Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6691
Etter litt lesing av tråden om sex-roboter kom jeg frem til et nytt diskusjonstema som vekket litt interesse.
Det er uten tvil en minoritet med mennesker som ikke har sexlyst eller en interesse av sex. En gruppe som ikke ønsker å foredle tiden i livet til sex og kroppslig begjær. De bruker gjerne tiden på dyrking av egne interesser.
Jeg leste i tråden om sex-roboter at mange mener sex blir som et av de grunnleggende behovene i naturen. Det naturlige behovet etter å videreføre sin genetikk.
Da reises spørsmålet mitt og det jeg ønsker å diskutere.
Hva om man ikke har denne "sex-driven"? Vil det regnes som en manglende funksjon i hensyn til det animalistiske i oss? Eller kan man faktisk BESTEMME seg for å "bli" et "svakt" ledd i evolusjonen?

Selv mener jeg at mennesket sin intelligens har kommet så langt at vi faktisk har mulighet for å frasi oss flere elementære animalistiske trekk, men tvilen rår om det da gjør oss svake fra evolusjonært synspunkt.
Ett av de store problemene vi har her i verden er jo overbefolkning.
Manglende sexlyst, og vil være veldig positivt for meneskeheten.
Etter att menesket ble så inteligent som vi har blitt overstyrer vi normale evulosjnosmessige reguleringer.
Det er ikke lenger det natturlige utvalget i finner i naturen.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ett av de store problemene vi har her i verden er jo overbefolkning.
Manglende sexlyst, og vil være veldig positivt for meneskeheten.
Etter att menesket ble så inteligent som vi har blitt overstyrer vi normale evulosjnosmessige reguleringer.
Det er ikke lenger det natturlige utvalget i finner i naturen.
Vis hele sitatet...
Er det likevell slik at vi gir avskaff på vår egoistiske natur der vi ønsker at våre egne gener er de som skal videreføres? og hvordan kan vi skille naturlig utvalg med egne overstyrelser?
For menn; Ja.
For Kvinner; Delvis, de kan ikke spre spermen sin for alle vinder men må dedikere seg litt mer til hvert barn for at den skal ha størst sjanse for å overleve og videreføre genene sine.
Det er veldig lite som minner om natturlig utvalg for meneskene.
I dyreverden er det bukken med det største hornene, fuglen med den fineste fjærdrakten og den sterkeste ulven som får videreført genene sine.
Hos oss mennesker er det ikke sånn. Her er det andre krefter, som blant annet penger og makt som bestemmer.
Evolusjonen belønner ikke de som får barn, men de som får barn som blir voksne nok til selv å få barn. Det å f.eks. ha et søsken som ikke har sex-lyst, kan tenkes å ha vært bra ettersom man da har en ekstra omsorgsperson til barna sine, som vil hjelpe de å bli voksen.

Evolusjonen trenger ikke å fungere for alle på individnivå, hvis den fungerer på gruppe-nivå. Den bare prøver mye forskjellig, helt til noe funker. Hvis det innebærer at ikke alle i familien selv får barn så gjør det det.
Sist endret av bocca; 26. september 2015 kl. 12:07.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er veldig lite som minner om natturlig utvalg for meneskene.
I dyreverden er det bukken med det største hornene, fuglen med den fineste fjærdrakten og den sterkeste ulven som får videreført genene sine.
Hos oss mennesker er det ikke sånn. Her er det andre krefter, som blant annet penger og makt som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Om vi da går tilbake til byggemuren for vår eksistens. Er det mulig å si at sex da er vår natur? Dersom det er vår natur, vil vel det være elementært og kunne si at det er naturlig utvalg. Også hos oss.
Dersom vi kan velge å være sex-lystne eller ikke, ligger det vell fremdeles ikke i vår natur?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er veldig lite som minner om natturlig utvalg for meneskene.
I dyreverden er det bukken med det største hornene, fuglen med den fineste fjærdrakten og den sterkeste ulven som får videreført genene sine.
Hos oss mennesker er det ikke sånn. Her er det andre krefter, som blant annet penger og makt som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt enig der, utseende til jentene (og guttene) betyr jo mye for hvem man velger. I allefall hos mange. Vi har absolutt "naturlig utvalg".
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Er ikke helt enig der, utseende til jentene (og guttene) betyr jo mye for hvem man velger. I allefall hos mange. Vi har absolutt "naturlig utvalg".
Vis hele sitatet...
Jo, såklart har det mye å si, men ikke på samme måte som i naturen.
Hos menesker er det mere opp til smak.
Med tanke på hvor ofte man forplanter seg så er nok ikke det en kritisk faktor.

MEN, det som gjerne kan ha vært det er hvordan høyere sexlyst fører til vedvarende sexlyst etterhvert som man eldes. Det spiller liten rolle om man knuller 10 eller 2 ganger i mnd, men det spiller jævlig stor rolle om man knuller 2 eller 0..

