Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 9495
Sitat av mo3 Vis innlegg
nynorsk
Vis hele sitatet...
Nynorsk prosa var det som hindret meg fra å ta kystskippersertifikat.

Snakker og skriver ellers Norsk, Italiensk, Engelsk, Tysk og spansk ganske greit.


Få sidemål som valgfag er min mening.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dyret Vis innlegg
Man burde ikke trenge 13 år på å lære seg å skrive korrekt norsk, rett og slett. Det er så klart noen som faller utenfor og trenger ekstrahjelp, men dette bør heller tas tak i tidlig for den enkelte.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er pinlig åpenbart at denne gruppen av "noener" er skremmende stor. Det er så mange feil rundt omkring at det er litt deprimerende for en stakkars kverulant som meg.

Jeg ser faktisk heller at språket holder seg som det er nå, enn at det skal fortsette forandringen som ser ut til å være en følge av at norskundervisningen, eller alt for mange av de som skal ha fulgt den, har sviktet hardt gjennom lenger tid.
Misforstå meg rett, alle språk forandres. Jeg synes imidlertid ikke at slurv, giddaløshet, mangelfull undervisning eller kanskje tilmed dumhet er de beste grunnene til det.
Sitat av QwertyC Vis innlegg
Hmm, vi kjører 4 fag 2 året og 3 i VG3
Vis hele sitatet...
Det kan ikke jeg, fordi jeg må ha tysk i tredjeklasse også.
Sitat av robhol Vis innlegg
Nei, men det er pinlig åpenbart at denne gruppen av "noener" er skremmende stor. Det er så mange feil rundt omkring at det er litt deprimerende for en stakkars kverulant som meg.

Jeg ser faktisk heller at språket holder seg som det er nå, enn at det skal fortsette forandringen som ser ut til å være en følge av at norskundervisningen, eller alt for mange av de som skal ha fulgt den, har sviktet hardt gjennom lenger tid.
Misforstå meg rett, alle språk forandres. Jeg synes imidlertid ikke at slurv, giddaløshet, mangelfull undervisning eller kanskje tilmed dumhet er de beste grunnene til det.
Vis hele sitatet...
Ja, om 10 år så ser det kanskje slik ut :

"h jg vl lag 1 trd frd mn datta massjin butter iikje"

Eller, det er jo ikke så langt unna hvordan det ser ut i dag.
Sitat av SikkoDude Vis innlegg
For å lære grammatikk og rettskrivning bør man heller lese bøker og tekster/aviser/nettaviser enn å pugge regler. Slik at man "bare veit" hva som er riktig. Dette gjelder selvsagt alle språk, ikke bare norsk. Jeg ser den at mange ikke liker å lese, men det tror jeg er fordi de ikke gir det sjansen.

Lesing ftw.
Pugging for tha loss!
Vis hele sitatet...
Det var / er denne metoden jeg bruker for å lære meg språk. Skolen lærte meg ingenting, så da blir man nødt til å ta tingene i egne hender. Lå et godt stykke foran de andre språkmessig, og jeg vil mene at jeg kan takke denne metoden for det.

Og i den forstand, er egentlig nFF et glimrende sted å lære seg Norsk! Go nFF!
Sist endret av Lille Nikotin; 6. september 2010 kl. 23:24.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Jeg tror internett kan være en av faktorene som har ført til slurv og giddaløshet. Har noen Amerikanse venner på Facebook, som jeg ofte snakker på IRC med også. Språket kan være så gebrokkent til tider at setningene må leses flere ganger før jeg kan se hva de prøver å si. Norge er heldigvis ikke på det stadiet ennå.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Norge er heldigvis ikke på det stadiet ennå.
Vis hele sitatet...
Som crew på dette forumet må jeg nok si at du tar litt feil. Til alt hell for de aller fleste andre her, responsen vår er stort sett så rask at du ikke legger merke til det.

