Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 8526
Jeg satt akkurat å kikket på PST`s pressekonferanse, der refererte jornalistene til et pyro-forum en rekke ganger. ABB hadde blandt annet lært seg oppskriften på bomba, lært hvordan han skulle smugle den inn til Norge - etc. Til slutt sa den ene jornalisten navnet på forumet : Norsk freak forum. Mener de da at ABB har lært det han kan her?
Hvordan stiller folk seg til det?

Har de som har hjulpet han her på NFF spurt seg selv om "hvorfor trenger han informasjon om dette?"

Kan noen ha hatt noe informasjon, evt noe misstanke om hva som kom til å skje?
Poenget med slike forumer er at alt er hypotetisk, og man trenger ikke nødvendigvis stille spørsmål rundt hvorfor og hva, man deler bare erfaringer og kunskaper; hva folk bruker dette til får være deres sak.
Det er gøy så lenge det er hypotetisk, men når det blir satt ut i livet mindre gøy!

Jeg ville ha hatt problemer med å "lære bort" kunnskaper som potensielt kan skade mange andre til en ukjent på ett nettforum. Om han ikke fikk denne hjelpen her ville han fått det ett annet sted! Men da måtte man altså jobbet noe lenger med det å altså kanskje etterlatt seg flere spor, som mulig politiet kunne fanget opp! Det samme ville jeg følt om andre personer som vil skade andre, være seg tips til gjengvoldtekt eller andre ting jeg ser på som uttrygt å lære bort til ukjente på nettforum.

Regner med flere har slike sperrer, mens noen vil alltid dekke seg bak: man får tak i info om man vil, så hvorfor skal vi ikke bare hjelpe de i gang så det blir enklest mulig for de?
Akkurat det samme jeg tenker seven_up. Så klart kunne han ha funnet det noe annet sted. Men jeg tror ikke mange tenker over at de kunnskapene mange her sitter på faktisk kan være veldig farlige i hendene på feil folk. Og at man kansje skal være litt forsiktig med hva man deler med andre uten å kjenne noen.. Og som du sier, at hadde vi ikke delt det her så kan det hende at ABB hadde blitt avslørt mens han prøvde å finne svarene et annet sted..
Mtp. det jeg har lest i politiske diskusjoner på dette forumet ville slike innlegg som man har lest Breivik har postet på andre nettfora, blitt kraftig motsagt og lagt merke til. Heldigvis har vi mange som er oppegående nok til å påpeke de fleste svakheter i ekstreme og uriktige holdninger/fakta. Derfor tror jeg ikke nFF ville vært noe likt forum for Breivik.
Latterlig. Hadde ikke ABB funnet info her, hadde han sjekket et annet nettforum. Han hadde ikke blitt tatt, og det hadde nok ikke vært større sjanse.
Tenker meg at politiet vil holde et ekstra øye med forumet fremover, og kommer til å få masse uønsket oppermerksomhet.

Dumme, teite breivik.
Ja så da er det greit liksom?
Og det faktum at PST og pressen retter full fokus mot NFF har ingenting med innholdet her å gjøre, fordi "det kunne han funnet bare ved å sjekke et annet nettforum"?
Tingen er at det er umulig å skille mellom 1 som har lyst til å lage en bombe og sprenge den forsvarlig, og en som har tenkt å bruke det til terror. Om noen aktivt hadde spurt "Hvordan lager jeg en bombe som kan sprenge i stykket huset til naboen", så tror jeg ikke han hadde fått veldig god respons.

Men om noen f.eks. spør hvordan de kan lage en enkel bombe - og f.eks. sier dette er til en film han lager som hobby-prosjekt tror jeg han hadde fått masse hjelp. Ikke ville jeg hatt noen problemer med å forklare folk hvordan de kan gjøre ting, selv om det kan brukes til å skade seg selv eller andre. Jeg er for fri flyt an informasjon; og mener at man ikke skal være redd for å snakke åpent om ting bare fordi det kan missbrukes.

Om jeg hadde lagt ut en bombeoppskrift her på forumet, og det hadde vist seg at noen hadde brukt min oppskrift til å lage en bombe som drepte mange mennesker hadde jeg ikke hatt noe skyldfølelse.

