Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2653
Jeg ønsker å ta utdanning på NTNU studie Datateknikk. Jeg håper på å ta 5 år ettersom jeg ønsker mastergrad.
Det jeg lurer da på er følgende.

1. Hva er gjennomsnittlig karakterkrav for opptak? (realfags poengs osv.)
2. Hvilke retningsmuligheter har jeg å velge senere i studiet?
3. Er det noen som tar studiet som har litt erfaring og tilbakemeldinger de vil dele?

Jeg er svært interessert i realfag og vil si at jeg har en kreativ og praktisk tankegang, noe som jeg tenker egner seg bra for denne type studie, men jeg er redd for at karakterkravet er såpass høyt og at mine språklige og etiske ferdigheter ikke er gode nok for å møte gjennomsnittskravet.

Takker for alt av informasjon dere gir meg ettersom det kanskje er på tide at jeg tenker på dette!
1.Snittet i fjor var på 5.09(50.9 poeng).
2+3. www.ntnu.no/studier/mtdt
1 - Finner du på samordna opptak. Du må nok beregne deg på å ta R1.
http://www.samordnaopptak.no/info/so.../poenggrenser/
2 - Massevis! Nå har jeg ikke gått på NTNU, men i du har f.eks. valgfag på universiteter og, så du kan velge fag som du vil i flere semester.
3 - Tar studier på Gjøvik innenfor data, og dette er et meget lovendes studium Absolutt til å anbefale. Møte likesinnede, og studering er egentlig ganske chill, så lenge det ikke er eksamensperiode, eller perioder med mye innleveringer.

Et lite tips er at de fleste seriøse stedene legger ut timeplaner og planlagte fag for de forskjellige studieretningene, og du kan deretter gå inn og lese om hvert enkelt fag du skal ta.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
1. Hva er gjennomsnittlig karakterkrav for opptak? (realfags poengs osv.)
Vis hele sitatet...
Poenggrense for førstegangsvitnemål 2012 lå på 52,3 poeng. Legg merke til at dette ikke er snittet, men poenggrensen, altså den laveste poengsummen som kom inn på studiet.

Sitat av ingis95 Vis innlegg
2. Hvilke retningsmuligheter har jeg å velge senere i studiet?
Vis hele sitatet...
De to første årene består av diverse basisfag, før du velger en studieprofil det tredje året. Du har valget mellom intelligente systemer, data- og informasjonsforvaltning, komplekse datasystemer og program- og informasjonssystemer. Det fjerde året må du velge en hovedprofil, hvor du har de samme valgene som over, men også kan fordype deg innen spillteknologi eller IS-engineering.
I fjor var grensen 52.3 poeng. Hvis du vil være sikker på å komme inn burde du altså ha minst 5 i snitt i tillegg til 4 realfagspoeng. Om du er jente får du også to ekstra poeng.

Et tips jeg har er å søke studentbolig hos Studentsamskipnaden fort som svint, lenge før du får studieplassen. Januar i året du begynner burde være tidlig nok. Om du ikke får studieplassen slipper du å betale. Om du søker etter påske er det ren lotto om du får bolig hos dem.
Sist endret av Ozma; 19. desember 2012 kl. 01:15.
Tusen takk folkens hørest flott ut, nå har det seg slik at jeg tar kun R1+R2 og Fysikk 1+2, men snittet mitt fra VG ligger på 4.9 og i år tar jeg skole i NZ som viser seg å være alllllt for lett, så trolig kommer jeg til å streve litt til nesteår. Er det fremdeles mulighet for meg?
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Er det fremdeles mulighet for meg?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig! I verste fall vier du et år til å ta opp igjen fag, og så er du inne i varmen før du vet ord av det!
Sist endret av Legende; 19. desember 2012 kl. 01:42.
Sitat av Legende Vis innlegg
Selvfølgelig! I verste fall vier du et år til å ta opp igjen fag, og så er du inne i varmen før du vet ord av det!
Vis hele sitatet...
Sweet, godt å vite at jeg har noe håp i værtfall....
Er guttedrømmen min å jobbe med programmering, hardware utvikling osv. hehe!
Du får og alderspoeng (+2 for hvert år etter fylte 20 år), så dette skal nok gå helt fint, i kombinasjon med realfagspoeng.
Sitat av Orph Vis innlegg
Du får og alderspoeng (+2 for hvert år etter fylte 20 år), så dette skal nok gå helt fint, i kombinasjon med realfagspoeng.
Vis hele sitatet...
Får du +2 når du blir 20 også? viss ikke hjelper det lite for meg nå, haha!
Det forøvrig sjeldent noe problem å bytte linje hvis du først er kommet inn på et av masterprogrammene på NTNU.. gjorde det selv, fordi jeg ville starte på datateknikk det eneste året noensinne hvor forbanna inntakskravet for linja var godt over 60.

