Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8456
Hei! Her kommer en lang tekst, og jeg skal forsøke å være upartisk selv om saken angår meg selv.

Jeg - mann i starten av 30-årene - bor i 2. etg på en gammel villa oppført rundt 1930 på østlandsområdet. Huset er dog pusset opp på 70-tallet, men det har ikke skjedd mye siden. Tak og vegger er blitt holdt tett, men det stopper nok der. Jeg jobber som kundekonsulent og er somregel ute av huset på dagtid, men enkelte ganger blir det også hjemmekontor. Jeg er også ofte mye ute og reiser, alt fra 1-2 dager til 1-2 uker.

I 1. etg bor en mann - i slutten av 40-åra. La oss kalle ham naboen. Naboen er leietager på lik linje med meg. Han tar som regel kvelden mellom kl. 22-23 hver kveld, uansett helg eller ukedag. Han er ikke i jobb, og han bruker da det meste av sin tid hjemme i huset, stelle med hagen etc.

Som dere kanskje skjønner er det ekstremt lytt i hyset. Det knirker i gulv, har man en samtale i 2. etg kan den høres i 1. etg så sant det er stille nok, spilles det musikk sent på kvelden er det nok vanskelig å sove i 1. etg. Dette blir dermed et problem når naboen tar kvelden og jeg lever mitt liv som ung voksen hvor jeg kan legge meg både kl. 21:00 eller 01:00, alt ettersom hva jeg skal dagen etter. I helgene blir det en skjelden gang til at jeg kommer hjem typ 03-04 etter å ha vært på byen.

Jeg tar dog mine hensyn som innbærer f.eks.:
- å bruke headset sent på kvelden
- å unngå å bevege meg over området hvor hans soverom er
- fjernet vibrasjoner fra skap, kopper og kar etc.
- fjerner ulyd fra hensler og låsekasser etc.
- unngår å ha besøk sent på kvelden
- går lett på gulvet
- lukker dører så stille som mulig
- benytter skjeldent høytalere (selv om jeg har Sonos i de fleste rom fra tidligere leilighet), isåfall med bassnivået skrudd helt ned
- forsøker å unngå bruk av vaskemaskin i kjeller etter kl. 22:00
- unngår å lage mat når jeg kommer hjem fra byen, forsøker heller å kjøpe nattmat

Dette er de tiltakene jeg kan komme på i farta. Denne saken er jo etter min mening veldig rar og spesiell, men jeg ønsker naboen min det beste og forsøker å ta hensyn så langt jeg kan, slik som vist i tiltakene jeg gjør. Men jeg har allerede strukket meg langt, og fortsatt så klages det fra tid til annen. Det er kjipt at hans liv skal påvirke hvordan jeg lever mitt i denne graden. Det er klart, måten jeg lever mitt liv på vil jo kunne ta fra han nattesøvn, og dermed påvirker jeg hans liv igjen. Men det får være grenser for hvor langt man skal gå. Problemet er vel at man ikke er enig i hvor balansen er.

Jeg er jo overhodet ikke støyete, jeg lever et relativt normalt liv. Sett utenfra er jeg meget rolig og stille. Men kombinert med et lytt hus og en sensitivt nabo så oppfattes dette som støy som forhindrer naboens nattesøvn. Forståelig nok er dette frustrerende for han.

Jeg tenker som så at jeg kan ta hensyn i en viss grad. Men har også lenge tenkt at han kanskje burde forhøre seg med lege vedrørende problemer med for lett søvn. Et annet alternativ er også headset med noise cancellation eller ørepropper, altså de som er spesiallaget for å passe til ens eget øre. Disse er det mulig å sove med for folk flest. Dette koster dog en del, og jeg er i tvil på om naboen selv ønsker eller har midler til dette, men jeg hadde selvfølgelig sponset han med dette om han ønsker.

Jeg har forøvrig meldt meg inn i Stoyforeningen og planlegger å ta en prat med de. Kanskje også få gjort en måling av lydnivå dersom naboen går med på dette.

