Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3116
Har seg sånn at jeg er blitt litt inspirert av diverse bilder rundt omkring. Tenkte kanskje jeg skulle prøve meg Det jeg lurer på er om noen har noen tips til kamera og evt objektiv? Blir nok mest bilder av diverse allround og ellers valper i fart, altså hundevalper. Fint om noen kanskje kommer med noen tips og noen forslag til en 'start' pakke. Vil ikke bruke all verden av penger, men kanskje en 7-8k?

Har somsagt null peiling
Sist endret av Lorenzo; 10. mai 2013 kl. 17:04.
Panasonic G5 + 14-42mm objektiv + 45-150mm objektiv - 7000 kr. Eneste aberet her er at kontrastfokusering er litt tregere enn phase detection, men de nyere kameraene med kontrastfokusering er ganske raske. Noe å tenke på om du skal fotografere valper i fart. Kanskje lurt å gå innom en butikk og teste in person, både hvordan ting ligger i hånda, fokuseringshastighet osv.

Canon 650D + 18-55mm + Canon 50mm 1.8 + Canon 85mm 1.8. 4600 kr + 700 kr + 2800 kr = 8100 kr. Entry-level kamera fra Canon, men bedre optikk enn ovenstående. Litt dyrere, men som sagt, bedre objektiv som gir flere muligheter med tanke på bildetaking i lite lys og smal dybdeskarphet. Har phase detection autofokus, så er muligens litt raskere å fokusere, men jeg er ikke sikker, har ikke testet selv.

Finnes også tilsvarende "pakker" fra Nikon, Olympus, Sony mfl., men gidder ikke lete dem opp akkurat nå. Olympus og Panasonic deler lens mount, altså du kan bruke samme objektivene på kamerahus fra de to produsentene. Deres sensorer er litt mindre enn sensorene i Nikon, Canon, Sony osv. sine kameraer i samme prisklasse, men i praksis er de mer enn gode nok for de fleste bruksområder, spesielt for en amatør.

Edit: aner ikke hvorfor URLene til linkene mine inneholder ordene "SPAMSPAMSPAM" osv., fant dem via kelkoo, men bare ignorer det, det er ikke spamlenker, det er real shit.
Sist endret av panopticon; 10. mai 2013 kl. 18:03.
Trådstarter
Takk for bra svar! Bare kom med flere om dere har noen

Er det noen grunn til at du linker til 2 objektiver? Er kun vandt til de min mor bruker med en hel masse zoom. Er jo kanskje ikek halt amatør når det kommer til å ta bilder, men på hvilket utsyr osv er jeg helt blank.

Er det trykt og bestille kamera på nettet etter at du har prøvd det ut i butikk? Eller er det ofte de kommer men en feil til deg da?

Syntes ofte jeg kun hører om Nikon og Canon når det kommer til speilrefleks, er det noen grunner, bedre ellernoe?
Sist endret av Lorenzo; 10. mai 2013 kl. 18:57.
Panopticon linker til flere objektiv da disse har ulik "zoom". For Canon-"pakken" er det to fastlinser, det vil si at du ikke vil greie å zoome, men er fastlåst til en brennvidde. I gjengjeld har du da en linse som kan ta inn mer lys enn panasonic linsene, ergo ta bilder i mørkere omgivelser.

Mange anser fastlinser som en veldig fin inngang til videre fotografering, meg inkludert. Noen kan forøvrig synes det er kjedelig å ha en linse som du ikke kan zoome inn på ting.

Siden jeg har canonkamera og er stor fan av dette vil jeg anbefale canon-"pakken", spesielt siden jeg har 18-55 og 50mm 1.8. Jeg er spesielt fornøyd med 50mm og skulle ønske jeg hadde penger til en 85mm.

Håper virkelig noen med erfaring fra Panasonic sine kamera kunne kommet og bidratt.

Håper det var til hjelp
Trådstarter
Så Canon objektivene er 'stuck' (Kan noen lære meg hva det heter?) på 50mm og 85mm?
Jupp, de er fast på 50mm og 85mm der. Dette gjør at de trenger mindre dyrt glass og derfor blir enklere og billigere å lage.
Jeg er selv fornøyd eier av et Panasonic GH2. Grunnen til at du hører mindre om disse kameraene er at Nikon og Canon er de største merkenavnene. De er som Pepsi og Cola i brusverdenen, men det betyr ikke at Panasonic eller Sony er noen lusen RC-Cola i sammenligning, det betyr bare at de ikke har like mye markedsføring og brand recognition bak seg. Som nevnt har Olympus og Panasonics kameraer noe mindre sensor, hvilket i teorien fører til litt dårligere bildekvalitet, i sær i dårlige lysforhold, men i praksis er det veldig bra kvalitet og du må være ganske proff eller ha veldig spesielle behov før mikro-4/3-sensoren (som denne sensorstørrelsen kalles) og ikke fotografens evner blir den begrensende faktor.