En sidenote er at folk med kontroversielle meninger (jeg er vel litt en av de, når det kommer til politikk), og folk som er helt overbevist om at konspirasjonsteorier er sanne; så er ikke det noe nytt her på forumet. Det er ikke noe spesielt, ikke noe man reagerer på. Man møter slike folk her hele tiden da det er en arena hvor man kan snakke fritt om slike ting. Noe jeg synes er positivt; men av erfaring er folk flinke med å slakte konspirasjonsteorier og vise til logiske fakta som forklarer hvorfor de er helt absurde og ikke troverdige.


Sitat av slaaen Vis innlegg
Ja så da er det greit liksom?
Og det faktum at PST og pressen retter full fokus mot NFF har ingenting med innholdet her å gjøre, fordi "det kunne han funnet bare ved å sjekke et annet nettforum"?
Vis hele sitatet...
Så han fant informasjon på denne siden; deling av slik informasjon er for det første helt lovelig. Ja media liker å leite etter syndebukker; men selv om PST sier at han fant informasjon om slike ting på forumet - så er ikke det det samme som å si forumet er medskyldig. Det er ikke akkurat oppfordring til å terrorvirksomhet vi driver med her; det er pyroteknikk som hobby.
Sist endret av etse; 2. desember 2011 kl. 14:44.
Sitat av slaaen Vis innlegg
Ja så da er det greit liksom?
Og det faktum at PST og pressen retter full fokus mot NFF har ingenting med innholdet her å gjøre, fordi "det kunne han funnet bare ved å sjekke et annet nettforum"?
Vis hele sitatet...
Så du mener vi skal blokkere alt av informasjon som muligens kan skade andre mennesker? På tide å fjerne internett fra verden? Det er visst alltid løsningen på alle verdens problemer, å bare blokkere informasjonen som gjør onde handlinger mulig. Vil du ha informasjon, så finner du informasjon. Selv om pyroforumet vårt hadde blitt fjernet hadde ikke ABB hatt noe problem med å finne informasjonen sin et annet sted.
Så lenge informasjonen eksisterer, så er det vel samma hvor han som person lærte det?
"Tingen er at det er umulig å skille mellom 1 som har lyst til å lage en bombe og sprenge den forsvarlig, og en som har tenkt å bruke det til terror. Om noen aktivt hadde spurt "Hvordan lager jeg en bombe som kan sprenge i stykket huset til naboen", så tror jeg ikke han hadde fått veldig god respons."

Det er jo nettop,dette jeg også mener, hadde en kompis av meg som er filmskaper spurt meg om dette kunne man jo hjulpet så mye som mulig, om det var en bombe eller gjengvoldtekt han skulle simulere i en film.

Men på nettet vet jeg ikke hvem jeg snakker med å velger derfor personlig å ikke dele potensielt farlig informasjon. Dette være seg at alarmen på jobben er av i helga eller andre ting, man vet ikke hvem som er i andre enden.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så du mener vi skal blokkere alt av informasjon som muligens kan skade andre mennesker? På tide å fjerne internett fra verden? Det er visst alltid løsningen på alle verdens problemer, å bare blokkere informasjonen som gjør onde handlinger mulig. Vil du ha informasjon, så finner du informasjon. Selv om pyroforumet vårt hadde blitt fjernet hadde ikke ABB hatt noe problem med å finne informasjonen sin et annet sted.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ingenting, jeg spør bare hva dere synes..

Men om jeg må ha noen "mening" om dette så må det vel være at folk med informasjon som for dem "ikke virker farlig" men i feil hender kan være livsfarlig burde man kansje tenke seg om 2 ganger før man har hjulpet noen med å begå terror/ tatt livet av andre mennesker.
Man får tak i den infoen man vil ha, nesten uansett om det er av allmenn interesse, slikt som bombeoppskrifter og hvordan man nytter skolisser ligger på nett.

ABB brukte visst navnet "Sigurd Jorsalfare" mye.
Sist endret av F4celess; 2. desember 2011 kl. 14:50.
Vel, hvem i helvete bryr seg om NFF blir sett stygt på av media og resten av den ignorante verden, så lenge de lar forumet gå sin vante gang.
Sitat av slaaen Vis innlegg
Nei, jeg mener ingenting, jeg spør bare hva dere synes..

