Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2095
Hei

Er en 15 år gammel gutt som merker at vinteren går spesielt inn på meg.
Jeg elsker vinteren og alt som kommer med den, men kjenner allikevel tegn på det som kalles "vinterdepresjon"(SAD).

Jeg er trøttere, må sover mer. Jeg har liten motivasjon til å gjøre ting, og bryr meg lite om ting jeg er veldig glad i om sommeren. Et eksempel: Jeg er en filmentusiast, samler på filmer og ser veldig mye på film, men om vinteren har jeg lite lyst til å sette meg ned og se på film eller kjøpe nye filmer.
Jeg er veldig følsom til hva venner og andre gjør og sier. Jeg kan plutselig få masse negative tanker inn i hodet, og tenker negativt om alt. Når jeg legger meg kan jeg ha en ekkel følelse i kroppen og tenke negativt om alt.

Har hørt at lysterapi kan hjelpe veldig. Er det en spesiell type lampe jeg trenger? Eller vil en vanlig skrivebordslampe av type lysrør som lyser så sterkt hvitt at jeg ikke kan se på den funke? denne (Dårlig bilde, men var det jeg fant.)

Noen som har erfaringer med vinterdepresjon og lysterapi? Noen som har forslag til gode lamper, ikke veldig dyrt?
Sist endret av madman12345; 6. januar 2013 kl. 15:34.
Kontakt heller en lege enn og fyre opp en haug med lamper på egen hånd.
Tror ikke ett par lamper skader, men og det hjelper eller ikke kan sikkert legen svare deg på, eller henvise deg til noen som kan svare på.
Jeg har en slik slik lampe og jeg er hvertfall fornøyd, bruker som regel min før desember-måneden slår inn. Poenget er at kroppen trenger en gitt mengde lumen(lysstyrke) for å skjønne at det faktisk er dag, og nå skal du være våken og klar for innsats. I vintermånedene gir solen typisk fra seg 100-1000 lumen, mens du på en overskyet sommerdag vil se 25 000 lumen (opptil 130 000 lumen på en real sommerdag utenskyer). Så da er det ikke rart at vi blir litt "slitne/trøtte"

Du kan bare glemme vanlige lamper, er du heldig finner du en som gir noen hundre lumen. Det du trenger en "lyslampe", som gir deg dagslys, typisk opptil 10 000 lumen.

Jeg kjøpte meg denne i høst: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582772 og den gir meg opptil 10 000 lumen. Og gud bedre så hvitt lys det blir, hele stua blir lyst opp av skikkelig -hvitt- lys når jeg setter den på fullt. Og nå skjønner jeg hvorfor mange kaller vanlig lampelys for "gult lys".

Edit: Fant et bilde jeg tok når jeg brukte den, så ser du hvilke fargeforskjeller det blir. Det gule lyset kommer fra en lampe i stua bak.
https://dl.dropbox.com/u/83758451/20...2017.47.07.jpg
Sist endret av Ueland; 6. januar 2013 kl. 15:50.
jeg er 1 år eldre enn deg og føler meg mer depresiv om vinteren men ikke like stor grad som du beskriver, er mye mer sliten om vinteren men det er sikkert de fleste.

du er jo i puberteten også så det er nok en jævelig dårlig kombinasjon.
Fun fact:

Finske forskere mener å ha påvist at hele hjernen er fotosensitiv. De hevder at man dermed kan sende lys direkte inn gjennom øregangen, og med det oppnå samme resultat som med tradisjonell lysterapi, bare med langt kortere eksponeringstid.

Holder på å prøve det ut selv. Har ikke noe grunnlag for å si om det virker enda, men det skal bli interessant å se.

www.valkee.com/
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Kontakt heller en lege enn og fyre opp en haug med lamper på egen hånd.
Tror ikke ett par lamper skader, men og det hjelper eller ikke kan sikkert legen svare deg på, eller henvise deg til noen som kan svare på.
Vis hele sitatet...
Bedre å prøve en terapilampe, og muligens få effekt av det, enn å få en resept på SSRI.
Føler jeg er ganske deprimert selv, visste faktisk ikke at det fantes noen terapier for det!
Må nesten vurdere å kjøpe meg en sånn lampe, sånn at jeg slipper å være så tom for energi..
Fraråder sterkt SSRI. Sobril er faktisk tingen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fun fact:

Finske forskere mener å ha påvist at hele hjernen er fotosensitiv. De hevder at man dermed kan sende lys direkte inn gjennom øregangen, og med det oppnå samme resultat som med tradisjonell lysterapi, bare med langt kortere eksponeringstid.

Holder på å prøve det ut selv. Har ikke noe grunnlag for å si om det virker enda, men det skal bli interessant å se.

www.valkee.com/
Vis hele sitatet...
Akkurat det velger jeg å ta med en klype salt til det kan bli bekreftet en del mer, på lik linje med celleterapi og annet fjas.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Akkurat det velger jeg å ta med en klype salt til det kan bli bekreftet en del mer, på lik linje med celleterapi og annet fjas.
Vis hele sitatet...
Jeg er også skeptisk av natur, men disse påstandene er rimelig godt dokumentert så vidt jeg kan se. Jeg stiller meg forøvrig tvilende til at du egentlig har undersøkt saken i noen særlig stor grad

Med det sagt, så er jeg ikke overbevist selv. Men en venn av meg kjøpte dem, så da får jeg ihvertfall sjansen til å prøve.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Jeg har en slik slik lampe og jeg er hvertfall fornøyd, bruker som regel min før desember-måneden slår inn. Poenget er at kroppen trenger en gitt mengde lumen(lysstyrke) for å skjønne at det faktisk er dag, og nå skal du være våken og klar for innsats. I vintermånedene gir solen typisk fra seg 100-1000 lumen, mens du på en overskyet sommerdag vil se 25 000 lumen (opptil 130 000 lumen på en real sommerdag utenskyer). Så da er det ikke rart at vi blir litt "slitne/trøtte"

Du kan bare glemme vanlige lamper, er du heldig finner du en som gir noen hundre lumen. Det du trenger en "lyslampe", som gir deg dagslys, typisk opptil 10 000 lumen.

