Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 19608
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Etter noen oppfordringer fra medlemmer her inne tenkte jeg å lage en liten tråd om mitt opphold på Bjørnøya. Dette blir ingen blogg eller dagbok, men noen bilder og litt info om hva som skjer her oppe.

Bjørnøya er ei liten øy i Barenshavet, den ligger noe sør for Spitsbergen, og er en del av Svalbard.
Øya er 178km2 og ganske flat, men noen fjellpartier i sør.
På nordenden av øya ligger det en meteorologisk stasjon med 9 ansatte.
Jeg er da en av de 9. Ellers er det ingen bosettning på øya.
Meteorologisk institutt driver stasjonen, og ansetter personell for 6 måneder om gangen.

Jeg jobber her oppe som driftsleder, det vil si att jeg har ansvaret for daglig vedlikehold og drift av stasjonens maskiner.
Vi har 3 dieselagregater, varme, ventilasjon, vann, og ellers alt som behøves for å holde ett lite samfund gående.

Vi kom opp hit i begynnelsen av Desember med kystvaktskipet KV Svalbard.
Dagene er stort sett stille og rolige. Nå er det mørketid, så det er mørk stort sett hele tiden.
De siste dagene har det vert veldig mye vind og snø, så det har blitt mye snømåking.
For noen dager siden hadde vi besøk av en representant fra Sysselmannen på Svalbard og presten på julebesøk, eller er vi alene her oppe.
Stille og rolig, uten noe mas og jag. Ingen biler, ingen butikker, ingen kø.
Veldig behagelig.

kommer noen bilder etterhvert...

Om det er noen spørsmål er det bare å rope ut.
Hei, kan jeg spørre hva lønnen for 6 måneder er der oppe? Samt skatt som betales? Broren min vurderer å søke seg til kokkestilling der oppe ved neste kontigent.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Lønna er grei, bedre en jeg hadde på fastlandet, men man blir slett ikke milionær. Vi betalr jo svalbard-skatt, det hjelper jo såklart en del.

Her er noen bilder fra de siste dagene.
Vi har hatt mye vind og snø, så det har vert mest inne-tid foreløbig.









Sist endret av Ignifer; 22. desember 2015 kl. 17:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Flotte bilder, ser frem til fler?

Åssen er det med mat o.l, er det forsyninger "da og da", og bestiller du på forhånd hva du vil ha?

Og sikkert sært spørsmål, men internett, er linje som meteorologisk stasjon leier?
NRK-dokumentarserien Bjørnøya er verdt å se, tar i grunnen for seg det denne tråden handler om. Syns det var en fin serie, og ser for meg at det må være et fint sted å være om man har de riktige forutsetningene.
Sist endret av Viva la Opium; 22. desember 2015 kl. 17:56.
Hvordan er det sosiale? Har dere dannet et slags lite samfunn om man kan kalle det det, hva gjør dere på fritiden om det er noe særlg av det?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Flotte bilder, ser frem til fler?

Åssen er det med mat o.l, er det forsyninger "da og da", og bestiller du på forhånd hva du vil ha?

Og sikkert sært spørsmål, men internett, er linje som meteorologisk stasjon leier?
Vis hele sitatet...
Vi får forsyninger med kystvakta, det er ingen faste tider, men de er her ca en gang per måned. Da kommer dem i land med lettbåt og setter inn forsyninger.
Vi har to kokker, og veldig bra mat.

