Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3172
Hei. Jeg har jobbet for en bedrift i Oslo i litt over to år. For ca 4 måneder siden fant jeg ut at de betaler noen av oss som jobber der nesten 3000 kr under minstelønn for hva vi egentlig skal tjene.

De siste 3 månedene har jeg sendt en rekke mail til arbeidsgiver om hvorfor de betaler oss under minstelønn, men jeg har ikke fått ett eneste svar.

De har regelrett ignorert meg hele veien. Jeg har sendt mail til tre sjefer oppover i systemet, uten respons.

Jeg vet at den 'laveste' sjefen har sagt til en annen person som tjener 3000 kr under minstelønn at vi har signert en kontrakt, og sånn blir det. Betyr det at de har vært klar over det hele tiden?

De har betalt oss 3000 kr under tariff i to år. Dette er snakk om 72000 kr ubetalt lønn som vi har 'tapt'.

Så nå er spørsmålet. Hva kan vi gjøre? Er det noe vi kan gjøre i det hele tatt?

Det som er råttent med denne saken, er at bedriften jeg jobber for er eid av Oslo kommune og Norsk folkehjelp. De tar også deltakere fra NAV for å få de ut i arbeid igjen.

Denne bedriften pynter seg også med flotte ord som at bedriftens bokstaver står for "toleranse", "inkludering", "ansvar" og "samarbeid". De pynter seg med flotte ord og har også fått priser, men de klarer ikke å betale sine ansatte minstelønn engang.

Man skulle nesten tro at man kan forvente bedre av en bedrift som er eid av Oslo Kommune og Norsk Folkehjelp. Er dette noe f.eks media kunne vært interessert i?

Hvem andre kan man kontakte? Jeg leser at minstelønn ikke er en direkte lov, men mer en anbefaling for hva man skal tjene? Hva er vitsen min minstelønn reguleringer hvis bedrifter ikke engang er pålagt å følge dem?

Har vi byråkrater i det landet her som sitter å "klekker ut" hva folk skal tjene i minstelønn, men bedriften kan velge å ignorere i det? Gir ingen mening.

Beklager at jeg virker litt hissig her, jeg blir bare så forbannet at de ikke engang tar seg bryet å svare.

Forresten. Jeg har sagt opp, og jobber nå ut oppsigelsestid. Men fortsatt, dette er snakk om 72.000 kr over to år.

Hva kan gjøres?
Not a real gamer
retovio's Avatar
Er ikke noe som heter minstelønn i Norge. Så hvis ikke bedriften din har en tariff avtale og lønn står i kontrakt så har du ikke noe du skulle sagt.
Hvis du er organisert så kan vel de hjelpe å skaffe en tariff avtale og lønn generelt?
Bedriften er medlem av NHO Reiseliv og skal følge tariffavtaler med Fellesforbundet og Forbundet for ledelse og teknikk, som igjen er tilsluttet LO.

Dette har jeg bekreftet på mail fra ledelse. Det var etter dette, når jeg konfronterte med at de betaler 3000 kr under tariff, at de sluttet å svare.
Sist endret av ingenforslag; 21. januar 2017 kl. 03:39.
Så ta det videre. Snakk med arbeidsmiljøtilsynet.
Er du medlem i den fagforeningen som tariffavtalen gjelder for?
Hvis arbeidsplassen er fagorganisert så gjelder tariff for alle uansett, ta dette opp med Verneombud i første omgang, deretter dra det lenger om det er nødvendig.
Sitat av retovio Vis innlegg
Er ikke noe som heter minstelønn i Norge. Så hvis ikke bedriften din har en tariff avtale og lønn står i kontrakt så har du ikke noe du skulle sagt.
Hvis du er organisert så kan vel de hjelpe å skaffe en tariff avtale og lønn generelt?
Vis hele sitatet...
Tull. Tariffen for for byggfagyrkene er allmenngjort for å unngå sosial dumping.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Hvis arbeidsplassen er fagorganisert så gjelder tariff for alle uansett, ta dette opp med Verneombud i første omgang, deretter dra det lenger om det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Nja. I mange tilfeller ja, men det finnes eksempler på overenskomster hvor tariffavtalen kun gjelder for de som er organiserte, men jeg er usikker på fin-jussen i disse tilfellene og hva som gjelder når. Jeg hadde en sjef en gang i et stort statlig selskap med tariffavtale som valgte å gi eksakt en krone mer i månedslønn til hun ene som ikke var organisert. Han likte ikke fagbevegelsen og gjorde det kun på jævelskap men jeg husker at fagforeningene slo fast at det ikke var lovstridig.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg hadde en sjef en gang i et stort statlig selskap med tariffavtale som valgte å gi eksakt en krone mer i månedslønn til hun ene som ikke var organisert. Han likte ikke fagbevegelsen og gjorde det kun på jævelskap men jeg husker at fagforeningene slo fast at det ikke var lovstridig.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke lovstridig å gi mer enn minstelønn, selv om hun ikke hadde meldt seg inn selv så er arbeidsplassen som helhet fagorganisert, inkludert sjefen.

En så barnslig sjef burde ikke hatt en sånn jobb, mye rart som reker rundt, aner ikke hvem som får ideer om å ansette sånne...
Har dere tariffavtale ? selv om arbeidsgiver er medlem/organisert er det ingen automatikk i at bedriften har tariffavtale. Kommer også an på hvordan yrke det gjelder, noen yrker har allmenngjorte tariffavtaler. Send meg gjerne en pm med bedriften (eller skriv det her) hvis du vil, så kan jeg prøve å svare litt mer utdypende. (Jeg jobber i fagforening ��)
Sitat av Millymini Vis innlegg
Har dere tariffavtale ? selv om arbeidsgiver er medlem/organisert er det ingen automatikk i at bedriften har tariffavtale. Kommer også an på hvordan yrke det gjelder, noen yrker har allmenngjorte tariffavtaler. Send meg gjerne en pm med bedriften (eller skriv det her) hvis du vil, så kan jeg prøve å svare litt mer utdypende. (Jeg jobber i fagforening ��)
Vis hele sitatet...
Nei må jo ikke ha tariffavtale, kan ha en gentleman agreement om like/bedre vilkår enn tariff uten alt det ekstra pirket en tariffavtale bringer med seg, vi har det sånn på min arbeidsplass.

Men det er liksom en god ting å ha en fagforening i ryggen OM arbeidsgiver ønsker å bruke dere, det finnes utallige rasshøl.

El og IT er vår greie da
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Nei må jo ikke ha tariffavtale, kan ha en gentleman agreement om like/bedre vilkår enn tariff uten alt det ekstra pirket en tariffavtale bringer med seg, vi har det sånn på min arbeidsplass.

Men det er liksom en god ting å ha en fagforening i ryggen OM arbeidsgiver ønsker å bruke dere, det finnes utallige rasshøl.

El og IT er vår greie da
Vis hele sitatet...
Det er mange steder det er sånn, frem til en idiot kommer og ikke finner noen skriftlige avtaler og gjør akkurat som de vil. Det skjer like ofte som folk holder de "uskrevne" avtalene 🙈