Som kjent er evolusjonen stort sett rettet inn mot individer under 20-25, siden det er det som har vært levealderen vi har utviklet oss for å tilpasse. Etterhvert som befolkningen lever lengre er det klart at det kan ha vært en evolusjonær svakhet den tid da det var et mål i seg selv å bli flere.
Sist endret av Tøffetom; 26. september 2015 kl. 12:26.
Tror man må skille mellom narutlig seleksjon og seksuell seleksjon. Når en over sa at det ikke finnes naturlig seleksjon for mennesker, så er nok det ganske sant, fordi det er nesten ikke noe i miljøet vårt som hindrer oss i å bli voksne(f.eks. vær, rovdyr etc.). Seksuell seleksjon går på regeler som vi mennesker lager på hvem som er etterspurt eller ikke(moter, kroppsfasong, oppførsel osv.)
Sist endret av bocca; 26. september 2015 kl. 12:33.
Sitat av bocca Vis innlegg
Tror man må skille mellom narutlig seleksjon og seksuell seleksjon. Når en over sa at det ikke finnes naturlig seleksjon for mennesker, så er nok det ganske sant, fordi det er nesten ikke noe i miljøet vårt som hindrer oss i å bli voksne(f.eks. vær, rovdyr etc.). Seksuell seleksjon går på regeler som vi mennesker lager på hvem som er etterspurt eller ikke(moter, kroppsfasong, oppførsel osv.)
Vis hele sitatet...
Nå går seksuell seleksjon ikke nødvendigvis i noen bestemt retning slik dagens samfunn og familiestruktur er bygget opp.

De fleste damer ville feks gjerne ha barn med en kjekk, trent og dominant kar som meg selv, men jeg vil faen ikke ha noe lausunger med dem.

Resultatet blir at de kriteriene som legges til grunn for seksuell seleksjon ikke resulterer i en utvikling mot flere som meg - heller at familier som relativt sett kommer dårligere ut blir "vinnere" fra evolusjonens perspektiv.

For at seksuel seleksjon skal ha noe å si må mannfolk som meg få sette barn på horder av kvinner, slik som gjengis khan. Vet ikke om det stemmer, men har hørt fet skal være en stamme i Afrika som selekterer ved å måle penis. Angivelig skal dette ha resultert i problematisk store lem der.

Det vi har i vesten er vel en sosialøkonomisk seleksjon. Det er stort sett de sosialøkonomiske parameterne som definerer faktisk reproduksjon, som igjen gjerne er omvendt proporsjonal til det ideelle (fattige duster skviser ut unger i hytt og pine, suksessfulle mennesker holder tilbake)
Sist endret av Tøffetom; 26. september 2015 kl. 13:36.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er veldig lite som minner om natturlig utvalg for meneskene.
I dyreverden er det bukken med det største hornene, fuglen med den fineste fjærdrakten og den sterkeste ulven som får videreført genene sine.
Hos oss mennesker er det ikke sånn. Her er det andre krefter, som blant annet penger og makt som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Da har du missforstått litt. De som får flest etterkommere er de som vinner evolusjonen og det er fattige folk i utviklingsland. Rike folk i vesten får få barn og er evolusjonstapere.

Mest sansynlig så vil alle spor etter nordmenn være borte om en million år.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Da reises spørsmålet mitt og det jeg ønsker å diskutere.Hva om man ikke har denne "sex-driven"? Vil det regnes som en manglende funksjon i hensyn til det animalistiske i oss? Eller kan man faktisk BESTEMME seg for å "bli" et "svakt" ledd i evolusjonen?

Selv mener jeg at mennesket sin intelligens har kommet så langt at vi faktisk har mulighet for å frasi oss flere elementære animalistiske trekk, men tvilen rår om det da gjør oss svake fra evolusjonært synspunkt.
Vis hele sitatet...
Etter mitt syn er det 4 faktorer/forutsetninger som spiller inn når det kommer til det med sex:

1) Hvilket miljø man er født inn i.

2) Utseendet.

3) Personlige egenskaper.

4) Økonomisk og med hensyn til makt.


Begrunnelser:

1) Er man født inn i et miljø med alle underliggende forutsetninger tilrettelagt, så er det så forventet at man finner en partner og fører slekten videre, at dette nesten går av seg selv.

2) Er man født med et heldig utseende, tiltrekker man seg naturlig mange av det motsatte kjønn, uavhengig av hvordan personlighet man har .. om man er en psykopat, kan man fremdeles få barn. Mens de som har verdens beste personlighet, kan gå ensomme fordi de er født med mindre heldig utseende. Jeg mener dette spiller en større rolle enn personlige egenskaper fordi det er så mye fokus på utseendet i media, og vi mennesker bruker kun 10% av vår underbevisste del - 90% er den bevisste delen - som dyrene. Det er et fåtall av oss som velger personlighet fremfor utseende, og det er derfor så mange drittsekker - av både kvinner og menn - som finner noen å få barn med.

3) På den andre siden, er det mange som er født med mindre heldig utseende, som har suverene personligheter med mye -naturlig og ærlig- (ikke tillært og falsk) karisma, som på den måten tiltrekker seg mange av det motsatte kjønn. Mange er født med et godt utseende, men er svært introvert og sjenert, og det tar lang tid før man utvikler et intimt forhold til det motsatte kjønn.

