Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1247
Hei lurer på dere som er harbarka overklokkere gjerne profesjonelle.

Kan dere si hva slags strømforsyning dere bruker? Må man ha Platinum\Titanium ellers kan man si 70% sikkert cpu\GPU vil degraderes etter noen måneder\under 1 år?

Om man ser bort i fra skjermkort\cpu degraderes eller brukerfeil for høye tempraturer\for høy volt en produsenten gir.

Vet dere hva Crusair TX 650 kunne ha fått, er det slik det skal være umulig å få bedre score en bronze med mindre produsenten har gjort feil å valgt deler for RM eller AX\HX?

Så det er ikke bare å bytte kondensator til japanske fra kinesiske det er langt mere omfatene en det?

http://images.bit-tech.net/content_images/2011/06/enermax-maxrevo-1350w/087.jpg Regner med slik koster mere en hva PSU vil koste og teste selv å gi Gold\Silver merke

Vil PSU degraderes, eller er det i så fall at ting smelter i psuen eller kabler som ryker\brudd i så fall?

Finnes det tilsvarende 80 plus Gold for laptop PSU og USB 3.1 til 230 volt strøm? Som gir kvalitet intrykk?
Sist endret av lmh1; 15. desember 2015 kl. 21:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Las du kvalivikasjonskriteria for 'platinum' som du lenka til? Det går på effektivitet, altså kor mange watt du må stappe inn vs. kor mange watt du får ut. Ikkje rippel, ikkje stabilitet, ikkje straum. Det seier kort og godt noko om kor mykje varme som vert slept ut.

I tillegg går CPUen på lågare spenning enn det PSUen kan levere, så det er spenningsregulering på hovudkortet. Med mindre du har ekstreme mengder rippel vil det ha meir å sei enn PSU, så lenge PSU kan levere nok på relevante skinner.

PSU vil typisk gi ut meir rippel over tid, ettersom kondensatorer tørker inn.

Oppsettet du har bilete av er forøvrig eit oscilloskop (som er utmerka for å måle rippel), ei straumforsyning og lastbanker så vidt eg kan bedømme. Kva det har med innlegget ditt å gjere fatter eg ikkje.
Trådstarter
PSU vil typisk gi ut meir rippel over tid, ettersom kondensatorer tørker inn.
Vis hele sitatet...
Hvordan ser man det eller vet det?
coil whine

http://www.ukgamingcomputers.co.uk/images/articles/bad_cap.jpg

Så du kan si 100% sikkert degradering av cpu er hovedkort\eller cpu sin feil i de fleste tilfeller?
Sist endret av lmh1; 16. desember 2015 kl. 07:31.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du vet ikke om en kondensator er inntørket før du evt måler den.
Dersom de buler, eller er sprukket så er de defekte.

Coil whine er noe helt annet, men kan også forekomme i psu.

Tviler på du vil merke degradering av cpu, enten funker den, eller så funker den ikke. Hva som evt dreper den kan være mer enn hovedkortet, fks tidens tann og temperatur. Evt kan du være uheldig og få et lynnedslag rett i psu.
Trådstarter
Lynedslag ødlegger vel langt mere en psu og hovedkort.

Vet ikke om 80 Plus gold eller noe slik har overpenningvern\sikring som vil brenne i stykker ved lynedslag?

Så du mener det er bare å overklokke, med mindre men gjør feil setter for høyt volt er det ofte hovedkort\cpu som er årsaken på ikke K prosessor (i7 970) eller AMD prosessor (FX 8350) eller tilsvarende degraderes etter halv år?
Sist endret av lmh1; 16. desember 2015 kl. 20:15.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du vil ikke merke degraderingen, når du merker det, så er uansett prosessoren antikk. Overklokking kan korte ned levetiden, men dersom du klokker med måte, så ser jeg ingen problem.

Det skal nesen godt gjøres å drepe en cpu med mindre du virkelig går inn for det, da det finnes så mye idiotsikring i biosen, mtp overvolting og slikt.

Jeg skjønner ikke siste spørsmål.
Sist endret av Fleff; 16. desember 2015 kl. 23:00.
Trådstarter
Vet ikke hva du ikke forstår, uansett har jeg overklokket noen cpu vet ikke om det er når det nærmer seg sommeren blir maskinen for varm, for hender jeg opplever maskinen har fungert 100% stabilt i 3-4 måneder selv stabit 100% i prime 95 etter 2-3 timer, plutselig en skjeldent gang får jeg problemer at bluescreen i oppstart eller maskinen fryser i spill. Det problemet skjedde ikke 2 måneder før.

Det er vel tegn på degradering av cpu, så vet jeg ikke er uheldig med chipsen, nå så har jeg 4 pins PWM fan så kan sjekke om det blir bedre av det da jeg vet de viftene støyer mere på full hastighet. Hvis ikke man vi vel utelukke PSU.

Nå er det ikke sikkert det vil korte levetiden så mye, uansett bryr jeg ikke noe om det hvis prosessor burde holde i 10 år med mindre man har dårlig chip. Særlig intel. Men ønsker selvsagt å ha pcen så lenge som mulig da det er dyrt å kjøpe ny på grunn av dårlig valutakurs og dårlig konkuranse fra AMD.
Men det blir nok bedre mot 2016-2017 regner jeg med.

Så du tror ærlig talt EVGA G2 850 ikke er bedre en Consair TX 650\ 850 på overklokking?
Er eneste forskjeller at PSU er mere effektiv og stillegående og bedre kvalitet (10 år).
Men bortsett fra det blåsser om PSU ryker da kjøper jeg ny, men ønsker ikke å kjøpe ny PSU hvis komponentene ikke kan gå i stykker hvis PSUen blir overbelastet.

Vet det er særlig problem på billig Psu LC POWER Strømforsyner PC Office Series 600 W (LC600H-12)
eller ADVANCE PC-forsyning MPT-6500 - 650 W

De klarer vel muligens bare halvparten av effekten som står. Vet CX serien fra consair heller ikke er beregnet på overklokking

Prosesssor som i7 970 er ikke antikk, heller ikke FX 8350.
Men de er noe utdatert ja særlig hvis de ikke er overklokket.

Det som er særlig ille med bluescreen\ ustabil windows, er man risikerer å måtte reinstallere windows, til slutt, det ønsker man ikke, vet jeg også har hatt problemer med SSD disker\ harddisker har gått i stykker, men man kan umulig vite 100% sikkert det er på grunn av overklokking.

Men kan du si hvor mange watt man burde ha på R9 280x + FX 8350?
Noen sier 650 watt er ok men i miste laget for overklokking.

Ut i fra mine målinger trekker Pcen maks 150-250 watt målt med EU energimåler så tror ikke antall watt er problem men kanskje kvaliten på delene?
Sist endret av lmh1; 17. desember 2015 kl. 07:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.