Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3558
Hei. Jeg fant ut at jeg vil ta friår, men jeg har allerede fått plass i et studie og har fått leilighet i Oslo med en kompis, hvis jeg takker nei til tilbudet og ikke blir med til Oslo, så får ikke kompisen min et sted å bo, men jeg er ikke motivert for å studere og vil ta friår siden jeg ikke kom inn på studiet som var ønsket. Hva burde jeg gjøre.
Fastshark29: Vet ikke om denne kom på feil tråd?

Men jeg hadde dratt uansett, mest pga kompisen din men også det at man aldri kan lære nok uansett.

Kjenner voksene menn som går på blinderen enda og har så mange utdanninger at det gjør vondt. Men fellesskapet er verdt det
Sitat av Fastshark29 Vis innlegg
Hei. Jeg fant ut at jeg vil ta friår, men jeg har allerede fått plass i et studie og har fått leilighet i Oslo med en kompis, hvis jeg takker nei til tilbudet og ikke blir med til Oslo, så får ikke kompisen min et sted å bo, men jeg er ikke motivert for å studere og vil ta friår siden jeg ikke kom inn på studiet som var ønsket. Hva burde jeg gjøre.
Vis hele sitatet...
Du skal gjøre det du selv vil, du skal jo selvfølgelig ikke bruke et helt år på noe du ikke vil på grunn av kompisen din? Syntes du heller skal hjelpe kompisen din med å finne et annet sted han kan bo
Trådstarter
3 0
Sitat av dreamcave Vis innlegg
Du skal gjøre det du selv vil, du skal jo selvfølgelig ikke bruke et helt år på noe du ikke vil på grunn av kompisen din? Syntes du heller skal hjelpe kompisen din med å finne et annet sted han kan bo
Vis hele sitatet...
Ser den, vil jo gjerne hjelpe han, men han er prioritert av SIO som han mener skal gi han leilighet kjapt etter han flytter ut løpet av setember-oktober, men jeg derimot er ikke, og hvis jeg dropper ut av studium etter at han flytter ut, så ender jeg opp med forsinkelse som det står om på lånekassens nettside. Burde jeg bare være ærlig med SIO og innrømme at vi ikke er samboere slik begge blir kastet ut?
Altså om han ikke kan dra uten deg og du drar for hans skyld. Så kan ikke han dra fra deg og etterlate deg lost.

Isåfall har du lært mer enn noe studie vil lære deg nemlig velg dine venner med omhu.
Sitat av Fastshark29 Vis innlegg
Ser den, vil jo gjerne hjelpe han, men han er prioritert av SIO som han mener skal gi han leilighet kjapt etter han flytter ut løpet av setember-oktober, men jeg derimot er ikke, og hvis jeg dropper ut av studium etter at han flytter ut, så ender jeg opp med forsinkelse som det står om på lånekassens nettside. Burde jeg bare være ærlig med SIO og innrømme at vi ikke er samboere slik begge blir kastet ut?
Vis hele sitatet...
Har du snakket kompisen din om at du heller vil ta friår istedet? Isåfall, hva sier han?
Trådstarter
3 0
Han sier at vi må vente frem til 1.sept evnt til han finner en ny leilighet, men da må jeg studere og det vil jeg ikke, en løsning jeg kom med var at jeg kunne betale min andel av leien frem til han finner nytt sted, men ta friåret mitt og ikke bo sammen med han.
Sitat av Fastshark29 Vis innlegg
Han sier at vi må vente frem til 1.sept evnt til han finner en ny leilighet, men da må jeg studere og det vil jeg ikke, en løsning jeg kom med var at jeg kunne betale min andel av leien frem til han finner nytt sted, men ta friåret mitt og ikke bo sammen med han.
Vis hele sitatet...
Det hørtes jo ut som en god idé. Var ikke han noe fan av den? Eventuelt så kunne du kanskje bodd sammen med han i leiligheten uten å studere, ta friåret ditt der og jobbe ved siden av?
Aha.

Nei faen da er det ikke ditt problem as! Da får han fikse det selv. Du skal ikke måtte betale noe for og slippe studere. Er som regel motsatt

Så tilby han og låne de kr evt også betale igjen før jul
Du er snill - med vær mest snill med deg selv. Du kom ikke inn på studiene du ønsket, så da tar du friåret ditt. Jeg synes ikke du skal la være eller bo der eller låne han penger. Det er som han over skriver - ikke ditt problem.
Det ekke sikkert at det studiet er bortkasta å ta. Sjekk arbeidsmuligheter med den utdannelsen vs den andre, det er vanskelig å få fastjobb i dag så man blir nødt til å velge det som er lettere å få jobb innafor enn det som nødvendigvis er det man har aller mest lyst til å studere. Det kan være du angrer seinere på å ha tatt friår og henge etter, gått glipp av det sosiale osv men hvis du kjenner at det studiet du kom inn på ble helt helt feil så dropp det men bruk i det minste friåret på å jobbe og spare opp egenkapital så du ikke henger så langt etter når utdanninga omsider kommer på plass.

Jeg var demotivert for ny by , nye folk og flere år på skolen når jeg starta på universitet, men pressa meg til å flytte og starte allikevel selvom jeg fikk kalde føtter på studievalget mitt , og åra der ble drit bra for meg. Lykke til uansett hva det blir til