4) Mange er født inn i liv med masse penger (rike i i-land), eller makt (for eksempel stammefolk i ekstreme u-land), og da er det nærmest forventet at man finner en partner.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Det er uten tvil en minoritet med mennesker som ikke har sexlyst eller en interesse av sex. En gruppe som ikke ønsker å foredle tiden i livet til sex og kroppslig begjær. De bruker gjerne tiden på dyrking av egne interesser.
Jeg leste i tråden om sex-roboter at mange mener sex blir som et av de grunnleggende behovene i naturen. Det naturlige behovet etter å videreføre sin genetikk.
Da reises spørsmålet mitt og det jeg ønsker å diskutere.
Hva om man ikke har denne "sex-driven"? Vil det regnes som en manglende funksjon i hensyn til det animalistiske i oss? Eller kan man faktisk BESTEMME seg for å "bli" et "svakt" ledd i evolusjonen?
Vis hele sitatet...
Om man snakker om mennesker som omtales som aseksuelle vil jeg tro det kan være ulike årsaker til manglende lyst på sex. Kjemi, biologi, historikk osv. Skal nok bare en liten ubalanse til i feks hormonelle forhold så kan resultatet bli manglende "sex drive".

Med evolusjon og videreføring av gener som utgangspunkt, kan man også stille seg et annet spørsmål. Når man har spredd sine gener (fått barn), er det da naturlig at sex lysten går ned?
Om ting som hormonelle forhold, kjemi osv er det samme, vil det å ha fått barn ene og alene føre til nedsatt sexlyst?

Selv har jeg et nedsatt behov for sex, tenker mindre på sex, savner ikke hyppig sex. Jeg kan ikke tidfeste denne nedgangen eksakt, men jeg vil tro det begynte ca når jeg fikk mitt barn nr 2. Det betyr jo ikke at det nødvendigvis er en sammenheng mellom sexlyst og spredte gener. Det kan jo være en million andre sammenfallende hendelser involvert her. Vil tro at alder med alt det fører med seg er den dominerende årsaken til nedsatt sex drive.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Etter mitt syn er det 4 faktorer/forutsetninger som spiller inn når det kommer til det med sex:

1) Hvilket miljø man er født inn i.

2) Utseendet.

3) Personlige egenskaper.

4) Økonomisk og med hensyn til makt.


Begrunnelser:

1) Er man født inn i et miljø med alle underliggende forutsetninger tilrettelagt, så er det så forventet at man finner en partner og fører slekten videre, at dette nesten går av seg selv.

2) Er man født med et heldig utseende, tiltrekker man seg naturlig mange av det motsatte kjønn, uavhengig av hvordan personlighet man har .. om man er en psykopat, kan man fremdeles få barn. Mens de som har verdens beste personlighet, kan gå ensomme fordi de er født med mindre heldig utseende. Jeg mener dette spiller en større rolle enn personlige egenskaper fordi det er så mye fokus på utseendet i media, og vi mennesker bruker kun 10% av vår underbevisste del - 90% er den bevisste delen - som dyrene. Det er et fåtall av oss som velger personlighet fremfor utseende, og det er derfor så mange drittsekker - av både kvinner og menn - som finner noen å få barn med.

3) På den andre siden, er det mange som er født med mindre heldig utseende, som har suverene personligheter med mye -naturlig og ærlig- (ikke tillært og falsk) karisma, som på den måten tiltrekker seg mange av det motsatte kjønn. Mange er født med et godt utseende, men er svært introvert og sjenert, og det tar lang tid før man utvikler et intimt forhold til det motsatte kjønn.

4) Mange er født inn i liv med masse penger (rike i i-land), eller makt (for eksempel stammefolk i ekstreme u-land), og da er det nærmest forventet at man finner en partner.
Vis hele sitatet...
Enda mer oppgulp fra deg?

Hva snakker du om? Hvor mye sex man har, hvor mange man har sex med eller det som er relevant for debatten; hvor mange barn man får?

Snakker du om antall barn så er trenden den at jo dårligere stilt man er, jo flere barn får man. Snakker du om antall sexpartnere eller når man begynner å ha sex er det også her klare statistiske data på at promiskuøs atferd og tidlig debut er trenden for dårligere sosialøkonomiske forutsetninger.

Det å være suksessfull er selv positivt korrelert med faktorene du beskriver, så med utgangspunkt i fakta fremfor det du drar ut fra der solen aldri skinner kan en konkludere med at uansett hva du mente så tar du så feil som du kan ta.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Mens de som har verdens beste personlighet, kan gå ensomme fordi de er født med mindre heldig utseende.
Vis hele sitatet...

Sitat av Arne_J Vis innlegg
På den andre siden, er det mange som er født med mindre heldig utseende, som har suverene personligheter med mye -naturlig og ærlig- (ikke tillært og falsk) karisma, som på den måten tiltrekker seg mange av det motsatte kjønn.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke forskjellige sider, dette er direkte selvmotsigelser.