Så - hva mener folket? Er jeg spik spenna gæren, dumsnill eller bare snill som tar så mye hensyn? Eller er det naboen som er sær og oversensitiv? Hva sier lovverket om dette? Alle svar settes pris på, men trolls kan ta seg en bolle haha!

Mvh Henry

*Skrevet med svake tastetrykk for å unngå støy. Neida hehe. Joda. Neida.*
Slik jeg ser det så har du gjort mer en nok for å ikke være "bråkete" ovenfor naboen din og skal egentlig ikke trenge å gjøre noe mer.
Er det så ille at naboen våkner av feks knirkelyder så burde den naboen vurdere å flytte til en hytte langt inni skogen langt vekk ifra folk eller skaffe seg ørepropper/headsett/sovemedisiner som du nevner.

Du skal på ingen måte tvinges til å måtte sitte musestille i ett hjørne av leiligheten og nesten være redd for å puste fordi han kan våkne av det.

Naboen din burde rett og slett ta seg en bolle!
Men det er nå min mening.
"Øko-Terrorist"
Du har strukket deg mye lenger en det som kreves av deg. Så lenge du ikke støyer mer en det som er vanlig i ett hjem har du ditt på det tørre. Her gjenstår to muligheter slik jeg ser det. Huseier kan legge inn bedre støydemping mellom etasjene, eller leietaker i første etasje kan flytte eller evt. prøve med øreplugger.
Naboen din kan kjøpe seg ørepropper. Jeg bruker slike hver natt selv, så slipper jeg å irritere meg over bikkjer, brøytebiler slamring med dører og mannen som snorker og hoster. Disse selges i flere forskjellige varianter på apoteket (rundt en hundrelapp for 4 par) og en tyver på Normal.
Jeg synes det er fint at du ønsker å ta hensyn til naboen din, du kan selvsagt ikke gjøre noe mer enn det der. Men det er ikke sikkert han vet hvor mye du egentlig gjør for å tilpasse seg. Når man irriterer seg over støy så er det ofte ikke bare støyen man blir sur for, men følelsen av at den andre driter i å tilpasse deg. Til slutt ligger man våken og føler nesten de gjør det med vilje. Hadde han visst hvor hardt du prøver så hadde han kanskje klart å oversett noen knirk i ny og ne.

Kanskje du skulle tatt et møte med han der du sier at du oppriktig ønsker å ta hensyn, og lister opp alle tilpasninger du gjør. Da bør han se at det ikke er rimelig å kreve mer. Hvis du til og med foreslår å kjøpe/spleise på headset til han så tipper jeg han ser at du gjør ditt i denne saken og at han må gi litt også. Det er jo stressende å ikke kunne gå over gulvet i sitt eget hus også.
Dere kan eventuelt be huseier lydisolere taker i naboens etasje, hvis han da går med på å miste noen cm takhøyde (noe han helt sikkert ikke gjør)
Fint med alle tiltakene du gjør, men du skriver ikke spesifikt hva slags eller hvilken støy naboen din klager på?
Transekake
sauce1969's Avatar
Trådstarter
3 0
Hei!
Ting som har blitt klaget på:
- Jeg hadde besøk av en kompis, det er torsdag. Jeg ga han beskjed om at jeg fikk besøk og vi holdt oss i den andre siden av huset enn der han sover. Da legger han seg i motsatt side av huset for å ikke bli plaget. Vi prater generelt lavt og hører på lav musikk fra en bærbar høytaler med bassen skrudd ned. Vi dro på byen litt over kl. 23. Kommer hjem rundt kl. 03. Setter oss i stua, prater lavt, hører på lav musikk. Dermed sender han meg en relativt sint/frustrert melding hvor han ber oss gå til ro. Vi flytter oss inn i delen av huset som er lengts bort helt til vi tar kvelden. Burde kanskje ha gjort det fra starten av. Dette var som nevnt midt i uka, og jeg har beklager ovenfor naboen vedrørende dette, og lovet å unngå dette i fremtiden.
- Jeg kom hjem fra byen en lørdag og kom på at jeg ikke hadde hengt opp en vask. Kjipt når tøy blir rått etc. så av den grunn var jeg nødt til å vasken hengt opp. Jeg lister meg stille ned, henter tøyet og henger dette opp i stua. Av dette kommer det en del knirkelyder i gulvet. Men det er helt tyst ellers. Han sender meg melding dagen etter hvor han spør om jeg ikke kan droppe å henge opp tøy midt på natten. Dette er forøvrig noe som ikke skjer ofte.
- Grunnet noen familierelaterte grunner måtte jeg plutselig reise til Nederland for å tilbringe tid med noen der, litt kjip situasjon. Jeg fant ut av dette kl. 01:00, og måtte hente kofferten min over der han sover, og bevege meg litt rundt i huset for å pakke. Dermed ble det 2 timer søvn før jeg står opp kl. 04, tar en dusj og stikker. Han sender meg melding dagen etter og lurer på hva det var jeg drev med i natt.