Canon-pakken jeg har listet opp til deg har ett allround zoom-objektiv som går fra vidvinkel til begynnelsen av tele-rekkevidden. Dette er et objektiv som kan brukes til det meste, bortsett fra å ta bilder av ting som er ekstremt langt borte, eller i ekstremt trange rom. I tillegg har jeg listet opp to fastobjektiver. De gir generelt bedre bildekvalitet og bedre lysstyrke til en billigere penge. De tvinger deg også til å ha mer disiplin, du må "zoome med føttene" i stedet for å skru på objektivet for å komme nærmere eller lengre unna. Med andre ord, det er objektiv du må lære deg å bruke, de er ikke riktig like nybegynnervennlige som zoomobjektivene, men de gir deg veldig mye mer for pengene når du lærer deg å bruke dem. Komboen av en billig kit-zoom som gjør det meste pluss to spesialiserte objektiv som gir deg større kreativ frihet, men som krever litt mer innsats fra fotografens side er bra, mener jeg, fordi det gir den vordende fotograf både noe han kan bruke med en gang uten å lære mer enn å trykke på utløserknappen, samtidig som det gir muligheter til vekst både i bruksområder og i dine egne evner.

85mm og 135mm er klassiske brennvidder for portretter, i sær halvfigur eller ansiktsportretter. På en Canon 650D som har en sensor som er mindre enn et fullformats 35mm-kamera, vil 85mm oppføre seg (i forhold til bildeutsnitt) som 135mm, og 50mm vil oppføre seg som 80mm gjør på klassiske fullformats 35mm-kamera (dyre kameraer som Canon 5D, eller gamle analoge kameraer). Med blender på f/1.8 har du også god mulighet til å isolere subjekt fra bakgrunnen med lav dybdeskarphet. 85mm vil også ha mer rekkevidde enn zoomobjektivet, så det kan brukes til å ta bilder av ting som er lengre borte. Med andre ord, du har en ganske så komplett pakke. Det eneste du ikke kan ta bilde av med denne pakken, er ting som er veldig langt borte, lengre enn 85mm-objektivet rekker, for eksempel fuglefotografering. Men dette var vel ikke bruksområdet du først og fremst så for deg? Om du vil ha lengre rekkevidde, gå for Panasonic-pakken, eller bytt ut ett av objektivene jeg listet opp med for eksempel Canon 55-250mm, som er en billig og grei telezoom som har veldig lang rekkevidde.
Sist endret av panopticon; 10. mai 2013 kl. 19:54.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Så Canon objektivene er 'stuck' (Kan noen lære meg hva det heter?) på 50mm og 85mm?
Vis hele sitatet...
De to han linket til, ja, men Canon har haugevis med "vanlige" objektiver og. Hvis du går for Canon vil jeg anbefale denne 50mm'ern i tillegg til kit-linse og eventuelt et zoom-objektiv. Veldig allsidig og billig. En ting som er å huske på når du velger merke er at objektiver laget for f.eks Nikon ikke passer på et Canon, pga de har forskjellig fatning(feste). En fordel med å gå for Nikon eller Canon er at det er et bredere utvalg i objektiver til de store merkene, i motsetning til mindre kjente merker.
Sist endret av FatMan; 10. mai 2013 kl. 21:48.
Trådstarter
Takker for totally awsome svar!

Dersom jeg går for Canon pakken, og går litt opp i buskjett og legger på Canon 55-250mm da har jeg en god allround pakke, da vil jeg stort sett alltid ha noe og bruke?

trenger jo da også evt en veske som dere anbefaler, som har plass til alt!

