Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6198
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Halla freaks!

Ser mange powerliftere drive å sniffe ammoniakk eller noe annet lignende. Vet ikke helt om det er ammoniakk, men jeg har søkt litt rundt. Hvor kan man få tak i dette i Norge? Kan man finne det i vanlige butikker? Jeg skal bare bruke dette til 1RM (1 rep max til dere som ikke trener)
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fantastisk. Noen andre ting som kan ha slik effekt? Harmløst selvfølgelig
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er litt forskjell mellom kronisk opphopning av ammoniakk i blodet på grunn av nedsatt leverfunksjon og det å sniffe luktesalter under trening, så dette blir litt søkt. Ammoniumbikarbonat (kalles gjerne hornsalt eller hjortetakk i dagligtalen) finner man på butikken.
Kjenner jeg får en ekkel følelse i kroppen av at folk gjør dette. Vet ikke om det er farlig, men noe sier meg at det er det. Tenker mest på den sykt sterke lukta. Ville ihvertfall ikke hatt det i nærheten av min nese.
Jobbet litt med og rundt ammoniakk.
I høye konsentrasjoner er det dødelig, men en får problemer med nese, øye og pust lenge før det blir farlig, da det binder seg lett til vann.

Hva jeg har hørt kan en arbeide i en konsentrasjon som gir tåre i øyner og lettere pustebesvær i opp til 8 timer uten å ta skade av dette. Slike irritasjoner oppstår ved 32-110ppm. Grensen for salg til husholdninger i Norge ligger på 25ppm. 2500-4500ppm over 30min er reknet som dødelig.
Det er også gjort tester hvor personer har blitt eksponert for 50ppm over 4 timer uten at de ble påvist skade.

Om og hvor en får fatt i det til treningsformål aner jeg ikke, men de selger ammoniakk blandet i vann på de fleste dagligvarer.
https://kolonial.no/produkter/648-sa...gjoring-750ml/

Sikkerhetsdatablad sier forøvrig 8 timer ved 25ppm.
http://www.as.kommune.no/getfile.php...ruef/Salmi.pdf
Sist endret av Lanjelin; 6. februar 2018 kl. 18:40.
Vel, siden vi er inne på det...

Plumbo består av natronlut (NaOH), krystallsoda (Na2CO3) og aluminiumspellets. I kontakt med vann får du en meget basisk løsning som løser opp det meste av fett, smuss og drit. I tillegg er reaksjonen svært eksoterm og det frigis store mengder gass (karbondioksid og hydrogen). Dette bidrar til å løsne opp i rørene.

Nuvel. I de tidlige tyveårene en gang hadde jeg tette rør. Jeg hadde ikke plumbo. Men jeg hadde aluminiumsfolie, lut og hjortetakk (NH4HCO3). Den kjemikyndige leser vil umiddelbart innse at dette vil fungere aldeles utmerket: Det vil reagere enda heftigere enn foregående coctail siden man i tillegg til det oversående også vil få masse ammoniakk. Enda mer gass, og en reaktiv som sådan? Hell yeah! En boks hjortetakk er vel femti gram? Jeg brukte tre stykker, mer enn nok lut og omlag en rull med finrevet aluminiumsfolie. Oppi røret med pulverblandinga, på med kokende vann, og... Jeg ble slått rett i bakken. Følelsen var mest som om noen forsøkte å dra sammen lungene mine fra innsida. I tillegg til at det reiv godt i hals og øyne, selvsagt. På en eller annen måte klarte jeg å kravle meg ut på gangen, og selv om jeg forsøkte å spy, så klarte jeg det ikke. Etter noen minutter var jeg fin igjen, og leiligheten slutta å lukte etter en knapp halvtime. Alt i alt en suksess: Jeg overlevde uten varige mén, det samme gjorde avløpet, og det som tettet rørene forsvant. Men høye konsentrasjoner av ammoniakk er satan så ubehagelig.
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Jobbet litt med og rundt ammoniakk.
I høye konsentrasjoner er det dødelig, men en får problemer med nese, øye og pust lenge før det blir farlig, da det binder seg lett til vann.
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte dette, ammoniakk er ikke noe å kødde med. Snakker av erfaring da jeg jobbet med kjemikalier i to år. Det sterkeste vi jobbet med var vel 60-70%, allerede dette var noe en måtte behandle med stor varsomhet.

