Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1846
La oss si at du på mystisk vis har fått tak i kontonummeret til en kar ( eks. at han lar lagt det ut på ei nettside for å leke rødekors-innsamling ), hvor lett/vanskelig er det da, kun ved hjelp av kontonummer, å tømme kontoen for penger?

Grunnen til at jeg spør er ikke at jeg skal tømme penger fra noens konto, men skal kjøpe meg ny sykkel, relativt dyr en, og tenkte å dra en liten "støtt meg med penger" ala. Røde Kors og sultne barn i Afrika på nettsida mi. Mest som spøk da, forventer ikke at noen skal bidra :P
Det skal godt gjøres å tappe kontoen for spenn ved hjelp av kontonummeret . . .
Tror ikke det går ann, nei.

Nå har ikke jeg veldig peiling, men det ville da vært uendelig idiotisk om det var mulig å bruke penger av en konto, ut i fra kontonummeret? Det hender jo rett som det er at man får/gir kontonummer privatpersoner imellom ved pengeoverføringer.
Takk for svar. Jeg tenker likt som deg froskenfredrik, men jeg er som sagt ikke helt sikker.

Jeg må nok en gang understreke at dette er ment som en spøk, med sterke humoristiske undertoner, lagt ut på en side uten noe seriøst innhold what so ever ( www.bolleclan.tk )
Jeg har ikke ventet at noe menneske i dette langstrakte landet tar det seriøst og faktisk gir meg noen penger, men vil bare forsikre meg om at ingen ved et par enkle manøvre vil kunne trekke penger fra denne kontoen !

Skal også nevnes at det ikke vil bli lagt ut under noe som har med Røde Kors eller andre innsamlingsaksjoner å gjøre, altså ikke svindel. For de av dere som evt. ikke var med på den
Sist endret av bjarneper; 21. februar 2005 kl. 01:20.
Hvis du ikke forventer at noen skal overføre penger kan du jo liksågreit skrive et fake 11-sifret kontonummer.
skaff deg en paypal konto eller norske payex, og mota penger til den da vell?
Det er ikke fobundet noe fare med å oppgi kontonummeret. Derimot er visa-nummer med utløpsdato/mastercard noe man vil holde tett til brystet.
Altså, det er vel mulig på en måte.
Ved å finne ut hva du heter, åssn du skriver din underskrift og hvilken bank du bruker.
Så gå til den banken å fylle ut en giro med kontonr på, din underskrift og en annen bankkonto som motaker og så levere den i banken (for du må vel ikke ha legitimasjon for å levere inn en giro?)
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Bjarneper. Det er omtrent like lett for noen å tømme kontoen din for penger når dem vet kontonummeret ditt som det er for noen å tømme ringkontant kortet ditt for penger når dem vet telefonnummeret ditt.
Dvs det er klin umulig med mindre man tyr til dokumentforfalskning o.l. Da må man i tillegg dessuten ha ting som personnummer
Sitat av L0rdMeL
Altså, det er vel mulig på en måte.
Ved å finne ut hva du heter, åssn du skriver din underskrift og hvilken bank du bruker.
Så gå til den banken å fylle ut en giro med kontonr på, din underskrift og en annen bankkonto som motaker og så levere den i banken (for du må vel ikke ha legitimasjon for å levere inn en giro?)
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må du ha legitimasjon for å trekke penger fra en konto i banken. Hvi ikke så kjenner duden i kassa deg godt fra før, eller så har han/hun gjort en kjempetabbe.
det synes jeg var utrolig dårlig gjort etter alt som har skjedd!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det eneste du evt kan gjøre er å skrive en bankgiro med deres nummer på "fra" delen, og forfalske signaturen deres. Da slipper man personnummer og alt sånt. Men blir du tatt, så er det RIMELIG åpenbart hvem det er som må tiltales....

h
Tok i 4000,- fra kontoen min for ett par uker siden uten å vise legitimasjon. Eneste jeg gjorde var å si kontonummeret mitt, og signere. Kjente ikke han som satt bak skranken heller...
Om du derimot hadde inkludert navn og utgangsdato + den tre-sifrede sikkerhetskoden ville det vært veldig enkelt
Det som er LETT er å levere en anmeldelse for svindelen. Ved hjelp av kontonummeret finner politiet fort ut hvem du er og kan ta ut tiltale.

(Og ja, det kvalifiserer som svindel selv om du ikke utgir deg for å være en kjent organisasjon)
Det skal godt gjøres å tappe noens konto kun med kontonummeret. Jeg har handlet med mange folk over internett og den greieste måten å betale på, er å oppgi eget kontonummer slik at vedkommende du handler med bare overfører pengene direkte.

Slipper mye pes på den måten.

Kjør igang med innsamlingen din, men tror du får mer igjen av å spørre besteforeldre eller noe
Sist endret av FlyingVeeVee; 21. februar 2005 kl. 13:27.
Sitat av fuzzy76
Det som er LETT er å levere en anmeldelse for svindelen. Ved hjelp av kontonummeret finner politiet fort ut hvem du er og kan ta ut tiltale.

(Og ja, det kvalifiserer som svindel selv om du ikke utgir deg for å være en kjent organisasjon)
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det være svindel om han nevner hva pengene går til, og ber om frivillig støtte? Har det plutselig blitt svindel om man ber om økonomisk støtte?
Jeg var i banken for noen dager siden for å ta ut penger, og det eneste den udugelig bankdama trengte var kontonummer + signatur. Dette var riktignok ikke mer enn 500 kr, men alikevel.

Jeg ble litt sjokkert, og ville vite hva slags rutiner de hadde på uttak og hvorfor jeg ikke ble spurt etter legitimasjon. Svaret jeg fikk var noe i nærheten av "Nja, kommer seg vel an på beløpet."

Altså kan man ganske greit ta ut penger fra andre folks konto kun ved hjelp av kontonummer, såvidt jeg kan forstå.

(Det er selvfølgelig mulig at dette er et spesial tilfelle, men Teegah hadde jo samme opplevelse med 4000 (!) kr.)