Dette kommer likevel mest an på hvor personlig kjent man er med en person. Da kan språket fort falle en del mentale hakk. Det merker jeg selv med jevnaldrene og folk som er både ti og tyve år eldre enn meg, og dette har ikke noe med nasjonalitet å gjøre. Dette er ikke det eneste forumet jeg er på, og eksempelvis ett, som mest handler om data, men også ispedd litt andre kategorier, der språket er engelsk, er alt på et lettlest og profesjonell engelsk, ispedd noe intern humor basert på feilstavinger. Det kan ha noe med at de fleste der ikke kan fordra å måtte lese dårlig engelsk, de får nok av det i jobbsammenheng. Gjennomsnittsalderen der virker til å være nærmere 30. Til gjengjeld er vi skjult bak nick, og vi vet ikke mer om hverandre enn det vi har fortalt.

Et annet forum som omhandler mest spill og slikt (klan som jeg ikke tilhører), der alderen på folkene stort sett er det samme som på det datatekniske engelske forumet, der er derimot språkdrakten horribel. Det virker som om de skriver rett som de snakker, og ikke legger inn verken store bokstaver, punktum eller komma. De aller fleste der kjenner hverandre personlig, eller har snakket med hverandre over teamspeak etc over lengre tid.
Jeg hadde også fokus på realfag på videregående, og mente den gang at det var bortkastet tid å lære om Amalie Skram, Holberg og så videre.

Nå i voksen alder (ti år senere) setter jeg imidlertid stor pris på kunnskapen jeg fikk i norskfaget. Ja til og med den forhatte nynorsken er jeg glad for at jeg lærte. Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste fag fra videregående som var bortkastet. Selv om mye av det ikke relevant i min daglige ingeniørjobb, så har jeg stor tro på at brede allmennkunnskaper bare er et gode senere i livet. Og jeg blir forresten alltid litt satt ut når mine kolleger – sivilingeniører stort sett alle som en – bare har en vag idé om hvem Bjørnson var. Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes nå man bør ha en viss allmennkunnskap når man har en høyere universitetsgrad.

-Zorro
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Det burde opprettes ett nytt valgfag; Litteraturhistorie, for de som interesserer seg for det. Så kan vi andre ha 3 timer norsk i uka. Fremmedspråk burde forøvrig også vært valgfritt og burde kunne byttes ut med et realfag eller et samfunnsfag dersom du hadde fremmedspråk i ungdomsskolen.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Kanskje noen av de som har norsk i videregående skole nå kan spørre lærer om akkurat dette, hvorfor det ikke siktes mer inn mot rettskriving?

Læreplanen i norsk nevner kun ordet "grammatikk" en eneste gnag, og det er for alle skoleår fra første til slutt av vgs.
Vis hele sitatet...
Kan det være at læreplanene i grunnskolen krasjer med den på VGS? At den fra grunnskolen er for slapp når det gjelder å terpe på rettskriving og gramatikk, mens den fra VGS er bygd opp på at man kan det meste fra før av? Greit nok at analysering av litteratur er ganske tørt, men det er da ganske nyttig og.

Er det en ting jeg ikke ser vitsen med så må det være nynorsk. Greit å kunne forstå det sånn ca, men annet en det..

Sitat av johante Vis innlegg
Det burde opprettes ett nytt valgfag; Litteraturhistorie, for de som interesserer seg for det. Så kan vi andre ha 3 timer norsk i uka. Fremmedspråk burde forøvrig også vært valgfritt og burde kunne byttes ut med et realfag eller et samfunnsfag dersom du hadde fremmedspråk i ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Nå går da samfunnet i den retning at vi bruker mer fremmedspråk, å ikke mindre. Hvordan skal du feks bestille bildeler fra Audi hvis du såvidt kan Engelsk eller Tysk.
Sist endret av legalize_it; 7. september 2010 kl. 00:56.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Men etter mine 10 år med norsk så har jeg ingen skrivefeil. Det jeg ikke har fulgt med på en formulering, men det er noe jeg egentlig utvikler selv ved å holde meg på et forum.
Vis hele sitatet...
Mulig du ikke har så mange ortografiske feil, men hva betyr egentlig den siste setningen?

