Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1545
Hei. Jeg lurer på hva som er den beste løsningen for meg til å kunne jobbe med store filer med maks lese og skrive hastighet på en arbeidstasjon for så å kunne ha tilgang til disse filene fra hjemmekontor og på reise.
Fra arbeidstasjonen tenker jeg thunderbolt2 kabinett med disker, ikke raid.
Kan jeg da sette opp NAS kabinett eller server til å automatisk kjøre backup av DAS kabinett? Og funker dette begge veier, hvis jeg jobber med filene på NAS blir det da automatisk oppdatertes tilbake på DAS boks? Må arbeidstasjon da også alltid stå på, lar det seg gjøre med maskin og disk i dvale?

Meg bekjent finnes det ingen NAS/server muligheter med tilkobling til arbeidstasjonen direkte via kabel?
Hvis det er vanlige harddisker med skiver så vil man få mellom 60-100MB/s i lese og skrive hastighet. Så du vil ikkje få mer i hastighet over thunderbolt porten enn det, uten RAID selvfølgelig. SSD disker der i mot kan gi 4-8 ganger mer hastighet.

NAS med 1 Gb/s kablet forbindelse vil gi 125MB/s i maksimal hastighet, men dette er avhengig av at harddiskene på NAS'en klarer å oppnå den hastigheten. Noe som ikkje bør være noe problem med 2 disker i RAID 0 eller 3 disker i RAID 5 eller 4 disker i RAID 6.

Men RAID 5 eller RAID 6 er å foretrekke da disse har redundante løsninger, noe som vil si at i RAID 5 kan 1 disk feile uten tap av data og i RAID 6 kan 2 disker feile. Men ikkje drop backup av den grunn.

Når det kommer til backup løsningen, så er det mulig å konfigurere det slik du beskriver. Men jeg ville heller ha koblet en ekstern disk til NAS'en med USB e.l. hvis det er mulig og konfigurert backup planen på NAS'en. Da trenger ikkje arbeidsstasjonen å være på, for at backup skal utføres.
NAS eller DAS? De 2 teknologiene er som regel ikke i samme "ball park," SAN og DAS derimot kan kanskje være sammenlignbare.
Sitat av nudo Vis innlegg
NAS eller DAS? De 2 teknologiene er som regel ikke i samme "ball park," SAN og DAS derimot kan kanskje være sammenlignbare.
Vis hele sitatet...
Nå er du helt på viddene.

For en nettverksbasert løsninger du begrenset til båndbredden på lokalnettet ditt. Hvis planen var å bruke vanlige disker vil du tvilsomt merke forskjell på det, eller så overvurderer du dine behov for båndbredde og IO/s.

Det finnes mange gode løsninger, bl.a. ved å bruke Thunderbolt som du snakker om. Et annet alternativ er å bruke eSATA eller MiniSAS, som er noe mer utbredt.