Sitat av Arne_J Vis innlegg
Det er et fåtall av oss som velger personlighet fremfor utseende, og det er derfor så mange drittsekker - av både kvinner og menn - som finner noen å få barn med.
Vis hele sitatet...
La meg gjette, du opplever minimal interesse, så du går ut ifra at det er fordi alle er overfladiske og litt enklere skrudd sammen enn deg?

Kan love deg at med mindre du er selveste quasimodo så er det mye lettere å få seg dame med et under middels utseende enn det er om man holder på med det skinnhellige søppelet ditt. Det er jo hverken vitenskap eller logikk du bruker i dine argumenter, men du driter i det så lenge du kan føle moralen din hever deg over trivialiteter som bevisbyrde og kilder.

Hvordan kan du si vi bruker 90/10 bevissthet og underbevissthet? Hvordan kan du i det hele tatt definere parameterne for å måle dette - og hvordan kan du med intelligens nok til å anvende en PC ikke innse det innlysende faktum at hva man gjør vil definere hvordan man gjør det?
Sist endret av Tøffetom; 28. september 2015 kl. 02:45.
Hvorfor fortsetter vi å ha sex etter at vi har fått de barna vi ville ha? Jeg snakker for meg selv, så ikke ta dette for vitenskapelige fakta. Mannen mon er snart 50 år gammel og jeg er 51. Vi har sex 5-7 ganger i uken, vår sekslyst er ikke borte selv om vi begge har forplantet oss hver for oss før vi ble sammen. Tidlig i vårt forhold bestemte vi oss for å ikke få barn sammen, vi hadde gjort vår "plikt" for å føre slekten videre.
Sexslyste er ikke kun en motivasjon for å få barn og videreføre sine gener, det er limen i et forhold, den bidrar til å holde foreldrene sammen slik at avkommet har en trygg oppvekst med to foreldre som tar seg av det. Min personlige mening er at når sexen forsvinner fra et forhold blir risikoen høy for at forholdet går til helvete.,

At noen få prosent er såkalt aseksuelle vil ikke bidra til nedgang i antall fødte barn i noen særlig grad. Mange med høy sexlyst og forplantningsvilje vil kunne oppveie for de få som ikke forplantereg. Kanskje de aseksuelle forandrer seg når årene går og når den biologiske klokken tikker.
Jeg fikk barn da jeg var 26.år og da jeg var 29, da lå forholdene tilrette for å fostre opp avkom.
Når sexslyste fortsatt er tilstede etter at en har forplantet seg må grunnen være at den skal bidra til å holde et forhold stabilt og trygt. Dersom en har nok sexs vik ikke hverdagslige bagateller bli til store problemer.
Min mening er at folk må prioritere sex, så vil resten komme mye lettere, dette gjelder unge mennesker i et forhold og vi som er litt eldre.
Klem fra Betty
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jo, såklart har det mye å si, men ikke på samme måte som i naturen.
Hos menesker er det mere opp til smak.
Vis hele sitatet...
Det er jo selvsagt opp til smak hos både dyr og mennesker. Denne smaken er også et resultat av evolusjon.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
For at seksuel seleksjon skal ha noe å si må mannfolk som meg få sette barn på horder av kvinner, slik som gjengis khan.
Vis hele sitatet...
Nei, men seksuell seleksjon av ekstreme trekk er ofte sterkere i ikkemonogame arter.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Når sexslyste fortsatt er tilstede etter at en har forplantet seg må grunnen være at den skal bidra til å holde et forhold stabilt og trygt.
Vis hele sitatet...
Sexlyst er et resultat av evolusjon. Et individ helt uten sexlyst vil få færre avkom, om noen i det hele tatt, og dets gener vil bli utkonkurrert av de med sexlyst. At denne lysten skal avta med alder har ingen evolusjonsmessig fordel, og det har derfor ikke blitt utviklet noen mekanisme som skal stoppe den med alderen. Evolusjonen gir enkelt sagt blanke i stabiliteten i forhold som uansett ikke ender i flere avkom.
Det er mulig at mitt innleg var litt langt og rotete, men mener du Provo at sexlysten ikke bidrar til stabilitet i et forhold med avkom? Jeg mener at den er viktig for at foreldrene skal skal holde sammen etter at barnet/avkommet er født.
Jeg er ganske sikker på at i de fleste tilfeller har avkommet/barnet bedre vilkår med to foreldre en med en.
At sexlysten ikke forsvinner etter at vi har formert oss bidrar til stabilitet i forhold, uten avkom, senere i livet også.
Klem fra Betty
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, men seksuell seleksjon av ekstreme trekk er ofte sterkere i ikkemonogame arter.
Vis hele sitatet...
Dersom seleksjon på grunnlag av gitte trekk skal prege artens videre evolusjon som helhet så må det foreligge en proporsjonalitet mellom det å inneha disse trekkene og formeringsfrekvens. For å fortsette med dette svært treffende eksempelet: Tenk på meg som innehar en rekke trekk som setter meg høyt på listen for seksuell seleksjon. Det at mange vil ligge med meg medfører gjerne at jeg får ligge med flere og penere damer, og ellers lever et mer komplett liv, men det medfører ingen statistisk sett økt formeringsfrekvens. Da blir det totalt irrelevant i denne sammenhengen. Så jo. Det krever selvsagt at menn med disse trekkene skal formere seg hyppigere for at man skal kunne trekke seksuell seleksjon inn her.

