Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1680
Kan et IP-kamera erstatte et alarmanlegg? Jeg har forstått det slik at man får bilder tilsendt direkte til mobilen dersom kameraet gjør opptak av en bevegelse i hjemmet.

Hvilket kamera bør jeg i såfall gå for? Det finnes vel både dårlige og gode kameraer på markedet og jeg har ingen erfaring med slikt fra før. Kan noen her hjelpe meg?
Kort svar: JA.

Du kan lese litt mer om muligheter med kamera på f.eks www.milestone-sys.com, og google litt på ip kameraer som f.eks vivotek, sony, jvc, hikvision, axis osv..
Anbefaler at du unngår kameratyper som d-link og logitech (billigmerker etc)

Du kan godt gi meg en pm om du ønsker mer spesifikk informasjon. Har jobbet med kameraovervåkning, alarm og adgangskontroll noen år og kan hjelpe deg på vei om du ønsker å gjøre alvor av det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om du velger IP-Kamera må du huske å ligge inn passord og ikke bruke det defaulte passordet... Er alt for mange som ikke gjør dette og ender opp med at tilfeldige personer med en aldri så liten google dork kan koble seg til kameraet ditt uten. Da ville jeg sagt at det faktisk er større sannsynlighet for innbrudd, med tanke på rutiner m.m.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg bruker Foscam FL9805W, trådløst ip kamera med nattsyn og bevegelses sensor, veldig fornøyd med det. jeg kan få email med video/bilde og streame direkte på nettbrett eller telefonen. det tok litt tid å sette opp, men fikk god hjelp av support på http://www.foscam.no/
Jeg vill i utgangspunktet si nei nei til at et overvåking system alene kan erstatte et godt alarmsystem, derimot så mener jeg det burde være en del av en komplett sikkerhetspakke med både kameraer som tar video \ bilder av det som skjer (bevis) og samtidig sendte varsling til et vaktselskap og deg på at noe har skjedd det har også en slags skremme effekt med en ule lyd når tenårings pøblene er ute får å gjøre faen skap
Ser du får mange på kanten svar her, men som jeg har nevnt tidligere, du kan sende meg en PM så kan jeg svare på det du lurer på eller hjelpe deg i kontakt med firma som driver med dette. Jeg har jobbet med kameraovervåkning og alarm i noen år, og har selv utdannelse fra Milestone.

Det blitZz96 sier er sant dersom man ikke vet hva man gjør. Kameraer bør settes opp i eget nettverk/subnet som ikke har tilgang til nett, hvorpå overføring av bilder/video til mobil gjøres via en sikker klient som f.eks milestone mobile. Det er en selvfølge at brukernavn og passord må forandres fra factory default, samt det bør legges inn authentisering slik at det kun er server som har lov å snakke med kamera. På utekamera må man i tillegg sette opp porten på switchen slik at det KUN er kamera som kan snakke med switchen slik at en inntrenger ikke bare kobler ut kamera og stapper pluggen i en laptop for å se resten av kameraene.

Ett system som Milestone kan bruke presatte definisjoner/regler og fungere på samme måte som hvilken som helst alarm, og de fleste proffosjonelle kameraer i dag har utganger hvor man kan koble til f.eks dørlås, sirener, høyttalere etc.. Bare fantasien setter grenser.

De som ønsker er velkommen å sende meg en pm for å få kontaktinfo til meg, så kan jeg hjelpe med det jeg kan.