Ut over dette har han tidligere klaget på besøk, at jeg er våken om nettene, men primært går det ut på ting han mest sannsynlig ikke kan fatte og begripe. Som at folk er oppe sent i helger, ønsker å ha besøk, prate i telefonen, høre på musikk. Damebesøk blir jo også litt vanskelig i en situasjon som dette.

Det skal sies – jeg har mulighet og økonomi til å flytte, men jeg blir værende da det er en veldig prisgunstig leieavtale. Han under har neppe mulighet til å flytte på seg. Han går på NAV-stønad så langt jeg vet.

En ting - han skal være så inderlig glad for at jeg ikke har TV og ser på film etc. Haha det hadde vært noe! Jeg bare føler han er veldig egosentrisk, forventer at verden skal tilpasse seg hans døgnrytme og sensitivitet.

Huset eies forøvrig av noen i min familie og jeg vet at det er uaktuelt å gjøre noen endringer på huset annet en nødvendig vedlikehold. Så isolasjon er nok ikke et alternativ, naboen har neppe råd til dette heller.

Det skal forøvrig sies at jeg sendte han en lang melding i dag, hvor jeg åpnet for dialog samt beskrev hvilke tiltak jeg faktisk gjør, og hvordan dette påvirker livet mitt. Så jeg føler at jeg gjør det jeg kan, mer enn hva de fleste villa ha gjort!
Sist endret av sauce1969; 20. november 2019 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sauce1969 Vis innlegg

Så - hva mener folket?
Vis hele sitatet...
Mener at du har gått alt for langt i å tilpasse deg naboens behov.

Jeg ville forklart naboen hvor urimelig situasjonen er og etter det gitt klar beskjed om at jeg ikke aksepterer at han blander seg i mitt liv hvis klagene fortsetter.
I rettsvesenet, når det gjelder støy, så heter det at man må ha en vis tålegrense i de omgivelsene man befinner seg i.
Samt også som hva som er som utilbørlig støy å regne. D.v.s. unødvendig støy, hvilket jeg har inntrykk av at de ikke bedriver.

I dette tilfellet bor din nabo i et hus han garantert vet har høy støyfaktor da det er gammelt og har mangelfull etasjeskille etter dagens standarder.

Han må faktisk da ha en høyere terskel for hva som er av støy å regne.
Han må da også se på egne tiltak han må gjøre for å begrense sin oppfatning av støy, og ørepropper, som allerede er nevnt, er faktisk et legitimt tiltak han må gjøre.

Samfunnet forandrer seg, og i disse dager er det flere og flere som jobber skiftarbeid og ikke har samme døgnrytme som normalen av befolkningen. Dette er også en faktor som i dag er å regne som støykilde man må tåle og som har vært i rettsvesenet.
Må legge til, det betyr ikke at når man kommer hjem fra et kveldskift kan sette stereoen på 11, men man skal ikke bli hindret i å leve et normalt liv.

