Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 996
Hei, har noen peiling på ny vifte på denne som gjør den nesten like stillegående som EVGA 750 G2? Som har ECO ON knapp? Kan noen si hvordan teknologien funger? Da de har vel neppe 4 pins FAN utgang eller tempratursensor i viften eller PWM.

Vet noen generieltsett hvor mange watt slik PSU kan klare uten å ha koblet til vifte? Om de kunne ha klart 150-300 watt i 3-4 timer uten å bli for varm.
Om PSUen er farlig å kjøre uten vifte eller om overopphetingsvern burde slå av maskinen før det skjer, og hvilken tempraturen PSU trives best i under 70 grader?

Tror EVGA 750 G2 klarer 70-80% av effekten uten viften aktivert.
Men usikker på hvor mye kjøling TX og bedre.

Da det vil koste meg minst 5000 kr å bytte 5 psuer for mere stillegående strømforsyninger, kan vente med uttakbare kabler og Gold. Så har kun gjørt dette på en maskin foreløpig.

Så all hjelp vil settes pris på.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
TX650 bruker ikke PWM til viften, så det er kun 2 ledninger, pluss og minus.
Tempsensor sitter i selve psu.

Ifølge Google, så er stock-viften på hele 48dB, men gir 140CFM, så den flytter litt luft. (Yate Loon D14BH-12)

Relativt greit å bytte vifte, bare å finne en som er så stille som du ønsker, men som samtidig flytter nok luft, helst lik eller over original. Viften er 140*140*25, tviler på du kan ha noe tykkere.

Hvor mye effekt du kan hente ut uten av viften slår inn er vanskelig å si, da det kommer an på romtemperatur, luftflyt i kabinettet og lignende.

Veldig få psu'er som har vern mot overoppheting, ser faktisk ikke ut som din har det, selv om det er TX serien, selveste entusiastversjonen.

Ville helt klart ikke kjørt uten vifte, som du sikkert vet, så leverer psuen dårligere jo varmere den er.
Svaret er ingen ting, viften startet med en gang PSUen startes:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/21VppD4BMvL.jpg

Har prøvd det med Jumper starteren som følger med EVGA PSU.
Kjøpte ny PSU da den var på salg, og jeg ville teste den, men må være mulig å kunne finne tilsvarende løsning som ECO EVGA har, viften der går ikke rundt i så fall før man belaster PSUen over 60% det skulle man ikke tro.

Så med mindre EVGA bruker deler som blir minimalt varmt forstår jeg ikke hvordan de klarer det.
Ønsker helst tilsvarende vifte, som kun aktivers om man bruker Prime 95 eller har SLI oppsett.

Tror hvis jeg tar kontakt med Consair sier de bare man mister garantien ved å åpne PSU og man må gi serienummer for å få svar, bare fordi produsenten ikke vil ha RMA hvis det skulle bli problemer.

Men en del på forumer har jo greie på modifisering så syns det er litt rart om det er umulig å gjøre tilsvarende på Consair. PSuen er ganske grei ellers selv om jeg går for EVGA G2 neste PSU da den er konge til rundt 1000 kr for 750 watt.
Vel, EVGA strømforsyningen er jo mere effektiv. Mere strøm ut = Mindre varme innvendig
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Til en annen gang vet jeg skal gå for EVGA G2 750\850 watt eller Corsair RM750\Corsair RM850

Men eneste jeg får forbedret kjøleløsning er så fall og bytte langt mere i en viften?
Noen som også kan sammenligne hvor store forskjeller det er mellom TX og RM serien? Klarer ikke TX 650 mere en f.eks 580 watt før psuen begynner å gi ustabile verdier ca med mindre jeg er heldig? Men EVGA G2 750 og Corsair RM750 skal fint klare å gi 730 watt ut før man får for høye volt rippeler som kan ødlegge maskinvare?
Sist endret av lmh1; 14. desember 2015 kl. 12:28.