Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3037
Skal bestille meg et 5.1 høyttaleranlegg til den nye pcen, og trenger derfor litt hjelp.
Jeg har denne laptopen, og har lyst på dette anlegget.

Jeg har ikke peiling på tøyseting som dette, men som dere kan se på spesifikasjonene på pcen så har den dolby digital 5.1 home theater lyd greier.
Under "lydinstillinger" på pcen ser jeg at høyttalerne som er valgt som "standard enhet", er Realtek High Definition Audio, men over dette høyttalerikonet har jeg et ikon som viser en slags tvskjerm, hvor det står "AMD HDMI Output, High Definiton Audio Device".
Denne står som "ikke koblet til", og jeg får heller ikke kobla den til.

Så til spørsmålene:
1. Får man kjøpt et 5.1 anlegg med hdmi utgang?
2. Kan man spille av lyd med hdmi kabel, eller er det bare 3.5mm minijack som funker?
3. Det greiene med bilde av en slags tv hvor det står "AMD HDMI Output", vil dette bli kobla til hvis jeg kobler inn et 5.1 anlegg?
4-Det anlegget jeg har tenkt på å kjøpe ser ikke ut som har hdmi inngang, kan jeg allikevel spille av lyd i HD på pcen?
5. Hvis noen har tid, ork og lyst, kan noen linke til og anbefale et 5.1 anlegg til en pc med hdmi utgang og dolby digital home theater lyd?
ville heller gått for logitech z-5500 dyrere men verdt det. tror aldri jeg har sett ett anlegg med hdmi-tilkobling. tross alt støtter ikke en laptop ekte surround-lyd men du kan få lyd i alle høytalere.

btw, sykt overpriset laptop, har en like sterk acer aspire som bare er noen måneder gammel, kosta bare 6500
1) Ja, det finnes. Men du trenger det ikke til den laptopen. I følge spesifikasjonene på laptopen på komplett.no så har den "1 x lyd - SPDIF-utgang/hodetelefoner/utlinje - stereo minijack 3,5 mm". Det betyr at den har en Mini-TOSLINK (optisk) minijack-utgang for digital surroundlyd.
2) HDMI har også lyd hvis skjermkortet støtter dette. Og det gjør din laptop.
3) Ja
4) Nei, det virker ikke sånn. Det ser ut som den KUN har analoge innganger. Og din laptop har ikke analoge surround lyd-utganger... den har kun digital surround-utgang (Mini-TOSLINK)
5) Jeg ville gått for Logitech Z-5500. Har dette selv, og kjenner mange som har det. Det har en relativt grei pris, og kan brukes til spill (mangler litt mellombass, men ikke noe problem), film og musikk. Subwooferen tar litt plass, men den rumler meget godt når du ser på film :-)

Hvis du går for en Z-5500 så trenger du en optisk kabel som har minijack (Mini-TOSLINK) i ene enden og en klassisk TOSLINK kontakt i andre enden. Kjøp den billigste du finner. Pris/kvalitet på kabelen har ingenting å si på lydkvaliteten fordi det er digitalt.
Kabelen ser slik ut:
http://ucables.com/img/ipics/OPTICAL-TOSLINK-TO-TO-R173521.jpg

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
tross alt støtter ikke en laptop ekte surround-lyd men du kan få lyd i alle høytalere.
Vis hele sitatet...
Joda, laptoper kan ha surround.
Sist endret av unknown14725; 19. mars 2011 kl. 00:28.
grandiz's Avatar
Trådstarter
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
1) Ja, det finnes. Men du trenger det ikke til den laptopen. I følge spesifikasjonene på laptopen på komplett.no så har den "1 x lyd - SPDIF-utgang/hodetelefoner/utlinje - stereo minijack 3,5 mm". Det betyr at den har en Mini-TOSLINK (optisk) minijack-utgang for digital surroundlyd.
2) HDMI har også lyd hvis skjermkortet støtter dette. Og det gjør din laptop.
3) Ja
4) Nei, det virker ikke sånn. Det ser ut som den KUN har analoge innganger. Og din laptop har ikke analoge surround lyd-utganger... den har kun digital surround-utgang (Mini-TOSLINK)
5) Jeg ville gått for Logitech Z-5500. Har dette selv, og kjenner mange som har det. Det har en relativt grei pris, og kan brukes til spill (mangler litt mellombass, men ikke noe problem), film og musikk. Subwooferen tar litt plass, men den rumler meget godt når du ser på film :-)