Internett er en utfordring her oppe.
Inntill i sommer var det veldig dårlig linje, men den ble oppgradert i sommer, så nå er hastigheta grei.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Hvordan er det sosiale? Har dere dannet et slags lite samfunn om man kan kalle det det, hva gjør dere på fritiden om det er noe særlg av det?
Vis hele sitatet...
Her blir man ett lite samfunt utenfor storsamfundet. Vi går her i vår egen lille verden.
På fritiden gjør man jo som man vil, men vi er jo på ishavet, så det er jo såklart ingen cafe og sånne ting å gå på.
Da må man skape sin egen tidsfordriv.
Jeg går en del på slakkline, trener, går tur. Men stort sett blir det til att man bare sitter og nyter roen.
Man finner fort en egen ro her, man stresser ikke, alt går veldig sakte. Tiden spiller ingen rolle lenger.
Sist endret av Ignifer; 23. desember 2015 kl. 00:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Da må man skape sin egen tidsfordriv.
Jeg går en del på slakkline, trener, går tur. Men stort sett blir det til att man bare sitter og nyter roen.
Man finner fort en egen ro her, man stresser ikke, alt går veldig sakte. Tiden spiller ingen rolle lenger.
Vis hele sitatet...
Det høres rett og slett helt utrolig behagelig ut. Du går en del på slakkline, regner med denne er satt opp inne? Hvordan er boforholdene? Stort privat rom, stort fellesareale?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nether Vis innlegg
Det høres rett og slett helt utrolig behagelig ut. Du går en del på slakkline, regner med denne er satt opp inne? Hvordan er boforholdene? Stort privat rom, stort fellesareale?
Vis hele sitatet...
Det er utrolig behagelig.
Jeg som driftsleder styrer dagene selv, og har generelt nok av tid til alt.

Slakklina er satt opp inne ja. Blir nok så jeg spenner opp ute en plass når sola kommer. Det er ingen trær her, men kan blant annet bruke traktoren.

Boforholdene er bra.
Vi har egne rom, og mye felles areal.
Du driver med paragliding, er det vindmuligheter for ski og trekk?
Så gøy!

Har selv vært på Bjørnøya 2-3 ganger da jeg var menig i Kystvakten. Fasinerende øy. Masse spennende der! Fikk full omvisning på anlegget, som er ganske svært, nakenbadet og har vært litt rundt på øya og sjekket ut.

Har blandt annet kjørt gjennom Perleporten http://1.bp.blogspot.com/-8OFzlV-JDvc/TcXJro-bkXI/AAAAAAAAGdM/ILPK5nuxQ_A/s1600/DSC_0047.JPG

Fjellene og bergene i samme området er enorme og utrolig vakkert.
http://www.photosight.org/up/2009/09/04/106676.jpg

Er også et russisk skipsvrak der. Mytene sier at det mistet motorkraft og skulle ligge til ankers da det gikk galt. Var kult og se.
http://www.cdn.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00791/Det_russiske_fryses_791640a.jpg

Det er også et tysk flyvrak der. Da jeg var der selv fant jeg en eldgammel solo-boks også. Lot den selvfølgelig stå.
http://faunogfiskarlaget.net/albums/bjornoya/IMG_0200.sized.jpg

Det er også et fasinerende fugleliv og dyreliv generelt der. Ble jaget av en liten jævel. Det var en fugl som latet som den var skadet (fordi vi nærmet oss ungene). Den haltet slik at vi skulle bli oppmerksom på den og følge etter, så begynte den å fly og stupe etter oss og fulgte oss. Det var en kamp mellom liv og død, jeg løp for livet mens den stupte etter meg. Hørte den snitta hodet mitt flere ganger!

Det går også en legende om en kjøtt-etende hest på Bjørnøya.Du kan lese en artikkel om den her.
http://gfx.nrk.no//jfIA4UoCbHXS0Ecg-8NTowFy_1YSmvsBW6ZmPCXqqAWA

Nyt oppholdet ditt! Ganske spennende, håper du får utforsket øya litt og satt deg inn i historie. Og hvis du ser Isbjørn i vinter må du selvfølgelig prøve å ta et bilde

Også håper jeg du har blitt medlem av Nakenbade-foreningen?
Åssen i all verden får man en sånn jobb? Regner ikke med at den lå på finn.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Så morro da AdonInformation!
Vi får besøk av KV Sortland i jula, om være er ok så blir det nok nye medlemmer i Bjørnøya Naknebadeforening.
Selv venter jeg til det blir minusgrader i havet med å bli medlem!
Ser ut som du hadde deg en fin båttur der. Vi har ikke tatt ut båten enda, best å vente til våren når vi får litt lys og litt roligere hav.

