Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2112
Per dags dato deler jeg leilighet (desverre også strømregning) med en annen. Hans strømbruk er vesentlig høyere enn mitt, men likevel splittes regningen i to. Dette er naturlignok ikke helt ideelt for en fattig student.

Scenario: Han kommer hjem, legger en kyllingfillet på stekepannen og skrur opp til nivå 5. Etter en time subber han ut av rommet sitt, snur filleten og venter enda en time før han føler den er nok svidd.

Spm: Er det stor forskjell i pris, og isåfall hvor mye på å:
1 - Steke mat på høy varme (f.eks 9) i 15 min.
2 - Steke mat på lav varme (f.eks 5) drittlenge (f.eks 2-3 timer).


Jeg er absolutt ikke en fysikkens mann, så begir meg ikke ut på noen regnestykker selv. Men det jeg faktisk gjør, er å lage en liste av spesifikke hendelser som viser at jeg ikke trenger å betale flere tusen kroner i måneden for hans strømbruk. Jeg har altså sett meg mett på å betale for en annen persons (i mine øyne) forferdelige kokkekunnskaper, varmemetoder, timer i dusjen osv.

Hva gjør jeg?

Har også prøvd å ta det opp med landlord og denne personen direkte, uten hell.
Har en fin strømkalkulator (excel-fil) som er fin å bruke til slike regnestykker.

Du bare fører inn hvor mange watt saken bruker, og hvor ofte den brukes (timer/dager) (og kWh-pris)

Du kan også kjøpe en strømmåler (energimåler) hos f.eks Clas Ohlson slik at du kan dokumentere ditt eget strømforbruk.

Det kan nevnes at matlaging, vaskemaskin osv ikke er det som koster. Det som virkelig koster er saker som står på hele tide (lys, varme, o.l.)

En pære på f.eks 40W koster MYE hvis det blir stående på hele dagen hele uka. Men en microbølgeovn på 750W som brukes noen minutter hver dag gir ikke stort utslag rent økonomisk.

Eksempel:
40W som står på 24 timer
40W x 24h = 960 Wh = 0,96 kWh

750W microovn som brukes 8 minutter (0,13h)
750W x 0,13h = 97,5 Wh = 0,10 kWh

EDIT:
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=156770937
Denne viser kWh-forbruk på all elektrisitet som går igjennom denne saken. Kjøp et par slike, og sørg for at alt du har av elektrisk går igjennom disse, så har du ditt på det tørre mht. utregning av strømforbruk.
Sist endret av unknown14725; 29. mars 2011 kl. 21:03.