Hvis du går for en Z-5500 så trenger du en optisk kabel som har minijack (Mini-TOSLINK) i ene enden og en klassisk TOSLINK kontakt i andre enden. Kjøp den billigste du finner. Pris/kvalitet på kabelen har ingenting å si på lydkvaliteten fordi det er digitalt.
Kabelen ser slik ut:
http://ucables.com/img/ipics/OPTICAL-TOSLINK-TO-TO-R173521.jpg



Joda, laptoper kan ha surround.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar. Men jeg er fortsatt helt grønn Kan du sette opp en slags handleliste fra komplett, netonnet, mpx e.l, med hvilket anlegg som gir meg full utnyttelse av hva pc'en er kompatibel med? Om jeg kan si det på
den måten. Ha gjerne også i handlelista hva jeg trenger av kabler for å få utnytta alt som pcen støtter.

Pris på anlegget bør ikke ligge på mer enn 2,5k, men smell opp anbefalinger for det!

Edit: Da har jeg bestemt meg for å kjøpe dette anlegget.
Iht spesifikasjonene på pcen min som nevnt ovenfor, er det noe mer jeg trenger enn bare anlegget?
Trenger jeg noen spesielle kabler utenom, eller følger dette med i høytalerpakka? Etter å ha sett gjennom alle kundeanmeldelsene ser det ikke sånn ut, men ser noen klager på litt kort kabel, den som altså skal fra pcen og til anlegget (regner med dette er minijacken 3.5mm).
Da er det bare så enkelt som å kjøpe en lenger kabel som har 3.5mm inngang i begge ender, eller skal kabelen ha en annen type inngang i motsatt ende enn den som skal inn i pcen?

Anlegget har koblingene nevnt nedenfor, men jeg aner ikke hvilken type kabel jeg må kjøpe (altså kjøpe ny kabel fordi laptopen er et stykke unna tvseksjonen).

1 x SPDIF-indgang ( RCA-phono )
1 x SPDIF-indgang ( TOS-tilslutning )
1 x digital 5.1 kanalindgang for lyd ( mini-stereotelefon 3,5 mm x 3 )
1 x lydindgang ( miniconnector stereo 3,5 mm )

Håper på hjelp, jeg vil bestille idag!
Sist endret av grandiz; 19. mars 2011 kl. 08:16.
Du trenger en optisk TOSLINK kabel.
Det virker ikke som om Pixmania selger kabel med Mini-TOSLINK -> "vanlig" TOSLINK (se bildet ovenfor), men de har en adapter som du kan sette på en "vanlig" toslink som gir den mini-toslink.
Jeg vet ikke hvor lang kabel du trenger, men her har jeg funnet frem en 5m hos pixmania hvis du ønsker å bestille derfra, og en adapter (det er den på venstre siden som du trenger (pakken gir deg to adaptere))

BANDRIDGE Digital optisk audiokabel BAL5602 5m:
http://www.pixmania.com/no/no/189882...udiokabel.html

BANDRIDGE Sett med lydadapter digital-optisk (han) 3,5mm (hun) + TOS kobling
http://www.pixmania.com/no/no/190227...ter-digit.html

Det er litt klønete med en slik adapter på en laptop, siden den stikker ekstra langt ut, og det er litt til hinder hvis du skal ha laptop på fanget e.l. Pluss at en slik adapter kan lette knekke eller falle ut på en laptop som man flytter rundt på.

Komplett.no har utrolig dårlig teknisk info på de optiske kabelen som de tilbyr, så det er umulig å vite om det er mini-toslink i ene enden - og bildene er for små til å kunne se det. Pluss, at en del optiske kabler er -veldig- tynne og stive og er ikke ment å være tilkoblet en laptop som man skal flytte rundt på.

Mitt råd er at du stikker på Clash Ohlson, og kikker på det de har der. Der kan du finne en fin og myk kabel (som har god og tykk kapsling) som kanskje egner seg til ditt bruk. Har selv kjøpt denne (1.5m):
http://www.clasohlson.no/Archive/Ima...Hi/32-2087.jpg
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161041620

Det har ingenting å si hvilken kabel du kjøper, så lenge den har minijack (Mini-TOSLINK) i ene enden, og en "vanlig" firkantet TOSLINK i andre. (Se bildet ovenfor)
Optiske kabler har et tynt plastrør inni i seg, og er ikke særlig glad i å knekkes eller bøyes kraftig. Det er trossalt et lyssignal som skal gå igjennom kabelen, så vær litt forsiktig med hvordan du håndterer disse. Ikke rull dem sammen i en liten bunt for så å knyte knute på dem o.l.
Sist endret av unknown14725; 19. mars 2011 kl. 10:42.
grandiz's Avatar
Trådstarter
Tusentakkskarruha, så alt jeg trenger er altså dette?