For sent og endre innlegget mitt nå, men er det bedre og kjøpe D700, kun kamerahus? Og de andre objektivene vedsidenav?

http://i40.tinypic.com/afcakn.png

D700 ble litt dyrt, satt ned til 650D ettersom at jeg ikke fant noen store forskjeller in da specs.
Sist endret av Lorenzo; 10. mai 2013 kl. 22:21.
D700 er et Nikon-kamera, og tar ikke Canon-objektiv. Forskjellen på D700 og 650D er, bortsett fra at de kommer fra forskjellige selskaper og tar andre objektiver, at D700 har dobbelt så stor sensor og dermed også mye dyrere pris. Kanskje du mener Canon 700D? Det er nesten det samme som 650D, bare en litt nyere modell. Gå for den billigere, du.
Sist endret av panopticon; 10. mai 2013 kl. 23:17.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Ta en titt på 35mm, etter at jeg kjøpte den har 50mm'ern stort sett samlet støv Ville kansje tatt en 18-200/250 istedet for 55, kan være tider hvor du trenger å komme lenger unna en 50mm også
Trådstarter
Selvfølgelig mente jeg 700D! Men tror dere jeg ofte har bruk for standartobjektiv som følger med dersom jeg kjøper 650D? 18-35mm altså.

Skal ta en titt på 35mm, noen spesielle du tenker på?
Om du vil ta bilder innendørs med et kamera på 1.6 crop factor (som 650D og 700D) ville jeg kjøpt noe med mer vidvinkel enn 50mm. Kit linsen (18-55mm) er forøvrig fin og billig (kun 500kr om du kjøper den med kameraet).
Sist endret av Ozma; 10. mai 2013 kl. 23:49.
Trådstarter
Det blit nok mest utendørs
Jeg ville gått for Canon 700D med Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, eller noe omkring der. Ser for meg at 50mm fort blir for lite for fotografering av hunder i fart.

Jeg er Canon-bruker og kjenner bare til deres objektiver og kameraer, de andre merkene har garantert tilsvarende hvis du vil gå for et annet merke.

Hvis du kjøper mange billige objektiver vil du fort ha mye som støver i skapet.
Jeg mener det er bedre å gå for en med stort zoomområde til du har funnet ut hvilken brennvidde du har bruk for, og så spare opp til ett skikkelig godt objektiv som faktisk passer dine behov.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Jeg ville gått for Canon 700D med Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, eller noe omkring der. Ser for meg at 50mm fort blir for lite for fotografering av hunder i fart.

Jeg er Canon-bruker og kjenner bare til deres objektiver og kameraer, de andre merkene har garantert tilsvarende hvis du vil gå for et annet merke.

Hvis du kjøper mange billige objektiver vil du fort ha mye som støver i skapet.
Jeg mener det er bedre å gå for en med stort zoomområde til du har funnet ut hvilken brennvidde du har bruk for, og så spare opp til ett skikkelig godt objektiv som faktisk passer dine behov.
Vis hele sitatet...
700d? Det er waste of money. Gå for et brukt 550 eller 600D hus, de er mye billigere og akkurat det samme (minus touch screen og noe annet dill-dall), så har du litt til overs til bedre optikk
700D har 5fps mens 600D har 3.7. 700D har og bedre batteritid og ISO.
Høyere ISO blir nok neppe brukt til utendørs hundefoto, men fint å ha?
Sist endret av GothQueen; 11. mai 2013 kl. 00:52.
Trådstarter
Nå kom det ett ord jeg ikke forstod noen tingen av, ISO?

Og hva er fps i kameraforstand?
FPS - Frames per second, hvor mange bilder kameraet kan ta i sekundet.
ISO -lyssensitivitet. For eksempel er ISO100 lav lyssensitivitet og ISO3200 høy. Høyere ISO gir også mer støy (korn) på bildet.
Trådstarter
Så derfor er det lurt og skaffe seg en lav ISO?
Sist endret av Lorenzo; 11. mai 2013 kl. 01:35.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Så derfor er det lurt og skaffe seg en lav ISO?
Vis hele sitatet...
Nei altså, ISO verdien bestemmer på en måte hvor lyst bildet blir (ikke kun iso som bestemmer det selvsakt)

f.eks på en sommerdag så kan du fint bruke ISO 100, noe som er det laveste på de fleste kameraer, mens sitter du inne og objektivet ditt ikke har en lav f verdi må du kansje opp til ISO 3200, som da gjør bildet ditt lysere men til gjengjeld gir det mer støy i bildet.
Trådstarter
Ah! Tusen takk for at du oppklarte det, men jeg ble veldig usikker på om jeg burde gå for 700D og en 18-200mm objektiv eller den andre lista jeg satt opp, evt bytte ut 50mm med 35.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Ah! Tusen takk for at du oppklarte det, men jeg ble veldig usikker på om jeg burde gå for 700D og en 18-200mm objektiv eller den andre lista jeg satt opp, evt bytte ut 50mm med 35.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du får mer glede av den lista du satt opp først. Forskjellen mellom 700D og 650D er ikke veldig store, og 650D, 600D og også 550D er veldig solide kameraer som tar konge bilder. Å skille mellom 700D og 650D er som å velge mellom Porsche eller Ferrari, for å si det sånn.
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Så derfor er det lurt og skaffe seg en lav ISO?
Vis hele sitatet...
Iso er hvor følsom bildebrikka er. mer følsomhet betyr at den fanger mer lys, men det gir også mer støy som man ikke vil ha.