I dagens samfunn er det slik at formeringsfrekvens er negativt korrelert med suksess, som beviselig er positivt korrelert til parametre for seksuell seleksjon (høyde f.eks).

Nå vet jeg som sagt ikke om det stemmer; men eksempelet om en afrikansk stamme der mannen med det største lemmet får sette barn på alle damene er jo en veldig effektiv måte å drive seksuell seleksjon på.

Å snakke om seksuell seleksjon blir helt meningsløst så lenge antall sexpartnere og mengden sex man faktisk har er totalt uavhengig av hvilken rate man reproduserer i. I vårt samfunn handler det om hvor mange barn man velger å få. Da drives evolusjonen ikke av det instinktive eller at jeg er et jævlig bra ligg, da drives den fram av sosialøkonomiske faktorer.

(dog det selvsagt ikke kreves mer enn en beskjeden statistisk korrelasjon, ikke at man voldtar tusenvis av damer) (Når jeg tenker på det faller kanskje ikke det å sette barn på damer mot deres vilje seksuell seleksjon).
Sist endret av Tøffetom; 28. september 2015 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det er mulig at mitt innleg var litt langt og rotete, men mener du Provo at sexlysten ikke bidrar til stabilitet i et forhold med avkom? Jeg mener at den er viktig for at foreldrene skal skal holde sammen etter at barnet/avkommet er født.
Jeg er ganske sikker på at i de fleste tilfeller har avkommet/barnet bedre vilkår med to foreldre en med en.
At sexlysten ikke forsvinner etter at vi har formert oss bidrar til stabilitet i forhold, uten avkom, senere i livet også.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Jeg tipper provo bare mente at selv om dere har bestemt dere for ikke å få barn, og at dere allerede har barn ikke har noe å si for sexlysten deres, rent evolusjonistisk sett. Har man mye sexlyst så får man statistisk sett mer barn enn de med lav sexlyst. Mer sex, mer bar. I dag har vi prevensjon osv. som gjør at vi har et valg ihht. om vi ønsker bar eller ikke. Men vi har ikke hatt prevensjon lenge nok til at dette gir evolusjonistiske utslag. Tidligere var det bare avhold som var sikker prevensjon.

Det finnes derfor ingen evolusjonistiske fordeler med å minske sexlysten selv om du blir eldre. Hvorvidt forholdet er stabilt eller ikke er ikke noe evolusjon har tatt hensyn for. Derimot har vår sosiale evolusjon som moderne mennesker innstilt oss for omsorg for våre små og dermed kan stabile forhold være en del av partnervalg. Sexlysten derimot driter i dette.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det er mulig at mitt innleg var litt langt og rotete, men mener du Provo at sexlysten ikke bidrar til stabilitet i et forhold med avkom?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke helt det jeg sier. Det er mulig jeg misforsto deg. Poenget mitt var, som murloc sier, at hva som skjer på seksualdriftsfronten etter at muligheten for avkom ikke lenger er aktuell, er ikke av evolusjonær interesse. Derfor er det ingenting som sørger for at den forsvinner. Seksualdriftens primærfunksjon er å sikre avkom. De fleste arter har kun avgrensede paringsperioder, og i mange av disse artene holder foreldrene sammen gjennom perioden avkommet vokser opp – og enkelte også livet ut – så vedvarende kontinuerlig seksualdrift er åpenbart ikke en nødvendighet for stabile parforhold. Det er godt mulig at seksualdriften har en sosial funksjon, men man bør samtidig ha i bakhodet at den samme driften gjerne også kan skape ustabilitet gjennom seksuell frustrasjon, utroskap også videre. Det bør også huskes på at det er kun i helt moderne tid at mennesker har funnet opp prevensjonsmidler som muliggjør seksuell omgang i fruktbar alder uten høy risiko for at det resulterer i avkom; fra naturens og evolusjonens perspektiv vil kopulasjon etter man har fått avkom først og fremst gi flere avkom.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dersom seleksjon på grunnlag av gitte trekk skal prege artens videre evolusjon som helhet så må det foreligge en proporsjonalitet mellom det å inneha disse trekkene og formeringsfrekvens.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis formeringsfrekvens, men antall avkom og deres evne til å utkonkurrere andre på samme måte. Hos monogame arter er det mindre utpreget seksuell seleksjon, siden når man har funnet en make har man like god tilgang til å formere seg som andre. Likevel er det rom for noe seksuell seleksjon. For mennesker er det et poeng at vi ikke alltid er strengt monogame. Et mer generelt poeng, er at selv for strengt monogame arter er det en utvelgelsesprosess for å finne make, og de med seksuelt attraktive trekk har en tendens til å bli valgt først, mens de mest fruktbare har en tendens til å velge først. Dermed har de seksuelt attraktive individene også en tendens til å få flere avkom. Det er ikke nødvendig, som du sier, at seksuelt attraktive mannfolk må sette barn på horder av kvinnfolk. Men desto større konkurransen er innad i en art, jo større spillerom er det for seksuell seleksjon.