Anlegget selvfølgelig
Den optiske audiokabelen
Og bandridge settet med lydadapter?

Da bekrefter jeg kjøpet så fort du bekrefter mitt spørsmål
Sist endret av grandiz; 19. mars 2011 kl. 10:49.
Jepps det er de tre tingen du trenger, men tenk litt over om du virkelig vil bruke en lik adapter i stedet for å ha en kabel som allerede har Mini-TOSLINK i ene enden.

Til info, det er dyrt hos Pixmania, og dobbeltsjekk hva frakt osv blir. Varene kommer fra Frankrike (eller annet sted i EU), og du må betale MVA'en når varene kommer til Norge i etterkant.

Ta en titt her...
http://www.kelkoo.no/ssc-100066013-l...l?sortby=price

EDIT: Altså, det jeg mener er at hvis varene kommer fra utlandet, så deles betalingen opp, slik at du må betale MVA i etterkant. (Det er en stund siden vi bestilte fra Pixmania, og da ble det gjort slik fordi varene kom fra Frankrike.)
grandiz's Avatar
Trådstarter
Jeg må igjen rette en stor takk, dette falt meg ikke inn. Takke faen for kelkoo!

Kjipt å drite seg ut ved å kjøpe feil kabler, kan du plukke ut adapter og den optiske audiokabelen for meg her? Kjøper altså anlegget fra netshop istedenfor (regner med at dette sendes fra Norge)

Eller selvfølgelig hvis dem har kabel som allerede har Mini-TOSLINK i ene enden, som du sa.
Netshop har visstnok kun en kabel til dette...

SUPRA kabel Optisk Zac Mintos 1m:
http://www.netshop.no/Avdelinger/LYD...den-40358.aspx
grandiz's Avatar
Trådstarter
Så det vil si at jeg ikke trenger noe adapter, bare denne kabelen?

Edit, ser den er 1m lang bare, får du funnet en på kelkoo e.l som jeg trenger kun 1 kabel av uten adabter, med en lengde på 3+ meter?
Du er en knupp.
Sist endret av grandiz; 19. mars 2011 kl. 11:09.
Jepp, det stemmer. Men den er kanskje litt kort? Den er bare 1 meter....

(Netshop selger ingen toslink adaptere)

EDIT: FYI, den optiske kabelen skal kobles til baksiden på den "boksen" som er kontrollpanalet på Logitech-Z5500, og ikke til der selve forsterkeren er (subwooferen)

EDIT2: Det var ikke lett å finne en skikkelig lang optisk kabel med Mini-TOSLINK i ene enden, dessverre.

Til info, du kan bestille postordre fra Clash Ohslon (1.5m)...
http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161041620

Det virker som om det ikke er spes populært med lange kabler som har mini-toslink. Jeg har selv både 3m og 5m med mini-toslink her som er kjøpt hos Clas Ohlson, men det virker ikke om om de selger dem lenger.

Ellers blir det en slik kabel som dette:
KABEL OPTISK TOSLINK/MINIPLUG 5.0M:
http://www.dustinhome.no/pd_5010382602.aspx
(Denne er veldig stiv og tynn, og egner seg dårlig til laptop som man skal flytte rundt på)

EDIT3:

Ser her ja!

Home Cinema Optisk kabel (MiniPlug - Toslink) 2,5m:
http://www.cableworld.no/audiokabler...nk%29-2,5m.asp

Home Cinema Optisk kabel (MiniPlug - Toslink) 5m:
http://www.cableworld.no/audiokabler...link%29-5m.asp
Sist endret av unknown14725; 19. mars 2011 kl. 11:12.
grandiz's Avatar
Trådstarter
Fikk anlegget idag, og jeg har aldri noensinne hørt så fantastisk lyd før. Og dette er uten kabelen man får 5.1 lyd med, denne kommer ikke før i morra eller på torsdag. Størrelsen på subwooferen var 10 ganger større enn jeg hadde venta, men den gir like mye av seg sjæl som 100 ereksjoner på rad ville gitt meg.
Rett og slett helt fantastisk, denne anbefales på det varmeste!!!!
Ja, det er absolutt ikke et dumt lydanlegg til den prisen der