Men om jeg må ha noen "mening" om dette så må det vel være at folk med informasjon som for dem "ikke virker farlig" men i feil hender kan være livsfarlig burde man kansje tenke seg om 2 ganger før man har hjulpet noen med å begå terror/ tatt livet av andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Informasjon skal deles. Det hadde ikke vært mer terror i verden hvis alt av informasjon var lett tilgjengelig for alle, for det er uansett bare de få jævlene som ABB som faktisk hadde utført det. Og folk som faktisk er villig til å utføre sånt hadde funnet informasjonen de trenger uansett.
Jeg er veldig enig i Boo-Boo! Jeg har helt siden starten regnet med at han har vært her inne. Men han har sikkert også tatt den samme trikken som jeg har tatt en gang. Begge deler er uvesentlig. Ja, vi har ett bra pyroforum her, men informasjonen som ligger her hos oss er så absolutt tilgjenglig ellers på webben. Å fjerne informasjon er ikke veien å gå..
Tilgjengelighet og anvendelse har vel en hvis sammenheng?

Hvorfor ikke selge ferdig lagde bomber i butikken da? Folk som vil lage en bombe på 500kg kunstgjødsel får jo tak i dette uansett. Hvorfor gjøre ting vanskelig?
Sitat av seven_up Vis innlegg
Tilgjengelighet og anvendelse har vel en hvis sammenheng?

Hvorfor ikke selge ferdig lagde bomber i butikken da? Folk som vil lage en bombe på 500kg kunstgjødsel får jo tak i dette uansett. Hvorfor gjøre ting vanskelig?
Vis hele sitatet...
Tror vi er enige om alt idag.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av seven_up Vis innlegg
Tilgjengelighet og anvendelse har vel en hvis sammenheng?

Hvorfor ikke selge ferdig lagde bomber i butikken da? Folk som vil lage en bombe på 500kg kunstgjødsel får jo tak i dette uansett. Hvorfor gjøre ting vanskelig?
Vis hele sitatet...
Det er en hobby for mange. Hvis ungen din liker å bygge lego så kjøper du ikke ferdigbygde modeller.
Sist endret av Echuz; 2. desember 2011 kl. 14:59.
Echuz, den eneste grunnen du finner i mot å selge 500kg ferdiglagde bomber over disk er at noen har det som hobby å sette sammens indgridiensene selv?
jeg lærte meg og sprenge postkasser på youtube. skal jeg skylde på youtube da?

freak har et bra pyro forum! uten freak hadde jeg mest sansynlig ikke vist noe om sikkerhet når det gjelder fyrverkeri! og da kansje sprengt både fingre og fjes når jeg lekte meg med BP. freak bidrar til lett tilgjengelig informasjon, JA! men mye av den informasjonen handler om sikkerhet!

jeg mener og tro at de fleste som er intresert i pyro og HE har lært seg oppskriftene osv. uten freak også, men ikke sikkert at alle har fått med seg alle sikkerhetsreglene!
Sitat av seven_up Vis innlegg
Tilgjengelighet og anvendelse har vel en hvis sammenheng?

Hvorfor ikke selge ferdig lagde bomber i butikken da? Folk som vil lage en bombe på 500kg kunstgjødsel får jo tak i dette uansett. Hvorfor gjøre ting vanskelig?
Vis hele sitatet...
Hva tror du fyrverkeri er, om det ikke er bomber og sprengstoff?

Det er en vesentlig forskjell mellom fri flyt av informasjon, og det å selge ting det brukes til. Informasjonen om hvordan du lager bomber kan nok brukes til mye mer enn det å sprenge til. Dette er både kjemi og fysikk; mye kunskap - og det er mye som kan forskes på.

Vi bruker bomber mye i filmbransjen, og i fyrverkri; og det finnes folk som jobber som pyroteknikkere. Disse må jo på en eller annen måte tilegne seg kunskap om fagfeltet sitt.
etse: de som arbeider med pyro i filmbransjen, oppvisninger osv, får ikke disse informasjonen på kursene som gir de lisesns for å drive med pyroteknikk da? Er det ikke nettopp derfor vi har lisensiering av dette fagfeltet?

ang. forskningsaspektet så ser jeg absolutt ikke noen problemer med at uio og andre forskningsmiljøer har mulighet for anskaffelse av potensielt farlig matriale. Den risikoen er jeg villig til å ta pga seriøs forskning. Men at enkelt personer trenger tilgang på slike opplysninger og råstoffer for å "forske" i garasjen, det har jeg personlig ikke noe behov for.
Sitat av seven_up Vis innlegg
etse: de som arbeider med pyro i filmbransjen, oppvisninger osv, får ikke disse informasjonen på kursene som gir de lisesns for å drive med pyroteknikk da? Er det ikke nettopp derfor vi har lisensiering av dette fagfeltet?