Det var først og fremst dette poenget jeg mente å kommentere. Hvorvidt eventuelle korrelasjoner mellom et seksuelt attraktivt utseende og færre avkom via sosioøkonomisk suksess opphever eventuelle effekter av seksuell seleksjon hos mennesker, er jo en interessant tanke. Men dersom den skal gjøre det, så må den være så kraftig at mennesker hvis utseende klaffer dårlig med normale seksuelle preferanser totalt og globalt sett får minst like mange barn som de menneskene som oppfattes av folk flest som pene og sexy. Det holder ikke at det bare eksisterer en hvilken som helst korrelasjon mellom sexyhet og sosioøkonomisk suksess og færre avkom. Korrelasjonen kan være både for avgrenset og for svak til å ha en slik overstyrende effekt.


Sitat av ingis95 Vis innlegg
Hva om man ikke har denne "sex-driven"? Vil det regnes som en manglende funksjon i hensyn til det animalistiske i oss? Eller kan man faktisk BESTEMME seg for å "bli" et "svakt" ledd i evolusjonen?

Selv mener jeg at mennesket sin intelligens har kommet så langt at vi faktisk har mulighet for å frasi oss flere elementære animalistiske trekk, men tvilen rår om det da gjør oss svake fra evolusjonært synspunkt.
Vis hele sitatet...
For å svare på trådens utgangspunkt også. Det er veldig fort gjort å tenke på evolusjon som en ting med hensikt og mål. Men slik er det ikke. Evolusjon er bare det vi kaller det faktum (og mekanismen gjennom hvilket det skjer) at arter over lang tid forandrer seg gjennom at enkelte trekk gjør det mer eller mindre sannsynlig at man får mange og gode avkom. Eller fra et genetisk perspektiv, og litt mer teknisk: at genvarianter blir mer eller mindre utbredt ettersom hvor gode de er til å utkonkurrere andre gjennom sine fenotypiske effekter.

Så er det en manglende funksjon om man ikke har sexlyst? Det spørs hva man velger å betegne det som. Enkelte føler det sikkert ikke som en mangel i det hele tatt. Kanskje noen tvert imot føler det som en befrielse. Men om vi utelukkende betrakter det fra et evolusjonært perspektiv, så er det åpenbart ikke en god strategi for å spre sine gener mest mulig. Og det er vel det nærmeste vi kommer en meningsfull betydning av påstanden om at man er "svak fra et evolusjonært synspunkt".

Og det er jo ikke sikkert at aseksualitet er genetisk. Kanskje er det en følge av miljøpåvirkninger, som en liten og ellers umerkelig hjerneskade, kjemisk påvirkning i fosterstadiet, sosiale påvirkninger i oppveksten eller liknende. Det vil da være like lite meningsfullt å kalle personen "svak fra et evolusjonært synspunkt" som det er å si det samme om en som har fått ødelagt reproduksjonsorganene i en ulykke. For det er genene som har noe å si for evolusjon. Det er genene som konkurrerer om utbredelse. Vi organismer er bare et middel for det målet; et middel som har kommet til bare fordi utviklingen i den retningen tilfeldigvis har vært relativt effektiv. Og om problemet ikke er relatert til genene, er det heller ikke relatert til evolusjon.

Til det siste: Er menneskets intelligens høy nok til at vi personlig kan frasi oss seksualdriften? Vel, via medisinering, ja. Men direkte? Jeg kan ikke se at det skulle være noen sammenheng der. Men vi er derimot intelligente nok til å lage stadig bedre prevensjonsmidler, slik at vi kan beholde og leve ut seksualdriften, men likevel avstå fra å formere oss.
Sitat av Provo Vis innlegg



Ikke nødvendigvis formeringsfrekvens, men antall avkom og deres evne til å utkonkurrere andre på samme måte. Hos monogame arter er det mindre utpreget seksuell seleksjon, siden når man har funnet en make har man like god tilgang til å formere seg som andre. Likevel er det rom for noe seksuell seleksjon. For mennesker er det et poeng at vi ikke alltid er strengt monogame. Et mer generelt poeng, er at selv for strengt monogame arter er det en utvelgelsesprosess for å finne make, og de med seksuelt attraktive trekk har en tendens til å bli valgt først, mens de mest fruktbare har en tendens til å velge først. Dermed har de seksuelt attraktive individene også en tendens til å få flere avkom. Det er ikke nødvendig, som du sier, at seksuelt attraktive mannfolk må sette barn på horder av kvinnfolk. Men desto større konkurransen er innad i en art, jo større spillerom er det for seksuell seleksjon.

Det var først og fremst dette poenget jeg mente å kommentere. Hvorvidt eventuelle korrelasjoner mellom et seksuelt attraktivt utseende og færre avkom via sosioøkonomisk suksess opphever eventuelle effekter av seksuell seleksjon hos mennesker, er jo en interessant tanke. Men dersom den skal gjøre det, så må den være så kraftig at mennesker hvis utseende klaffer dårlig med normale seksuelle preferanser totalt og globalt sett får minst like mange barn som de menneskene som oppfattes av folk flest som pene og sexy. Det holder ikke at det bare eksisterer en hvilken som helst korrelasjon mellom sexyhet og sosioøkonomisk suksess og færre avkom. Korrelasjonen kan være både for avgrenset og for svak til å ha en slik overstyrende effekt.

