Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1738
Etter man har tatt utdanning/hatt lærlingplass i forsvaret, hvor lenge må man jobbe der etterpå?
Kommer helt ann på hvilken utdanning du har tatt. Pilot har jeg hørt er 17 år, men har ingen kilder å oppgi.
Trådstarter
14 0
mediegrafiker
Lærlingplass medfører ingen plikttjeneste.

Grunnregelen er at det er 1 års plikttjeneste pr år utdanning. Derfor har befalskole = 1 år, krigsskole = 3/4 år (4 om det er bs+ks i ett). Unntaket er pilot og navigatørutdanningene som har 12 og 8(?) års plikttjeneste
Sist endret av liasis; 13. juni 2009 kl. 11:57.
Trådstarter
14 0
så det vil si at da trenger jeg ikke har noen plikttjeneste om jeg får lærlingplass der?
Sitat av moridin Vis innlegg
Lærlingplass medfører ingen plikttjeneste.

Grunnregelen er at det er 1 års plikttjeneste pr år utdanning. Derfor har befalskole = 1 år, krigsskole = 3/4 år (4 om det er bs+ks i ett). Unntaket er pilot og navigatørutdanningene som har 12 og 8(?) års plikttjeneste
Vis hele sitatet...

Sitat av chary007 Vis innlegg
så det vil si at da trenger jeg ikke har noen plikttjeneste om jeg får lærlingplass der?
Vis hele sitatet...
Hva moridin sier stemmer helt. som lærling i forsvaret har du ingen pliktår etterpå. Jeg går selv dette nå
Litt info om å være lærling i forsvaret:

De første 2mnd der er rekruttperioden. Denne er ganske lik for alle (de var ganske midle mot oss, fordi vi var lærlinger).
Du trenger ikke være i spesielt god form. mange i troppen vår som løp 3km på rundt 18min+. Jeg kom på 3plass når jeg løp på 12.10.

Etter dette blir du flyttet til det stedet du skal være lærling. Her kommer du også til å dele rom med noen, slik som på rekrutten.

1. år et skal du i snitt ha 4t "grønn tjeneste" i uka. Hvordan plassen din legger det opp er forskjelig. 2x1uke feltøvelse (som er ganske greit å komme seg unna, hvis du ikke vil være med). andre steder kan operere med andre ting. kanskje 1dag i mnd der dere drar på skytebanen eller no sånt.

Du får dagpenger. 140kr (for øyeblikket) om dagen, og gratis kosthold og skji (bolig).

2.året:
nå får du lønn!
Hele året får du samme lønn. 50% av lønnstrinn 27 ca 11.500kr/mnd.
Du må nå skatte og da.. da skatter du av ca 15.000 (du må skatte av kosthold og skji). så du sitter igjen med ca 8-9000kr i mnd etter [b]alle/B] utgiftene dine er betalt!
Bor du mer enn 3.5mil hjemmeifra får du i tillegg borteboer-stipend på 3.500kr/mnd ^^

Hvis du skulle bo så langt unna arbeidsplassen at du må pendle, får du mnd kort i tillegg

Når du er ferdig med lærlingtiden din har du ingen tjenestetid igjen!
Trådstarter
14 0
1. år et skal du i snitt ha 4t "grønn tjeneste" i uka. Hvordan plassen din legger det opp er forskjelig. 2x1uke feltøvelse (som er ganske greit å komme seg unna, hvis du ikke vil være med). andre steder kan operere med andre ting. kanskje 1dag i mnd der dere drar på skytebanen eller no sånt.

(som er ganske greit å komme seg unna, hvis du ikke vil være med) ?
Sitat av chary007 Vis innlegg
(som er ganske greit å komme seg unna, hvis du ikke vil være med) ?
Vis hele sitatet...
Det var kaldt okay! :P
Vi hadde begge øvelsene våre på vintern... så operasjon i tåa fikk meg bort fra første (egentlig ganske greit, da jeg fikk betennelse i'n den uka folket var på øvelse).
2.gangen skulle jeg på kurs... som blei avlyst på fredagen (skulle på øvelse på mandag).. men hasta meg ikke akkurat med å si ifra til troppsjefen om at jeg faktisk kunne være med alikavel ^^
Trådstarter
14 0
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Det var kaldt okay! :P
Vi hadde begge øvelsene våre på vintern... så operasjon i tåa fikk meg bort fra første (egentlig ganske greit, da jeg fikk betennelse i'n den uka folket var på øvelse).
2.gangen skulle jeg på kurs... som blei avlyst på fredagen (skulle på øvelse på mandag).. men hasta meg ikke akkurat med å si ifra til troppsjefen om at jeg faktisk kunne være med alikavel ^^
Vis hele sitatet...

Med andre ord: du ville slippe unna?
Sitat av chary007 Vis innlegg
Med andre ord: du ville slippe unna?
Vis hele sitatet...
Ja ;P

Hva tenker du å gå i læra som?
Trådstarter
14 0
Mediegrafiker
Trådstarter
14 0
Hva går egentlig øvelsene ut på? (A)
Øvelse er øvelse.

Får et scenario, og skal utføre oppdrag...oppgavene varierer, kommer ann hva man driver med.
Sitat av Tracker54 Vis innlegg
Øvelse er øvelse.

Får et scenario, og skal utføre oppdrag...oppgavene varierer, kommer ann hva man driver med.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis for lærlinger ^^
Ikke noe stress-øvelser, nå var jo ikke jeg med, men folket sier at de hadde dager fra 8-5 omtrent, bare chilling i teltet og skyting. blei dog litt mer opplegg 2. øvelsen, med en del lengre dager, og mye mer opplegg.