ang. forskningsaspektet så ser jeg absolutt ikke noen problemer med at uio og andre forskningsmiljøer har mulighet for anskaffelse av potensielt farlig matriale. Den risikoen er jeg villig til å ta pga seriøs forskning. Men at enkelt personer trenger tilgang på slike opplysninger og råstoffer for å "forske" i garasjen, det har jeg personlig ikke noe behov for.
Vis hele sitatet...
alle publiseringer fra UiO legges ut offentlig, og om de finner opp noe nytt som er meget farlig ligger det åpent for alle å lese. Igjen, forskjellen mellom å lage og selge det foksningen eventuelt kan brukes til, kontra og dele informasjonen og hva man kom frem til.

Ang. pyroteknikk handler kursene i pyroteknikk mer om sikkerhet enn om oppskrifter. Det er begrenset hvor mye de kan lære deg i løpet av et slikt kurt, om hvordan man får til ulike former for flamme-bombher og raketter; så fokuset er mest på sikkerhet. Når du dermed skal lage nye ting avhenger du gjerne va informasjon fra andre som er interesert i pyroteknikk.
alle publiseringer er offentlige ja. Men all forskning blir ikke publisert.. Vi har mye forskning som er untatt offentligheten, være seg våpeninustrien(bomber, fly), eller idrett, energi osv osv som vi prøver å holde skjult for våre konkurerende land.

jeg skjønner hva du mener med at dere må ha steder å innhente mer info om ulike flamme-bomber og raketter. Men jeg personlig ville heller hatt noe dårligere pyro show når jeg var på konsert, og at man gjorde slik informasjon mindre tilgjenglig.

Men del info og gjør det dere vil, men jeg ville personlig følt meg tryggere ved å dele potensielt farlig info til noen jeg har en relasjon med/vet noe om/stoler på, kontra til en anonym person på nettet.

Nesten som at jeg kan fortelle hvor dårlig ei jente er i senga til en kompis, men ikke online til hele verden. Pga jeg vet han ikke vil missbruke infoen (eller antar, pga godt kjennskap fra før). Men jeg legger ikke ut navn og nr til ei dame om hennes sengeferdigheter til alle, nettop pga at jeg ikke vet hvem som er i andre enden.

Det kan fult mulig være breivig som sitter hjemme med munnbindet sitt og frykter AP skal komme å drepe han, slike personer vil jeg dele minst mulig farlig informasjon med. Derfor velger jeg om jeg skal dele slik info, å gjøre dette personlig til personer jeg stoler på.

Men dere står selvsagt fritt til å guide noen igjennom en bombeoppskrift til en ukjent online. Jeg personlig er ikke komfortabel med det bare.
Nå skal det nevnes at ABB sprengte ikke Regjeringskvartalet med fyrverkeri.


Han hadde visst fått mye informasjon om hvordan man smuglet kjemiske stoffer inn i landet også. Dette er også kansje noe man kan passe litt på hvem man forteller... Eller vil vi ha alt muligrart av drit inn i landet vårt så vi kan sprenge og ødelegge så mye vi vil?
Jeg for min del ser ikke hvordan han som lærer en person hvordan han lager en bombe skal ha noe ansvar; med mindre han hadde god grunn til å tro at personen han lærte det til vil missbruke dette. Informasjon skal være fritt å dele, og man skal ikke trenge å være redd for å dele noe. Om noen bruker en oppskrift for å lage en bombe eri kke problemet at han fkk tak i en oppskrift; men at han brukte denne.

Å begynne å "sensurere" ting ved å gjøre ting tabu er en lettvint løsning på et vanskelig problem. Ikke er den spesiell god heller, da den ikke løser problemer men heller prøver å unngå det (og ikke får du til det heller). Problemer ligger rett og slett i holdningene til enkelte mennesker, det som gjør de villige til å gå så langt. Og det er disse man må prøve å fikse, ikke bare å gjøre det umulig å gjøre noe farlig.
Sist endret av etse; 2. desember 2011 kl. 16:08.
Da er det vel ikke lenge til de krever at nFF må taes ned da..

