Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3104
Hei!
Jeg tar for tiden opp fag på videregående for å øke snittet mitt og skaffe meg studiekompetanse. Det jeg lurer på, hva er forskjellen på naprapati, osteopati, fysioterapi og kiropraktikk? Jeg vet hva fysioterapi og kiropraktikk går ut på, men vet mindre om osteopat og naprapati.. Jeg har googla og funnet ut litt, men hvis det er noen av dere som har behandla dere hos en osteopat eller naprapat - kan dere fortelle litt om hvordan det var?

Drømmen er jo å ta kiropraktikk i Australia, eller en annen utdannelse i Nederland..
Har selv mottatt behandling hos manuellterapaut, det han sa var at det var en standard fysioterpaut-utdannelse (tror han sa 9 år) pluss en ekstrautdannelse som tar for seg skjellettet som var på tre år tror jeg.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har selv mottatt behandling hos manuellterapaut, det han sa var at det var en standard fysioterpaut-utdannelse (tror han sa 9 år) pluss en ekstrautdannelse som tar for seg skjellettet som var på tre år tror jeg.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Fysioterapaut-utdannelsen frister i grunn ikke så veldig mye. Kiropraktikk eller naprapat er mest attraktivt, men problemet blir at jeg må langt vekk - Australia. England og Danmark er et definitivt nei for meg, England er et land jeg ikke liker.. Og dansk er noe jeg liker mindre
Naprapat er en slags blanding av fysioterapaut og kiropraktor. Han gjør det meste med andre ord. Har selv vært hos naprapat mange ganger og jeg vet de tjener ganske bra.

Jeg tror man kan gjøre ganske mye med en slik utdannelse. Absolut verdt å gå for hvis interessen er der!
Hva heter den terapien der det handler om f.eks. Kraniepuls?
Sitat av RydEN Vis innlegg
Hva heter den terapien der det handler om f.eks. Kraniepuls?
Vis hele sitatet...
The allmighty googlemobile told me : Kranio-Sakral terapi
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har selv mottatt behandling hos manuellterapaut, det han sa var at det var en standard fysioterpaut-utdannelse (tror han sa 9 år) pluss en ekstrautdannelse som tar for seg skjellettet som var på tre år tror jeg.
Vis hele sitatet...
Standard fysioterapiutdannelse er 3 år, pluss et år i praksis for å bli sertifisert fysioterapeut. Manuellterapi er en videreutdannelse en kan ta etterpå. Tror de tilbyr manuellterapi som Masterstudie på HiO.

Studerer selv fysioterapi og anbefaler det på det varmeste!
Sitat av Bernstein Vis innlegg
Standard fysioterapiutdannelse er 3 år, pluss et år i praksis for å bli sertifisert fysioterapeut. Manuellterapi er en videreutdannelse en kan ta etterpå. Tror de tilbyr manuellterapi som Masterstudie på HiO.

Studerer selv fysioterapi og anbefaler det på det varmeste!
Vis hele sitatet...
Finnes det en måte å bli fysioterapaut på når man bare har gått Helse og sosial vg1? Lite gira på Studiespess. linja
Madxoc: Nå vet ikke hvilke fag du har tatt, men kravet er generell studiekompetanse. Hva det innebærer etter den nye reformen skal ikke uttale meg om, men regner med at du mangler i hvert fall et år med norsk og matte(?). Snittet er ca. 53 poeng her i Oslo, om jeg husker rett. lykke til!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bernstein Vis innlegg
Standard fysioterapiutdannelse er 3 år, pluss et år i praksis for å bli sertifisert fysioterapeut. Manuellterapi er en videreutdannelse en kan ta etterpå. Tror de tilbyr manuellterapi som Masterstudie på HiO.

