Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 997
Heisann!

Jeg kunne trengt litt hjelp til valg av kamera og objektiv, og håper det er noen oppegående foto-entusiaster her inne som kan hjelpe meg litt.

Dette blir mitt første selveide speilreflekskamera, og til å begynne med har jeg konkludert med at kamerahuset skal være av Canon. Det naturlige valget blir da kanskje Canon EOS 550D eller EOS 600D. Jeg har intensjoner om å bruke det til noe filming, og da tipper vel valget i retning av 600D, eller? Jeg har sett litt varierende priser på de to kameraene, men de laveste prisene jeg har sett ligger på rundt 4200,- for EOS 550D, og rundt 5100,- for EOS 600D, altså omtrent 900 kroner i forskjell. Burde jeg heller satse på at 550D gjør jobben, og la disse 900 kronene gå til optikk?

Over til objektiv så har jeg fra før et Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 som hører til et Canon EOS 400D, vil det da passe til alle speilreflekskameraer i Canon EOS serien? Hvis jeg kan bruke nevnte objektiv til EOS 550D eller 600D tenkte jeg kanskje at jeg burde supplere ved å kjøpe et vidvinkel-objektiv, siden jeg som oftest tar landskapsbilder. Er jeg da helt på jordet hvis jeg vurderer fastoptikk? Penger er jo selvfølgelig en begrensning, så da kan jeg få skarp optikk uten å måtte svi av så altfor mange penger. Jeg er ikke fremmed for å bevege litt på kroppen for å få rett utsnitt.

Som dere skjønner har jeg ikke veldig mye erfaring med kjøp av speilrefleks og tilhørende objektiv, så hvis dere har noen helt andre forslag så bare kom med de.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Det naturlige valget blir da kanskje Canon EOS 550D eller EOS 600D. Jeg har intensjoner om å bruke det til noe filming, og da tipper vel valget i retning av 600D, eller? Jeg har sett litt varierende priser på de to kameraene, men de laveste prisene jeg har sett ligger på rundt 4200,- for EOS 550D, og rundt 5100,- for EOS 600D, altså omtrent 900 kroner i forskjell. Burde jeg heller satse på at 550D gjør jobben, og la disse 900 kronene gå til optikk?
Vis hele sitatet...
Om du satser på filming, og 900 kroner utgjør en betydelig forskjell for deg, ville jeg gått for 600D. Da jeg tviler på at du vil gå for ekstern skjerm, og vippeskjerm er praktisk.
Over til objektiv så har jeg fra før et Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 som hører til et Canon EOS 400D, vil det da passe til alle speilreflekskameraer i Canon EOS serien?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er minst kompatibelt med EF-S. Det er kompatibelt med både 550D og 600D (men ikke med t.d. 5D).
Hvis jeg kan bruke nevnte objektiv til EOS 550D eller 600D tenkte jeg kanskje at jeg burde supplere ved å kjøpe et vidvinkel-objektiv, siden jeg som oftest tar landskapsbilder. Er jeg da helt på jordet hvis jeg vurderer fastoptikk?
Vis hele sitatet...
Tja, ikke helt på jordet. Jeg bruker kun fastoptikk, bortsett fra Tokina 11-16 mm f/2.8 (på 600D). Den er god, skarp i kantene, lyssterk, og det gir mening å ha litt zoom (1.454545x i dette tilfellet, altså ikke mye) på vidvinkel. Mulig prisen vil hindre deg tho.

Det finnes sikkert god fastoptikk der også, men jeg tror nok du vil bli lit vel lite fleksibel. Jeg minnes å ha vurdert bl.a. 24 mm, og at Samyang har en 14mm f/2.8 som er bra. Sistnevnte er kanskje det beste for deg om prisen til Tokinaen hindrer deg, dog forskjellen ikke ser ut til å være allverden.