Og for å være et anlegg som strengt tatt er beregnet på datamaskin, så er det veldig praktisk med alle de ekstra inngangene. Jeg bruker mitt til TV'en - og det fungerer strålende til å se film og TV med. (Har en TViX 6600 for filmavspilling)
Strengt tatt så er det først når man bruker det til film at subwooferen virkelig blir tatt i bruk :-D
Sist endret av unknown14725; 23. mars 2011 kl. 02:42.
grandiz's Avatar
Trådstarter
Hehe, den skal prøves på film også.
Men nå har jeg et lite problem. Jeg har kobla alt riktig, og alt til riktig "greie". Foreløpig bruker jeg bare 2 av høyttalerne, da den kabelen ikke kommer før i morra. I går hadde jeg suveren lyd i begge 2, men nå er det mye sterkere lyd i den venstre enn i den høyre (den høyre høyttaleren er nesten fraværende, men hører den hvis jeg legger'n inntil øret.
Har ikke spilt høyt i det hele tatt, og skjønner ikke hva som er feil. Har sjekka tilkoplinger 100 ganger, og alt sitter som det skal.

Hva kan ha skjedd? Dette er jævla irriterende, for jeg satt meg på pappeska så den revna da jeg pakka opp i går. Den er nå pælma, så får ikke sendt inn å bytta ifall det skulle være noe gærnt med den høyre høyttaleren.

Edit; Når jeg tester den i Realtek HD Audio Manager på "5.1 høyttaler" under "konfigurasjon av høyttaler", så kommer det et lite lydklipp fra hver høyttaler som viser hvem høyttaler som er hvem. Når den er ferdig med å teste alle høyttalerne, kommer det lyd kun fra den venstre høyttaleren på alle 5, selv om bare 2 høyttalere er kobla til pga mangel på den kabelen.

Med andre ord, når jeg spiller musikk er det en svak lyd på høyre høyttaler, og normal lyd på den til venstre. Men når jeg utfører testene på alle høyttalerne i Realtek HD Audio Manager, spiller den høyttaleren til venstre lyd på alle høyttalerne, inkludert på den til høyre (som jo egentlig skal gi lyd fra seg under testen)

Håper dette var oppklarende, og håper på svar
1.) Du har en TEST-knapp på fjernkontrollen. Der kan du sjekke at alle høyttalerne er koblet til riktig. Dobbeltsjekk kablene. Sørg for at du ikke har koblet høyre høyttaler til f.eks center-utgangen. Hvis du ikke får lyd fra alle høyttalerne så går du rett til nr 4, fordi da er det feil med måten du har koblet opp selve anlegget på, og ikke feil med lydkilden.
2.) Sjekk om det er feil med kabelen fra datamaskin til anlegg. Er den satt i skikkelig? Har du en annen kabel som du kan bytte med?
3.) Har du forandret på balance (altså venstre/høyre volum) i lydkortet?
3.) Har du prøvd å bytte om på høyttalerne? Altså, koble høyre høyttaler til venstre utgang. Sjekk dette, fordi da kan du utelukke om det er feil med høyttaleren (evt. ledningen til høyttaleren).
Sist endret av unknown14725; 23. mars 2011 kl. 21:34.
grandiz's Avatar
Trådstarter
Edit igjen, svarte faen er det mulig. Pluggen inn til pc'en var bare kobla halvveis inn, fant ut det nå når jeg kom borti pluggen, det kom en sånn skurrelyd.

Jeg er like flink med avanserte tekniske ting som siggøynera på oslo s er til å tigge penger på oslo city om dagen.

PS! Kommer med tilbakemeldinger og full rapport på hva jeg synes om anlegget når jeg har fått kabelen som gir 5.1 lyd. Gleder meg som en gris!
Et lite tips:
Hvis du skal spille 2 kanalers lyd (musikk) (a.k.a stereo) så burde du sette anlegget i Pro Logic II Music mode.
Da vil anlegget lage en surround-mix av stereolyden din slik at du får du lyd i alle høyttalerne. Utrolig digg til musikk
grandiz's Avatar
Trådstarter
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Et lite tips:
Hvis du skal spille 2 kanalers lyd (musikk) (a.k.a stereo) så burde du sette anlegget i Pro Logic II Music mode.
Da vil anlegget lage en surround-mix av stereolyden din slik at du får du lyd i alle høyttalerne. Utrolig digg til musikk
Vis hele sitatet...
Hvordan setter jeg det i Pro Logic II Music mode?
Sitat av grandiz Vis innlegg
Hvordan setter jeg det i Pro Logic II Music mode?
Vis hele sitatet...
Det var den manualen da.... Den som fulgte med.
Du må faktisk åpne den og lese litt, da vettu ;-)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
tror aldri jeg har sett ett anlegg med hdmi-tilkobling.
Vis hele sitatet...
Hæh?