Av hva du skriver, høres det ut som om du strekker deg mer enn langt nok i å begrense støy i forhold til de omgivelsene dere bor i.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis alt er som du sier kan han i utgangspunktet ta seg en bolle. Du virker hensynsfull og omtenksom basert på det du skriver, og han kan ikke kreve at du gjør halvparten av det du gjør, selv om det selvfølgelig er kjempefint at du gjør det. Verden trenger flere hensynsfulle folk.

Når det er sagt støtter jeg absolutt idéen om å, neste gang han klager, ramse opp den samme listen du gjør i førstepost over hva du faktisk gjør for å gjøre livet hans lettere -- ofte på bekostning av deg selv.
Du har ditt på det rene, TS.
Fyren under deg høres ut som en spesiell type, og sånne typer kan være krevende å forholde seg til. Jeg er også enig i at du har strukket deg lengre enn du må i denne saken. Det at du har sendt han melding med foretak du har gjort er bra, da har har han egentlig ikke en dritt mer han kan si. Du skal ikke måtte tenke på han hver gang du gjør noe på kveld/nattetid
Be han kjøpe seg ørepropper eller snakke med utleier. Om ikke det hjelper, lev som vanlig, heng opp tøy, beveg deg når og hvor du vil. Skru av musikk kl. 23, evt. snakk høflig med politiet om de skulle dukke opp (tvilsomt) og vent på at han flytter. Kudos til deg for å være grei, men det finnes grenser. Det fremstår helt urimelig å betale husleie for en sånn bosituasjon.
Transekake
sauce1969's Avatar
Trådstarter
3 0
Takk for svar alle sammen. For 2 dager siden postet naboen forøvrig en liten kronikk på sin egen facebook-side hvor han nevner det å ta hensyn, respekt for nattesøvn, primære behov etc. Flotte ord som jeg delvis er enig i, men hvor langt skal det gå liksom. Her maler han meg (inndirekte) i utgangspunktet som en person som er hensynsløs og setter mine egne behov fremfor andres. Og at ens frihet kan ta fra andres frihet. Han sikter vel f.eks. til at jeg tar meg friheten til å gå på kjøkkenet og lage litt mat kl. 01:00 og dermed vekke han. Da snakker vi ikke mye støy. Vi snakker skru på vannkranen i 5 sekunder, åpne kjøleskap, flytte en stol, åpne skap - sånne ting. Jaja. Jeg fortsetter som før. Har også vært i kontakt med Norsk forening mot støy for å kanskje få gjort en støymåling samt prate med en jurdist som er ekspert på området. Dersom målingen er lav nok (noe den garantert er) så kan jeg hvertfall argumentere med dette, skulle det dukke opp noe mer diskusjon.
Sist endret av sauce1969; 21. november 2019 kl. 15:20.
Sitat av sauce1969 Vis innlegg
Takk for svar alle sammen. For 2 dager siden postet naboen forøvrig en liten kronikk på sin egen facebook-side hvor han nevner det å ta hensyn, respekt for nattesøvn, primære behov etc. Flotte ord som jeg delvis er enig i, men hvor langt skal det gå liksom. Her maler han meg (inndirekte) i utgangspunktet som en person som er hensynsløs og setter mine egne behov fremfor andres. Og at ens frihet kan ta fra andres frihet. Han sikter vel f.eks. til at jeg tar meg friheten til å gå på kjøkkenet og lage litt mat kl. 01:00 og dermed vekke han. Da snakker vi ikke mye støy. Vi snakker skru på vannkranen i 5 sekunder, åpne kjøleskap, flytte en stol, åpne skap - sånne ting. Jaja. Jeg fortsetter som før. Har også vært i kontakt med Norsk forening mot støy for å kanskje få gjort en støymåling samt prate med en jurdist som er ekspert på området. Dersom målingen er lav nok (noe den garantert er) så kan jeg hvertfall argumentere med dette, skulle det dukke opp noe mer diskusjon.
Vis hele sitatet...
Svarte han på den lange meldingen du sendte han?
Tror naboen din er en liten fyr, i åndelig forstand, som sliter med et eller annet.