Studerer selv fysioterapi og anbefaler det på det varmeste!
Vis hele sitatet...
Disse ni årene han nevnte hadde vel inkludert en grunnutdannelse også da regner jeg med, som du sier generell studiekompetanse og tre år + ett år praksis, da er vi allerede oppe i 7 år ved et normalt løp, så hvor de siste to årene kom inn er ikke godt å si.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Disse ni årene han nevnte hadde vel inkludert en grunnutdannelse også da regner jeg med, som du sier generell studiekompetanse og tre år + ett år praksis, da er vi allerede oppe i 7 år ved et normalt løp, så hvor de siste to årene kom inn er ikke godt å si.
Vis hele sitatet...
Da er vi nok enige Manuellterapi i seg selv er et studie på 2 år, men krever at man er sertifisert fysioterapeut. Så ja, 9 år med videregående
Det er en Naprapat skole i svergie og. har selv ei veninne som vil gå på den om 2 år.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Kranio-sakral terapi er en kort utdannelse som krever lite, det er en fantastisk behandling som funker og kanskje ikke mest vitenskaplig dokumentert men med ren logikk forstår du at det foreliggar fakta bak det .
Sitat av bavarai Vis innlegg
Kranio-sakral terapi er en kort utdannelse som krever lite, det er en fantastisk behandling som funker og kanskje ikke mest vitenskaplig dokumentert men med ren logikk forstår du at det foreliggar fakta bak det .
Vis hele sitatet...
Så fint å høre at logikken din trumfer enhver mangel på vitenskapelig dokumentasjon. Vi burde egentlig begynne å basere all pasientbehandling på din logikk. For logikken til en person som skryter av å ha blitt født med en metning på 50% er nok solid.
Noe jeg synes er pussig er at folk generelt er så lite skeptiske til kiropraktikk.
En terapiform som omhandler flytting og manipulering av såkalt nerve-energi blir svada i mine ører. Du vil aldri høre en kiropraktor prate om terapiformen sin til mannen i gata på denne måten, men det er jo dette kiropraktisk terapi handler om.
Hører folk sier at de har blitt sååååå mye bedre av å gå til kiropraktor, men jeg tror seriøst at dette er placebo, og at når man TROR at kiropraktoren kan gjøre deg bedre... ja, så BLIR man bedre. Og klassisk er jo at folk må til kiropraktoren gang på gang på gang. De blir jo aldri friske av å gå til kiropraktor.
Du ringer tross alt ikke Snåsamannen hvis du har ryggproblemer.

Husker jeg så en BBC dokumentar (har ikke navnet på den dessverre, men det var en serie som tok for seg medisinsk vitenskap) hvor man bl.a tok for seg kiropraktorer, og at denne terapiformen hadde røtter i en tro om at alt levende hadde en form for livsenergi - noe som var et tegn på Guds skaperverk eller noe sånt bullshit.
Nei, dette blir alternativt BS for meg.
Sist endret av unknown14725; 31. mars 2011 kl. 01:58. Grunn: typos, div edits
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Noe jeg synes er pussig er at folk generelt er så lite skeptiske til kiropraktikk.
En terapiform som omhandler flytting og manipulering av såkalt nerve-energi blir svada i mine ører. Du vil aldri høre en kiropraktor prate om terapiformen sin til mannen i gata på denne måten, men det er jo dette det handler om.
Hører folk sier at de har blitt sååååå mye bedre av å gå til kiropraktor, men jeg tror seriøst at dette er placebo, og at når man TROR at kiropraktoren kan gjøre deg bedre... ja, så BLIR man bedre. Og klassisk er jo at folk må til kiropraktoren gang på gang på gang. De blir jo aldri friske av å gå til kiropraktor.
Du ringer tross alt ikke Snåsamannen hvis du har ryggproblemer.

Husker jeg så en BBC dokumentar (har ikke navnet på den dessverre, men det var en serie som tok for seg medisinsk vitenskap) hvor man bl.a tok for seg kiropraktorer, og at denne terapiformen hadde røtter i en tro om at alt levende hadde en form for strøm av livsenergi - noe som var et tegn på Guds skaperverk eller noe sånt bullshit.
Nei, dette blir alternativt BS for meg.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende noe er BS, men jeg vet av egen erfaring at mye funker. Naprapaten jeg dro til fiksa hodepinen min. Den kom fra spenninger i skuldrene/nakken som kommer av at jeg ofte er ubevisst anspent i dem.

