Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1575
god kveld!

Har en venninne som i det siste har fått angst for enkelte smålige ting i hverdagen som for eksempel å kjøre bil.
Plutselig har hun fått så angst for å kjøre bil at hun måtte parkere bilen på tur hjem ifra trening, og ringe faren for å hente henne på en bensinstasjon.

Iflg henne selv var hun helt i sjokk av frykt og angst og hun sleit med å puste normalt.

Hun pratet med meg om dette, og jeg hadde ikke så mye annet å gjøre en å anbefale henne å ta kontakt med fastlege, og kanskje deretter få snakket med psykolog.

Så over til det jeg egentlig lurer på; er det noen av dere som har fått såpass kraftig angst over trivielle ting i hverdagen at dere ikke klarer å gjennomføre normale oppgaver?
Hva er det egentlig som skjer og hvordan blir man kvitt noe slikt?

Jeg skal overhodet ikke ta over psykologrollen for venninnen min, men jeg er bare jævla nysgjerrig på hva dette med plutselig angst dreier seg om.
jau, svært ofte. Trivielle ting som mennesker.

Det som funker er kognitiv terapi. I korte trekk: Stå i situasjonen, gjennomføre det du har planlagt osv. Gir man etter angsten og unngår den ubehaglige situasjonen så blir det ENDA værre neste gang du er oppi situasjonen, fordi du da tillater deg å "flukte" og "bekrefter" ovenfor deg selv at problemet er reelt, mens realiteten er at angsten styrer deg og det vil bli værre og enda værre for hvergang man unnviker. Dette funker for all form for angst (redsel som ikke er ekte)
Sist endret av Valadar; 26. februar 2014 kl. 23:06.
Har nå gått hos ei Psykolog ca hver 14. dag i ca 6 år nå... min beste medisin mot nettopp slike typer angst, alt fra å spise mat til å komme meg ut døra!! det værste er at du får en slags paralyse som setter deg ut av spill at du tenker bare på den ene og mest værste tanken den dagen at du glemmer alt annet, er slik jeg kjenner meg igjen slik du beskriver hennes angst mens hun kjørte!!

Hennes beste måte er at hun tar kontakt med fastlegen som videre henviser til psykolog, det er min overbevisning, for mange nekter for å ta kontakt med psykologer mens de har angst.. men som sagt det er det beste!!!Allerede etter halvt år hos psykologen løste det seg opp, at jeg fortsatt går til psykologen er fordi jeg får sortert tankene mine hos henne, og hvis det går for lang tid mellom timene (ferie eller lignende) så merker jeg på enkelte dager at jeg står fast igjen!! kjent symptom på Bipolar Lidelse
Ble plutselig redd for å gå over broer... Jeg tenker "hva om plutselig hjernen min slår seg til vrange og styrer kroppen min til å hoppe ned brua....

Jeg får helt angst når jeg går over broer nå, men jeg må bare bite tenna sammen og tenke på noe annet.