Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5573
Heisann, sitter her med en bot fra brannvesenet på 3300kr i hånda og lurer litt på hva jeg skal gjøre.

For en god stund siden hadde jeg fest i hybelen min og det ble røyka en del hasj. Jeg presterte å bli dårlig og ligge på dass og spy etter veldig kort tid (n00b). Det som tydeligvis skjedde var at de andre syntes det var kaldt oglukka vinduet, noe som førte til at det ble veldig røykfyllt, og etter en stund sto det vekter og brannmenn på døra.

så nå sitter jeg med en bot som jeg har 7 dager på å betale. jeg har 550kr på konto, får inn 300 nye på mandag, og jeg sliter en del...

noen tips? skal prøve å få lånt så mye som mulig av venner, men de jeg kjenner er ikke verdens rikeste.
Sist endret av Nero; 2. april 2008 kl. 19:42.
Ring et nummer som står på boten (jeg antar det gjør?) og be om utsettelse.
Sitat av Nero
Heisann, sitter her med en bot fra brannvesenet på 3300kr i hånda og lurer litt på hva jeg skal gjøre.

For en god stund siden hadde jeg fest i hybelen min og det ble røyka en del hasj. Jeg presterte å bli dårlig og ligge på dass og spy etter veldig kort tid (n00b). Det som tydeligvis skjedde var at de andre syntes det var kaldt oglukka vinduet, noe som førte til at det ble veldig røykfyllt, og etter en stund sto det vekter og brannmenn på døra.

så nå sitter jeg med en bot som jeg har 7 dager på å betale. jeg har 550kr på konto, får inn 300 nye på mandag, og jeg sliter en del...

noen tips? skal prøve å få lånt så mye som mulig av venner, men de jeg kjenner er ikke verdens rikeste.
Vis hele sitatet...
Er ikke så nøye om du ikke betaler etter 7 dager. Du skal ha 2 (eller 3, uskikker) purringer(ca.50 kr) fra brannvesenet før det går til inkasso. Så er det 2 (eller 3) purringer(usikker på størrelsen) fra dem før de kommer og henter tv'n din

Men er uskikker på om du skal betale noe i det heletatt. Var det noen som ringete og varslet brannvesenet? Skjønner godt at det koster penger og ringe inn falske branner. Men......
Sist endret av FiseFin; 2. april 2008 kl. 19:50.
Hva er det egentlig du har fått bot for?
Trådstarter
fått bot for utrykkning. det som irriterer meg er at betalinga går gjennom stundentboligen min og ikke direkte med brannvesenet, så det er en vanlig regning. tror det hadde vært lettere å snakke med brannvesenet for å få til en ordning
Sist endret av Nero; 2. april 2008 kl. 19:50.
Hvis en alarm ikke slo ut og en eller flere av naboene meldte deg, skal vel ikke du betale? Men du har vel ikke så veldig mye å si om det blit tatt opp. Du slipper vel da å betale, men blir gjerne beskyldt for å ha brutt en annen lov.

Ikke at jeg kan så mye om lovverket, men det kan vel hjelpe å ta en prat med dem...
Sitat av FiseFin
er ikke så nøye om du ikke betaler etter 7 dager. du skal ha 2 (eller 3, uskikker) purringer fra brannvesenet før det går til inkasso. så er det 2 (eller 3) purringer fra dem før de kommer og henter tv'n din
Vis hele sitatet...

Om det går til inkasso kan du kontakte inkassofirmaet og få en avbetalingsordning... Du vil jo få en noe høyere totalpris.

Jeg fikk en ganske stor greie til inkasso for en stund tilbake, 12k. Jeg ringte med hjertet i halsen til connecto, men ble møtt med en hyggelig tone. Alt var egentlig bare fryd og gammen. Og ingenting var noe problem bare jeg betalte det som krevdes av gebyrer for utsettelse og ditt og datt... Toltalbeløpet med tusen kr/mnd. og tre mnd før betalingsstart kom på 17,5 k. Så betaler du så ordner det seg...
Om du selv ikke har ringt brannvesenet, skal vel ikke du betale en bot? Kan ikke helt skjønne det, selv har jeg langt fra nok søkeskills til å søke opp akkurat det, men det høres jo helt hinsides ut spørr du meg. La oss si følgende:

Jeg er på en fest men noen venner. Vi drar så videre til deres venner, noen jeg ikke liker godt. Jeg ringer brannveset fra en random tlf på bordet, de rykker ut, huseier må betale regning for falsk utrykning?
Trådstarter
Sitat av CryptoN
Hvis en alarm ikke slo ut og en eller flere av naboene meldte deg, skal vel ikke du betale?
Vis hele sitatet...
det var tydeligvis en alarm som slo ut, men den var lydløs (som jo må være forferdelig dårlig brannsikkerhet)
Sitat av FiseFin
Er ikke så nøye om du ikke betaler etter 7 dager. Du skal ha 2 (eller 3, uskikker) purringer(ca.50 kr) fra brannvesenet før det går til inkasso. Så er det 2 (eller 3) purringer(usikker på størrelsen) fra dem før de kommer og henter tv'n din
Vis hele sitatet...