jo lavere følsomhet (iso) er, jo mer detaljer fanger den opp. Og gir mindre korn. Som man absolutt vil ha.
Å skru opp ISO kan hjelpe godt når du f,eks skal ta konsertbilder og må ha en brukbar lukkertid men la være med blitz.
Ellers er det best å la den være så lav som overhodet mulig.

Jeg er veldig fornøyd med Canon sitt 550D. Kit med kamerahus, 18-55 linse og en 72-200 linse selges rimelig for tida.
Sist endret av F4celess; 11. mai 2013 kl. 02:39.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Jeg tror du får mer glede av den lista du satt opp først. Forskjellen mellom 700D og 650D er ikke veldig store, og 650D, 600D og også 550D er veldig solide kameraer som tar konge bilder. Å skille mellom 700D og 650D er som å velge mellom Porsche eller Ferrari, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Porche og Ferrari er nok mer forskjellig enn som så.

Skal du ha bilen med 370 hestekrefter og 70 liter tank, eller 500 hestekrefter og 100 liter tank? Selv om førstnevnte antakeligvis ikke er dårlig, så er sistnevnte best om du trenger noe raskt som går langt.
Til utendørs actionfoto ser jeg absolutt verdien av 500kr ekstra for 5fps og lenger batteritid.

Fast brennvidde mener jeg absolutt ikke er riktig til actionfoto. Du får et veldig lite vindu hvor hunden er på riktig avstand for ønsket utsnitt.
Du får masse bilder hvor hunden enten blir for nær eller for fjern.

85 og 50mm vil bli overflødig med et 55-200 eller 18-200mm.
f/1.8 er unødvendig lavt til trådstarters bruksområde, det er vanskelig å få skarphet på riktig sted på bevegelige objekter med så lav blender.

50 og 85mm opplever jeg heller ikke som gode allround på crop.
Trådstarter
Da tror jeg det kanskje ender med 700D pg et 18-200mm objektiv i starten. Er det et helt på tryne valg? Hva slags kamerabagger anbefaler dere? Og hvilken 18-200mm anbefaler dere?
Sist endret av Lorenzo; 11. mai 2013 kl. 12:17.
Anbefaler å lese deg opp om hvordan kameraet virker, f.eks. denne korte guiden om eksponering, og så prøve deg litt frem.
Det finnes mange kameraprodusenter i dag som lager gode kameraer, men anbefaler som de fleste her å gå for enten Nikon eller Canon, da det er mye lettere å få tak i brukt utstyr.
Om du har mulighet til det ville jeg gått inn i en butikk og bedt om å få prøve en del forskjellige kameraer så du ser hva som sitter godt i hånden.
Jeg bruker f.eks. Nikon, fordi jeg ikke liker den ergonomiske utformingen på Canonkameraer, mens jeg kjenner flere som har det stikk motsatt.
Da du skrev at du skulle ta bilder av valper i lek, antok jeg at det var snakk om ute i hagen eller i skog og mark, ikke ute på andre sida av vidda, i hvilket tilfelle du nok trenger noe med lengre rekkevidde.

Jeg ville ikke anbefalt 18-200mm, om du velger kun å kjøpe zoomobjektiver, noe som er et fair valg, til tross for mine argumenter tidligere i tråden, så ville jeg heller kjøpt ett i området 18-55 eller deromkring, og ett i området 55-250. Det er ikke av noen masochistisk grunn, jeg mener ikke nye fotografer skal plages mer enn nødvendig med skifte av objektiv og så videre, men såkalte superzoomer som går fra vidvinkel ut til lengst ut i teleområdet er generelt bånn i bøtta. Dette sier jeg på generelt grunnlag, kanskje har Canon eller Nikon greid det utrolige og laget et objektiv som er både billig og som dekker alle brennvidder du noen gang kunne tenkt deg å bruke, men saken er den at det må veldig mange kompromisser til for å lage et relativt bærbart (les: ikke enormt stort), relativt billig objektiv som dekker så mange bruksområder. Det blir altså enten veldig dyrt og stort eller ganske dårlig. Da vil jeg heller anbefale en standardzoom (ca. 18-50mm-området for Canon) og en telezoom (ca 50-mm og utover).