Jeg synes DumDiDum kom med et ganske så ålreit forslag. Allikevel synes jeg det er feil. Når det gjelder norskundervisningen på studiespesialiserende linjer (yrkesfaglig har jeg andre meninger om), synes jeg faktisk at man burde slippe å bruke tid på å lære folk grunnleggende norsk. De som går der, gjør det jo som regel for å studere videre og rett og slett være veldig teoretiske av seg i mange år. Da synes jeg man burde kunne spesialisere seg litt i norsken og lære litt mer enn man nødvendigvis har bruk for som snekker. Dette gjør man jo i andre fag også.
Poenget er iallfall at de elementære kunnskapene skal være på plass i løpet av den obligatoriske skolegangen - det skal ikke være forbeholdt akademikere å skrive godt norsk (og akademikerne må selvsagt også kunne det).
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Kan det være at læreplanene i grunnskolen krasjer med den på VGS? At den fra grunnskolen er for slapp når det gjelder å terpe på rettskriving og gramatikk, mens den fra VGS er bygd opp på at man kan det meste fra før av? Greit nok at analysering av litteratur er ganske tørt, men det er da ganske nyttig og.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er det nyttig?
Tja, skjønnlitteraturen vi leser på skolen er jo en stor norsk verdiskatt. Å analysere og lese skjønnlitterære tekster gir elever bredere ordforråd, bedre rettskriving, bidrar til at man lærer bedre setningsoppbygging, lærer oss metaforer/bilder innad språk også videre, så det er da ganske nyttig.
Sist endret av vizzini; 7. september 2010 kl. 01:46.
Sitat av wareye Vis innlegg
Hei! Jeg har nå hatt norsk faget i 11 år og er rett og slett dritt lei. Men å få oss til å lære norsk i 13 år er altfor drøyt. Jeg er heller en realfag person da såklart. Og jeg går på studiespesialliserende linje xD

Jeg skjønner jo såklart at man må lære sitt eget språk hvis man vil ta vare på det. Men hvis man absolutt vil lære det kunne man heller ha hatt faget som valgfag istedet for å tvinge oss med 6 timer norsk i VG3 (10 timer for yrkesfag). De fleste som gjør det dårlig i faget vil nok mest sannsynligvis ikke bruke mer enn den grunnleggende norsken i jobb sammenheng heller. Det vi heller burde holde fokus på er engelsk. Engelsk er jo det mest internasjonale språket i hele verden, hvorfor droppe det etter VG1?
Vis hele sitatet...
For mye Norsk? Orddelingsfeil er noe du ikke burde hatt hvis du har hatt nok norsk.

dritt lei
norsk faget
jobb sammenheng

Er heller ikke veldig imponert over formuleringen du klarte å få frem i denne setningen.

Men hvis man absolutt vil lære det kunne man heller ha hatt faget som valgfag istedet for å tvinge oss med 6 timer norsk i VG3.

Jeg er ikke noe norsknerd akkurat, men det der skulle du klart før videregående.
Sitat av vizzini Vis innlegg
Tja, skjønnlitteraturen vi leser på skolen er jo en stor norsk verdiskatt.
Vis hele sitatet...
Om det er en verdiskatt eller ikke har ingenting å si om det tilhører i pensumet.

Sitat av vizzini Vis innlegg
Å analysere og lese skjønnlitterære tekster gir elever bredere ordforråd, bedre rettskriving, bidrar til at man lærer bedre setningsoppbygging, lærer oss metaforer/bilder innad språk også videre, så det er da ganske nyttig.
Vis hele sitatet...
Det må da være en annen måte å lære dette på? En som ikke er så kjedelig at kun 6 av 30 følger med i timen; slik er det i min klasse (Er sikkert ikke den eneste).

For meg er norskfaget i VGS bortkastet tid, jeg vil heller ha mer tid til R2 matte som faktisk er relevant i forhold til videre utdannelse, enn noe jeg kan ha glede av hvis jeg skal lese dikt og gamle bøker...
Sitat av The Rebel Vis innlegg
For mye Norsk? Orddelingsfeil er noe du ikke burde hatt hvis du har hatt nok norsk.

dritt lei
norsk faget
jobb sammenheng

Er heller ikke veldig imponert over formuleringen du klarte å få frem i denne setningen.