Har hørt i tillegg hørt at ammoniakk spiser opp fettvev. Så kanskje ikke så lurt å dra det opp i nesa.
Sist endret av shallabajs; 6. februar 2018 kl. 19:26.
Jeg kan komme med min erfaring her. Det er noen på IRC, som da vil få en repetisjon, men det får dere tåle!

Sitat av shallabajs Vis innlegg
Kan bekrefte dette, ammoniakk er ikke noe å kødde med. Snakker av erfaring da jeg jobbet med kjemikalier i to år. Det sterkeste vi jobbet med var vel 60-70%, allerede dette var noe en måtte behandle med stor varsomhet.
Vis hele sitatet...
60-70 %? Det var da i gassform, eller? Du får ikke løst så mye ammoniakk i vann. Den maksimale løsningen i vann til salmiakk er 35 % ammoniakk. Da skal vannet være ganske kalt.

Men ellers så løser ammoniakk seg veldig lett i vann. Så dert blir som nevnt ovenfor, dannet salmiakk. når en puster inn ammoniakk. Det er også salmiakk som svir i øynene (ammoniakk reagerer med tårevæsken).

Sitat av shallabajs Vis innlegg
Har hørt i tillegg hørt at ammoniakk spiser opp fettvev. Så kanskje ikke så lurt å dra det opp i nesa.
Vis hele sitatet...
Slik som lut, så kan salmiakk/ammoniakk reagere med fett, og danne såpe. Men du dør en god stund før det har kommet så langt. Den normale dødsårsaken ved å puste inn ammoniakk og en del oksidgasser (nitrogendioksid, svoveldi- og trioksid, fosforpentoksid sikkert en del andre også), er at det dannes da salmiakk eller dyre (oksidgassene) i lungene. Dette gjelder særlig ammoniakk, og oksidgassene som danner sterke syrer med vann. Kroppen har ikke evne til å tilsette en base eller syre i lungene, når disse gassene kommer ned der, og danner en base eller syre. Så kroppen prøver heller å tynne ut syra/basen til den er uproblematisk. Dette gjør den da, ved å tilsette mere væske fra blodet. Dette kalles da lundeødem. Dødsårsaken er da vanligvis, at du drukner i din egen kroppsvæske. Dette kan skje timer etter eksponering.

Hvordan vet jeg dette? Dette ble det forklart til meg flere ganger på landbruksskolen. Da bønder er en av yrkesgruppene, som kan komme bort i en god del jævelskap av gasser og annet. Så hvert år hadde Gjensidige forsikring, brannvesnet og noen andre med skolen temadag i sikkerhet og brannslukning. Der slike gasser bl.a. ble nevnt.

Når en legger silo (melkesyregjæret gras og andre engvekster, hvis den er perfekt), så kan det bl.a. bli dannet nitrogendioksid ved legging av spesielt proteinrike vekster (i hovedsak vekster i erterblomstfamilien). Dette har jeg faktisk opplevd selv, da en silo jeg var med å la var grønnfôr (blanding av erter, havre, bygg og vikke). Silotårnet ved siden av den vi fylte da, var full av en brun gass, som hadde en stikkende lukt når det kom en glufs opp. Typisk nitrogendioksid, som reagerer med vann, og danner salpetersyre. Ikke bra! En fra Gjensidige fortalte om, at det har skjedd. Når gårdbrukere driver å tar av press og plastduk, så kan det plutselig komme glufs med slik gass opp mit i trynet på den der nede. Dette var da dødsårsaken.

Når det ellers gjelder ammoniakk, så blir ammoniakk brukt til å behandle halm (strået som er igjen etter kornet er høstet). Dette er så det er bedre egnet til dyrefôr. For halm er mye oppbygd av cellulose, som veldig mange andre plantevekster. Men hvis en ser på halm, så har den den gulfargen, og den kommer av lignin. Ligninet gjør, at mye av cellulosen er utilgjengelig for dyra. Så en tilsetter da ammoniakk, for å ødelegge en del av denne ligninen. Sammen med, at drøvtyggere også kan lage en del proteiner av ammoniumsalter og svak salmiakk i vomma.