Vis hele sitatet...
Det er det du skriver i utheving jeg stiller spørsmål ved.

Premissene er vi enige i; pene og kåte mennesker har de beste forutsetningene for å finne seg mange og pene seksualpartnere. For hundre år siden er det klart at seksuell seleksjon spilte en stor rolle, og det har det vel gjort siden tidenes morgen.

Men finnes det noe som helst grunnlag for å påstå at promiskuøs atferd øker antall avkom gjennom livet? De som har mye sex med mange forskjellige er relativt rutinert når det kommer til å enten forebygge, avverge eller fjerne eventuelle reproduksjonsforsøk fra kroppen sin side. Samtidig er det jo også mange kvinner som virkelig sliter med å finne seg en make - og derfor beholder barn så fort en uheldig stakkar svinger kjeppen uten frakken på. Vi et jo også at de ivrigste til å reprodusere er dem som har et lite familieprosjekt på gang, og her er man nok vel så godt stilt statistisk sett som alt fra mindre til moderat pen som de meget pene. De stygge blir selvsagt en annen sak. Det blir til min viten uansett bare synsing.

Det som er hevet over enhver tvil er at sosioøkonomiske faktorer er avgjørende mtp reproduksjonsrate. Samtidig har du helt rett i at det å da trekke inn faktum som at høyde er positivt korrelert med suksess og dermed trekke resonnementet videre slik jeg gjorde er godt over grensen til grovt misbruk av statistikk. Eneste grunn til at jeg tillot meg å gjøre det var at det kom som tilsvar til en som tydeligvis ikke vet å hverken bruke eller missbruke statistikk... Er vel noe som kalles å synke ned til et eller annet nivå, men det gjør jeg hele tiden uansett.

- Sjansen for å reprodusere mest mulig kan vel trygt ansees som størst innad i familier.
- Sjansen for å få en familie er vel rimelig uavhengig av utseende så lenge en ikke befinner seg i bunn- (eller topp-?)sjiktet.
- Sjansen for familier å reprodusere mye øker ved dårligere sosioøkonomiske faktorer.
- ....Da blir vel konsekvensen av resonnementet at det er de sosioøkonomiske faktorene som er drivende, fremfor de seksuelt instinktive.
Sist endret av Tøffetom; 29. september 2015 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er veldig lite som minner om natturlig utvalg for meneskene.
I dyreverden er det bukken med det største hornene, fuglen med den fineste fjærdrakten og den sterkeste ulven som får videreført genene sine.
Hos oss mennesker er det ikke sånn. Her er det andre krefter, som blant annet penger og makt som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg ser en klar sammenheng mellom f.eks. bukken med de største hornene
og menn med mye makt, og fuglen med den fineste fjærdrakten og mange-
milliardæren (eller film/popstjernen). Menn er like jålete som kvinner, men
uttrykkene er forskjellige. Det handler jo om å imponere, ikke sant?

Utover det så tror jeg ikke dette nødvendigvis bare kan kobles til sexlyst som
sådan.

Det som bl.a. skiller mennesket fra dyrene, er kultur. Jeg mener det kan ha en
betydning hvordan man kultiverer samfunnsnormer - som f.eks. viktigheten av
sex. Det er jo ganske åpenbart at sex, for mennesket, ikke bare er koblet til
reproduksjon.

I menneskelig forstand er det også et virkemiddel og, ja, en vare.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Men finnes det noe som helst grunnlag for å påstå at promiskuøs atferd øker antall avkom gjennom livet?
Vis hele sitatet...
Ja, på generelt basis.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
- Sjansen for å reprodusere mest mulig kan vel trygt ansees som størst innad i familier.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? At man har større sannsylighet for å få fler barn dersom man allerede har en familie?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
- Sjansen for å få en familie er vel rimelig uavhengig av utseende så lenge en ikke befinner seg i bunn- (eller topp-?)sjiktet.
Vis hele sitatet...
Dette er for enkelt. Hvorfor noen forelsker seg (eller ikke), får barn og danner familier er uendelig mer sammensatt. I noen kulturer har man f.eks. tvangsekteskap. I tillegg er bildet av hva individer finner attraktivt så subjektivt at det er tilnærmet umulig å kartlegge en global/nasjonal trend.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
- Sjansen for familier å reprodusere mye øker ved dårligere sosioøkonomiske faktorer.
Vis hele sitatet...
Dette sier vel lite om seksuell/naturlig seleksjon?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
- ....Da blir vel konsekvensen av resonnementet at det er de sosioøkonomiske faktorene som er drivende, fremfor de seksuelt instinktive.
Vis hele sitatet...
Hvor langt tilbake vil du? Som arkeolog vil jeg si at først og fremst må vi vurdere når kvinner faktisk begynner å velge partner. Dette er mildt sagt problematisk å svare på.

