Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5138
Hallo

Så kodenavn hunter 1, og fant ut at Undercover, er en mulig ting jeg kan tenke meg fremover..

Hvilken utdanning må jeg ta?
SSP så PHS så etterutdanning?

Takker VELDIG mye for svar

Teknikk
Hva er SSP? Du må fullføre politihøyskolen og jobbe som politi i noen år før du kan søke deg over til ulike spesialiserte grupper basert på kompetanse.
Studiespesialiserende på VGS
I så fall er veien slik du har sett den for deg.

Lykke til
Vil du bedrive etteretning søker du deg inn i militæret og tar spesialutdanning der, gjerne opparbeide deg en sterk faglig bakgrunn med realfag på høyere nivå først.
PHS er bare tull.
SSP - armyen - høyere utdannelse i armyen - så søke deg inn... Evt PHS om du ikke lykkes å komme deg videre på 1. forsøk...

All utdannelse er god utdannelse.
Befalskolen da kanskje?
Nei, spesialkommandoen, hærens jegerkommando eller marinejegerkommandoen.
Derfra er det lett å få innpass hos etteretningstjenesten eller nsm.

Forøvrig er NSM ville etter analytikere, så 5 år med matte på universitetet får deg glatt jobb der.
Sist endret av Goophy; 6. oktober 2009 kl. 20:09.
du mener fsk da, eller?

Forsvarets Spesialkommando?
Sist endret av Teknikk; 6. oktober 2009 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alt du trenger for å komme inn på PHS er generell studiekompetanse og et x snitt/poeng.

Går selv på ssp med rettslære, breddeidrett og sosiologi og sosialantroplogi som programfag (VG2), hvilket vår karriererådgiver som har en god del erfaring med folk som vil inn der, anbefalte.
militære er nok en vei, men tror den er utrolig vanskelig, FSK er HARDT. Men tror de har etterretningslinje på befalskolen, ikke spesialkommando... Men ville heller satset på PHS
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hvordan får jeg jobb i E-tjenesten?
Svar: Ved å søke jobb på vanlig måte, når vi har utlyst ledige stillinger i aviser og på Internett (finn.no, nav.no, statsjobb.no, tu.no, iktjobb.no, stepstone.no)

Hvilke kvalifikasjoner trenger jeg?
Svar: Vi trenger både fagpersonell generelt og akademisk utdannet personell. Søkere til stillinger i E-tjenesten må tilfredsstille kravene til høyeste sikkerhetsklarering, og de må være norske statsborgere.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet vidare er korleis ein oppnår "Høyeste sikkerhetsklarering"
Sitat av Sio Vis innlegg
Spørsmålet vidare er korleis ein oppnår "Høyeste sikkerhetsklarering"
Vis hele sitatet...
Sikkerhetsklareringen får du gjennom forsvaret. Det sjekker gjennom alle registre (rulleblad osv.) for å se om de vil kvalifisere deg. Omfattende sak som kan ta flere måneder.
hoeyest sikkerhetsklarering er naar du ikke har noe paa rullebladet, samt at ingen i den naermeste familien din ikke er kriminelle e.l. Tsunami kom vist foer meg :P
Sist endret av QwertyC; 6. oktober 2009 kl. 23:45. Grunn: I was to late
Sitat av Goophy Vis innlegg
Nei, spesialkommandoen, hærens jegerkommando eller marinejegerkommandoen.
Derfra er det lett å få innpass hos etteretningstjenesten eller nsm.

Forøvrig er NSM ville etter analytikere, så 5 år med matte på universitetet får deg glatt jobb der.
Vis hele sitatet...
Kan du gi meg noen form for kilder eller solid bakgrunn for det du sier her? Jeg er meget kritisk til det du skriver.
https://www.nsm.stat.no/Arbeidsomrad...hetsklarering/
Fant en link med ganske utfyllende informasjon om sikkerhetsklarering.
Viktig at det er samsvar mellom det du fyller ut selv, Personopplysningsblanketten, og det de finner i registrene.
Man kan få klarering selv om du har noe på rullebladet, men det er viktig å spille med åpne kort med disse gutta.
Ellers begynner de å lure på hvorfor du skjuler ting og om du har mere å skjule.
Klarering for strengt hemmelig (NATO Cosmic Top Secret, diggbart navn!) er en ca. 6 sider lang papirmølje hvor du fyller inn alt fra tidligere forhold til hvilke medisiner du går på. Hvis alt går i orden der går du videre til screening gjennom intervju av sikkerhetspersonell med klarering til å sikkerhetsklarere personer (no pun intended!) som kryssforhører deg om diverse informasjon du har skrevet ned. Man må gjerne også legge ved to referanser fra høytstående personer i samfunnet (leger, annet befal etc). Strengt hemmelig tar litt tid, men med mindre du har dritt på draget fatalt så burde det ikke være noe problem å komme igjennom.
ffs.