.. så å sette elektronikk, som har lavere inntakskrav, på andrevalget er ikke dum idè.
Jepp, du får 2 poeng året du blir 20, og så 2 poeng neste år, helt til du har 8 alderspoeng.

Kilde: http://www.samordnaopptak.no/info/po...g/alderspoeng/
Sitat av Ozma Vis innlegg
Jepp, du får 2 poeng året du blir 20, og så 2 poeng neste år, helt til du har 8 alderspoeng.

Kilde: http://www.samordnaopptak.no/info/po...g/alderspoeng/
Vis hele sitatet...
Flott da er det værtfall sikkert for meg, men vil prøve mitt beste for å komme direlte inn, har lite lyst å ha mange år av studier....
Om du går et år på høyskole, får du også 2 studiepoeng, så om du gjør det vil du i løpet av et år få 4 studiepoeng pga alderspoengene du får i tillegg!
Sist endret av Knäppgök; 19. desember 2012 kl. 07:52.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Flott da er det værtfall sikkert for meg, men vil prøve mitt beste for å komme direlte inn, har lite lyst å ha mange år av studier....
Vis hele sitatet...
Du taper ikke noe på å komme inn på et annet studie. På NTNU er svært få fag adgangsregulert (iallefall for oss som går siv.ing.), noe som betyr at du kan melde deg opp i de fagene du selv ønsker. Ergo kan du lett bytte ut de få fagene som måtte falle annerledes, dersom du først skulle komme inn på en annen linje enn den du ønsker, slik at du ender opp med det samme fagløpet som studiet du ønsker. Selv om det kan virke litt rigid, er det meste fagrelaterte på NTNU svært fleksibelt. Om du har vanskeligheter med noe som helst er det bare å spørre ansvarshavende, de hjelper deg som regel. Øvingsfrister, øvingsopplegg, grupper, studier osv.
Det som også er en mulighet for deg slik jeg ser det er henholdsvis 1)informatikkstudiet på masternivå, 2)siving elektronikk, 3)siving kommunikasjonsteknologi eller evt 4)siving teknisk kybernetikk(som er det "hardeste"..)

Dette altså som alternativer til datateknikk - sett at f.eks ikke kan komme inn på datateknikk... Av de alternativene fire som jeg nevnte, er nok master informatikk et midt-i -blinken-alternativ hvis du ønsker mindre matte i studiet og det krever mindre matte for å bli tatt opp. Altså informatikk krever kun 1.klasse-matte pluss R1, istedenfor 1T, R1 + R2 på datat. Dessuten har du ikke et karakterkrav i R1 som det er til siving-studiene der kraven er minimum 4'er i R2.

Alt i alt har informatikere med mastergrad og datateknologi-sivinger mer eller mindre samme jobber, kanskje med bittelitt annerledes stillingsbeskrivelse og lønn - - smått høyere for sivinger pluss at du får tittelen "sivilingeniør".

Riktignok bør jeg nevnte at jeg hverken har gått datateknikk eller informatikk, går noe annet på Ntnu, baserer det jeg sier her på det som har blitt sagt til meg av et dusin studenter som jeg kjenner godt, ifra begge leire.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. desember 2012 kl. 10:05.