Dersom vi vurderer et som moderne (kognitivt) må vi omtrent ca 30000 fvt. Men selv da vet vi ikke i hvilken grad kvinner hadde ett valg i partner. Snakker vi i moderne tid så bommer resonnementet i forhold til hva tråden handler om. I moderne tid kan vi godt snakke om sosioøkonomiske årsaker til valg av partner. Tråden handler derimot om evolusjon. Til det blir konklusjonen din for enkel.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men finnes det noe som helst grunnlag for å påstå at promiskuøs atferd øker antall avkom gjennom livet?
Vis hele sitatet...
Det kan helt klart gjøre det, fordi man som promiskuøs ikke er avhengig av at ens make er mottagelig for å bli gravid der og da (hun kan for eksempel allerede være gravid eller altfor opptatt med oppfostring av nye avkom). Man har også tilfellene hvor man er monogam en god stund, før man skifter til en yngre og mer fruktbar make – også kalt seriemonogami. Hvorvidt promiskuøse eller seriemonogame mennesker har større sjanse for å få flere avkom i dag kan jeg ikke si noe sikkert om, men det virker ikke urimelig. Man må også huske at evolusjonen opererer med knøttsmå endringer, fordeler og ulemper, så sammenhengen trenger ikke å være opplagt og krystallklar.

Men poenget mitt med det du uthevde var at promiskuøs eller seriemonogam atferd ikke er nødvendig for seksuell seleksjon.

Det jeg beskrev kalles Darwin-Fisher-modellen. Den sier at når (som regel) hunner skal velge make, og når alle hannene det kan velges mellom er tilgjengelige fra da hunnene gjør sin utvelgelse, så vil de mest fruktbare hunnene velge først. Rett og slett fordi de er ved bedre helse. Og hvis hunnene har preferanser for utseende, så vil de da velge en make som klaffer godt med disse preferansene. I fuglers tilfelle kan det gjerne være kraftige farger, for eksempel. Ettersom de er mest fruktbare får de også flest avkom, og det betyr at de som klaffer best med de aktuelle parameterne for seksuell seleksjon får, i gjennomsnitt, flere avkom enn de som ikke gjør det.

I hvor stor grad seksuell seleksjon har vært avgjørende for mennesker før, og i hvor stor grad den har blitt påvirket av prevensjonsmidler og famileplanlegging, er vanskelig å si.

Man kan også merke seg at det finnes to forskjellige typer seksuell seleksjon. Den ene går på direkte konkurranse mellom individer av samme kjønn, for eksempel hanner som sloss for å få tilgang til hunner, og den andre går på preferansene til individene som velger seg en make.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det kan helt klart gjøre det, fordi man som promiskuøs ikke er avhengig av at ens make er mottagelig for å bli gravid der og da (hun kan for eksempel allerede være gravid eller altfor opptatt med oppfostring av nye avkom). Man har også tilfellene hvor man er monogam en god stund, før man skifter til en yngre og mer fruktbar make – også kalt seriemonogami. Hvorvidt promiskuøse eller seriemonogame mennesker har større sjanse for å få flere avkom i dag kan jeg ikke si noe sikkert om, men det virker ikke urimelig. Man må også huske at evolusjonen opererer med knøttsmå endringer, fordeler og ulemper, så sammenhengen trenger ikke å være opplagt og krystallklar.

Men poenget mitt med det du uthevde var at promiskuøs eller seriemonogam atferd ikke er nødvendig for seksuell seleksjon.

Det jeg beskrev kalles Darwin-Fisher-modellen. Den sier at når (som regel) hunner skal velge make, og når alle hannene det kan velges mellom er tilgjengelige fra da hunnene gjør sin utvelgelse, så vil de mest fruktbare hunnene velge først. Rett og slett fordi de er ved bedre helse. Og hvis hunnene har preferanser for utseende, så vil de da velge en make som klaffer godt med disse preferansene. I fuglers tilfelle kan det gjerne være kraftige farger, for eksempel. Ettersom de er mest fruktbare får de også flest avkom, og det betyr at de som klaffer best med de aktuelle parameterne for seksuell seleksjon får, i gjennomsnitt, flere avkom enn de som ikke gjør det.

I hvor stor grad seksuell seleksjon har vært avgjørende for mennesker før, og i hvor stor grad den har blitt påvirket av prevensjonsmidler og famileplanlegging, er vanskelig å si.

Man kan også merke seg at det finnes to forskjellige typer seksuell seleksjon. Den ene går på direkte konkurranse mellom individer av samme kjønn, for eksempel hanner som sloss for å få tilgang til hunner, og den andre går på preferansene til individene som velger seg en make.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner, tror egentlig ikke vi har noen fundamentale uenigheter her. D
Ble ihvertfall jeg litt klokere, aldri fått noen innføring i Darwin-Fisher-modellen - enda den av ovennevnte grunner ikke er noe jeg gjetter at har mye å si i dag

....Dog jeg gjerne skulle synset litt mer så tror jeg mitt reelle bidrag her begynner å nærme seg ikke eksisterende
Sist endret av Tøffetom; 30. september 2015 kl. 08:31.