Jeg er forresten det mest anti-placebo menneske som finnes. Tro meg, hvis ting ikke virkelig funker, så funker det ikke på meg.

Problemet er som du nevner at problemene ofte kommer tilbake etter en periode og man må derfor tilbake i ny og ned. Dyrt, men absolut verdt det om man har problemer med fks kraftig hodepine 6 dager i uka.
Sitat av Source Vis innlegg
Kan godt hende noe er BS, men jeg vet av egen erfaring at mye funker. Naprapaten jeg dro til fiksa hodepinen min. Den kom fra spenninger i skuldrene/nakken som kommer av at jeg ofte er ubevisst anspent i dem.
Vis hele sitatet...
Spenningshodepine kan moren/kjæresten/kompisen din fikse med vanlig massasje.
Du trenger absolutt ikke en naprapat, kiropraktor, fysioterapeut, whatever for å ordne dette. Og en naprapat/kiropraktor kommer vel ikke til å gjøre noe som helst annerledes enn det en fysioterapeut ville gjort.

Har selv vært plaget med ekstrem spenningshodepine i mange år, og har også gått til fysioterapeut i denne perioden. Joda det hjelper, men en vanlig massasje for å løse opp spenningen i musklene hjalp like mye.
Sist endret av unknown14725; 31. mars 2011 kl. 02:08.
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg er forresten det mest anti-placebo menneske som finnes. Tro meg, hvis ting ikke virkelig funker, så funker det ikke på meg.
Vis hele sitatet...
Spennende. Lyst til å forklare hvordan du vet det?
Godt at det kom noen kritiske røster inn i denne tråden. KP utdelt.
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Spenningshodepine kan moren/kjæresten/kompisen din fikse med vanlig massasje.
Vis hele sitatet...
Kompisen din ja, vil ikke akkurat la han gi meg massasje, men okei, smaken er som baken.

Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Du trenger absolutt ikke en naprapat, kiropraktor, fysioterapeut, whatever for å ordne dette.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette? Har du prøvd alle disse forskjellige terapiene for å fjerne spenningshodepine? Virker ikke slik, for da ville du definitivt ikke sagt imot dem som snakker positivt om terapiene.

Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Og en naprapat/kiropraktor kommer vel ikke til å gjøre noe som helst annerledes enn det en fysioterapeut ville gjort.
Vis hele sitatet...
Unknown, Naprapat/Kiropraktor/Fysoterapi er ikke det samme. Ergo vil de ikke bruke de samme metodene for å prøve å løse problemet ditt.

Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Har selv vært plaget med ekstrem spenningshodepine i mange år, og har også gått til fysioterapeut i denne perioden. Joda det hjelper, men en vanlig massasje for å løse opp spenningen i musklene hjalp like mye.
Vis hele sitatet...
Så du mener det at selv om din kropp ikke merker noe forskjell etter en time hos fysioterapeut mot en god massasje fra "kompisen" din så har ingen andre noe effekt av det heller?

Selvfølgelig skal vi være spektisk til alt av behandling som innenbærer noe som helst angående kroppen, men det finnes grenser.

Jeg har forstått en ting:
Det funker ikke for deg.
Men ikke prøv å overbevis meg om at det ikke funker for noe andre er du snill.
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Spenningshodepine kan moren/kjæresten/kompisen din fikse med vanlig massasje.
Du trenger absolutt ikke en naprapat, kiropraktor, fysioterapeut, whatever for å ordne dette. Og en naprapat/kiropraktor kommer vel ikke til å gjøre noe som helst annerledes enn det en fysioterapeut ville gjort.