Men hvis man absolutt vil lære det kunne man heller ha hatt faget som valgfag istedet for å tvinge oss med 6 timer norsk i VG3.

Jeg er ikke noe norsknerd akkurat, men det der skulle du klart før videregående.
Vis hele sitatet...
- norsk, ikke Norsk
- særskrivingsfeil, ikke orddelingsfeil
- i stedet for, ikke istedet for
Ja, det der skulle du klart før videregående.
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
- norsk, ikke Norsk
- særskrivingsfeil, ikke orddelingsfeil
- i stedet for, ikke istedet for
Ja, det der skulle du klart før videregående.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, jeg er ikke noe norsk nerd akkurat og jeg kommer ikke med en påstand at vi har for mye Norsk. Det var det som var poenget mitt, ikke hvor god jeg er til å skrive.
Sist endret av The Rebel; 7. september 2010 kl. 05:47.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Som jeg skrev, jeg er ikke noe norsk nerd akkurat og jeg kommer ikke med en påstand at vi har for mye Norsk. Det var det som var poenget mitt, ikke hvor god jeg er til å skrive.
Vis hele sitatet...
Hvor god du er til å skrive er et biprodukt av hvor mye norskfaget har påvirket utdannelsen din.

Mao som mange andre her inne, ikke bra nok tydeligvis.
Sitat av The Rebel Vis innlegg
Som jeg skrev, jeg er ikke noe norsk nerd akkurat og jeg kommer ikke med en påstand at vi har for mye Norsk. Det var det som var poenget mitt, ikke hvor god jeg er til å skrive.
Vis hele sitatet...
edit: norsknerd, er ikke helt med på morrakvisten gett.
For mye "feil" norsk er vel korrekt. Gikk selv allmenn og lærte ikke en dritt. Strøk på eksamen siste året fordi jeg ikke hadde bred nok kunnskap om Henrik Wergeland og Camilla Collett(fikk heldigvis strøket den fra vitnemålet ).

Greit nok. Sikkert kjekt å ha litt kunnskap om "de fire store" og den gjengen der, men alt med måte...

Å skrive gode tekster lærte jeg først når jeg startet på høyere utdanning. Gi en som starter på videregående en artikkel om hvordan skrive gode tekster så tror jeg mange problemer blir løst.
Det er jeg helt enig i, det er for mye fokus på helt feil ting.
Jeg sitter her med dårlig rettskrivningsegenskaper etter mange år på skole jeg.
Jeg skjønner ikke at folk skal drive å rette innlegget til trådstarter og hakke på han, bare fordi han synes det er for mye Norsk på skolen. Jeg ser i hvert fall på argumentet om at trådstarter ikke skriver 100% rett norsk, som et elendig argument.

PS: Dere trenger ikke rette innlegget mitt.
Sist endret av staM; 7. september 2010 kl. 08:07.
Sitat av staM Vis innlegg
Jeg skjønner ikke at folk skal drive å rette innlegget til trådstarter og hakke på han, bare fordi han synes det er for mye Norsk på skolen. Jeg ser i hvert fall på argumentet om at trådstarter ikke skriver 100% rett norsk, som et elendig argument.
Vis hele sitatet...
Faller litt på sin egen urimelighet og alt det viser er at mange her på forumet er veldig korttenkte.

Som sagt sikkert flere ganger så har man ikke noe særlig rettskriving(om noe) på VGS. Grunnlaget for rettskriving blir lagt på barneskolen/ungdomskolen. Og om undervisningen ikke er tilpasset den enkelte elev så er det ikke så rart at MANGE faller utenfor. Vanskelig å lære å løpe om man ikke kan å gå skikkelig. Er heller ikke så særlig motiverende å lære faget når man får slengt drittkarakterer etter seg år etter år.

Så argumentet om at trådstarter ikke kan skrive skikkelig er ikke bare et dårlig argument. Det er ikke et argument i det hele tatt.
Sitat av toeless Vis innlegg
Faller litt på sin egen urimelighet og alt det viser er at mange her på forumet er veldig korttenkte.

Så argumentet om at trådstarter ikke kan skrive skikkelig er ikke bare et dårlig argument. Det er ikke et argument i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner egentlig hvorfor det ikke er et argument..