Faen ta paranoid-Norge.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Da er det vel ikke lenge til de krever at nFF må taes ned da..

Faen ta paranoid-Norge.
Vis hele sitatet...
På hvilket grunnlag? Har vel heller aldri vært snakk om å legge ned nFF - eller noe i nærheten. PST har sagt at Breivik innhentet informasjon herfra, og media driver heksejakt etter syndebukker. Slik er det alltid.

Det er glemt om ikke alt for lenge.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Da er det vel ikke lenge til de krever at nFF må taes ned da..

Faen ta paranoid-Norge.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det? Skal man ha bort alt som er "skadelig" må man nesten begynne med Wikipedia, bibliotekene, lærebøkene og fri tankegang.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg for min del ser ikke hvordan han som lærer en person hvordan han lager en bombe skal ha noe ansvar; med mindre han hadde god grunn til å tro at personen han lærte det til vil missbruke dette. Informasjon skal være fritt å dele, og man skal ikke trenge å være redd for å dele noe. Om noen bruker en oppskrift for å lage en bombe eri kke problemet at han fkk tak i en oppskrift; men at han brukte denne.

Å begynne å "sensurere" ting ved å gjøre ting tabu er en lettvint løsning på et vanskelig problem. Ikke er den spesiell god heller, da den ikke løser problemer men heller prøver å unngå det (og ikke får du til det heller). Problemer ligger rett og slett i holdningene til enkelte mennesker, det som gjør de villige til å gå så langt. Og det er disse man må prøve å fikse, ikke bare å gjøre det umulig å gjøre noe farlig.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har veldig mye tro på mennesket som vesen.. Det er jo veldig bra forsåvidt.
Men om en person (som forresten akkurat har blitt diagnosert med den kraftigste diagnosen som finnes i rettspsykiatrien) kan hente ut en oppskrift på noe som er så farlig, uten at personen som deler denne informasjonen merker noe som helst. Ja da mister jeg faktisk litt troen på mennesket.
Og jeg tror at folk som sprer rundt seg med oppskrifter på slike saker til gud og værmann er naive.
Sitat: Originalt skrevet av Bruskork1 Vis innlegg
Da er det vel ikke lenge til de krever at nFF må taes ned da..

Faen ta paranoid-Norge.





Det er bare et tiltak jeg kunne se for meg de kom til å ta. Jeg har ikke basert det på noen andre grunnlag enn at det er Norge vi bor i..
Sist endret av Bruskork1; 2. desember 2011 kl. 16:17.
Fuck media som sprer propaganda! Mediafolk vet altfor godt at cannabis er ikke så farlig som mange trangtsyne tror, men fortsetter å skrive løgn om cannabis! Det er samme de gjør her. At de skriver dritt om pyroforumer og nå tror samme lesere trangtsynte folk tror også at det er nff som har oppskrifter om farlige bomber noe som er bullshit! Hvis dere journalister leser her, kan dere vær så snill skrive sannheten istedet for bullshit som gir flere lesere. Tenker spesielt om cannabis og pyro
Sitat av slaaen Vis innlegg
Det virker som du har veldig mye tro på mennesket som vesen.. Det er jo veldig bra forsåvidt.
Men om en person (som forresten akkurat har blitt diagnosert med den kraftigste diagnosen som finnes i rettspsykiatrien) kan hente ut en oppskrift på noe som er så farlig, uten at personen som deler denne informasjonen merker noe som helst. Ja da mister jeg faktisk litt troen på mennesket.
Og jeg tror at folk som sprer rundt seg med oppskrifter på slike saker til gud og værmann er naive.
Vis hele sitatet...
Han hentet gjerne informasjonen FØR diagnosen ble stilt, så det er irrelevant. Hvor mange her inne er kapable til å stille en psykisk diagnose på folk de kun møter over et forum? Hvis du finner noen som hevder at de kan det, så er deres diagnose veldig enkel, den personen er en idiot.
Sitat av slaaen Vis innlegg
Det virker som du har veldig mye tro på mennesket som vesen.. Det er jo veldig bra forsåvidt.
Men om en person (som forresten akkurat har blitt diagnosert med den kraftigste diagnosen som finnes i rettspsykiatrien) kan hente ut en oppskrift på noe som er så farlig, uten at personen som deler denne informasjonen merker noe som helst. Ja da mister jeg faktisk litt troen på mennesket.
Og jeg tror at folk som sprer rundt seg med oppskrifter på slike saker til gud og værmann er naive.
Vis hele sitatet...
Jeg har enkelt og greit ikke tro på lette løsninger på vanskelige problemer. Sensur er for meg et lettvint og dårlig løsning på et stort og reelt problem som eksisterer i dag. Det finnes ekstremister; og selv om man slutter å spre informasjon vil det fortatt finnes ekstremister - får de ikke tak i informasjon om hvordan de lager bomber vil de bare ty til andre midler.

