Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1767
Hei folkens,har lyst til å kjøpe meg et litt billig videokamera som kan filme i slowmotion,eller hvor jeg kan redigere i etterkant hvor jeg da gjør filmen sakte.

Har prøvd dette med Gopro HD 960 men da blir video`n hakkete.
Åssen frames bør det være på for å få den sakte filmingen uten hakking ?

Håper noen skjønnte hva jeg mener ;D
Vel, jo høyere fps, jo mer kan du sakte ned filmen uten at det blir hakkete. For å filme i opp mot 5000 fps brukes det vanvittig mye minne og plass som ofte går ut over videokvalitet.
Vil nok tro det finnes "rimelige" modeller som har ofret oppløsningen for høy fps, ikke noe hd her i gården med andre ord.
Skal du derimot ha hd og høy nok fps tror jeg det er så dyrt at få privatpersoner kan kjøpe det.
Du har for eksempel: Casio Exilim F-1 som kan filme opp til 1500 fps, altså frames per second(hvor mange bilder i sekundet)

Normal film er 30fps, så da blir den slowa ned veldig.
Det som er dumt med kameraet, er at når du skal ha høyere fps, så blir oppløsninga lavere. f.eks: 500fps - 480p elns..

Det jeg gjør når jeg skal ha sakte film, f.eks. film med et 60fps kamera. Jeg bruker Canon 550/600 D(samme kameraet med små justeringer).

Så kan du manipulere bilder imellom. Jeg har laget en video der kameraet filmer med 60fps: http://www.youtube.com/watch?v=u5-oo...X6UrNaLbewEEyG

Håper det hjalp.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Det hjalp faktisk Men det jeg tenker på er ikke HIGHSPEED CAMERA, men vanlig,slik som deg RydEN, men at jeg kan fange øyeblikk i slowmotion. Altså det jeg trenger blir jo da kamera med høyere enn 60 Frames da ? Men når jeg bruker Corel Videostudio pro og setter Frames på 60 så hakker video`n ? åssen er det mulig når kamera filmer i 60 frames ? setter jeg frames på 1-4 da går det bedre men fortsatt hakkette ?..helt tom her jeg.
Du kan bruke Twixor til å generere flere frames. Her er en eksempelvideo: http://www.youtube.com/watch?v=--ZwS0bihHQ
Hvis du skal fange et øyeblikk, som om en flue som slår med vingene i slow motion, så må du ha et HIGHSPEED kamera. Twixtor vil ikke være godt nok til å manipulere disse bildene, for det vil være for mye og raske bevegelser for hva du får med deg i 60 bilder i sekundet.

Angående i videoredigeringsprogrammet.
Filmen må alltid spilles i 27-30fps. Du kan ikke sette videoen til 60fps, det blir feil bare, øyet kan ikke se flere enn 25-30 fps uansett.

Det du må gjøre for å få slowmotion, er å dra ut klippet, slik at det blir lengre, i timelinen din.
Altså: Output for videoen skal være 30fps(hvis ikke særskilt 25-30)
For å få slowmotion, der du ser videoen i programmet, "stretch" eller "strekk" den ut slik at den ser lengre ut, på timelinen i redigeringsprogrammet.
ffanta's Avatar
Trådstarter
Hmm...dette ble vanskelig, det med timeline det skjønner jeg, men skal gå til innkjøp av kamera og derfor jeg vil vite litt mye før jeg gjør et valg, jeg vil ha et kamera som kan fange øyeblikk, men dette går altså ikke med noe vanlig kamera med andre ord ?
Sitat av ffanta Vis innlegg
Hmm...dette ble vanskelig, det med timeline det skjønner jeg, men skal gå til innkjøp av kamera og derfor jeg vil vite litt mye før jeg gjør et valg, jeg vil ha et kamera som kan fange øyeblikk, men dette går altså ikke med noe vanlig kamera med andre ord ?
Vis hele sitatet...
Hva slags øyeblikk er det snakk om?

En flue som slår med vingene? En fyr som tar en salto?
Vi bruker ikke 30 frames som RydEn sier.
Her i landet bruker vi PAL som standard, som betyr 25 bilder i sekundet.
Mulig han blander det med NTSC som brukes mye i utlandet, som betyr 29,97 bilder i sekundet.

Er egentlig bare en måte å gjøre dette skikkelig på. For å spille av et klipp i halv hastighet så må man doble frameraten. Så 50 frames ville holdt for halv hastighet, og 100 frames hvis du skal spille av i halv hastighet av det igjen. På den måten vil man alltid beholde like mange bilder i sekundet gjennom hele videoen, og det er slik det gjøres i bransjen ettersom man ikke kan leverere et produkt med varierende framerate.
Vil anbefale Casio Exilim Ex-F1, som er nevnt over. det er ikke et dedikert høyhastighets kamera. heller ett vanlig superzoom kamera med slow-mo som et gimmic.

eksempel på 600fps

300 fps
Sitat av Walter White Vis innlegg
Vi bruker ikke 30 frames som RydEn sier.
Her i landet bruker vi PAL som standard, som betyr 25 bilder i sekundet.
Mulig han blander det med NTSC som brukes mye i utlandet, som betyr 29,97 bilder i sekundet.

Er egentlig bare en måte å gjøre dette skikkelig på. For å spille av et klipp i halv hastighet så må man doble frameraten. Så 50 frames ville holdt for halv hastighet, og 100 frames hvis du skal spille av i halv hastighet av det igjen. På den måten vil man alltid beholde like mange bilder i sekundet gjennom hele videoen, og det er slik det gjøres i bransjen ettersom man ikke kan leverere et produkt med varierende framerate.
Vis hele sitatet...
Ja, PAL brukes i _TV_ her i landet, og mestparten av Europa. Det er nesten bare USA som har NTSC.

Angående framerate i PAL, så er det ikke slik at det er en bestemt framerate. Du MÅ ikke ha 25 fps, du kan velge akkurat hvor mange FPS output du vil ha.
Jeg synes selv at det er hakket mere "smoothness" å legge på de siste 5 fps'a, fordi at du "lurer" øyet litt mere, som med at når du har en film i 30 fps, og samme footage i 60 fps, så vil du se at det er mere smooth.