Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2035
Hei. Helt siden jeg var liten har jeg hatt lyst til å ha en karriere innenfor militæret. Jeg er 18 år og det begynner å nærme seg, jeg har lyst å gå befalsskolen først og deretter finne ut videre hva jeg vil.

Det er selvfølgelig et problem. Det problemet er at jeg har en stoffskifte sykdom som heter Graves. Legene har sagt masse hva den gjør med meg, jeg husker ingen symptomer atm, men jeg husker de sa at jeg burde merke alle av de allerede da jeg var der (for fire måneder siden). Jeg selv merker ingenting, jeg er frisk som en fisk, trener fem ganger i uka og spiser sunt. Jeg føler ikke at det er noe galt med meg, untatt at jeg er undervektig pga. høy forbrenning.

Kan noe av dette ødelegge for min karriere innenfor militæret? Veit militæret at jeg er syk eller er det noe de forventer at jeg skal si selv?

Takk for svar, mvh. Zenoxy.
Kan jo være at når du kommer å skal avlegge førstegangstjenesten og første dag da du er til legen så stempler legen det Stridsudyktig, og dermed så er din tid i millitæret over.

Om legen ikke gjør dette og sier du er "good to go" så er det jo bare at du på et eller annet vis ikke klarer å avtjene din tid i millitæret som hindrer deg i å gjøre en karriere ... hørt mye bra om befalsskolen og at det er gode muligheter ut derfra, så er ikke en dum vei å gå det

Før du avlegger din tjeneste og du kommer til førstegangstjeneste så bør du kanskje ha tatt en helesjekk hos di fastlege å få han til å legge ved en helseattest ved din nåværende fysiske form og slik, du vil nok da kunne enklere komme inn, og skulle legen som du kommer til ved førstegangstjeneste ha noen betenkligheter med tanke på Graves, så kan jo en slik helseattest fra din fastlege svinge deg i favør til å få lov til å avlegge førstegangstjeneste

Legen på førstegangstjenesten har hele din medisinske journal, så han vet så å si alt. Din egen mening veier jo også inn om han lar deg avlegge tjenesten eller ikke, så sier du at du ikke har lyst og han ser du har Graves så stempler han deg nok stridsudyktig og du blir sendt hjem.
Zenoxy's Avatar
Trådstarter
Alright! hørtes lurt ut! takk for svar!
Går du på noe som helst av medisiner pga. av tilstanden din? Hvis dette er tilfelle, så er det en god sjans for at du ikke kan avtjene i militæret/forsvaret.

Men du må ta det her med en liten klype salt, iom. at jeg ikke vet noen ting om Graves.
Hvor undervektig er du? Dette kan være et problem for befalsskoleopptak.
Zenoxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av abeth2k3 Vis innlegg
Går du på noe som helst av medisiner pga. av tilstanden din? Hvis dette er tilfelle, så er det en god sjans for at du ikke kan avtjene i militæret/forsvaret.

Men du må ta det her med en liten klype salt, iom. at jeg ikke vet noen ting om Graves.
Vis hele sitatet...
jeg går ikke på noen medikamenter. Kan få medikamenter om jeg ber om det, men jeg vil helst være syk før jeg starter på det. Jeg har ikke trua selv på at der noe galt med meg i det heletatt og at legene bare har gjort en blodprøve blanding med noen andre ellernoe.


Realist1: Jeg er 14.4% prosent undervektig. DVS, jeg er 64kg når jeg er 185cm høy. Det som er morro er at jeg er 56kg muskler!
Sitat av Zenoxy Vis innlegg
Realist1: Jeg er 14.4% prosent undervektig. DVS, jeg er 64kg når jeg er 185cm høy. Det som er morro er at jeg er 56kg muskler!
Vis hele sitatet...
Da kan du nok neppe bli befal. Du sier at absolutt alt i hele kroppen din unntatt musklene utgjør åtte kilo. Mtp skjelett og bløte organer mangler du da nødvendigvis enten ryggrad eller hjerne, og begge disse er nødvendig for å få lederutdanning i Forsvaret.
Når jeg var til innkalling for 4 år siden, så kunne man bruke 1 medisin daglig, brukte man 2 var det rett ut. dette kan dog ha endret seg.
Sitat av Zenoxy Vis innlegg
jeg går ikke på noen medikamenter. Kan få
Realist1: Jeg er 14.4% prosent undervektig. DVS, jeg er 64kg når jeg er 185cm høy. Det som er morro er at jeg er 56kg muskler!
Vis hele sitatet...
Vås, bare benbygningen veier 5-7kg, og jeg går nesten ut i fra at du ikke bare består av ben og muskler.
Jeg ble invitert inn til testene før Befalsskole, men 2 uker før jeg skulle reise mottok jeg et brev hvor de erklærte meg stridsudyktig pga rygghistorikk. Er tidligere operert for prolaps, men hadde sendt de legeattest på at jeg er i god stand nå. Du kan absolutt ringe de og be om å få snakke med lege der borte, de vet hva som diskvalifiserer, så slipper du enten bekymre deg unødig, eller bli skuffet. De biter nok ikke!

Lykke til, tror befalsskole kan være en manndomsprøve som kan på mange måter redefinere unge mennesker på en positiv måte, og åpne mange dører, så kjør på!

Det var kanskje like greit i min situasjon, jeg måtte operere enda en gang i ettertid, så jeg har ingenting der å gjøre Men jeg var utrolig skuffet, nesten sønderknust, der og da.
Zenoxy's Avatar
Trådstarter
[quote=Tnh;2659918]Vås, bare benbygningen veier 5-7kg, og jeg går nesten ut i fra at du ikke bare består av ben og muskler.[quote]

Nå veit ikke jeg hvor nøyaktig denne testen er. man står oppe på en maskin som sender noe strøm elns gjennom kroppen din for og måle det. står det jeg sa på kvitteringen som jeg fikk ifra den. Har stussa litt på det jeg også siden jeg har hørt hodrskallen alene veier 3-5kg ellernoe!
OT men ser ikke behovet til og lage ny tråd.
Jeg har egentlig ganske dårlig helse som vil si;
Snev av Astma
Konsentrasjon og atferds problemer
Deprimert / Suicidal
Har røke bakre leddbånd i en fot
Helicobacter Pylori (Mye sure oppstøt som igjen resulterer i mye kvalme, oppkast og diarè, tar medisin 3ganger til dagen)

Har jeg noen som helst kjangs til og komme meg inn i militæret (Førstegangs tjeneste)?
Sist endret av Klistermerke123; 5. august 2012 kl. 06:38.
Vel.

Mozilla.

Du tuller.

Men litt morsomt var det jo.

Tips til trådstarter:
1. Bruk 48 timer og les alt du kan komme over av info om sykdommen. Det er MYE info! (Ettersom du ikke husket NOEN symptomer da du skrev innlegget, kan det tyde på at du enda ikke har tatt innover deg din personlige virkelighet.)
2. Revurder ditt ønske om militær karriere.
3. Fremdeles overbevist? Gå for det 100%

Gudd løkk! :-)
PS
George Herbert Walker Bush (born June 12, 1924) is an American politician who served as the 41st President of the United States (1989–93) ble diagnostisert med Grave`s i 1991 ifølge Wikipedia. Så.... mye er mulig!
Gudd løkk igjen! :-)
Sitat av Princeultra Vis innlegg
Vel.

Mozilla.

Du tuller.

Men litt morsomt var det jo.
Vis hele sitatet...
Ingen kjangs altså?
har selv gått befalsskolen, så om du har noen spørsmål om opptaket, bare spør