Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3392
Hei jeg skal bestille grønn 50Mw laser på www.dealextreme.com i morgen. kommer de til å ta den i tollen?
får jeg den her til?
Alt under 500mW går fint
Nope!

Er eit par andre trådar om same emne her på forumet!
Den er lovlig og vil komme igjennom uten problemer ^_^
Fatso's Avatar
Trådstarter
Ok fint det
jeg bestilte 100 mW fra deal extreme den kom lett igjennom, men syns å huske at jeg måtte betale fortolling eller noe,, sikkert fordi det kostet over 200 ?
anyways fikk den, men skulle gjerne hatt en sterkere
Sitat av technoviking Vis innlegg
jeg bestilte 100 mW fra deal extreme den kom lett igjennom, men syns å huske at jeg måtte betale fortolling eller noe,, sikkert fordi det kostet over 200 ?
anyways fikk den, men skulle gjerne hatt en sterkere
Vis hele sitatet...
Jeg trodde leketøy gikk gratis mellom toll jeg
Eller ossen var den igjen??
Sitat av kitarspelern Vis innlegg
Jeg trodde leketøy gikk gratis mellom toll jeg
Eller ossen var den igjen??
Vis hele sitatet...
aner ikke jeg ass :P men den fortollinga er bare tull tror jeg :P bestile mange våpen fra statene, de var ulovlige.. betalte fortolling, men fikk alt :P hva faen? :P
Jeg satt ned med det her for en stund tilbake siden... Fant vel ut at leketøy er "avgiftsfrie" eller noe i den duren... Ikke skyt meg om jeg tar feil, rett meg heller opp...
Sitat av kitarspelern Vis innlegg
Jeg satt ned med det her for en stund tilbake siden... Fant vel ut at leketøy er "avgiftsfrie" eller noe i den duren... Ikke skyt meg om jeg tar feil, rett meg heller opp...
Vis hele sitatet...
aner ikke jeg ass :P jeg kjøpte jo 3 stk 100 mW lasere og en lighter,, lighteren er jo ikke noe leiketøy ihvertfall :P
Nåår du først kal kjøpe laser. Kjøp en 150mw eller mere.. Har en 50 mw og den kommer ikke igjennom noe .. :/ .. (kan skaffe 150mw laser)
Les denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=160471
Kort oppsummert, laserne fra DX er ulovlige i Norge.
Sist endret av campod; 12. august 2010 kl. 00:20.
Sitat av technoviking Vis innlegg
aner ikke jeg ass :P jeg kjøpte jo 3 stk 100 mW lasere og en lighter,, lighteren er jo ikke noe leiketøy ihvertfall :P
Vis hele sitatet...
Joda... Klart det er
Sitat av kitarspelern Vis innlegg
Joda... Klart det er
Vis hele sitatet...
ihvertfall ikke en jet-lighter :P hehe

Sitat av campod Vis innlegg
Les denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=160471
Kort oppsummert, laserne fra DX er ulovlige i Norge.
Vis hele sitatet...
ulovlige er dem ikke slapp heeeelt av

Sitat av campod Vis innlegg
Les denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=160471
Kort oppsummert, laserne fra DX er ulovlige i Norge.
Vis hele sitatet...
forresten,, hvor på den tråden står det noe om at disse laserne er ulovlige :S jeg så ikke at det stod noe sted... ?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Stjeler tråden litt her, jeg. Kjøpte nettopp http://www.dealextreme.com/p/true-gr...r-pen-30mw-469 fra DX, og lurte på om den er lovlig i Norge? En 30mW grønn laser kan da umulig være ulovlig?
Sitat av Nightrox11 Vis innlegg
Stjeler tråden litt her, jeg. Kjøpte nettopp http://www.dealextreme.com/p/true-gr...r-pen-30mw-469 fra DX, og lurte på om den er lovlig i Norge? En 30mW grønn laser kan da umulig være ulovlig?
Vis hele sitatet...
Det er ikke direkte ulovlig, men meldepliktig. De endret loven ved nyttår.

Men hvis du bare bruker den hjemme på en ansvarlig måte bryr nok ingen seg.
Man kan jo begynne med at alt av det som går inn under leketøy SKAL være CE-merket. Så om man importerer noe inn under leketøy, for å slippe tollavgift, så skal det være CE-merket etter gjeldende regelverk.

I tillegg så er leketøy tollfritt, men ikke momsfritt. Så selv om man kan importere det uten å betale tollavgift så skal man fortsatt betale moms på summen.

Men hvor alvorlig er det at det ikke er CE-merket eller betalt moms? Sannsynligvis veldig lite alvorlig når man importerer til eget bruk. Tar Politiet deg med laser mens du gjør noe ulovlig med den(blinder bilister, piloter osv) så hjelper det lite om den er CE-merket.
Unlicensed Surgeon
Kort sagt: Nei, den er ikke lov!

