Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1377
Sigma 70-300mm F4-5,6 APO DG Canon er dette et bra zoom objektiv? Jeg har Canon 60D, tenker jeg skal ha 18-55mm kit, og 50mm f/1.8. Og så en 70-300mm, da har jeg alt utenom ekstrem vidvinkel. Noen tanker?
Har en tidligere utgave av dette objektivet selv, som jeg har brukt til Canon EOS 400D og 550D. Å kalle det et «bra» objektiv blir feil, men jeg syns det gjør nytta si, såfremt det er lyst nok.

Det koster jo ikke særlig mye penger, så jeg vil si det er bra til å koste så lite.

Personlig syns jeg 50mm blir litt for smalt til 60D, så jeg gikk selv for en 28mm f/1.8, men smaken er som baken. Spørs hva du skal bruke det til også.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Har en tidligere utgave av dette objektivet selv, som jeg har brukt til Canon EOS 400D og 550D. Å kalle det et «bra» objektiv blir feil, men jeg syns det gjør nytta si, såfremt det er lyst nok.

Det koster jo ikke særlig mye penger, så jeg vil si det er bra til å koste så lite.

Personlig syns jeg 50mm blir litt for smalt til 60D, så jeg gikk selv for en 28mm f/1.8, men smaken er som baken. Spørs hva du skal bruke det til også.
Vis hele sitatet...
Hvis du skulle valgt et annet zoomobjektiv, hvilken ville du valgt da? Jeg tenker at med zoomobjektiv må man uansett bruke stativ, og da kan man jo bare ha lengre lukketid (såfremt det man tar bilde av står i ro).
Litt avhengig av lyset, men det er ikke noe problem å håndholde et EF 70-200 f/4 L ihvertfall.
Fast blender og av en helt annen kvalitet enn Sigmaen, hvor mye har du tenkt til å legge i et nytt objektiv?
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Litt avhengig av lyset, men det er ikke noe problem å håndholde et EF 70-200 f/4 L ihvertfall.
Fast blender og av en helt annen kvalitet enn Sigmaen, hvor mye har du tenkt til å legge i et nytt objektiv?
Vis hele sitatet...
3500,- tenkte jeg. Men jeg vil heller vente litt å få et bra objektiv hvis forskjellen er stor hvis man går opp noen hundrelapper.
Du får EF 70-200 f/4 L brukt for den prisen ihvertfall.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Du får EF 70-200 f/4 L brukt for den prisen ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Mister jeg ikke ganske mye zoom da?
Det du mister i brennvidde kan du croppe senere i redigeringen. Kameraet ditt har høy nok oppløsning til at det skulle gå bra.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Det du mister i brennvidde kan du croppe senere i redigeringen. Kameraet ditt har høy nok oppløsning til at det skulle gå bra.
Vis hele sitatet...
Jeg har *bare* 18MP :P
Og det holder ikke, mener du?
Aner ikke, jeg er ganske kunnskapsløs når det kommer til fotografi.
Ok, da lærer du deg å bruke kameraet ditt først før du begynner å tenke på hva slags objektiver du skal ha.

Når du kan bruke kameraet ditt så "vet" du hva du kommer til å trenge av objektiver etterhvert. Kanskje du faktisk ikke har behov for brennvidden.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Ok, da lærer du deg å bruke kameraet ditt først før du begynner å tenke på hva slags objektiver du skal ha.

Når du kan bruke kameraet ditt så "vet" du hva du kommer til å trenge av objektiver etterhvert. Kanskje du faktisk ikke har behov for brennvidden.
Vis hele sitatet...
Så da bør jeg bare ha 18-55mm og 50mm? Trenger 50mm for å ta bilder på puben jeg er stamkunde på.
Er ikke noe fasitsvar på hva du bør ha og ikke ha.... det er veldig individuelt og det du merker fort hvilke brennvidder du bruker mest og har behov for.

Men som allerede nevnt i tråden så kan 50 mm. fort bli litt trangt innendørs på 1.6X crop. Men det merker du fort.

Hva slags objektiv har du i dag?
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Er ikke noe fasitsvar på hva du bør ha og ikke ha.... det er veldig individuelt og det du merker fort hvilke brennvidder du bruker mest og har behov for.

Men som allerede nevnt i tråden så kan 50 mm. fort bli litt trangt innendørs på 1.6X crop. Men det merker du fort.

Hva slags objektiv har du i dag?
Vis hele sitatet...
18-55 kit F/3.5-5.6
Da tar du med kamera på puben neste gang du er der og setter objektivet på 50 mm. og så fotograferer du. Da ser du fort om 50 mm. fastoptikk er noe for deg.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Da tar du med kamera på puben neste gang du er der og setter objektivet på 50 mm. og så fotograferer du. Da ser du fort om 50 mm. fastoptikk er noe for deg.
Vis hele sitatet...
Men med f/5ish så blir det for mørkt, og jeg skjelver som en heroinist som ikke har fått seg et skudd på alt for mange timer.
Da bruker du den interne blitsen på kamera. Drit i om bildene ikke blir noe bra, dette skal bare være en pekepinn på brennvidden du får på 50 mm.
50mm er så billig at jeg anser det ikke å være et stort tap om jeg ikke bruker den ofte.