Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 716
jeg har tenkt å søke meg inn på en linje på høgskolen i finnmark. "innføring i programmering" heter den, og under opptakskravene står det at man trenger generell studiekompetanse eller realkompetanse. det står også at "å være noenlunde fortrolig med matematisk notasjon og formalisme. Dette oppnås gjennom emnene Innføring i IT og Matematikk for IT-fag.

spørsmål 1 : jeg har kompetansebevis. vil det si jeg ikke kommer inn? jeg strøk i bed/øk og nyere historie pga foreldra mine sa de skulle skille seg en dag før jeg ble trukket opp i fagene og konsentrasjonen min ramlet ut. må jeg ta opp disse som privatist før jeg kan søke og faktisk komme inn?

spørsmål 2 : må jeg ta forkurs i innføring i IT og matematikk for IT-fag eller er dette kurs jeg vil få innføring i ved å studere linjen?

her er link til siden også : http://www.hifm.no/index.php?ID=2773&lang=nor

takker for all hjelp jeg kan få
Jeg vil anbefale deg aa ta en telefon til en raadgiver, som baade er gratis og mye bedre svar(tror jeg)
Du sier jo selv at du ikke vil komme inn, du sier: Generell studiekopetanse/realfagskopetanse vil kort si at du har bestått utdanningen, noe som du ikke har gjort. Kopetansebevis kan hvem som helst idiot på vgs få, uten å gi noe innsats i fag.
Mao, du må fullføre videregående, du må ta eksamen opp i de fagene hvor du strøk i eksamen for å gå der.
Protip:

Ta forkurs og søk deg rett inn på IKT på et av de mange universitetene vi har her i landet. Er ganske hardt, men hvis du har fullført GK og VG1 (gamlesystemet) så trenger du bare å ta matte og fysikk, altså rundt 18 timer i uka. Alternativt kan du ta TRES hvis du kun mangler matten og fysikken, men det er et spesielt intensivt og hardt kurs som går over 3 måneder, tror også du må ha generell studiekompetanse for å kunne ta det, noe du ikke har.
jeg bor i alta, så det er litt langt å pendle 6 timers kjøring til tromsø hver dag er dette noen forkurs man kan ta over internett? den utdanningssiden jeg ikke kommer på hva heter nå. men takk for tips

syns det er kjipt at jeg strøk altså. snittet mitt er ellers ganske greit, var bare det med skilsmissen som ødela for konsentrasjonen min når jeg skulle øve. vet det ikke er en unnskyldning for det i den forstand. men sånne ting kan skje.
Høgskolen i Narvik har forkurs på HiF i Alta. Det begynner dog først til neste høst. http://www.hin.no/index.php?ID=4452&...udie&subtype=2