Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3753
Kjære fotofreaks, jeg har et dilemma.

Forklaring:

I sommer har jeg tatt ut noen uker ferie, og kommer til å reise bort i helger på korte turer til både fjell og sjø. Men har tatt ut 2 uker fra jobben, hvor jeg skal til fantastiske St. John's i Antigua.

Har aldri eid et kamera før, men på Instagram og Facebook liker jeg å ta bilder av natur og omgivelser, samt hendelser og deler dem der. Det er viktig for meg å ha et bra kamera, og er godt vant med speilrefleks (og andre kamera) samt den lille linsa på iPhone 4 som har fulgt meg i tykt og tynt.

Situasjonen er nå den at jeg skal på guttetur, og vil gjerne forevige dette. Til turen, og for fremtiden, vil jeg gjerne ha et kamera slik at jeg selv kan forevige alle minner. Dette er sikkert et dilemma de fleste kommer over, og for meg som aldri har eid et kamera før og egentlig ikke aner noenting om hva jeg bør sette krav etter, kan jeg få litt hjelp?

Grunnen til at det står mellom et lite videokamera og et speilrefleks er at jeg kunne tenkt meg å filme en del også, men vil jeg bli skuffet over muligheten til å ta bilder med GoPro? Så mye at jeg heller ville hatt et speilrefleks, hvor jeg virkelig kan få tatt noen bra bilder?

Fant det nyeste GoPro til 2900 (http://www.studrab.no/PartDetail.asp...521663;c:36155) og synes det er et fint utgangspunkt i pris, vil helst ikke gå mye høyere, men jeg er åpen for å høre hva dere mener og hva dere selv ville gjort, pluss egne tanker. Pros, cons osv. kom gjerne med dem!

Håper på gode og relevante svar,

Jay
Sist endret av bQuick; 4. juni 2013 kl. 11:21.
Husk at hvis du velger GoPro, så er det alltid vidvinkel. Kan ikke garantere det bildet du vil ha av storslått natur. Selvfølgelig kan du få fine bilder og videoer, men jeg personlig ville gått for speilrefleks, kun fordi det er lettere å ta de bildene du vil ha med det. Alt etter objektivet du bruker da, vel og merke.

Har også hatt begge deler (en eldre versjon av GoPro), og ville mye heller brukt speilrefleks.
Trådstarter
Sitat av Leonardie Vis innlegg
Husk at hvis du velger GoPro, så er det alltid vidvinkel. Kan ikke garantere det bildet du vil ha av storslått natur. Selvfølgelig kan du få fine bilder og videoer, men jeg personlig ville gått for speilrefleks, kun fordi det er lettere å ta de bildene du vil ha med det. Alt etter objektivet du bruker da, vel og merke.

Har også hatt begge deler (en eldre versjon av GoPro), og ville mye heller brukt speilrefleks.
Vis hele sitatet...
Takker for klokt svar. Når det kommer til GoPro vet jeg i hvert fall hva jeg skal velge, men på speilrefleksfronten er jeg helt blank.. Any help? Merke, linse, objektiv (???) osv. Innenfor pris 2-5k.
Hva med speilløst?
+ Mindre enn speilrefleks, mye enklere å drasse rundt på i en feriesituasjon.
+ Meget bra video
+ Bra bildekvalitet

Du får det beste fra begge verdener.
Sist endret av henrikxt; 4. juni 2013 kl. 11:29.
Trådstarter
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Hva med speilløst?
+ Mindre enn speilrefleks, mye enklere å drasse rundt på i en feriesituasjon.
+ Meget bra video
+ Bra bildekvalitet

Du får det beste fra begge verdener.
Vis hele sitatet...
Eksempler på dette? Jeg er helt blank
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Hva med speilløst?
+ Mindre enn speilrefleks, mye enklere å drasse rundt på i en feriesituasjon.
+ Meget bra video
+ Bra bildekvalitet

Du får det beste fra begge verdener.
Vis hele sitatet...
Godt forslag forresten!


Når det kommer til å velge speilrefleks og merke og slikt, så er det helt opp til deg selv. Selvfølgelig kan jeg gi deg noen personlige meninger, men det behøver ikke å være til hjelp for deg i det hele tatt.
Det er slik man må teste ut, og uheldigvis er det ikke sånn at alle finner det riktige kameraet ved første kjøp. Jeg ville dratt til en fotobutikk, og fått holdt i en del kameraer. Du kommer langt ved å ha et du liker å ha i henda.