Har selv vært plaget med ekstrem spenningshodepine i mange år, og har også gått til fysioterapeut i denne perioden. Joda det hjelper, men en vanlig massasje for å løse opp spenningen i musklene hjalp like mye.
Vis hele sitatet...
Fungerte ganske fint for meg å dra til kirporaktorn (1 gang i 20 min kanksje), da jeg hadde slått en nakkevirvel litt ut av sin posisjon (gikk med stiv og meget vondt nakke noen uker), det tok 2 - 3 knekk så var jeg bra, aldri hatt problemer siden.
Sitat av Edited Vis innlegg
Hvordan vet du dette? Har du prøvd alle disse forskjellige terapiene for å fjerne spenningshodepine? Virker ikke slik, for da ville du definitivt ikke sagt imot dem som snakker positivt om terapiene.

Unknown, Naprapat/Kiropraktor/Fysoterapi er ikke det samme. Ergo vil de ikke bruke de samme metodene for å prøve å løse problemet ditt.

Så du mener det at selv om din kropp ikke merker noe forskjell etter en time hos fysioterapeut mot en god massasje fra "kompisen" din så har ingen andre noe effekt av det heller?

Selvfølgelig skal vi være spektisk til alt av behandling som innenbærer noe som helst angående kroppen, men det finnes grenser.

Jeg har forstått en ting:
Det funker ikke for deg.
Men ikke prøv å overbevis meg om at det ikke funker for noe andre er du snill.
Vis hele sitatet...
Oj, ja jeg beklager virkelig at jeg uttalte meg skeptisk om behandlingsformer som generelt ikke er akseptert av verken vitenskapen eller det medisinske samfunn som EKTE MEDISINSK BEHANDLING.

Naprapati, kiropraktikk regnes som ALTERNATIV MEDISIN, kompis. Det er like stort medisinsk grunnlag for å si at dette funker som om du skulle pratet om f.eks shiatsu eller snåsamannen. Manipulering av trykkpunkter? Wtf lissom.


Og når det gjelder spenningshodepine... hvordan tror du man behandler dette? Man knekker litt knoker og drar litt i ledd, og trykker på nervepunkter så blir man bra?
Nei, man må arbeide med musklene i nakke og hode. De skal strekkes, tøyes, og mykes opp slik at spenningen i musklene løses opp og fjernes. Enten ved egne øvelser eller ved behandling fra f.eks fysioterapeut.
En kiroraktor vet dette. Og vil behandle deretter. (pluss at han slenger inn litt "manipulering av ledd og trykkpunkter" oppi dette) (Ja, jeg ringte nettopp til en kiropraktor i Oslo for å spørre (just for you, my friend!))


Jeg har selv nettopp fått en rekvisisjon til fysioterapeut fra legen min pga spenningshodepine, og både fysioterapeut og lege sier at jeg skal til fysioterapeut for behandling av dette. Hører ingen av dem sier at jeg burde stikke til en kiropraktor. Samme gjelder for ca 5 år siden når jeg hadde en runde med ekstrem spenningshodepine; en annen lege sendte meg til en.. jepp, en fysioterapeut.

Så ja, freidig ytrer jeg min egen mening om dette: kiropraktikk er bullshit. Det er placebo. Og jeg vet at MANGE er enig med meg. Særlig leger og vitenskapsfolk.

At en kiropraktor er å anse som "helsepersonell" er helt greit for meg, fordi dessverre så er dette yrket såpass utbredt idag at det er viktig at de blir regulert av - og må forholde seg til - den norske Lov Om Helsepersonell.

Sitat av Edited Vis innlegg
Men ikke prøv å overbevis meg om at det ikke funker for noe andre er du snill.
Vis hele sitatet...
Reagerer du på samme måte hvis du blir involvert i en Mac vs PC diskusjon også? Eller iPhone vs HTC?

Du setter fingrene i ørene og synger "LALALALALALA VIL IKKE HØØØøøØØØøØØØøRE!"

Jo, jeg prøver å overbevise DEG om at det ikke funker for noen andre. Kun deg. Sukk.

Du må da tåle at andre er skeptiske ovenfor DIN tro eller overbevisning. Alle kan ikke ha samme mening og synspunkt som akkurat deg.