Han tenker det er for hans og andres beste å kutte ned på det. Noen påpeker at han ikke har kommet langt nok selv engang, fordi han skriver dårlig norsk. Han burde med andre ord ikke hevde at det han har fått på skolen er tilstrekkelig.

Om det er FOR LITE eller FOR DÅRLIG norskundervisning i skolen er en annen sak.

Mitt problem med hele greien er at fokuset på hva man skal skrive på skolen ligger og presser på det å skildre vakkert i noveller, tenke ut enkle eventyr som skal følge en gitt oppskrift, analysere dikt/reklamer/kåseri osv.

Jeg mener ikke at alt slikt burde kuttes ut, men jeg så tidlig at de som holdt på å falle av i norskfaget alltid valgte disse typer oppgaver, for at fokus skulle gå vekk fra deres manglende språkevner, og heller flyttes til om de klarte å komme på en god historie eller skildre vakker natur.

Det som brukes mest i det voksne liv er sakprosa, og det har de klart å reflektere i norskundervisningen på VGS også. I hvertfall på eksamen. Men de som allerede falt av på ungdomsskolen klarer sjelden henge med når den tid kommer. Jeg ville fokusert på sakprosa i læreplanen fra tidlig barneskole.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Det er ganske fåe skrivereglar i norsken. Dette kjem dels di bokmålet er eit koinéspråk, dels di det er for mykje valfridom (serleg/særleg/serlig/særlig i nynorsken). Det er ikkje logisk at det heiter «(slå) seg» og «her (og nå)», men «(på) vei» og «hær(en)». I motsetnad til barske språk, som tysk og fransk, manglar vi ein skikkeleg ortografi. Derfor legg norskfaget vekt på lesnad, slik at vi fær inn alle dei sere vanane språket hev lagt seg upp gjenom historia.

Norskfaget i dag er mildt sagt tullut og keidsamt.
Vis hele sitatet...
Eg synast ikkje nynorsk er det verste faget vi har.
Men det er for dårlig med rettskriving i norsk skole. Jeg syns man skal lære å lese tidligere, bli glad i det, og fortsette med det. Jeg tror mange såkalte sær skriving'er (tenk litt på den ) skyldes late elever som ikke leser bøker, og ikke lærer seg hvordan man skal skrive skikkelig.
Men hvis man går mekken, skal man egentlig ikke ha like mye norsk som hvis mang går st.spes. Det er nå min mening.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Snipp
Vis hele sitatet...
Mye fornuft i det du sier.

Men kluet er at så lenge undervisningen ikke er vil forbedre trådstarters rettskriveegenskaper så kan mangel på dette ikke være noe argument for å beholde antall timer norsk.

Rettskriving kan like gjerne byttes ut med matte. La X være antall norsk timer og Y og Z være henholdvis rettskriving og matteegenskaper.

10 timer med norsk VGS nivå og Y og Z vil begge være uforandret.

"Du er dårlig i algebra, derfor må vi ha mange timer norsk i uka". Same argument, different wrapping.
Sist endret av toeless; 7. september 2010 kl. 10:45.
Sitat av toeless Vis innlegg
Mye fornuft i det du sier.

Men kluet er at så lenge undervisningen ikke er vil forbedre trådstarters rettskriveegenskaper så kan mangel på dette ikke være noe argument for å beholde antall timer norsk.

Rettskriving kan like gjerne byttes ut med matte. La X være antall norsk timer og Y og Z være henholdvis rettskriving og matteegenskaper.

10 timer med norsk VGS nivå og Y og Z vil begge være uforandret.

"Du er dårlig i algebra, derfor må vi ha mange timer norsk i uka". Same argument, different wrapping.
Vis hele sitatet...
Jeg har problemer med å se noen sammenheng med det du skriver. Det sier seg selv at med tilstrekkelig kvalitet på norskundervisningen vil flere rettskrivingstimer medføre potensielt bedre rettskriving hos eleven, på samme måte som at mer undervisning i algebra vil medføre potensielt bedre algebrakunnskaper.
En stund siden jeg har vært på VGS, men kluet er vel at man ikke lærer rettskriving på VGS.