Jeg kjøpte meg denne i høst: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582772 og den gir meg opptil 10 000 lumen. Og gud bedre så hvitt lys det blir, hele stua blir lyst opp av skikkelig -hvitt- lys når jeg setter den på fullt. Og nå skjønner jeg hvorfor mange kaller vanlig lampelys for "gult lys".

Edit: Fant et bilde jeg tok når jeg brukte den, så ser du hvilke fargeforskjeller det blir. Det gule lyset kommer fra en lampe i stua bak.
https://dl.dropbox.com/u/83758451/20...2017.47.07.jpg
Vis hele sitatet...
Ser lovende ut! Du er veldig fornøyd? Får du utbytte av den?
Ser det står mest om energien, men ikke noe særlig om selve depresjonen når man har vinterdepresjon. Funker det mot det også?
Etter å hatt vinterdritten en del år på rad kan jeg bekrefte at jeg har undersøkt det, akkurat som jeg undersøkte lyslampe-opplegget før jeg brukte penger på det. Og jeg har enda ikke funnet god nok dokumentasjon på at noe som ligger inni skallen skal bli påvirket av lys direkte.
Jeg kjøpte denne : http://www.coolstuff.no/Sunrise-System-320 til meg selv til jul.

Har ikke brukt den mot noe typiske depresjonssymptomer, da disse har uteblitt til nå denne vinteren, men jeg merker helt klart at det er mye enklere å stå opp når rommet gradvis lyses opp av demringssimulatoren i denne enheten - så for min del var vet 1600,- godt brukte kroner.

Dere som bruker det mot depresjon: hvor ofte\hvor lenge bruker dere den?
Hvis en trur noe funker, så funker det som regel
Kos deg med filmene dine du, å tenk ikke så mye over hva folk sier til deg
Viss du fremdeles føler deg deprimert så får du heller kontakte fastlegen
Sist endret av Zherxyl; 7. januar 2013 kl. 14:56.
ja http://www.lefdal.com/product/hjem-o...ologi-npt1100w
Da kan man i teorien bare ta en øreplugg, sette i en optisk kabel spdif, fyre opp en led i andre enden og plugge i øret så har man samma driten for mye billigere enn 1500 kr.
Men jeg elsker vinteren, slipper å svette i hjel , kan sove om kvelden uten å dø av svette og ikke minst frisk kald pust :P
Sist endret av SRB; 7. januar 2013 kl. 15:00.
Jeg sliter med samme greia, men har funnet ut at tilskudd av Vitamin D-3 og lysterapi hjelper veldig! Har gått til innkjøp av Valkee, øreplugger med dioder som lyser inn i skallen på deg. Dette høres jo ut som det største mumbo-jumboet i manns minne, og jeg hadde aldri brukt penger på det dersom det ikke var for at jeg fikk lov til å returnere produktet innen 30 dager, dersom jeg ikke opplevde noen effekt, men Valkee har virkelig gjort sitt for å bekjempe winter blues! Mulig det er placebo inne i bildet, men det har i grunn ikke noe å si. Livstilværelsen min har blitt betydelig bedre etter at jeg kjøpte dette produktet!

Lykke til med kampen mot vinter-deppisene!

Kan forresten også nevne at det å være åpen til venner og bekjente om den kjipe formen også er en veldig god idé! Folk er mer forståelsesfulle enn man skulle tro, og jeg merker at vennene mine er veldig flinke til å engasjere meg i aktiviteter o.l.
Erfarte selv at vitamintilskudd og lysterapi gjorde at jeg først og fremst ikke var så trøtt og slapp på vinterstid, samt kom i et bedre humør(godt mulig en følge av større energioverskudd).
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Når jeg gikk til terapeut fra oktober til januar pga vinterdepresjon for ett par år siden, anbefalte terapeuten meg en sånn lampe. Hun fortalte også at landet mannen hennes kommer fra, Finland (ligger ikke så langt fra Norge), at de plasserte slike lamper på mange kafeer. Så det mange finner gjorde, var å beregne en halvtimes tid ekstra om morningen, ta seg en kaffe og sitte der i dette lyset. Dette har visstnok veldig god effekt.

Jeg har selv gode erfaringer med den type behandling. Bruker det hver dag, og har ikke hatt vinterdepresjoner siden jeg begynte med det. Deilig!
Sitat av Snipes Vis innlegg
Hun fortalte også at landet mannen hennes kommer fra, Finland (ligger ikke så langt fra Norge), at de plasserte slike lamper på mange kafeer.
Vis hele sitatet...
Bare jeg som fant denne setningen litt komisk?
Får nå håpe en større andel av norges befolkning vet hvor Finland ligger
Kjøpte meg Wake Up Light fra Nexus idag på Clas (nedsatt til 199,-) så får vi se om jeg klarer å komme meg opp om morgenene