Bullshit.

På en regning som din, vil det bli:

Purring (57 kroner), så til inkasso, dvs bort med purregebyr, pluss inkassogebyr 1 (712 kr) så legges det til inkassogebyr 2 (712 kr). Dvs, om du ignorer de tre første brevene, blir det 3300+1425+renter.


Hver "fase" har ca. en måneds mellomrom.
Bare ring og snakk med studentsamskipnaden, forklar greia (minus hasjdelen, bare si at det var alkohol som gjorde deg dårlig, og at det ble røyka masse (tobakk selvsagt - ihvertfall så langt du vet, men du var jo dårlig, så du vet egentlig ikke sikkert, i tilfelle vekteren kjente igjen lukta og har sagt fra) mens du lå og spydde), og spør pent om utsettelse, så ordner det seg garantert.
Sist endret av atomet; 2. april 2008 kl. 20:45.
Trådstarter
ser ut til at jeg får betalt innen fristen nå =) takk for hjelp uansett. men lurer fremdeles på brannsikkerheten når det ikke gikk noen alarm av noe slag
Uæææ :-S
Vi har sånne brannvarslere som er koblet opp mot brannvesenet! Håper virkelig de går av om det begynner å brenne - eller om vi røyker for tett :-P
Ellers kan det bli rimelig dyrt om vi ikke får ringt og varsla at det var falsk alarm.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
What? Jeg slår ut brannalarmen her hjemme støtt og stadig, og er nå glad for at alarmen min ikke er koblet opp mot noen sentral.

Hvorfor skal man betale bot når du uten vilje (og uten å være klar over det, i tilfellet lydløs alarm) aktiverer alarmen din og sentralen blir kontaktet?

Møkkamenn.
Flaks for deg at de kun belasta deg for uttrykkning, de kunne tilkalt politi og du kunne fått stress for hasjrøykinga og festen også.
Trådstarter
Sitat av vacant
Flaks for deg at de kun belasta deg for uttrykkning, de kunne tilkalt politi og du kunne fått stress for hasjrøykinga og festen også.
Vis hele sitatet...
ja, jeg er VELDIG glad politiet ikke kom, og derfor kommer jeg ikke til å ta opp noen krangel her. men gleder meg veldig til å flytte...
Hvis du bor i en blokk eller lignende, så får man en bot, fordi brannvarsleren automatisk går rett til brannvesenet.
▼ ... flere år senere ... ▼
heihei sånn. kan jeg ha et spørsmål, hvor lenge tid mellom brannmen kom til regning kom fra stundentboligen din. Jeg har vekket alarm og bor i studentboligen også, så jeg frykter å ta regning , og brannmen fikk du legitimasjon når de kom? og hvordan studentbolig gav regning til deg? Tusen takk for svar
Er det ikke vanlig å dekke til alarmen med en plastpose og teip når det skal røykes? Skjedde med Snoop en gang i Australia når han glemte å ta på en pose over alarmen.
Dersom du dekker til en brannsensor og det blir kontroll fra brannvesenet så har du et større problem enn å måtte betale for en utrykning.
Sitat av doublet tre Vis innlegg
heihei sånn. kan jeg ha et spørsmål, hvor lenge tid mellom brannmen kom til regning kom fra stundentboligen din.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du har sett det. Men du er sirka 9 år for sent ute. Tråden er gammel. OP har forøvrig heller ikke vært pålogget siden i sommer
Det er rimelig lurt å dekke branndetektor ved røyking innendørs med sentralisert brannalarm med altel overføring til brannvesenet.

Det er ikke bare lurt, men JÆVLIG viktig å få den plasten av før man legger seg eller forlater leiligheten, etter lufting såklart. Den største faren er vel ikke akkurat kontroll fra brannvesenet, men døden som følge av CO forgiftning? Avhgengig av bygningens brannskiller og øvrige sikringstiltak kan du også forvolde andres død ved å sørge for manglende varsling ved brann.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Vet ikke om du har sett det. Men du er sirka 9 år for sent ute. Tråden er gammel. OP har forøvrig heller ikke vært pålogget siden i sommer
Vis hele sitatet...
men det skjedde sist uke