Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2706
Hei

Har flyttet inn i en leilighet der jeg deler nett med utleier og vil hindre han i å kunne se hva jeg gjør på nettet. Ikke at jeg har noe spesielt å skjule, det handler mer om privatliv. Nettet er satt opp slik det står en repeater i hans bolig som sender nettet videre til meg. dette nettet er låst med eget passord osv. men regner med at han relativt lett kan overvåke både mitt og eget nett når det i bunn og grunn er det samme.

Uansett.. det jeg vil frem til er; Hvordan kan jeg hindre han i å se hva jeg gjør på nettet. er VPN løsningen her, eller finnes det enklere/billigere løsninger?
Du skrev svaret selv, VPN.
Hvordan skal utleier klare å se hva du gjør på internett?

Jeg klarer ikke å se hva folk besøker via web om de er tilkoblet nettet mitt i hvert fall.
Sitat av Obster Vis innlegg
Hvordan skal utleier klare å se hva du gjør på internett?

Jeg klarer ikke å se hva folk besøker via web om de er tilkoblet nettet mitt i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Det finnes forskjellig programvare for pakkesniffing, og når utleier i tillegg har kontroll over alt utstyret og nettforbindelsen er det trivielt å sette opp noe på veien som henter ut godbiter fra trafikken, slik som DNS-oppslag og ukrypterte passord. Ukryptert trafikk generelt er særskilt sårbart, da den vil kunne sees i klartekst med minimal mengde innsats. Nå kjenner jeg ikke utleier og sannsynligheten for overvåkning i dette tilfellet, men skjønner godt at trådstarter gjerne vil beskytte trafikken sin fra umiddelbar snoking på lokalnettet, når det er noen andre sitt nett.
Du hindrer det best ved å ha ditt eget nett. Hvorfor skal du dele nett med utleier? Det er et ypperlig utgangspunkt for dårlig stemning dere imellom. Ja, du kan kjøre alt gjennom VPN, men sniffing av pakker er ikke det eneste problemet som kan oppstå. Plutselig står han på døra di fordi du bruker for mye av båndbredden, eller fordi han tror du er kilden til ymse problemer som egentlig kona eller fjortissønnen hans står bak. Noen hundrelapper spart i måneden kommer ikke i nærheten av å gjøre opp for å ha sånne "smarte løsninger" hengende over seg.
Trådstarter
4 0
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du hindrer det best ved å ha ditt eget nett. Hvorfor skal du dele nett med utleier?
Vis hele sitatet...
Jeg bor relativt grisegrendt til så beste alternativet til nett er Radiobredbånd. Dette koster vel en 500,- i mnd + 5000 i etablering/montering av antenne. Derfor.
VPN er beste løsing her. Sidan VPN trafikk blir krpytert med 128-bit kryptering. Dermed er ikkje trafikken din i klartekst, og pakkesniffing er ubrukelig. Dei fleste har PPTP, L2TP eller SSTP VPN.

Forskjellen på desse er i enkle trekk kass port dei brukar. Det vil seie kva port i ruteren som trafikken på VPN går gjennom. For eksempel PPTP bruker port 1723 og SSTP bruker port 443. Dersom du er på eit nett der ruteren blokkerer trafikk på ukjente porter blir PPTP blokkert, som for eksempel skulenett eller liknandes.

Du kan komme rundt dette med SSTP VPN. Sidan SSTP VPN går over port 443 (HTTPS). Grunnen til dette er nettopp fordi at vanlig nettsurfing vil fungere svert dårlig uten HTTPS.

Du kan få billige løysinger på nettet til en måentlig sum. Det som er viktig er at VPN løysinga du velger har server i Norge og ikkje i land langt vekke med høg ping (som f.eks USA). Dersom du skal spille med vpn aktivert er dette sers viktig.

Ein annen ting å tenke på er om VPN levrandør har begrensinger for hastighet eller begrenset datamengde. Tenk også på hastigheten du har fra ISP (Internet Service Provider) og ikkje kjøp meir hastighet enn ISP kan levere.

Du kan også sette opp din egen VPN server. Dersom du har foreldre med relativt bra internett linje og har generell kunnskap om nettverk kan du sette opp serveren der. Det VPN vil gjere er å "inkludere" deg i dine foreldre sitt nett. Dermed kryptere trafikken gjennom utleigers nett og få tilgang til internett gjennom dine foreldres nettverk.

Med egen server får du ingen begrensninger i hastighet (Utenom linje fra ISP på nettverka) og tilgang til en sikker kanal på utleigers nett.