Man må derfor heller finne andre løsninger; og ikke bare gjøre det første og enkleste. Man må gå til roten av problemet, som rett og slett er ekstremistiske holdninger. Man må prøve å få kontrollen over slike mennesker, og prøve å hjelpe de slik at man unngår det hele.

I praksis vil det nok alltid eksistere ekstremister, og slike som ABB som er selvstendige i sin sak er nesten umulig å fange opp. Det er rett og slett veldig lite man kan gjøre for å stoppe personer som arbeider for seg selv med å sette opp slike planer. Ikke var det noe særlig grunn til å misstenke han for noe slikt.

Jeg synes rett og slett ikke det er verd å gi opp fri flyt for å kanskje gjøre det litt vanskeliggere for noen å gjøre slike handlinger.
"Han hentet gjerne informasjonen FØR diagnosen ble stilt, så det er irrelevant. Hvor mange her inne er kapable til å stille en psykisk diagnose på folk de kun møter over et forum? Hvis du finner noen som hevder at de kan det, så er deres diagnose veldig enkel, den personen er en idiot."

Derfor bør kanskje noe info ikke deles på et forum til de man ikke vet noe om? Det er vel det som er saken her, ikke om infoen bør deles, men om den kanskje bør deles med folk på universiteter, forskere, folk med pyro lisenser osv, kontra de man ikke vet noe om på nettet.

Lag en linnloggingsside eller noe, slik som skattelistene. Så kunne man evt logget inn å alt var tilgjenglig men da altså ved å legge igjen noe info om seg selv. Slik at politiet, som også hadde breivig på listen over de som handlet kjemikalier i polen, kunne sette dette opp i mot en person som også var ivrig på å vite hvordan bomber med disse stoffene ble laget. (vet dette ikke er gjennomførbart altså, men en tanke omkring det å absolutt ville hjelpe noen med å bygge en bombe, så kan det gjøres i andre fora enn anonymt online!).
Sitat av seven_up Vis innlegg
Derfor bør kanskje noe info ikke deles på et forum til de man ikke vet noe om? Det er vel det som er saken her, ikke om infoen bør deles, men om den kanskje bør deles med folk på universiteter, forskere, folk med pyro lisenser osv, kontra de man ikke vet noe om på nettet.

Lag en linnloggingsside eller noe, slik som skattelistene. Så kunne man evt logget inn å alt var tilgjenglig men da altså ved å legge igjen noe info om seg selv. Slik at politiet, som også hadde breivig på listen over de som handlet kjemikalier i polen, kunne sette dette opp i mot en person som også var ivrig på å vite hvordan bomber med disse stoffene ble laget. (vet dette ikke er gjennomførbart altså, men en tanke omkring det å absolutt ville hjelpe noen med å bygge en bombe, så kan det gjøres i andre fora enn anonymt online!).
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner intensjonen din, men den er praktisk umulig og innebærer et overvåkningssamfunn uten like. Kontrollere hva slags kunnskap folk tilegner seg?
Kan noen av moderatorene si noe om hva ABB gjorde her på forumet? Var han bare på pyroforumet, eller deltok han i politiske debatter osv? Har PST vært i kontakt med NSO eller noen andre fra forumet?
meitemark, absolutt enig.

Det er umulig i praksis, men som individ kan jeg utføre dette. Så får jeg bare håpe at en dag er alle som meg å ikke deler potensielt farlig informasjon med ukjente/farlige mennesker! hehe, så får jeg sove godt om natten i troen på at det i alle fall ikke var meg som delte denne infoen

Tror nok vi er ganske enige på det praktiske omkring dette.
Sitat av Saape Vis innlegg
Kan noen av moderatorene si noe om hva ABB gjorde her på forumet? Var han bare på pyroforumet, eller deltok han i politiske debatter osv? Har PST vært i kontakt med NSO eller noen andre fra forumet?
Vis hele sitatet...
Tror neppe de er noen grunn for PST til å ta kontakt. Med mindre han var en veldig ivrig bruker. Vi vet jo hva han sprengte regjeringskvartalet med, og han fant info her javel, du finner den overalt.
Sitat av phideph Vis innlegg
Tenker meg at politiet vil holde et ekstra øye med forumet fremover, og kommer til å få masse uønsket oppermerksomhet.