Dere har kanskje rett i at 50mm ikke er allsidig nok på crop. I alle fall ikke om du parer den med 85mm, det er kanskje litt overkill i begynnelsen, da du vil ha to "portrettobjektiver" og du strengt tatt kun trenger ett, i alle fall i begynnelsen. 50mm vil som sagt være godt for portretter, det samme vil 85mm, men da må du stå lengre unna eller ta mindre utsnitt. Derimot området 30-35mm tilsvarer 48-56 på fullformat. Området 40-50mm regnes som "normalobjektiver", pga. at de (noe simplifisert) tilnærmer menneskets synsfelt. Ting ser ikke unaturlig strekt ut (som med vidvinkler) og de ser ikke ut som de er tatt gjennom teleskop (teleobjektiver). Jeg selv brukte nesten utelukkende et 25mm-objektiv på et Olympus-kamera i flere år. Dette tilsvarer 30mm på Canon. Funker for det aller meste, dog vil du nok, om du skal stå et stykke unna, også ha noe som når litt lenger.

Ellers anbefaler jeg deg absolutt å fortsette å be om råd også etter at du har funnet ut hva du skal kjøpe. Ikke at jeg er noen allvitende ekspert, men det finnes mange gode fotografer ute på nettet, både her inne og på andre fora, som gladelig deler av sin kunnskap. Det viktigste for en ny fotograf er ikke egentlig hvilket utstyr de har--de aller fleste systemkameraer og medfølgende standardobjektiv er gode nok til det meste i begynnelsen--men hvordan han eller hun bruker dem. En god fotograf kan skape magi med et kameraoppsett til 5 tusen mens en dårlig en ikke kan gjøre det samme med 50k.
Trådstarter
Ja, vi snakker valper/hunder i fart, ute. Det er derfor kanskje greit om jeg har ett kamera som tar endel fps? Det kan kanskje også være greit med et zoomobjektiv dersom jeg skal ta bilde av valper som feks. sover. Blir ikke det riktig?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Det hjelper lite med 5fps om du skal ta bilder over et jorde med et "dårlig"(et som ikke koster 20k) zoomobjektiv, pga lang lukkertid. Rett meg om jeg tar feil.

Kinda off-topic men relevant for TS; finnes det noen kjøp&salg-side for brukt utstyr som brukes av seriøse folk? Fant litt på finn.no, men mye av det virker litt useriøst, og jeg vil jo ha en linse som ikke er dårlig behandlet.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av FatMan Vis innlegg
Det hjelper lite med 5fps om du skal ta bilder over et jorde med et "dårlig"(et som ikke koster 20k) zoomobjektiv, pga lang lukkertid. Rett meg om jeg tar feil.

Kinda off-topic men relevant for TS; finnes det noen kjøp&salg-side for brukt utstyr som brukes av seriøse folk? Fant litt på finn.no, men mye av det virker litt useriøst, og jeg vil jo ha en linse som ikke er dårlig behandlet.
Vis hele sitatet...
Såklart, Foto.no har en markedsplass hvor du finner det meste

Og til TS, husk at bra utstyr ikke gjør deg til en god fotograf!! Lær deg masse om komposisjon og hvordan kameraet fungerer.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Det hjelper lite med 5fps om du skal ta bilder over et jorde med et "dårlig"(et som ikke koster 20k) zoomobjektiv, pga lang lukkertid. Rett meg om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Et billig zoomobjektiv har kanskje f/5.6 som største blender på lengste brennvidde. I og med at ISO3200 er godt brukbart på de nyere kameraer skal det ikke være noe problem å komme opp i en akseptabel lukkertid selv med et billig objektiv, forutsatt at det er lyst ute. I dårlig lys vil det selvsagt bli vanskeligere. Det skal sies at selv med dyre objektiver med stor blender er det vanskelig å ta bilde av noe i fart i dårlig lys, med mindre du har et svært dyrt kamerahus, pga. at autofokus sliter i dårlig lys, og prefokusering er en ganske avansert teknikk egentlig. (Konseptet er simpelt, fokuser manuelt på et punkt og vent så til objektet/dyret i fart passerer det punktet før du tar bildet, men i praksis er det vanskelig å få timingen rett.)