Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3098
La oss si at at det er en gutt på 17 år som snakker med en jente som er 15. De liker hverandre veldig godt, og liker å "dirtytalke" litt med hverandre. Er det slik at man ikke engang har lov til å si at man vil ha sex med en som er 15 år, fordi da "innleder" man sex til mindreårige? Hvis man sier "Jeg har så sykt lyst til å gjøre det med deg, men jeg havner i deep shit om jeg blir tatt for det".. Det i seg selv er vel lov, så lenge man ikke utfører handlingen? OG angående bilder og sånn, skjønner selvfølgelig at man ikke kan sende nakenbilder av seg selv til jenter under den seksuelle lavalder.. Men kan man bli straffet for noe så uskyldig som å sende et diskre magebilde f.eks? Det hadde vært helt bak mål å lage en sak ut av noe sånt, men sånn i teorien? Jeg har fått inntrykk av at man så vidt har lov til å si hei før det regnes som ujuridisk, men dette kan da vel ikke stemme.

Historien er forresten på ingen måte relatert til meg.
https://www.ung.no/Sex/2422_Seksuell...ier_loven.html


Sitat: "Hvis en 15-åring har frivillig sex med sin 17 år gamle kjæreste vil i de fleste tilfeller straffen falle bort fordi de som regel anses jevnbyrdige i alder og utvikling.
Nei om de har sex sammen så havner dette ikke under "voksen har sex med barn" da de er jevngamle som nevnt oppfor
OP spør ikke om det å ha sex, men hvor grensen går når det kommer til sex-prat og bilder.
Du har lov å si hei

Det du ikke har lov til er:

§ 305. Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

a) i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.
b) tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.
Vis hele sitatet...
§ 302. Seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år
Den som har seksuell omgang med barn mellom 14 og 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år, hvis ikke forholdet også rammes av andre bestemmelser. På samme måte straffes den som får et barn mellom 14 og 16 år til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.
Vis hele sitatet...
Forøvrig som nevnt tidligere så vil det i de fleste tilfeller være gjeldende
§ 308. Mulighet for straffbortfall
Straff etter bestemmelsene i §§ 299-304, § 305 bokstav b annet alternativ og § 306 kan falle bort eller settes under minstestraffen i § 300 dersom de involverte er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Vis hele sitatet...
Merk her at det står KAN.

Det kan da tolkes slik at både bilder av mage og kroppsdeler kan anses som uanstendige sett i sammenheng og dermed være lovbrudd. Det samme vil en seksuelt ladet kommentar, selv om du ikke har til hensikt å gjennomføre en handling.
Sitat av Don P Vis innlegg
Du har lov å si hei

Det du ikke har lov til er:





Forøvrig som nevnt tidligere så vil det i de fleste tilfeller være gjeldende

Merk her at det står KAN.

Det kan da tolkes slik at både bilder av mage og kroppsdeler kan anses som uanstendige sett i sammenheng og dermed være lovbrudd. Det samme vil en seksuelt ladet kommentar, selv om du ikke har til hensikt å gjennomføre en handling.
Vis hele sitatet...
I praksis vil det ikke få noen konsekvenser for en 15 og en 17 åring, du kan også snu på flisa og si at dersom hun på 15 sender nakenbilde av seg til han på 17 så gjør hun også noe ulovelig
Trådstarter
4 0
Okei la oss spice opp ting litt, siden 15-17 ble et litt dårlig eksempel. Jeg var ikke ute etter å vite at man kanskje slipper unna når man er så jevnaldrede. Si at jenta er 15 og gutten er 19. Vil det da være ulovlig å inisiere til å ville gjøre noe seksuelt med denne jente, bare å si det liksom? Går det innenfor seksuell trakassering hvis det er uten tvil det hun vil og ønsker å høre? Og det kan det kan anses som et lovbrudd å sende et magebilde til en mindreårig jente, og havne i fengsel for noe så lite? Men herregud der går grensa spør du meg. Så retten kan bedømme dette som uanstendig fordi det er et "forsøk" på å opphisse jenta/hadde et seksuelt formål? Skjønner liksom ikke hva seksuell trakkasering innebærer. Jeg vil jo tro at dette innebærer at jenten føler seg ukomfortabel eller lignende, men ikke vet jeg. Mye rart.
Sist endret av Fucate; 24. oktober 2018 kl. 19:02.
Sitat av Fucate Vis innlegg
Okei la oss spice opp ting litt, siden 15-17 ble et litt dårlig eksempel. Jeg var ikke ute etter å vite at man kanskje slipper unna når man er så jevnaldrede. Si at jenta er 15 og gutten er 19. Vil det da være ulovlig å inisiere til å ville gjøre noe seksuelt med denne jente, bare å si det liksom? Går det innenfor seksuell trakassering hvis det er uten tvil det hun vil og ønsker å høre? Og det kan det kan anses som et lovbrudd å sende et magebilde til en mindreårig jente, og havne i fengsel for noe så lite? Men herregud der går grensa spør du meg. Så retten kan bedømme dette som uanstendig fordi det er et "forsøk" på å opphisse jenta/hadde et seksuelt formål? Skjønner liksom ikke hva seksuell trakkasering innebærer. Jeg vil jo tro at dette innebærer at jenten føler seg ukomfortabel eller lignende, men ikke vet jeg. Mye rart.
Vis hele sitatet...
Som 15-åring er det mange ting man vil her i livet; noen gode, men helt ærlig flest dumme. Det er en grunn til at man enda bor hjemme og ikke har fullført ungdomsskolen.