Sitat av gulsaft Vis innlegg
Åssen i all verden får man en sånn jobb? Regner ikke med at den lå på finn.
Vis hele sitatet...
Jobbene her oppe utlyses på Meteorologisk Institutt sine hjemmesider, samt på finn.no
Da er det bare å søke og håpe på å få seg ett eventur.

Det vektlegges mentale og personlige trekk minst like mye som faglige kvalifikasjoner her oppe. Man kommer ikke hit om man har problemer der hjemme.
Man klarer ikke rømme fra seg selv, og her oppe kommer man enda tettere på seg selv.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Du driver med paragliding, er det vindmuligheter for ski og trekk?
Vis hele sitatet...
Jeg har med paraglideren, og håper på å få en tur eller to til våren.
Det er stort sett alt for mye vind til å fly her, men jeg håper på en dag eller to med roligere forhold.
Det er muligheter for ski og trekk, men man bruker ikke paraglideren som en kite.
Det hadde forøvrig vert morro med kite her oppe, så om noen har til overs så er det bare å sende den hit!
Sist endret av Ignifer; 23. desember 2015 kl. 09:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva slags stillinger er der oppe, du er driftsleder, 2 kokker, resten er Metrologer?

Ser for øvrig ut som et utrolig pent sted, God vakt!
Sist endret av Dice; 23. desember 2015 kl. 14:09.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
En stasjonssjef.
En sondeleder. (sonde=værballong)
Driftsleder
Teknikker
Kjøkkensjef
1. kokk.
2 stk. meteorologifulmektig.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Vil med dette ønska alle på Freak god jul.


Havna på Bjørnøya.


Hammerfesthuset. Svalbards eldste bygning. Satt opp i 1822, og ble brukt som fangsthytte.


Hvordan er det å være der oppe nå i juletida? Regner vel med at dere ordner dere med litt julefeiring, men blir det litt ekstra savn av familie o.l. i disse dagene?
Misunnelig. Jeg kunne tenkt meg et halvt år vekk fra alle, jeg fungerer veldig bra alene og på øde steder.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Sitat av TheBorg Vis innlegg
Hvordan er det å være der oppe nå i juletida? Regner vel med at dere ordner dere med litt julefeiring, men blir det litt ekstra savn av familie o.l. i disse dagene?
Vis hele sitatet...
Det blir såklart en litt spesiel jul, uten kone og barn og alt det der, men det går veldig bra.
Vi ordner jo til skikkelig jul med juletre, julemat og alt som hører til.



Sitat av BetaCarina Vis innlegg
Misunnelig. Jeg kunne tenkt meg et halvt år vekk fra alle, jeg fungerer veldig bra alene og på øde steder.
Vis hele sitatet...
Så søk da vel.. Anbefales om man liker ting som dette. Men man må være sikker på att man takler ett halvår her opp da, litt spesielt er det jo.
Sist endret av Ignifer; 25. desember 2015 kl. 17:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meh. Tipper at de krever kompetanse jeg ikke har, og så tviler jeg på at unger vil tillate meg å stikke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Har ikke lagt ut så mye av den enkle grunn att det ikke skjer så mye.. Veldig rolig og deilig.

Vi har begynt å fått litt lys her nå, så landkapet åpner seg litt opp. Veldig vakkert her på denne tiden.

Deilig å komme seg ut å gå litt.

Ikke langt fra stasjonen ligger vraket av en tysk Junker JU-88 fra krigen. Den nødlanda her i 1942.
Dette er ett tomotors lett bombefly. Her er bilde av den ene motoren.



På øya er det en del fossiler å finne. Jeg har funnet noen fine de siste dagene.



Jeg fant en fossil med Bergkrystaller innvendig. Ganske spesielt.



Idag var det fin vind til å leke seg litt med paraglideren. Veldig fint å stå midt på dagen i måneskinn og leke seg.



Så må jeg jo legge ut ett lite bonusbilde, nordlys over sondebygget.

Sist endret av Ignifer; 20. januar 2016 kl. 15:40.
Jeg kommer nok innom ei gang i vår. Mønstrer snart på KV Svalbard. :-)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
KV Svalbard er innom her iblant, så da blir det nok mulighet for å komme på land.
Du er velkommen. Skal ha nakenbade-diplom og kaffe klar!
Utrolig kult å kunne oppleve en sånn plass på denne måten.