Det kom en ny lov fra 1 januar 2011 som gjør at laserpekere 3R eller høyere krever godkjenning fra statens strålevern for å bestitte. Eneste klassen som er lov å ha uten godkjenning er klasse 2, eller lavere.

På norsk betyr det at alle laserpekere med en effekt over 1mw er ulovlige å ha uten godkjenning fra statens strålevern.

Denne loven ble innført uten mye medieoppmerksomhet å det er ikke rart at personer ikke har fått den med seg.

Sitat av Om godkjenning av laserpekere
Forskrift 29. oktober 2010 nr. 1380 om strålevern og bruk av stråling (strålevernforskriften)
trådte i kraft 1. januar 2011, og er hjemlet i lov 12. mai 2000 nr. 36 om strålevern og bruk av
stråling (strålevernloven). Formålet med forskriften er å sikre forsvarlig strålebruk,
forebygge skadelige virkninger av stråling på menneskers helse og bidra til vern av miljøet.
Forskriften dekker et bredt spekter av strålekilder og bruksområder med unntak av transport.
Den foreliggende veilederen utdyper forskriftens krav om godkjenning ved besittelse og bruk
av laserpekere klasse 3R, 3B og 4 og gir råd om hvordan man kan søke om godkjenning.
Veilederen gir også informasjon om laserpekere og risiko ved bruk av slike.
Vis hele sitatet...
Kilde, og mer informasjon.
Sist endret av dafog; 24. mai 2011 kl. 13:10.
Jeg har bestilt flere lasere igjenom DX uten noe problemer, Laserne har fungert utmerket
Sitat av dafog Vis innlegg
Kort sagt: Nei, den er ikke lov!

Det kom en ny lov fra 1 januar 2011 som gjør at laserpekere 3R eller høyere krever godkjenning fra statens strålevern for å bestitte. Eneste klassen som er lov å ha uten godkjenning er klasse 2, eller lavere.

På norsk betyr det at alle laserpekere med en effekt over 1mw er ulovlige å ha uten godkjenning fra statens strålevern.

Denne loven ble innført uten mye medieoppmerksomhet å det er ikke rart at personer ikke har fått den med seg.



Kilde, og mer informasjon.
Vis hele sitatet...
Betyr da dette at jeg kan bli bøtelagt, evt. få en annen type straff om tollerne finner dette ut? Eller blir den sendt tilbake, enkelt og greit?
Unlicensed Surgeon
Glemte desverre det.
47. Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser eller pålegg gitt med hjemmel i denne forskriften, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder.
Dersom overtredelsen har eller kunne ha medført alvorlig fare for helse eller miljø, kan fengsel i inntil 2 år anvendes.
Har overtredelsen bare ført til ubetydelig skade eller ulempe, skjer offentlig påtale bare etter begjæring av tilsynsmyndigheten.
Vis hele sitatet...
Man kan risikeres bot, og fengsel. Derimot er det tvilsomt at dette blir benyttet så lenge det ikke har skjedd noe alvorlig. Det jeg tror kommer til å skje hvis tollen stopper pakken er at man motar et brev der de ber om dokumentasjon på at du har lov til å importere laserpekere med denne styrken. Hvis tollen ikke motar denne dokumentasjonen blir laserpekeren bare sendt tilbake.
Takker, får vel bare være på den sikre siden å kansellerere laseren
Sitat av Nightrox11 Vis innlegg
Betyr da dette at jeg kan bli bøtelagt, evt. få en annen type straff om tollerne finner dette ut? Eller blir den sendt tilbake, enkelt og greit?
Vis hele sitatet...
Sjansen for at de stopper den er veldig minimal, har ikke hørt om noen som ikke har fått den igjennom, selv etter nyttår. Hvis de faktisk gjør det vil de nok spørre om du har tillatelse, hvis ikke sender de den tilbake eller destruerer den. Straff får du nok ikke.
Sist endret av Grix; 24. mai 2011 kl. 16:37.
Sitat av Nightrox11 Vis innlegg
Takker, får vel bare være på den sikre siden å kansellerere laseren
Vis hele sitatet...
ikke kanseler laseren! jeg anbefaler på det sterkeste og kjøpe den! sjansen for og bli tatt er rundt 10%(snakker av egen erfaring) har bestilt 60 pakker fra utlandet og 2 eller 3 av dem har blitt åpnet og sjekker. rundt 8 av de pakkene var over 200 kr grensa, og 1 av de ble stoppa og åpna, så det er ikke noe og frykte