Det å konstant plage seg over deg, og "indirekte" ha makt over deg gir ham sikkert en eller annen form for mening eller nødvendig konflikt i hverdagen.

Alle kan irritere seg over naboer som har på anlegget dagen lang uke etter uke, men å *gå* på kjøkkenet i din egen leilighet?

Det blir for dumt. Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd å ta en ordentlig samtale:

* dette er tiltakene jeg har gjort
* dette er tiltakene du kan gjøre
* dette er slik det avsindige maset ditt ødelegger meg psykisk
* her er alternativene

Og da er alternativene at han flytter eller holder kjeft (dette kan du pakke inn på verdens mest diplomatiske måte hvis du vil).

Hvis han ikke gidder å bruke ørepropper eller støydempende el andre ting, så får det være hans problem.

Han kontrollerer jo livet ditt med den sytete kvetuøetende offerrolle dritten.

Hadde jeg vært deg på en dårlig dag, hadde jeg gitt ham et offentlig tilsvar under kronikken hans på facebook.
Så fremt han ikke er en potensiell øksemorder eller totalt ute av vater.

Patetiske folk må av og til påtvinges forandring (forandringen er da at du får leve som alle andre normale mennesker uten at han har noe med det å gjøre).

Ville personlig klaget til huseier også.
Sist endret av Våtfisk; 21. november 2019 kl. 18:30.
Den egentlige skurken her er jo uansett utleier, hvis det er så lytt som beskrevet. Virker som intimsonene overlapper såpass at hen effektivt leier ut én boenhet som to. Eller så er leietaker under sinnsyk. Sjekk husleieloven hvis det er et sted du har tenkt å bli boende, jeg hadde sett meg om etter noe annet enn den mølja med oppussing og mas. Hvem av dere har best relasjon med utleier, har han andre leid der lenge?
Tenker at dette er slitsomt uansett hva slags enighet du måtte komme til med nabo. Jeg har bodd sånn og aldri mer, blir jo helt koko av det. Det er kjipt å hele tiden måtte tenke på hva man gjør i eget hjem til alle døgnets tider.
Kjøp deg en 1000w sub, spill "den jævla naboen"

Hvis de klager på lavt volume, blir de sinnsyke når det klirrer i glassene osv. Men det holder faktisk med 5min. Etter det skjønner de gjerne at man viser mye hensyn.

Det fungerte for meg, med 4000w hjemmekino, i en 5mannsbolig.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Det fungerte for meg, med 4000w hjemmekino, i en 5mannsbolig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert alle er enig at det fungerer så greit
Sitat av Gloss Vis innlegg
Det er ikke sikkert alle er enig at det fungerer så greit
Vis hele sitatet...
Han ene naboen klaga 1 gang på lavt volume, noen dager seinere så dro jeg på det jeg kunne og hørte 2 sanger.

Neste dugnad vi hadde så sa alle naboene at de skjønte at jeg hadde lyst til å bruke det når jeg først har brukt over 200k på hjemmekinoen, inviterte naboene på filmkveld. Da var alle enige om at jeg burde få spille ganske høyt frem til kl23. Men den dagen jeg prøver og ha fest med partyvolume, så tar de hovedsikringa til hele 5mannsboligen.

Så med andre ord, fikk jeg det sånn jeg ville holdt med 2 sanger på maks volume
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du har gjort alt du skal, mange hadde ikke tatt såpass hensyn. Denne naboen har hele dagen til å gå og gruble og irritere seg, og venter på enhver liten lyd.
Vi bor i bygård i Oslo, hvor man hører de over og under til enhver tid vi er hjemme, har totalrenovert leiligheten men etasjeskillene forblir jo gamle. Hater alle lydene men sånn er det å dele bolig ��
Jurist som har spesialisert seg på støy er nok kun i hans hode, kanskje han mener en advokat som jobber med nabosaker. Isåfall er det en ikke-sak for hans del.

Ville snakket med utleier var jeg deg, det er naboen som bør få tilsnakk, ikke du ��