En 19-åring er eldre både fysisk og mentalt og burde vite bedre enn å utnytte/misbruke en usikker tenåring. Aldersforskjellen skaper et asymmetrisk forhold, og man kan ikke være helt sikre på at begge faktisk er i stand til å stå for det de gjør. Derfor er det mer moralsk forkastelig enn en grad av seksuell trakassering.
Sist endret av pmprsrgr; 24. oktober 2018 kl. 19:48.
Sitat av Fucate Vis innlegg
Si at jenta er 15 og gutten er 19. Vil det da være ulovlig å inisiere til å ville gjøre noe seksuelt med denne jente, bare å si det liksom?
Vis hele sitatet...
§ 306. Avtale om møte for å begå seksuelt overgrep

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som har avtalt et møte med et barn under 16 år, og som med forsett om å begå en handling med barnet som nevnt i §§ 299-304, § 305 bokstav b eller § 311 første ledd bokstav a, har kommet frem til møtestedet eller et sted hvor møtestedet kan iakttas.
Sitat av Fucate Vis innlegg
Okei la oss spice opp ting litt, siden 15-17 ble et litt dårlig eksempel. Jeg var ikke ute etter å vite at man kanskje slipper unna når man er så jevnaldrede. Si at jenta er 15 og gutten er 19. Vil det da være ulovlig å inisiere til å ville gjøre noe seksuelt med denne jente, bare å si det liksom? Går det innenfor seksuell trakassering hvis det er uten tvil det hun vil og ønsker å høre? Og det kan det kan anses som et lovbrudd å sende et magebilde til en mindreårig jente, og havne i fengsel for noe så lite? Men herregud der går grensa spør du meg. Så retten kan bedømme dette som uanstendig fordi det er et "forsøk" på å opphisse jenta/hadde et seksuelt formål? Skjønner liksom ikke hva seksuell trakkasering innebærer. Jeg vil jo tro at dette innebærer at jenten føler seg ukomfortabel eller lignende, men ikke vet jeg. Mye rart.
Vis hele sitatet...
Som nevnt over så vil det telle som et overgrep juridisk.
Hva 15-åringen vil eller ønsker er egentlig helt irrelevant.
Om en 12-åring kommer opp til deg, splitter naken, hiver seg om halsen på deg og sier "ta på meg" så er det uansett ditt ansvar som voksen å få ungen bort fra deg og gjøre det helt klart at dette er uakseptabelt.
Blir det samme over meldinger også. Du har fullt ansvar for å ikke oppmuntre det på noen so helst måte.
Sitat av junkhouse Vis innlegg
§ 306. Avtale om møte for å begå seksuelt overgrep

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som har avtalt et møte med et barn under 16 år, og som med forsett om å begå en handling med barnet som nevnt i §§ 299-304, § 305 bokstav b eller § 311 første ledd bokstav a, har kommet frem til møtestedet eller et sted hvor møtestedet kan iakttas.
Vis hele sitatet...
Nei. Han snakker om å snakke om noe seksuelt, type "Dette hadde vært deilig å gjøre x med deg". Ikke "Hei, vil du møtes på Majorstua kl. 16 på fredag for oralsex?"
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nei. Han snakker om å snakke om noe seksuelt, type "Dette hadde vært deilig å gjøre x med deg". Ikke "Hei, vil du møtes på Majorstua kl. 16 på fredag for oralsex?"
Vis hele sitatet...
Da er det §305 som gjelder.
§ 305. Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

a) i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.
b) tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.
Vis hele sitatet...
Så nei, en kan ikke si en vil gjøre X med et barn (juridisk)
Sitat av Don P Vis innlegg
Da er det §305 som gjelder.

Så nei, en kan ikke si en vil gjøre X med et barn (juridisk)
Vis hele sitatet...
Hmm, vet du om det finnes noen saker som faktisk snakker spesifikt om kun "dirtytalk", der ingen møter har blitt planlagt eller nakenbilder har blitt utvekslet?
Jeg tenker at hvis du sitter der og lurer på om det du skriver til den mindreårige jenta er lovlig eller ikke, så er det kanskje like greit å la vær.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hmm, vet du om det finnes noen saker som faktisk snakker spesifikt om kun "dirtytalk", der ingen møter har blitt planlagt eller nakenbilder har blitt utvekslet?
Vis hele sitatet...
Det finnes noen saker om det ja.

https://www.nrk.no/trondelag/skal-ha...ter-1.13012636

https://www.tv2.no/a/9166241/

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...-sex-meldinger

Noen av sakene er mer omfattende og har elementer av grovere overgrep og. Det viser likevel tydlig at det er en paragraf som er i bruk og som også brukes i tilfeller hvor det bare er snakk om "dirty talk"