Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 984
Jeg har kjøpte et beats by dr dre studio headset. Jeg har prøvd det på to laptoper og lydkvaliteten og bassen fungerte som den skulle. Men når jeg prøver det på stasjonæren min blir det svak lyd og ingen bass. dårlig lyd me andre ord. Hva kan problemet være?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Problemet er jo garantert den stasjonære maskinen din, og garantert lydkortet eller den fysiske pluggen, hva skjer med andre headset ?
Kobler du til hodetelefon-utgang eller linje-utgang på datamaskinen?
Linje-utganger er ikke laget for å drive hodetelefoner, så derfor får man lavere og dårligere lyd når man kobler til hodetelefoner (de trekker for mye strøm, og de elektriske karakteristikkene (les:egenskapene) på utgangen forandres drastisk).
Dette er derfor det finnes hodetelefon-forsterkere.

PS. En del lydkort - som regel de dyrere og mer fancy modellene - har mulighet til å "switche" linje-utgangen over i hodetelefon-modus når den detekterer at du kobler til dette.
Sist endret av unknown14725; 23. mars 2011 kl. 23:10.
Trådstarter
15 0
har brukt et turtlebeatch headset på stasjonæren min før så trur det må være noe problemer me ledningene
Hodetelefoner har forskjellig impedans og ytelse, og vil derfor trekke forskjellig med strøm basert på hvordan produsenten har designet selve høyttalerelementene.
Noen hodetelefoner er veldig tungdrevne og krever mer av utgangen de kobles til.

EDIT: Har datamaskinen din en egen utgang for hodetelefon? Eller er det en linje-utgang du kobler hodetelefonene til?
Sist endret av unknown14725; 23. mars 2011 kl. 23:55.
Trådstarter
15 0
egen utgang i think
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Hodetelefoner har forskjellig impedans og ytelse, og vil derfor trekke forskjellig med strøm basert på hvordan produsenten har designet selve høyttalerelementene.
Noen hodetelefoner er veldig tungdrevne og krever mer av utgangen de kobles til.

EDIT: Har datamaskinen din en egen utgang for hodetelefon? Eller er det en linje-utgang du kobler hodetelefonene til?
Vis hele sitatet...
Er vel ingen maskiner som har "egen" utgang for hodetelefon, er jo vanlige forsterkede utganger + linjeutgang som ikke er det.

Software til moderne lydkort spør derimot hva du kobler til og deretter tilpasser forsterkingen (hva produsentene har som definert standard for impedans når man velger hodetelefon er dog ikke godt å si).
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er vel ingen maskiner som har "egen" utgang for hodetelefon, er jo vanlige forsterkede utganger + linjeutgang som ikke er det.
Vis hele sitatet...
Joda, det er ekstremt mange maskiner som har egne dedikerte hodetelefonutganger.
F.eks min Dell XPS 630i har egen hodetelefonutgang med hodetelefonforsterker (noe som gjør denne utgangen uegnet som linjeutgang). Igrunnen alle Dell-maskinene vi har i familien har det samme.
Jeg har også en Alienware-maskin, så har -både- linjeutgang OG hodetelefonutgang på forsiden.

Typisk er maskiner som har hodetelefonutgang på forsiden av kabinettet. Titter du etter vil du se at det er et lite kretskort bak panelet med en hodetelefonforsterker for å drive hodetelefoner.

Andre eksempler er maskiner med lydkort som har en 5.25" I/O bay. Her vil det også være en egen hodetelefonforsterker som ikke kan benyttes som linjeutgang.

Titt etter på utgangen. Er det et hodetelefon-symbol der, eller er det bare et symbol med en pil som peker ut (evt bilde av høyttalere som på bildet under)?

http://www.fvdes.com/sites/default/files/images/faq/sound/sound_card.jpg
Sist endret av unknown14725; 24. mars 2011 kl. 10:49.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Iallefall sålangt jeg vet på f.eks det kortet du linker til skjer denne ekstra forsterkingen ved å spesifisere hva som kobles til utgangen ettersom det er en multipurpose-utgang.

Jeg er dog enig i 5.25" når jeg tenker meg om ettersom jeg hadde et slikt lydkort for omtrent 10 år siden og husker nå at det var merkbar lydforskjell på disse utgangene kontra de som var på selve lydkortet.