Bjørnson og diktanalyse er ikke formelen for gode grammatikk egenskaper...

Men ja. Flere rettskrivingtimer og tilpasset undervisning til den enkelte elev på grunnskolen vil selvsagt kunne gi gode resultater. Men dette er bare mye men og er ikke saken.
Sitat av toeless Vis innlegg
En stund siden jeg har vært på VGS, men kluet er vel at man ikke lærer rettskriving på VGS.

Bjørnson og diktanalyse er ikke formelen for gode grammatikk egenskaper...

Men ja. Flere rettskrivingtimer og tilpasset undervisning til den enkelte elev på grunnskolen vil selvsagt kunne gi gode resultater. Men dette er bare mye men og er ikke saken.
Vis hele sitatet...
Kanskje er det et billig poeng, men ser at spesielt du kunne trengt et ekstra kurs i rettskriving. Og god rettskriving er god ortografi, ikke nødvendigvis gode grammatikkegenskaper, som vil bety noe litt mer, enn bare at ordene er riktig stavet. Men jeg deler synet ditt på mer grammatikk i skolen, der vi lærer hvordan språk bygges opp og fungerer, men ikke bare for å lære mer rettskriving, men for å lettere kunne lære andre språk. Når man kjenner sitt eget språks grammatikk, er det også lettere å skrive riktig.
Hva så om jeg suger i rettskriving? Det er jo ingenting med saken å gjøre...

Og hvorfor det store behovet for å bruke rettskriving og ortografi i samme setning? Snakk om smør på flesk...
Sist endret av toeless; 8. september 2010 kl. 00:43.
Nei, det er akkurat det samme for meg om du bruker ortografi og rettskriving. Selv bruker jeg ordet ortografi lite. Mitt poeng var at du bruker begrepet grammatikk feil.
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Jeg hadde også fokus på realfag på videregående, og mente den gang at det var bortkastet tid å lære om Amalie Skram, Holberg og så videre.

Nå i voksen alder (ti år senere) setter jeg imidlertid stor pris på kunnskapen jeg fikk i norskfaget. Ja til og med den forhatte nynorsken er jeg glad for at jeg lærte. Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste fag fra videregående som var bortkastet. Selv om mye av det ikke relevant i min daglige ingeniørjobb, så har jeg stor tro på at brede allmennkunnskaper bare er et gode senere i livet. Og jeg blir forresten alltid litt satt ut når mine kolleger – sivilingeniører stort sett alle som en – bare har en vag idé om hvem Bjørnson var. Mulig jeg er gammeldags, men jeg synes nå man bør ha en viss allmennkunnskap når man har en høyere universitetsgrad.

-Zorro
Vis hele sitatet...
Vil du forklare meg hvorfor du mener dette?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Etter språkstandarden på dette forumet ville jeg si at dere heller har for lite norskundervisning i dag.
Vis hele sitatet...
Lite og/eller for dårlig mener nå eg.

Dagens lærere setter større trykk på "norsk historie" enn rettskriving og slikt.
Sist endret av Fyllingz; 13. september 2010 kl. 10:31.
Jeg har nettopp begynt på førsteåret VGS, og allerede, etter bare ett par uker, kan jeg trygt si at det er for lite fokus på rettskriving.

I alle norsktimene vi har hatt sålangt har vi bare analysert noveller o.l., noe som forsåvidt er greit det men jeg synes ikke det er rette måten å lære seg og utrykke seg på Norsk, ordentlig vel og merke.

Jeg tror man hadde hatt større utbytte av mer fokus på skriving av artikler, essayer og andre tekster istedet for og bare lese en tekst for så å diskutere hva den handler om.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Jeg har nettopp begynt på førsteåret VGS, og allerede, etter bare ett par uker, kan jeg trygt si at det er for lite fokus på rettskriving.

I alle norsktimene vi har hatt sålangt har vi bare analysert noveller o.l., noe som forsåvidt er greit det men jeg synes ikke det er rette måten å lære seg og utrykke seg på Norsk, ordentlig vel og merke.