Jeg var så heldig å elske de kameraene vi bruker på skolen (M&K), så jeg dro og kjøpte meg et likt for et år eller to siden, og har fortsatt det.
Dette er Canon 600d. Jeg vurderer å bytte det ut snart, fordi det matcher ikke lenger mine store krav.

Så du må nesten bare finne et kamera du liker å holde, og som har de nødvendige funksjonene, og deretter velge linse etter hva du har tenkt til å ta bilde av.
Objektiver av typen 18-200mm fungerer veldig universalt, og kan være et godt førstekjøp!

Håper du finner ditt kamera!
Må si jeg ikke ser noe som helst poeng i å kjøpe speilreflex til det bruket du beskriver, Speilløse systemer tar like bra bilder, bedre filmer og er langt mer lette å dra med seg.

Gopro er suverent til sitt bruk, som er ekstremsport. til å ta "vanlige" bilder så kan du like gjerne bruke mobilen din.
GrønnUgle:

Jeg lurer på hvilket speilreflekskamera du har brukt da, hvis du sier at det er bedre filmer på speilløst?
Hvilke speilløse kameraer filmer bedre enn 1980x1080p?
De fleste speilrefleks eier ikke autofokus i film, på den måten er speilløse bedre.
Sony Alpha serien har autofokus i film.

Kan si meg enig i det, hvis man skal filme veldig mye urolig, så kan det være vanskelig med manuell fokus
Trådstarter
Da står det faktisk mellom speilrefleks og speilløst, da det er kamera-kvaliteten jeg i hovedsak er ute etter.

Til slutt vil jeg spørre om noen vet om utsalgssteder for bra kamera i Oslo? Personlig preferanser og erfaringer tas vel i mot!
Da står det på hvor mye størrelsen og pris har å si for deg. Du vil kunne finne speilrefleks som har mer funksjoner, knapper og bedre bildekvalitet enn speilløst, men til gjengjeld så blir det gjerne liggende hjemme pga størrelsen.
Her er en test på NEX 5r http://www.akam.no/artikler/sony-nex-5r/115528/4

Jeg har selv befølt både Nex 5r og canon 650d (med kit-objektiver). Utenom den åpenbare forskjellen i størrelse så var det overraskende mye bedre byggekvalitet på 5Ren. Plastikk og bråk var det mye av i 650d.

Jeg ville tatt turen til en butikk for å kjenne litt på forskjellige kameraer.
Sist endret av henrikxt; 4. juni 2013 kl. 12:53.
Sitat av JayL Vis innlegg
Til slutt vil jeg spørre om noen vet om utsalgssteder for bra kamera i Oslo? Personlig preferanser og erfaringer tas vel i mot!
Vis hele sitatet...
www.fotovideo.no i Møllergata. Bra utvalg og kompetente ansatte. Alltid fått bra service (sett bort ifra ventetiden som kan være lang) når jeg har vært innom
Jeg tror jeg i ditt tilfelle ville gått for en Ole Brumm løsning.
Et GoPro til "action"-filming/bilder, og et vanlig kamera med videoopptaksmulighet til mer vanlige bilder. Om du bør gå for et speilrefleks eller et speilløst/systemkamera, litt usikker.
Beste tipset der er at du tar en tur opp til FotoVideo i Møllergata siden du lurte på utsalgssteder i Oslo. De har over gjennomsnittet god kunnskap og serviceinnstilling for å tipse deg om rett utstyr for rett bruk.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Spør hos fotovideo ja. De er flinke og ikke dyre. Har selv både Gopro og Canon 5dm2 speilrefleks. Bruker nesten ikke goproen siden vidvinkel/fisheye looken blir veldig spesiell. Har også kjøpt et Canon g15 som et ekstra kamera og det er veldig bra. Tar bra bilder i jpg eller RAW, kan filme i full hd og er akkurat passe stort å ta med rundt. G15 kan langt på vei erstatte et stort speilrefleks syns jeg. http://www.fotovideo.no/Produkter/Ko...000156250.aspx
Sist endret av MrNorUe; 4. juni 2013 kl. 23:00.
Trådstarter
Takker for gode svar! Blir definitivt en tur innom fotovideo for å få litt hjelp..