Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5849
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Jeg sendte en retur for lenge siden til en nettbutikk, som jeg nå får purring på. Jeg sendte tingene i retur kun noen dager etter levering. Kvitteringen fra posten på returen har jeg selvfølgelig mistet.

Hvem kan bebreides for dette? Meg, nettbutikken eller posten?
Hvis pakken er borte har posten gjort en slett jobb.

Du er ansvarlig for å sende produktet i retur, og hvis du ikke kan dokumentere at du har sendt produktet vil hverken posten eller nettbutikken dekke dine kostnader. Da faller det på deg.
Normalt når det er avtalt retur av et produkt såkalt RMA, så pleier du å få tilsendt en shipping label med sporing, his ikke dette er tilfellet bør det kreves kvitring og eventuelt signering av mottager når du lever det på posted, slik kan du dokumentere at du har gjort det du kan gjøre utover dette så blir det tolket som at du ikke har sendt i retur
For din del håper jeg du betalte for en sending med forsikring (Se Norgespakken), og at du betalte med kort.
Hvis du finner transaksjonen i nettbanken vil du vel ha nødvendige opplysninger for å kunne finne frem kvitteringen din.

Dersom du sendte pakken uten forsikring og/eller betalte kontant, er du såvidt jeg vet erstatningspliktig.
Dersom det foreligger kontraktsbrudd fra selgers side som gir rett til heving, bærer selgeren risikoen for tingen også etter at levering har skjedd. Dette er årsaken til reglene i forbrukerkjøpsloven § 51 første ledd bokstav a og kjøpsloven § 66 første ledd bokstav a: Selv om utgangspunktet er at kjøperen ikke kan heve kjøpet dersom tingen "ikke kan leveres tilbake i vesentlige samme stand og mengde", er ett av unntakene der det er "forhold som ikke beror på" kjøperen som er årsaken til at dette "er umulig".

Med andre ord bærer selgeren risikoen for tap som skyldes "forhold som ikke beror på" kjøperen i slike situasjoner. Dette vil omfatte tilfeldige hendelser under postgangen – så fremt kjøper har sendt tingen forsvarlig tilbake til selger, jf. hovedregelen i fkjl. § 49 annet ledd og kjl. § 64 annet ledd om at "det mottatte" kan "kreves tilbakeført".

Hvorvidt kjøper faktisk har sendt tingen tilbake, er et rent bevisspørsmål. Du må dermed kunne sannsynliggjøre at du faktisk har sendt tingen tilbake. Dette er enkelt å gjøre med eksempelvis kvittering eller trackingnummer, men dersom du ikke kan sannsynliggjøre dette, vil du tape retten til å heve kjøpet.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Handlet fra Zalando, og de sender jo med returlabel. Leverte den derfor bare over disk, uten å tenke nevneverdig over det, ei heller betalte noe. Nokså kjip situasjon det her.
Pleier jo å fungere med zalando, de bruker vel Postnord ? Så du at betjeningen scannet returen ?
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Pleier jo å fungere med zalando, de bruker vel Postnord ? Så du at betjeningen scannet returen ?
Vis hele sitatet...
Ja. De scannet pakken, og sa det var greit. Har bestilt en del ganger, og det pleier alltid å komme fram.
Tar dritlang tid for Zalando å registrere returen. Hvis du sender dem mail kan de manuelt sjekke at du har sendt pakken, og gi deg pengene tilbake, det fikk i hvertfall jeg.
Har du sporing på pakken, er det jo bare å spore hvor den er.