Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1922
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jobber på en lokal bensinstasjon. Har jobbet der i 5 uker nå uten arbeidskontrakt. Har sagt ifra at jeg har kommet inn på skole og kommer da til å slutte der den 16 August, noe sjefen har sagt er greit.

Nei, saken er den at den 6 - 9 august så har vi noe som heter ''Skalldyrfestivalen'' her i Mandal. Jeg og kjæresten får besøk fra gamle venner vi knapt har sett siden følkehøyskolen 2 år tilbake. Sjefen har selvfølgelig satt meg til å jobbe hver eneste dag de er her..
( natta velogmerke, slik at jeg kommer til og sove på dagtid og jobbe nattetid )

Vet det er uetisk og bare si opp jobben slikt, men før jeg begynte der så sa han at jeg kom til å jobbe ca annenhver helg. Har jobbet hver bidige helg siden jeg startet. Er lei .. Har lyst til å være med på en siste store sammenkomst før skolehelvete begynner uka etter.


Har jeg rett til å si opp jobben og gå på dagen?


Beklager en noe kronglete skrivemåte, men dere skjønner (håper jeg)
Sist endret av Bombasa; 29. juli 2009 kl. 20:29.
Da du ikke har noen arbeidskontrakt kan du i teorien si opp på dagen. Dog kan det bli ord mot ord om sjefen hevder dere har en muntlig avtale som blant annet omhandler stillingsperiode.
Siden du i utganspunktet jobber ulovlig, så ja..

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Da du ikke har noen arbeidskontrakt kan du i teorien si opp på dagen. Dog kan det bli ord mot ord om sjefen hevder dere har en muntlig avtale som blant annet omhandler stillingsperiode.
Vis hele sitatet...
Nytter ikke, arbeidskontrakt skal være skriftlig.
Sist endret av Blackkoz; 29. juli 2009 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan ikke si jeg kan så mye innen for dette feltet, men siden du ikke har skrivd noen kontrakt hvor det står oppsigelselstid osv så har du vel rett på og kunne gå på dagen vil jeg tro.
Men ikke ta dette med god fisk, for jeg har rett og slett egentlig ikke peilig
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Grunnen til at jeg ikke har arbeidskontrakt er fordi jeg i første omgang var noe sen med å levere skattekort og anen informasjon.
Og siden jeg nå har sagt ifra at jeg bare kommer til å jobbe ut sommeren, så har vel sjefen enkelt og greit ikke tatt seg bryet med det, siden jeg bare kommer til og være der i ca 2 uker til.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Siden du i utganspunktet jobber ulovlig, så ja..



Nytter ikke, arbeidskontrakt skal være skriftlig.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt sant Men er alltid noen som prøver seg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Siden du i utganspunktet jobber ulovlig, så ja..
Vis hele sitatet...
hvor får du det fra at han jobber ulovlig?

ja, du kan slutte på dagen uten en arbeidskontrakt.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Men jeg har en arbeidsliste.. Noe jeg ser jeg har glemt å ta med i førsteposten.

En liste som per dags dato går frem til 10 August. Navn på ansatte og datoer de skal jobbe på. Jeg er selvfølgelig med på den lista og er satt opp til å jobbe frem til 9 August.

Vil den lista være noe hinder?
Det er ikke lov å jobbe i Norge uten arbeidskontrakt.
Skal man jobbe mer enn 4 uker, så skal arbeidskontrakten være på plass innen den første mnd.
Skal man jobbe under 4 uker, så skal arbeidskontrakt være på plass på dagen.
Bare slutt når du vil. Men hvis du er en grei kar så gir du beskjed så tidlig som mulig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det ikke enklere å be om fri ?
Nå er vel strengt tatt dette utav verden da han hadde jobben til 16 august.

Men hadde vært kjekt å få rede på om dette gikk i orden?
Det er stemmer det som allerede er sagt her. Hvis du er ansatte uten arbeidskontrakt, kan du gå på dagen. Om sjefen har satt opp arbeidsliste eller ikke, spiller overhodet ingen rolle. Ingen muntlig avtale er bindene, når du ikke har en arbeidskontrakt i utganspunktet. Det er ulovlig å ha lønnet arbeid i Norge uten arbeidskontrakt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tar jeg ikke helt feil, så er du fast ansatt om du ikke får en arbeidskontrakt innen 2-4 uker. Da gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 2 uker til en mnd.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Uten arbeidskontrakt har du ikke bevis på ditt ansettelsesforhold på denne bensin stasjonen. Så om du slutter på dagen, kan jo din sjef være den idioten og ikke utbetale noe lønn. Siden dere avtalte muntlig at du skulle slutte den 16 aug. så er jo det en avtale som er gjort.
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Uten arbeidskontrakt har du ikke bevis på ditt ansettelsesforhold på denne bensin stasjonen. Så om du slutter på dagen, kan jo din sjef være den idioten og ikke utbetale noe lønn. Siden dere avtalte muntlig at du skulle slutte den 16 aug. så er jo det en avtale som er gjort.
Vis hele sitatet...
Han kan mest sannsyneligvis bevise at han har arbeidet frem til nå, og har krav på lønn for dette.

Det eneste sjefen får ut av å gjøre noe særlig ut av dette er at det kommer frem at det ikke er underskrevet noen arbeidskontrakt, ikke særlig heldig for ham.

Det lureste er uansett å melde fra så tidlig som mulig om at du ikke kommer til å arbeide de aktuelle dagene. Si at du la merke til at han har satt deg opp på skift du ikke skulle jobbe og stå på det kravet.