Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1209
God kveld alle sammen

Har i de siste dagene sett litt rundt på nettet etter objektiver til mitt Canon 550d. Når jeg kjøpte det var jeg så dum og handlet kit... I tillegg til et billig 50mm objektiv.

Nå har jeg fått litt penger i lomma og er på utkikk etter et objektiv med fast brennvidde og en vidvinkel.

Kommer til å bruke de til naturbilder, feriebilder (mest speiderturer), urban exploring og litt diverse.

Krav

Fastbrennvidde:
- Helst rundt 30mm
- Lyssterkt
- Autofokus

Vidvinkel:
- Ser for meg en brennvidde mellom 10-20mm
- Autofokus


Har sett litt på disse:

Vidvinkel:
- http://www.japanphoto.no/tamron-sp-a...l-if-for-canon

Fast brennvidde:
- http://www.japanphoto.no/sigma-30mm-...-hsm-for-canon


Har også vurdert å kjøpe brukt, noen som har erfaring med det?

mvh Green
Hvis du føler for å slå på stortromma, så er Canon EF 35mm f/1.4 L helt syk.
Hmm, mange som skryter av den.

Men blir desverre litt over min prisklasse.
Sjekk ut Canon EF 28mm f/1.8 til fast-behovet ditt og f.eks. Canon EF-S 10 - 22mm f/3.5-4.5 som vidvinkel! Helt ålreite objektiver som ikke koster en formue Merk at du ikke kan bruke EF-S objektiver på alle Canon-modeller hvis du skal ha nytt kamerahus en gang.

Jeg kjøpte bruktoptikk i mars av fyr fra Lier, og det var helt legit. Var snakk om Canon 17 - 40mm.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Sjekk ut Canon EF 28mm f/1.8 til fast-behovet ditt og f.eks. Canon EF-S 10 - 22mm f/3.5-4.5 som vidvinkel! Helt ålreite objektiver som ikke koster en formue Merk at du ikke kan bruke EF-S objektiver på alle Canon-modeller hvis du skal ha nytt kamerahus en gang.
Vis hele sitatet...
Har førstnevnte objektiv selv (til samme kamera som trådstarter) og er rimelig fornøyd med det.

I tillegg har jeg en Sigma 10–20mm f4–5.6. Dette er også helt ålreit, men hadde jeg hatt bedre råd ville jeg gått for noe bedre.
vet ikke om dette er akkurat den type objektiv du ser etter, men kjøpte meg akkurat
Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Canon
http://www.japanphoto.no/sigma-30mm-...-hsm-for-canon

Veldig fornøyd

Passer også alle kravene dine:
Fastbrennvidde:
- 30mm
- Lyssterkt
- Autofokus

Følger også med solblender.
Vil ikke si prisen er så ille heller, 2490 for øyeblikket.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Husk på at siden du har kamera med APS-C sensor så får du crop i forhold til full-frame. En linse som er 30mm på f.eks et 5d vil ikke se likt ut på kameraet ditt. Tenk over dette om du googler for å se hva slags bilder du får.
Crop-faktoren er vel 1.6x, noe som vil si at en 30mm(som er 30mm på et full-frame) tilsvarer 48mm på ditt kamera.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Sjekk ut Canon EF 28mm f/1.8 til fast-behovet ditt og f.eks. Canon EF-S 10 - 22mm f/3.5-4.5 som vidvinkel! Helt ålreite objektiver som ikke koster en formue Merk at du ikke kan bruke EF-S objektiver på alle Canon-modeller hvis du skal ha nytt kamerahus en gang.

Jeg kjøpte bruktoptikk i mars av fyr fra Lier, og det var helt legit. Var snakk om Canon 17 - 40mm.
Vis hele sitatet...
Er klar over at EF-S ikke passer alle canon kamera Men er så fornøyd med 550d, så tror det blir en stund til jeg oppgraderer.

Vurderer sterkt å kjøpe brukt, har et ganske godt tilbud på Canon 30mm 1,4 EX DC nå! Vurderer sterkt å slå til.

Men hva gjør at du heller vil anbefale Canon EF-S 28mm ovenfor det jeg nevnte?

Sitat av fotonewbie Vis innlegg
vet ikke om dette er akkurat den type objektiv du ser etter, men kjøpte meg akkurat
Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM Canon
http://www.japanphoto.no/sigma-30mm-...-hsm-for-canon

Veldig fornøyd

Passer også alle kravene dine:
Fastbrennvidde:
- 30mm
- Lyssterkt
- Autofokus

Følger også med solblender.
Vil ikke si prisen er så ille heller, 2490 for øyeblikket.
Vis hele sitatet...
Var den jeg linket til i førsteposten Vurderer å slå til på denne!

Sitat av FatMan Vis innlegg
Husk på at siden du har kamera med APS-C sensor så får du crop i forhold til full-frame. En linse som er 30mm på f.eks et 5d vil ikke se likt ut på kameraet ditt. Tenk over dette om du googler for å se hva slags bilder du får.
Crop-faktoren er vel 1.6x, noe som vil si at en 30mm(som er 30mm på et full-frame) tilsvarer 48mm på ditt kamera.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, har ikke tenkt så mye over det i farten. Jeg merker jo ikke noe forskjell før jeg bytter kamera. Har ikke googlet bilder enda, men det var et godt tips takk

PS: Har nå bestemt meg for å bare kjøpe et objektiv med fast brennvidde. Trenger ikke vidvinkel før etter sommeren
Sist endret av GreenRay; 8. juni 2013 kl. 01:34.