- Hvordan er aldersfordelingen?
- Er dere blitt en gjeng, og i så fall, er det noen som skiller seg litt ut av den gjengen? (Spør egentlig mest for interessen rundt det psykologiske, og om de som har ansatt stillingene har lykkes i å sette sammen en bra gjeng. I uansett gjeng, er det alltid en som skiller seg ut / faller litt utom)
- Hva er det verste med å være så isolert i 6 mnd`er? Hvis du kan nevne 1 ting, hva savner du desidert mest?


Jeg går ut i fra at ingenting er hemmelighetsstemplet, er det mulig at du kan legge ut litt mer bilder fra hvordan dere har det inne i husene? Interessant å se hvordan dere lever!

KP for artig tråd!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
-På denne kontigenten er snittalderen ganske lav. Dette varierer såklart.
-Vi er en gjeng på 9 stk her. Alle går godt over ens med alle.
-Det jeg savner mest er såklart dattra og kona mi. Ellers savner jeg ikke så mye fra fastlandet.

Det er ikke så mye som er hemmelighetstemplet, men jeg kommer nok ikke til å legge ut bilder av rommene og sånn.
Dels fordi det ikke er så mye innteresant å se, og dels fordi dette ikke er bare mitt hjem, men ett hjem jeg deler med 8 andre.
Kjempeflott tråd å følge med på. Det du opplever er jo ganske fjernt fra det livet jeg, og mange med meg, lever her på fastlandet.
Gleder meg til flere bilder av naturen der oppe når lyset kommer tilbake litt etter litt. Jeg er glad i å male, så for meg hadde det vært en unik mulighet til å komme nær spesielle motiver.
Hvor lenge må dere vente på hjelp dersom det skjer noe dramatisk ? Jeg tenker da på sykdom/skade som dere ikke kan håndtere selv. Selvfølgelig er dere også mer sårbare for vind og vær på en slik utpost.
Lykke til, og forsett med å dele.
Klem fra Betty
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Det vil gå noen timer før vi kan få akkuthjelp.
Det vil komme helikopter fra Longyerbyen om være tillater det. En utfordring er været, det er mange dager i året det ikke går an å fly helikopter her. Om kystvakta ligger i området vil dem kunne fungere som akkuthjelp for oss i krise. Flere av skipene er opperative med helikopter.
Kystvakta vil og kunne komme iland med lettbåt, men dette kan være umulig veldig ofte grunnet for grov sjø.

Vi må være mere fokusert på sikkerhet her en på land. En liten filleting kan fort bli en drmatisk ting siden vi ikka kan stikke ned på legevakta.
Jeg skal være lege ombord på kystvakta. Langt til nærmeste sykehus om det skjer noe der ute, ja. Litt spent. :-)
Ser utrolig kult ut! Hadde vært en flott opplevelse dette!


Hvilke kvalifikasjoner ser de etter, når de ansetter en driftleder?
Og hvilken aldersgruppe er de ute etter?
Får du fisket noe særlig der? Røyefiske på Bjørnøya skal visst være fantastisk.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
For å bli driftsleder bør man ha erfaring fra drift av strømgeneratorer, båterfaring, kranerfaring (G8) erfaring med vann/avløp og elektriske installasjoner.
Jeg har fagbrev som industrimekaniker, men dette er ikke noe absulutt krav.
Generelt bør man være allsidig og kunne litt om alt som driftsleder her.
Rørlegging, sveising, elektro, dieselmotorer, drift og vedlikehold er vel noen stikkord...

Det er nok ingen aldersgrupper de er ute etter. Så lenge du har god helse og har de forutsetninger de ser etter, så er ikke alderen så nøye.

Sitat av bendiks Vis innlegg
Får du fisket noe særlig der? Røyefiske på Bjørnøya skal visst være fantastisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fisket noe enda, men jeg lurer faktisk på om jeg skal teste ett av de nærmeste vannene i morgen.
Det er enda litt tidlig på året, men jeg vil nok prøve snart ja.
Sist endret av Ignifer; 21. januar 2016 kl. 21:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
-På denne kontigenten er snittalderen ganske lav. Dette varierer såklart.
-Vi er en gjeng på 9 stk her. Alle går godt over ens med alle.
-Det jeg savner mest er såklart dattra og kona mi. Ellers savner jeg ikke så mye fra fastlandet.