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
tross alt støtter ikke en laptop ekte surround-lyd men du kan få lyd i alle høytalere.
Vis hele sitatet...
Utdyp dette er du snill.
grandiz's Avatar
Trådstarter
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Det var den manualen da.... Den som fulgte med.
Du må faktisk åpne den og lese litt, da vettu ;-)
Vis hele sitatet...
Hehe, det skal gjøres når jeg kommer hjem. Men den var jo jævlig feit, og tar tid å lese gjennom. Kjenner jeg deg rett så husker du hvilken side dette stod på og poster det her
Jeg er ikke veldig erfaren på området, så jeg har et lite spørsmål.

Om laptopen kun har optisk output, sendes signalet digitalt. Dette signalet vil ikke minijack-inngangen forstå, og det vil derfor trenges en Digital-Analog-Converter (DAC). En surround-DAC er svindyr.

Er dette riktig?
Sist endret av Ozma; 25. mars 2011 kl. 07:47.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Ozma Vis innlegg
Om laptopen kun har optisk output, sendes signalet digitalt. Dette signalet vil ikke minijack-inngangen forstå, og det vil derfor trenges en Digital-Analog-Converter (DAC). En surround-DAC er svindyr.

Er dette riktig?
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Har dog aldri hørt om laptop men kun optiskutgang. Enkelte sender analog stereo og optisk i samme plugg.
grandiz's Avatar
Trådstarter
Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Det var den manualen da.... Den som fulgte med.
Du må faktisk åpne den og lese litt, da vettu ;-)
Vis hele sitatet...
Har endelig fått kabelen, men synes det var bedre lyd når jeg spilte musikk da jeg bare brukte 2 høyttalere. Dette sikkert fordi det er en masse settings man kan endre på.
Da du snakka om det Pro Logic 2, så finner jeg den i manualen, og at pro logic 2 for musikk er spesielt tilrettelagt for musikk (det sier seg jo sjæl).
Men hvordan endre på disse instillingene/komme inn på pro logic 2 modus? Det står det ikke noe om i manualen. Gjerne forklar meg steg for steg på hvordan jeg endrer innstillinger for å få maksimal utnyttelse av lyden.

PS. Når jeg trykker på "Effect" på den soudnkontrolleren, skjer det ikke noe. Står at den er kobla som "input: optical".

Edit; fant det. Nå er alt topp!!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av grandiz Vis innlegg
Har endelig fått kabelen, men synes det var bedre lyd når jeg spilte musikk da jeg bare brukte 2 høyttalere. Dette sikkert fordi det er en masse settings man kan endre på.
Vis hele sitatet...
Det er fordi musikken er spilt inn i to kanaler, og er beregnet til å lyttes på i to kanaler. Ikke kjøre det gjennom en DSP som legger på en hel rekke elendige effekter.
Det som var gæren't, på innstillingene hvor man velger bitrate/hz, var at formatet stod på "Dolby Digital Live (5.1 Surround)".
Når jeg satt den til 24 Bits, 44100Hz Studiokvalitet, fikk jeg endra innstillingene på den greia som fulgte med anlegget (den med skjerm hvor man kan justere volum/bass/surround osv). Det kunne man ikke når den sto i Dolby modus.
Her kunne jeg altså sette den i Pro Logic 2 modus, hvor jeg kan sette modusen enten i PL2 Music, PL2 Movie, PL2 Stereo eller i PL2 Stereo x2.
PL2 Music fungerer utmerket, og man hører jævlig stor forskjell fra denne modusen til resten av modusene når man spiller musikk fra Spotify, til feks PL2 Movie.

Har sett film i HD kvalitet på pcen, og prøvd alle 4 modusene, og her skiller PL2 Movie seg klart ut, med en fantastisk lyd. Nedtur å se på film i PL2 Music modus, nedtur å høre på musikk i PL2 Movie modus.

Det eneste som er negativt er at man ikke kan spille så høy musikk, da jeg bor i blokk. Fikk klager fra et negerpar i oppgangen over(!) på torsdag. Mente dem fikk vibrasjoner i kroppen. Dem hadde sikkert bare en dårlig dag, for hvem faen liker vel ikke Burried Alive med Dropkick dagen før Vålerenga serieåpner?