En begrensning med et DAS-opplegg er at du må eksponere filene dine gjennom en maskin hvis de skal være tilgjengelig over Internett når du er på farten. Det er ikke et stort problem såfremt maskinen din står på og kan nås fra Internett.
Trådstarter
2 0
Hva slags disker må man ha for å overskride hastigheten på 60-100MBs?
Hadde tenkt å gå for WD RED. Kanskje pro modellen enten WD eller tilsvarende som tåler å gå 24x7.
Lest at de proffe QNAP NASene har dvale funksjoner, som kan vekkes over nett.
Har en eldre Mac Pro (tidlig 2008) som jeg kan bruke som NAS. Den kan kanskje ikke konfigureres til faste dvale tider?
Med MACen som server kan jeg installere en 10Gb ethernet port for kjappest mulig kommunikasjon? Da er det kanskje lurt å sette opp RAID? Skal passe på å kjøre inn faste backup rutiner med eksterne disker og kan etterhvert sette opp en NAS hjemme som tar backup automatisk, feks hver kveld/morgen. Dropper DAS hvis jeg får rask nok lese/skrive med NAS.
Sist endret av Inorep; 1. desember 2015 kl. 21:26.
Sitat av Inorep Vis innlegg
Hva slags disker må man ha for å overskride hastigheten på 60-100MBs?
Hadde tenkt å gå for WD RED. Kanskje pro modellen enten WD eller tilsvarende som tåler å gå 24x7.
Lest at de proffe QNAP NASene har dvale funksjoner, som kan vekkes over nett.
Har en eldre Mac Pro (tidlig 2008) som jeg kan bruke som NAS. Den kan kanskje ikke konfigureres til faste dvale tider?
Med MACen som server kan jeg installere en 10Gb ethernet port for kjappest mulig kommunikasjon? Da er det kanskje lurt å sette opp RAID? Skal passe på å kjøre inn faste backup rutiner med eksterne disker og kan etterhvert sette opp en NAS hjemme som tar backup automatisk, feks hver kveld/morgen. Dropper DAS hvis jeg får rask nok lese/skrive med NAS.
Vis hele sitatet...
Du trenger SSD disker for å overskride tradisjonell harddisk hastighet.

Vanlige 2.5" SSD disker klarer normalt fra 440MB/s til 580MB/s i lese hastighet, og 360MB/s til 500MB/s i skrive hastighet. Men du kan få tak i SSD disker som bruker PCI-E sporet fremfor SATA porten, disse diskene ligger på 2GB/s helt opp mot 6GB/s i lese hastighet, og no lavere skrive hastighet.

Komplett.no - Intel 750 SSD 400GB PCIe 3.0 HHHL

Og hvis du skal bruke 10Gb/s nettverk på NAS'en, så må du også ha en switch som takler 10Gb/s pr port, samt 10Gb/s port på arbeidsstasjonen. Med 10Gb/s nettverk, så vil du klare å overføre 1.25GB/s, noe som vil si at man bruker 1 minutt og 20 sekunder på å overføre 100GB med data.

EDIT: Hvis du skal bruke RAID oppsett, så må du også passe på at RAID kontrollen som du bruker, takler hastigheten du ønsker.
Sist endret av 0xFF; 1. desember 2015 kl. 22:08.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Og hvis du skal bruke 10Gb/s nettverk på NAS'en, så må du også ha en switch som takler 10Gb/s pr port, samt 10Gb/s port på arbeidsstasjonen. Med 10Gb/s nettverk, så vil du klare å overføre 1.25GB/s, noe som vil si at man bruker 1 minutt og 20 sekunder på å overføre 100GB med data.
Vis hele sitatet...
Hvis det kun er en PC han skal ha dette koblet opp til og han velger å gå for en 10Gig NAS, så kan det være nok å kjøpe et 10Gig kort til pcen som trenger denne hastigheten, også kan den andre porten stå med gigabit ut mot nett.

En billigere løsning vil kanskje være et PCIe basert SSD på arbeidsstasjonen for å oppnå høyest mulig skrivehastighet, også en NAS med flere disker i RAID til å lagre data etter at det er jobbet med.

Skal NAS boksen ha 10Gig så bør det være mange nok (og raske nok) disker i RAID 1+0 slik at den klarer å utnytte båndbredden. På min 4-Bays NAS med 4 stk WD Red disker så klarer jeg kun å oppnå ca 43 MB/s skrivehastighet.
Sist endret av Alec; 1. desember 2015 kl. 23:26.
Sitat av Inorep Vis innlegg
Hva slags disker må man ha for å overskride hastigheten på 60-100MBs?
Vis hele sitatet...
Stripe SSDer, jeg har f eks 10x 1TB SSD i RAIDZ2 i et DAS og det gir greit med utvidelsemuligheter og god fart. Et slik oppsett skal gi deg rett under 120MB i nettverk på et 1 Gbit nettverk, eller rett under 1200MB med 10Gbit.