Jeg tror man hadde hatt større utbytte av mer fokus på skriving av artikler, essayer og andre tekster istedet for og bare lese en tekst for så å diskutere hva den handler om.
Vis hele sitatet...
Jeg sitter med samme følelsen.
Det er ikke fokus på å kunne uttrykke seg, og jeg kan gå så langt som å si at måten du staver det på, er fullstendig opp til deg. Nå har jeg vel og merke kun gått en måned eller noe, men jeg tviler på at det kommer til å bli mye rettskriving. Vi har så langt kun analysert noveller og historier, dikt og slikt. Det er helvete på jord, ettersom halvparten av klassen ikke klarer å skrive "analyse" korrekt.
Sitat av svartsol Vis innlegg
Nei, det er akkurat det samme for meg om du bruker ortografi og rettskriving. Selv bruker jeg ordet ortografi lite. Mitt poeng var at du bruker begrepet grammatikkfeil.
Vis hele sitatet...
Fix'd.


Sitat av Zolantor Vis innlegg
Jeg har nettopp begynt på førsteåret VGS, og allerede, etter bare ett par uker, kan jeg trygt si at det er for lite fokus på rettskriving.

I alle norsktimene vi har hatt sålangt har vi bare analysert noveller o.l., noe som forsåvidt er greit men jeg synes ikke det er rette måten å lære seg å utrykke seg på norsk, ordentlig vel å merke.

Jeg tror man hadde hatt større utbytte av mer fokus på skriving av artikler, essayer og andre tekster istedet for å bare lese en tekst for så å diskutere hva den handler om.
Vis hele sitatet...
Mye skrivefeil, ja.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tror det enkleste svaret er at det er fordi du bor i.. Norge ?
Det er jo ikke ett fast emne du lærer om, du fordyper deg som regel i forskjellige emner på vgs og tro det eller ei, du kommer til å sette pris på det når du blir voksen.

Det ødelegger litt kultur av å ikke lære om den.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Grunnen til at man har norsk, uansett hvilken linje man går, er fordi i senere tid så trenger man den kunnskapen til så utrolige mye -> skrive søknad, CV, rapporter, brev, også videre.

Selvom jeg synes norskfaget virkelig er ganske så kjedelig, så setter jeg pris på det. Det er for lite rettskriving, riktignok. Det burde vært flere "lese" lekser. Litt sånn som på ungdomsskolen. Lese ett kapittel innen et par uker eller noe sånt, og kanskje skrive en kort avhandling om det du leste. Sånt satte jeg pris på når jeg gikk på ungdomsskolen.

Men personlig så foretrekker jeg Engelsk... Det er faktisk det jeg skal utdanne meg i

Men uansett hva du skal bli så har du bruk for det. Det kan virkelig ikke fornektes. Man har ikke lært å skrive vel-skrevne CV-er, søknader, rapporter, også videre, også videre innen du er ferdig på ungdomsskolen.
Sist endret av Tfan; 10. januar 2011 kl. 22:12.
God allmennutdannelse er grunnleggende for å redusere naturlig arbeidsledighet. Folk kan lettere bevege seg mellom segmenter i arbeidslivet, og ved at flere kan skrive godt norsk, og formidle budskapet sitt på en god måte, reduserer også friksjonledighet. Dere har kanskje alle der ute en klar ambisjon om hva dere vil bli, men det er ikke alltid man får det som man vil, og da er det godt at du har språkkunnskapene på plass.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
God allmennutdannelse er grunnleggende for å redusere naturlig arbeidsledighet. Folk kan lettere bevege seg mellom segmenter i arbeidslivet, og ved at flere kan skrive godt norsk, og formidle budskapet sitt på en god måte, reduserer også friksjonledighet. Dere har kanskje alle der ute en klar ambisjon om hva dere vil bli, men det er ikke alltid man får det som man vil, og da er det godt at du har språkkunnskapene på plass.
Vis hele sitatet...
Korrekt, for å øke yrkesmobiliteten til fremtidige arbeidsledige så er det viktig å gi en bred og god allmennutdannelse til ungdom/studenter.
Sist endret av Sneipen92; 11. januar 2011 kl. 00:03.