Det er ikke så mye som er hemmelighetstemplet, men jeg kommer nok ikke til å legge ut bilder av rommene og sånn.
Dels fordi det ikke er så mye innteresant å se, og dels fordi dette ikke er bare mitt hjem, men ett hjem jeg deler med 8 andre.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Interessant å følge med her.

En ting jeg begynte å tenke på: Du sier dere er en kontigent på 9 stk. Blir alle 9 skiftet ut etter 6 mnd`er eller? Vil ikke dette bli litt utfordrende? At det til enhver tid kommer 9 helt nye mennesker, blanke for hva de møter, eller er det noe form for en overlappende periode med opplæring?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Alle 9 blir skiftet ut hver 6 måned. Da har vi en overlapp på 2-3 hektiske dager. Da er det masse proviant og varer som skal i land, og masse som skal læres.
Det er bestandig minst 3-4 på hver besetning som har vert her før. Sånn blir gammel kunnskap ført videre, samtidig som ny kunnskap kommer til.
Har du mulighet til å ta en titt på restene av gruvedriften som var der?
Jeg tenker spesielt på damplokomotivet de satte igjen, men også hvis det skulle stå noen bygg.
Selvsagt med kamera.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Gruvedriften var i Tunheim, ett stykke i fra stasjonen. Det blir nok en skitur dit etterhvert, så det kommer sikkert noen bilder derrifra og.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Mørketida begynner å slippe taket nå. Veldig fint lys her om dagene.
Tok noen bilder fra en tur vi måtte på i forbindelse med jobb idag.






Sist endret av Ignifer; 16. februar 2016 kl. 01:53.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Mye fritid her oppe, så jeg har god tid til å kose meg med smting som dette.

▼ ... noen måneder senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Lenge siden det har vert noen oppdateringer her.
Vi nermer oss slutten av oppholdet nå, snart nedreise til sivilisasjonen igjenn.
Nå har vi midnattsol, og det meste av snøen er borte, så nå er det sommer her oppi i ishavet.
Jeg slenger ut noen bilder fra siste tida.

En Russisk fiskebåt i midnattsol:


Fra Gravodden, her ligger levningene etter det som mest trulig er Russiske fangstfolk:


Kanskje ikke så spennende, men en viktig del av jobben min; service på dieselaggregatene:


Jeg lagde en liten rigg til GoPro kamera, og sende det opp med en værballong. Hadde sene i cameraet, så jeg fikk det ned igjenn.
Her ser vi hovedbygget, med blant annet servicebyggt i bakgrunnen:


Takk for at du deler.

Hva vil du si er høydepunktet i løpet av oppholdet (muligens med unntak av hjemreisen)?
Sist endret av awt; 21. mai 2016 kl. 10:11.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Regner med det er både menn og damer som jobber der? Blir det noe romantikk blant besetningen?

Hender det at dere drikker dere dritings?
Sist endret av ranman22; 21. mai 2016 kl. 13:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan var innlandsfisket om du har fått testet det?
Har du merket noe til klaustrofobi i forhold til å være fast låst til en såpass liten øy som Bjørnøya er under oppholdet?

Sitat av ranman22 Vis innlegg
Regner med det er både menn og damer som jobber der? Blir det noe romantikk blant besetningen?

Hender det at dere drikker dere dritings?
Vis hele sitatet...
Var selv menig i Kystvakta for et par år tilbake og var på besøk på Bjørnøya. Når vi var der var det 2 damer og resten menn om jeg husker riktig.
Om det drikkes skal jeg love deg. Når vi var der med forsyninger kjørte vi småbåten 4 ganger tur/retur kun lasset med alkohol, i all hovedsak sprit.
Sist endret av everlong; 21. mai 2016 kl. 14:34.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Sitat av awt Vis innlegg
Takk for at du deler.