Dumme, teite breivik.
Vis hele sitatet...
Derfor han er dum. For at han skaffer uønsket oppmerksomhet til forumet.
Seven up: Blir frustrert av å lese det du skriver. Du mener at de skal legge ned store deler av nFF, men du er medlem selv. Jeg har lest på pyroforumet mange år, og det nærmeste du kommer info om kjemikaliesmugling er folk som sier de har bestilt, og at det kom gjennom tollen. Som Etse sa, sensur løser ingenting. Hvis du er gal nok til å drepe nærmere 100, finner du en bombeoppskrift no matter what.

Ps: Hva er forskjellen på et vanlig stoff/kjemikalie, og et kjemisk stoff?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Tror neppe de er noen grunn for PST til å ta kontakt. Med mindre han var en veldig ivrig bruker. Vi vet jo hva han sprengte regjeringskvartalet med, og han fant info her javel, du finner den overalt.
Vis hele sitatet...
Jeg leste at PST hadde fått det meste av kontoer han hadde på nettet sletta. Dette er vel noe moderatorene her må gjøre?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Saape Vis innlegg
Kan noen av moderatorene si noe om hva ABB gjorde her på forumet? Var han bare på pyroforumet, eller deltok han i politiske debatter osv? Har PST vært i kontakt med NSO eller noen andre fra forumet?
Vis hele sitatet...
Mulig om ABB hadde en bruker på forumet. Det er vel tvilsomt at ABB har registrert seg her, man er ikke nødt til å registrere seg for å lese på forumet.
Folk får tak i den informasjonen de ønsker og det utstyret de ønsker hvis de vil...Det går aldri å stoppe fult ut slike handlinger fra enkeltmennesker. Desverre...Ingen har noen å miste...
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så du mener vi skal blokkere alt av informasjon som muligens kan skade andre mennesker? På tide å fjerne internett fra verden? Det er visst alltid løsningen på alle verdens problemer, å bare blokkere informasjonen som gjør onde handlinger mulig.
Vis hele sitatet...
nå spørs det hvor sterke disse teknologiselskapene står men virker som om den "tanken" er på vei allerede. Ikke klart å finne ut om dette lovforlsaget har gått igjenom ennda.

http://www.washingtonpost.com/busine...QZN_story.html

Ville basic VPN være nok til å skjule sporene sine om dette trår i kraft?
Hadde ABB vært smart nok til å implenmentert dette? I og med at hans navn dukket opp en "liste"

Ikke meninga å streie for off-topic her men..
Sitat av seven_up Vis innlegg
Det er umulig i praksis, men som individ kan jeg utføre dette. Så får jeg bare håpe at en dag er alle som meg å ikke deler potensielt farlig informasjon med ukjente/farlige mennesker! hehe, så får jeg sove godt om natten i troen på at det i alle fall ikke var meg som delte denne infoen
Vis hele sitatet...
All den tid alle former for informasjon kan være farlig, så kan du ikke lenger poste her. Du kan ikke snakke til personer du ikke er sikker på at er helt ufarlige og aldri kan utvikle seg til å bli farlige (og det kan du ikke være med noen), så du kan ikke snakke, skrive ned noe eller tilsvarende.

Sov godt.
Det eneste jeg ville frem til var at det kansje ikke var så smart å sitte å bre rundt seg med informasjon som kunne ta livet av så mange mennesker man bare vil uten å bli oppdaget.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Ville basic VPN være nok til å skjule sporene sine om dette trår i kraft?
Hadde ABB vært smart nok til å implenmentert dette? I og med at hans navn dukket opp en "liste"
Vis hele sitatet...
Han dukket opp på en liste fordi han kjøpte noe med sitt kredittkort og/eller det passerte landegrenser og ble registrert av tollen. VPN ville vært irrelevant i den sammenhengen.
Sist endret av meitemark; 2. desember 2011 kl. 18:28.