Den enkle veien uten erfaring:
VGS m/generell studiekomp>>>PHS>>>Jobbe som betjent>>>Søke seg inn i spaner jobb. Det er ikke sånn at purken har flere faste spanere. Hvis du er på en sak, og du må spane på noen. Så ja, da spaner du.



Veien å gå for å få erfaring, min vei:

VGS m/generell studiekomp>>>Forsvaret (Infantriet,Ebn,Fjern.opp,KJK)>>>PHS>>>Jobb i politet.

Du må uansett jobbe noen år på "bakken" som betjent og rykker videre oppover.

Skjønner ikke hensikten med å bli med i spesialstyrkene for å bli spaner?

Du kan jobbe som "spaner" i forsvaret og. Men da jobber du for Ebn og med noen som kalles HUMID, human intelligence gathering. For 1 år siden så utlyste Ebn bakke-operatører. Et av kravene var å være over 25 år.

Uansett, lykke til!
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Alt du trenger for å komme inn på PHS er generell studiekompetanse og et x snitt/poeng.
Vis hele sitatet...
Dette er de lette kriteriene. De fleste ryker på de fysiske opptaksprøvene.
kanskje du kan gjøre som varg veum. Bare vinne et lite slitt lokale, leie det, og så jobber du som privatetterforsker. da kan du jo spane og slikt på hvem du vil. Blir jo på en måte en slags privat hemmelig agent for kundene dine og slikt

Utdannelse: er ikke så mye du må stresse deg igjennom for den stillingen
Sitat av SoloSuper Vis innlegg
kanskje du kan gjøre som varg veum. Bare vinne et lite slitt lokale, leie det, og så jobber du som privatetterforsker. da kan du jo spane og slikt på hvem du vil. Blir jo på en måte en slags privat hemmelig agent for kundene dine og slikt

Utdannelse: er ikke så mye du må stresse deg igjennom for den stillingen
Vis hele sitatet...
For den er safe eller xD
?
Jeg tipper ingen som er medlem her, får sikkerhetsklarering
Sitat av Marken Vis innlegg
Dette er de lette kriteriene. De fleste ryker på de fysiske opptaksprøvene.
Vis hele sitatet...
De er ikke så strengt talt vanskelig de heller, men alle som søker må igjennom intervju. Du må overbevise dem om at du har de rette holdningene og er moden nok for å bli politi. Det hjelper også veldig med en rekomendering fra noen som har jobbet en stund i politiet.

Har 1 bekjente som går der nå hvor faren hans er politi selv.
Sitat av foggel Vis innlegg
Kan du gi meg noen form for kilder eller solid bakgrunn for det du sier her? Jeg er meget kritisk til det du skriver.
Vis hele sitatet...
Hva er du kritisk til og hva vil du ha kilder på?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Du kan jobbe som "spaner" i forsvaret og. Men da jobber du for Ebn og med noen som kalles HUMID, human intelligence gathering. For 1 år siden så utlyste Ebn bakke-operatører. Et av kravene var å være over 25 år.
Vis hele sitatet...
HUMINT..
Alt kommer jo an på HVEM du vil jobbe for. Vil du jobbe med å oppklare politisaker så er det klart at ting som er sagt tidligere er veldig viktig. Vil du jobbe som privatetterforsker er det lite av dette som er relevant, og det er det som er så fint. Muligheten til å gå privat gir mennesker muligheter utenom det sosialistiske samfunnet SV og AP vil prakke på en. Det er fint å kunne ha et privat alternativ. Og er man privat er det kun lovverket som er begrensende. Det betyr at man kan jobbe med undersøkende etterforskning uansett bakgrunn. Men på et tidspunkt vil man kanskje samarbeide med politiet. Og har du en "lettere" kriminell bakgrunn så samarbeider de lettere etter det jeg har hørt. Det er jo bare rett og rimelig. Man skal ikke bli stemplet for alltid dersom man har gjort noe ulovlig, og det står i konflikt med noe man ønsker å jobbe videre med.

Det er klart at hvis man ønsker å jobbe med sikkerhet, og har blitt tatt for å sniffe nettverket til hele skolen, ja -da har du ødelagt for deg selv. SÅ det gjelder jo å tenke på hva man foretar seg. Men har du en straff som ikke kan sees i sammenheng med data, så vil jeg tro de kan la deg komme langt ved en ny sjanse. Jeg vet ikke hvor snille de er i slike tilfeller, men vil tro de gir deg en second chance.