Hva vil du si er høydepunktet i løpet av oppholdet (muligens med unntak av hjemreisen)?
Vis hele sitatet...
Vanskelig spørsmål.
Ett høydepunkt må være å komme opp hit, og bli kjent med stasjonen og resten av fokene.
Ellers er det mange små.
Mørketid, den første sola, og landskapet.
Jeg lagde meg ett pendelhopp i hangaren for ei stund siden, det var jo ett lite høydepunkt. Ellers er det mange småting.

Sitat av ranman22 Vis innlegg
Regner med det er både menn og damer som jobber der? Blir det noe romantikk blant besetningen?

Hender det at dere drikker dere dritings?
Vis hele sitatet...
Nå er vi 6 menn og 3 damer.
Lite romanse nå, men det har helt sikkert hendt oppigjennom.
Det er lov å drikke ja. Vi ha kvote på hvor ye alkohol vi kan drikke pr måned.

Sitat av everlong Vis innlegg
Hvordan var innlandsfisket om du har fått testet det?
Har du merket noe til klaustrofobi i forhold til å være fast låst til en såpass liten øy som Bjørnøya er under oppholdet?



Var selv menig i Kystvakta for et par år tilbake og var på besøk på Bjørnøya. Når vi var der var det 2 damer og resten menn om jeg husker riktig.
Om det drikkes skal jeg love deg. Når vi var der med forsyninger kjørte vi småbåten 4 ganger tur/retur kun lasset med alkohol, i all hovedsak sprit.
Vis hele sitatet...

Jeg har slett ikke følt noe klaustrofobi, tvert imot.
Jeg føler meg mye mere klaustrofobisk i byen. Her er det åpent og fritt.

4 småbåter med sprit var jo en overdrivelse, men ja, vi har grei tilgang på alkohol.
Hei ignifer, først og fremst bra tråd!

Jeg er snart ferdig utdannet arkeolog. Da jeg var å snuste på jobber så jeg Svalbard og da også Bjørnøya var nevnt som mulige steder. Det var beklageligvis lite informasjon om det faktisk var jobb på selve Bjørnøya eller om øya bare ble dratt med i annonseforslaget. Er det noen der oppe som jobber i en slik kapasitet? Trenger ikke være knyttet til tradisjonell utgravningsarbeid, men heller relevant arbeid.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Sitat av murloc Vis innlegg
Hei ignifer, først og fremst bra tråd!

Jeg er snart ferdig utdannet arkeolog. Da jeg var å snuste på jobber så jeg Svalbard og da også Bjørnøya var nevnt som mulige steder. Det var beklageligvis lite informasjon om det faktisk var jobb på selve Bjørnøya eller om øya bare ble dratt med i annonseforslaget. Er det noen der oppe som jobber i en slik kapasitet? Trenger ikke være knyttet til tradisjonell utgravningsarbeid, men heller relevant arbeid.
Vis hele sitatet...
Det er ingen arkeologer her nei.
Det er kun 9 fastboende på øye, som alle jobber på den meteorologisk stasjonen Helt nord på øya.
Men, det er VELDIG mye fossiler her, og mye som kunne vert interesant for en arkeolog. Blant annet mange gamle graver fra fangsttiden.
Jeg vet att det var en del utgravinger her sist sommer, i regi av Sysselmannen på Svalbard. (Bjørnøya er som kjent en del av Svalbrd)
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det er ingen arkeologer her nei.
Det er kun 9 fastboende på øye, som alle jobber på den meteorologisk stasjonen Helt nord på øya.
Men, det er VELDIG mye fossiler her, og mye som kunne vert interesant for en arkeolog. Blant annet mange gamle graver fra fangsttiden.
Jeg vet att det var en del utgravinger her sist sommer, i regi av Sysselmannen på Svalbard. (Bjørnøya er som kjent en del av Svalbrd)
Vis hele sitatet...
Ja det var ifht. den meteorologiske stasjonen jeg tenkte, at man kanskje hadde noen i en slags kulturstilling. Men det ante meg at det nok heller var prosjekter over kortere tid som var rådende, som i det meste annet i arkeologi.

Takker for svar uansett!