Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1334
Akkurat fått mitt første speilreflekskamera for et par dager siden, har ikke fått kommet meg ut å tatt noen bilder enda. Men ble egentlig delvis fornøyd med dette selv, kanskje fordi jeg er vant til digital kamera.
Men håper jeg kan få noe konstruktiv kritikk, vet selv at jeg ikke er noen mester fotograf, men vil gjerne bli bedre. Og da hjelper det å høre hva andre mener
Takker for alle svar
Sist endret av McMaarud; 3. desember 2009 kl. 18:40.
Fokuset er ikke akkurat spot-on, og komposisjonen er relativt dårlig... Vanndråpene hjelper egentlig lite. Ellers er det greie farger, og fin tankegang. Kunne hjelpe å kjøpe et ekstra objektiv (anbefaler en 50mm, ƒ/1.8, som koster, på det rimilgste, 900kr).
Jeg synes det var litt for mye rot og støy i bilde. Litt mye å fokusere på på en gang. Det irriterte meg også at grenene litt over miden av bilde ikke var skarpe. Men det en bra tanke til et bilde (selv om man selvfølgelig "har sett det før"). Synes også at bakgrunnen kunne vært litt mer blury (litt smoothere på en måte, hvis du skjønner?).
Bildet er sikkert bra nok det, men jeg klikket meg inn for å sjekke ut bonsaien (i og med at jeg er veldig opptatt av bonsai) og i den sammenheng gav det meg ingenting. Hadde du kalt topicen "Makro" eller noe sånt, så hadde jeg ikke klikket meg inn, hehe.
Men uansett - jeg syns alle vanndråpene (som ikke henger på bladene) var utrolig forstyrrende.
Takk for kjappe tilbakemeldinger Når dere nevnte det med vanndråpene, ser jeg at det blir rotete.
Ser også at fokuset ikke er helt perfekt desverre :P
Har ikke hatt tid til å få kjøpt meg ett nytt objektiv enda, men det kommer ettervært
Beklager for å ha kastet bort litt av tiden din ninja5000, viste ikke helt hva jeg skulle kalle bilde så ble bare "bonsai", håper du kan tilgi meg hehe
Hehe, det går bra. Jeg kom jo med bittelitt kritikk ihvertfall da
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Thumbnail er på 80*53 piksler. Den ser ikke veldig pen ut. Dette lover ikke bra for bildet. (Triks hentet fra Ken Rockwell. Om du på LCD-en på kameraet ditt ikke ser et flott bilde, så er det _antageligvis_ ikke et flott bilde. Merk: ikke nødvendigvis).

Men bildet har spenst i seg. Det er bevegelse og farge der. Ingen EXIF er bevart, men jeg kan tenke meg til et ganske lavt blendertall. Skru igjen denne litt neste gang. Om dette puler til lukkertiden, bruk ekstern blits. strobist.blogspot.com er kanskje litt tidlig for deg, men man kan aldri begynne å lese strobist for tidlig.

Jeg vil ha mer luft rundt bildet.
protip: ikke hør på tips fra Ken Rockwell.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av galningen Vis innlegg
protip: ikke hør på tips fra Ken Rockwell.
Vis hele sitatet...
Eventuelt innhent informasjon og synspunkter fra forskjellige kilder, og vurder om de kontroversielle faktisk kan ha gode poenger.
Du mister så mye på dette. Det ser ut som du har croppet bildet i feil format..
Ellers er det en fin grønnfarge da.. Selv om slike type bilder som regel er skikkelig kjedelige å se på er det jo greit å kunne.
Anbefaler deg å leke deg med kameraet, blenderåpning, manuell fokus, (ikke makro da det er vanskelig å få skikkelige bilder når du er amatør fortograf selv om mange tror det er lett.) ha det på stativ, evt prøv med annen lys setting og ikke ta med dråpene. Fokuset er ikke i vater så prøv å gjør noe med det først og fremst.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Awsomer: Ikke prøve seg på makro? Fordi han er amatørfotograf? Og fordi det er vanskelig? Skal deltakerne på klimatoppmøtet ikke prøve å få til avtaler fordi det er vanskelig? Greit nok at manglende suksess på noe kan være demotiverende, men å ikke prøve i det hele tatt er å ta altfor hardt i.

McMaarud: Ikke gjør som medbergenser'n din sier!
fine farger