vært syk slik at du ikke mister jobben.
Sitat av Playground Vis innlegg
Jo, det har jeg, men har allerede brukt den opp
Vis hele sitatet...
Kinkig situasjon...tror nok du må belage deg på 3 dager uten lønn hvis sjefen din er grei og ikke kaller deg inn på teppet for dårlig arbeidsmoral. Hvis det stemmer det du sier at du ikke var syk synes jeg personlig det er dårlig holdning men det er min mening. Sykmelding får du ikke, det burde være helt sikkert.
Jeg har selv vært i samme situasjon tidligere.
Sa da til legen at jeg hadde hatt dårlig tid om dagen og bare halvstekt kyllingen jeg spiste.
Sa også at jeg trode at jeg hadde egenmld, men at dem var brukt opp tidligere på andre skader ifbm med trening.
Sykemelding uten å være syk
Vis hele sitatet...
"Lønn uten jobb?"

Tenker dere ikke på at svindelen deres skaper mistenkeliggjøring av folk som faktisk er syke? Hvis dere ikke vil gå på jobb, si opp.
Om du kan snakke for deg, er det ikke store problemet å få en sykemelding..

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
da må du prøve å fikse sykemelding, ellers vær glad hvis du ikke får sparken! har du ikke lyst på jobben så la noen andre få den!
Vis hele sitatet...
Helt enig, bli pensjonist og gjør akkurat hva du vil! Føler meg som Robin Hood
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
"Lønn uten jobb?"

Tenker dere ikke på at svindelen deres skaper mistenkeliggjøring av folk som faktisk er syke? Hvis dere ikke vil gå på jobb, si opp.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Man skal kunne bruke egenmeldinger på såkalt "forebyggende fravær", dvs. at man skal kunne ta seg fri dersom man etter egen mening har behov for det for å forebygge ytterligere fravær (dette er hovedsakelig med tanke på stress og slikt), og det er "ok", men her høres det bare ut som trådstarter ikke gidder å dra på jobb.