Så til min egenopplevde historie. Dette er da fra tiden jeg gikk på landbruksskolen. Dette er fra skoleåret 89-90. Der som mange andre steder, ble det brukt en del ammoniakkbehandlet halm. Noe for å spe på med silo og annet, selv om fôrverdien ikke er all verdens. Men bedre enn ikke noe!
Så når jeg var med i fjøset, så sto jeg i fjøsdøra da "vetranene" rullet ut den ammoniakkbehandlede rundballen. Det sto jeg, mens tårene trillet nedover mitt kinn av reaksjonen. Etter en stund, så ble en tilvendt dette. Så etter noen uker/måneder så rullet jeg ut rundballer selv. I begynnelsen av rundballen, så var det ikke noe problem. Men eimen ble sterkere og sterkere, desto lenger en kom inn i rundballen ved utrulling. Og når en nærmet seg midten, så rev det fortsatt ganske bra i snytskafet, selv om en var ganske herda. Men det virket som om kuene var godt vandt med ammoniakk. De likte det de fikk, og kastet seg over halmen med apetitt. Kanskje det var for dem, som noe ala "heksehyl" er for oss? Dem har iallfall veldig god luktesans.
Kanskje du tenker, at dette var uansvarlig av skolen? Men de rundballene hadde da stått i ett døgn, med ei vifte som blåste luft igjennom. For å få fjernet det grøvste av ammoniakken.

Har også senere blitt utsatt for en del annet dritt også. Bl.a. hydrogensulfid, som er en ganske så farlig gass. Sammen med mye halm, høy, silo og korn med mugg. Har bl.a. hatt "bondelunge" 5 ganger. Dette vil da si, at en har en lett soppinfeksjon i lungene. Det kjennes ut som influensa der og da, men hos meg er jeg like fin for dagen etterpå (så langt). Men en tåler mindre og mindre for hver kule en har bondelunge. Kjenner gårbrukere, som nesten ikke kan gå over tunet uten støvmaske under korntørking uten å bli syk.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vel, siden vi er inne på det...

Plumbo består av natronlut (NaOH), krystallsoda (Na2CO3) og aluminiumspellets. I kontakt med vann får du en meget basisk løsning som løser opp det meste av fett, smuss og drit. I tillegg er reaksjonen svært eksoterm og det frigis store mengder gass (karbondioksid og hydrogen). Dette bidrar til å løsne opp i rørene.

Nuvel. I de tidlige tyveårene en gang hadde jeg tette rør. Jeg hadde ikke plumbo. Men jeg hadde aluminiumsfolie, lut og hjortetakk (NH4HCO3). Den kjemikyndige leser vil umiddelbart innse at dette vil fungere aldeles utmerket: Det vil reagere enda heftigere enn foregående coctail siden man i tillegg til det oversående også vil få masse ammoniakk. Enda mer gass, og en reaktiv som sådan? Hell yeah! En boks hjortetakk er vel femti gram? Jeg brukte tre stykker, mer enn nok lut og omlag en rull med finrevet aluminiumsfolie. Oppi røret med pulverblandinga, på med kokende vann, og... Jeg ble slått rett i bakken. Følelsen var mest som om noen forsøkte å dra sammen lungene mine fra innsida. I tillegg til at det reiv godt i hals og øyne, selvsagt. På en eller annen måte klarte jeg å kravle meg ut på gangen, og selv om jeg forsøkte å spy, så klarte jeg det ikke. Etter noen minutter var jeg fin igjen, og leiligheten slutta å lukte etter en knapp halvtime. Alt i alt en suksess: Jeg overlevde uten varige mén, det samme gjorde avløpet, og det som tettet rørene forsvant. Men høye konsentrasjoner av ammoniakk er satan så ubehagelig.
Vis hele sitatet...
Så og si priceless historie som vanlig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet noen hvor man kan skaffe luktesalter for maksløft da?
Ammoniak gas er giftig i større kvanta, absolutt!
Men luktesalt har minimalt med gasser som blir avgitt, og det er heller ikke blitt rapportert om helseskader etter bruk av luktesalt til bruk i trening og styrkeløft.
Men det kan absolutt svi litt i nesa!

http://www.maxrep.no/index.php?main_...roducts_id=117
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Et annet alternativ til luktesalt er hvit kamferolje. River godt i nesa, og du kan til og med bruke det på såre muskler!